recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDR - er det investering værd?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HDR - er det investering værd?

 Besvar Besvar Side  <1234 8>
Forfatter
Besked
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2018 kl. 13:06
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Det giver ingen mening at tale om "naturligt billede". Som hansie nævner, så skal en skærm gengive billeder, som kilden foreskriver, og parametre i kilden sættes af indholdsskaberen. Hvis disse parametre foreskriver, at en himmel skal være gul i stedet for blå, så skal tv'et naturligvis ikke tage stilling til om det er "naturligt".

HDR har intet udtryk i sig selv. Det er blot en container, der kan indeholde mere af de lys og farverum, som øjet kan se. Man kan for så vidt lægge en sort/hvid film ind i et HDR-signal. Det er 100% op til indholdsskaberen.

For mig - og en del andre giver det bestemt mening at tale om et naturligt billede - eller ej. Jeg har set flere HDR film som bestemt fortæller mig, at sådan ville jeg ikke have set dette eller hint i virkeligheden. Af samme årsag køber jeg ikke ret mange HDR film, men i stedet filmen på almindelig BD, og her er billedet så, i de fleste tilfælde, et naturligt billede.

Jeg har nu også en smule svært ved at forstå hvis jeg kan gå i en biograf med anerkendt godt udstyr, men uden HDR, jamen så ser jeg en film som skaberen ikke havde forestillet sig at jeg skulle se den.

Jeg synes at det er fint (som tidligere nævnt), at folk synes at HDR er fremragende - det er det ofte bare ikke for mig. Jeg holder stadig af, at jeg kan se et billede som jeg kan forholde mig i forhold til virkeligheden. 


Redigeret af Hother - 14-December-2018 kl. 13:14
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2018 kl. 13:49
Hother:

Film er jo ikke virkeligheden    og meget langt fra,  så naturligt billede findes ikke i sådanne.
og vurdere en film som naturligt billede giver ingen mening.
Film er oplevelser i billede og lyd.

Men BBC's flotte verdens optagelser er en helt anden snak.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2018 kl. 15:48
Hother, jeg forstår ikke hvad du mener med naturligt billede og genskabelse som i virkeligheden.

Tag nogle film:

Mad Max Fury Road, har orange tint
The Matrix har grøn tint, i øvrigt meget mindre på 4K udgaven.

Film som Saw, The Book Of Eli, the ring - Terminator Salvation

Jeg kunne jo bilive ved, de har alle color tint efter genre og er blevet skabt på bordet "Color Grading"

Kan garantere dig at rå optagelser fra sættet vil se noget anderledes ud, end dem du ser på din skærm fra det købte medie.




Redigeret af Potter - 14-December-2018 kl. 15:53
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
ferrarimik Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-November-2008
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 112
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ferrarimik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2018 kl. 16:41
Selv Planet Earth 2 og Blue planet 2 er Redigeret og color graded 
Sony AF9 / Pioneer UDP-LX500 / Apple TV 4K / Marantz SR8015 / Monitor Audio Silver 300 / Monitor Audio Silver C350 / Monitor Audio Silver FX / SVS PC-4000
Til top
A.M. Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Maj-2017
Sted: Aarhus C
Status: Offline
Point: 180
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér A.M. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2018 kl. 16:52
Så vigtig er Hother jo heller ikke. Han er ikke nogen brugbar reference. Han er en "special case".

Derudover finder jeg hans logik bag "naturlige billeder" ganske komisk. 




Redigeret af A.M. - 14-December-2018 kl. 16:54
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hopgreve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2018 kl. 16:58
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Jeg er sgu skuffet over det hele. Jeg har købt et Sony 75"XE9005 og fordi jeg ikke sidder mere end 2 meter fra skærmen så måtte jeg da om nogen få effekt ud af 4k HDR.

Men når filmen kører, så kan jeg stort set ikke se forskel på om det er blu-ray eller 4k hdr. Hvis jeg går helt tæt på så kan jeg godt se at pixels er finere men fra afstand så oplever jeg ingen forskel.

Det kan godt være at mine øjne ikke er helt perfekte mere men det jeg har set er ret skuffende.

Jeg skiftede min yamaha a830 ud med en a870 for at kunne se 4k hdr og for mig var det ikke det værd

Hej
Lyder fedt med så stort tv
Om du ser Blu-ray eller 4k HDR , ja så er der da samme antal pixels , ved Blu-ray bliver det bare opskaleret til 4K.
MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
Gromit Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 463
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gromit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2018 kl. 18:12
Et ”naturligt” billede er et vidt begreb.

Flere gamle film sort/hvide film fra 30´erne og 40´erne, og nyere film er jo gentagende gange blevet restaureret, så de fremstår skarpere, klarere, mere detaljerede m.m., samt uden nullermænd og hår.  Fremstår disse film nu pludselig mere ”unaturlige” fordi man har forbedret detaljegraden? Nej, selvfølgelig gør de ikke det.

Det samme kan man sige om HDR.

Hvad jeg har læst mig til, så handler HDR om - korrekt udført i Post-production - at styrke og øge kontrasten mellem det lyseste hvide og mørkeste sorte, som en skærm kan producere – og hermed begrebet ”dynamic range”, som giver en større detaljegrad – i samspil med WCG (Wide Color Gamut).

Dog skal det tilføjes, at for nogle forbrugere og filmentusiaster kan HDR dog forekomme en kende for ”effektjagende”, som kan give et givent billede et forkert og ”unaturligt” filmisk udtryk i form af den såkaldte ”ghosting” effekt.



Redigeret af Gromit - 14-December-2018 kl. 18:23
SONY AF8 65", SONY STR-DN1080, Panasonic DP-UB820, Monitor Audio Bronze 6 Theater Package
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2018 kl. 19:45
Oprindeligt skrevet af A.M. A.M. skrev:

Så vigtig er Hother jo heller ikke. Han er ikke nogen brugbar reference. Han er en "special case".

Derudover finder jeg hans logik bag "naturlige billeder" ganske komisk. 





Hother synspunkt er i kredsløb omkring et væsentlig aspekt: Nogle film (der slet ikke som sådan produceres som HDR produktioner) får en HDR post-processing som nogle gange kan være for meget af det gode og kan give ubehagelige associationer til loudness-war på musik og butikernes TV hylder med TV der konkurrerer med hinanden i vivid mode. Som det gode ordsprog siger: For meget og for lidt, fordærver for tit - Hvis HDR post-processingen respekterer originalmaterialet vil forskellen på HDR on non-HDR være væsentlig mere diskret end hvis der trykkes arbitrært hårdt på HDR-speederen i post-processingen - og så kan parametre som opløsning og bitrate let gå hen og blive mindst lige så afgørende eller ligefrem mere afgørende for den samlede oplevelse.

Skal man være rigtig grov så kan man sige at der hvor HDR med sikkerhed og for alvor kommer til sin ret er i forbindelse med HDR-demo-materiale og fremtidige filmproduktioner i native HDR. Hvad angår biografsale vil man i øvrigt komme til at sigte efter 500 nits - da en biografsal jo er lyskontrolleret - det er knapt 5 gange højere lysdynamik end SDR + det større farverum. Samlet kan man sige at HDR sammen med bitrate og opløsning går ind og udgør en del af de parametre der hver for sig, på hver sin måde MEN allerbedst tilsammen løfter billedkvaliteten på en given film - film der stadig meget ofte er produceret på celluloid eller med digitale kameraer der reelt ikke er i stand til at indfange fuld HDR kontrast og farverum. Jo mindre skærm og jo større afstand, jo mindre betydende bliver opløsningen og bitraten i forhold til HDR, mens det på meget store skærme og med tæt seerafstand kan gå hen og blive sværere at sige hvilket parameter der alene er det vigtigste. Det eneste man der med sikkerhed kan sige er at det enkelte parameter altid står sig bedst tilsammen med at de øvrige parametre forbliver gode.

Det bedste vil i min bog altid være en film med høj opløsning, høj bitrate og en HDR [post-]produktion der har respekteret og lægger sig tæt op af originalmaterialet - Så medvirker også HDR til at løfte kvaliteten synligt - også på ældre celluloid produktioner.

Redigeret af TBC1 - 14-December-2018 kl. 19:54
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2018 kl. 20:44
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

 
Om du ser Blu-ray eller 4k HDR , ja så er der da samme antal pixels , ved Blu-ray bliver det bare opskaleret til 4K.
MVH

Så er der heller ikke noget problem med at se Bevely Hills på TV2 i den gamle dårligere kvalitet eller slut en video maskine til. Det bliver bare opskaleret til 4K.
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hopgreve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2018 kl. 20:55
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

 
Om du ser Blu-ray eller 4k HDR , ja så er der da samme antal pixels , ved Blu-ray bliver det bare opskaleret til 4K.
MVH


Så er der heller ikke noget problem med at se Bevely Hills på TV2 i den gamle dårligere kvalitet eller slut en video maskine til. Det bliver bare opskaleret til 4K.


Ja selvfølgelig bliver det opskaleret til 4K , det er jo ikke sådan at kun hver 4 pixel bliver brugt , tvèt kan jo kun vise alle pixels. Jeg skrev det pga at der blev nævnt at man kunne se flere pixels ved 4K signal ift Blu-ray. Men selvom signalet bliver opskaleret , følger kvaliteten jo ikke med , det er jo logisk
MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2018 kl. 21:03
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

 Men selvom signalet bliver opskaleret , følger kvaliteten jo ikke med , det er jo logisk
MVH
Så misforstod jeg dit indlæg, sorry
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2018 kl. 21:07
Til den snak hører så også at kompression med for lav bitrate bl.a. fungerer ved at flere pixels kvantiseres og lægges sammen og tildeles samme værdi, så f.eks. hårdt komprimeret 4K i praksis kan have en spatial opløsning der i praksis svarer til 1080p med en ordentlig bitrate.

Redigeret af TBC1 - 14-December-2018 kl. 21:07
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu