recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mesh netværk med trådet ap
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mesh netværk med trådet ap

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Usuq Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-Oktober-2017
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Usuq Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2018 kl. 12:56
De mesh netværk jeg har set på udsender kun ét SSID for både 5GHz og 2,4GHz. Det synes jeg ikke er tilfældet for AP'er?

Har selv en unify sluttet til min asus router, men her har jeg så et SSID for unify og et SSID for router (et for både 2,4 og 5 GHz på routeren, kan ikke huske om der blot er et for unify), og skal manuelt vælge mellem router og unify AP. Kræver det Ubiquity router at få det til at virke med ét SSID for både 5GHz og 2,4GHz og for samtlige AP'er?
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2018 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af Usuq Usuq skrev:

De mesh netværk jeg har set på udsender kun ét SSID for både 5GHz og 2,4GHz. Det synes jeg ikke er tilfældet for AP'er?
Det har intet at gøre med at de er af mesh typen.
Mesh betegner alene den måde AP'erne er forbundet med hinanden på.

Oprindeligt skrevet af Usuq Usuq skrev:

Har selv en unify sluttet til min asus router, men her har jeg så et SSID for unify og et SSID for router (et for både 2,4 og 5 GHz på routeren, kan ikke huske om der blot er et for unify), og skal manuelt vælge mellem router og unify AP. Kræver det Ubiquity router at få det til at virke med ét SSID for både 5GHz og 2,4GHz og for samtlige AP'er?
Unifi AP'er kan sagtens bruge samme navn for 2,5 og 5 GHz (det er faktisk default), mens routere/AP der har et par år par bagen, ofte ikke kan håndtere det.

Hvis du har 2 Unifi AP, kan de begge benytte et og samme SSID for begge AP og begge frekvenser.


Redigeret af quarkir - 18-December-2018 kl. 13:00
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2018 kl. 13:27
Generelt ville jeg foretrække at have et seperat 2.4 og 5GHz netværk.

Men vil prøve at udvide mit nuværende setup uden mesh, da fordelene åbenbart er små i mit tilfælde.
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3834
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2018 kl. 13:43
Det ord/den funktion du søger hedder Roaming og er beskrevet via IEEE 802.11r.
Mesh er faktisk bare en repeater. Dvs man kan sætte et AP op uden kabel. Den modtager så trådløst et signal, og sender det videre. Typisk betyder det en halvering af hastighed.

Og husk hvis du piller ved dit eksisterende netværk og ønsker at flere AP'er køre med samme SSID, så skal de køre på forskellige kanaler.


Redigeret af kim.t - 18-December-2018 kl. 13:51
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2018 kl. 14:28
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Det ord/den funktion du søger hedder Roaming og er beskrevet via IEEE 802.11r.
Mesh er faktisk bare en repeater. Dvs man kan sætte et AP op uden kabel. Den modtager så trådløst et signal, og sender det videre. Typisk betyder det en halvering af hastighed.

Og husk hvis du piller ved dit eksisterende netværk og ønsker at flere AP'er køre med samme SSID, så skal de køre på forskellige kanaler.
ja det er nok roamingen jeg er ude efter.
Jeg kiggede på AiMesh fra Asus. Her kan man kable sine lyrca enheder, så de benytter Ethernet som backbone.
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2018 kl. 14:48
Jeg har fiber via Eniig, bruger deres router med wifi i den ene ende af huset - og så et UAP AC LR placeret nogenlunde i den anden ende

De kører på samme SSID, med samme navn for både 2.4 & 5 GHz, indtil videre virker det uden problemer - min Iphone skifter selv til det AP med bedst signal :-) 
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2018 kl. 14:53
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Mesh er faktisk bare en repeater. Dvs man kan sætte et AP op uden kabel. Den modtager så trådløst et signal, og sender det videre. Typisk betyder det en halvering af hastighed.

Du kan ikke sammenligne MESH med de simple (ofte dårlige) repeatere som blot sender WiFi signalet videre.
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3834
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2018 kl. 16:23
Ved det godt - det var bare for at simplificere det. 
Jeg så for ikke så lang tid siden en video som ubiquiti havde lavet til forklaring af det. Ville have linket til den, men kan ikke finde den igen.
Den forklarede fint hvordan signalet gik fra AP til AP, og hvordan båndbreden blev mindre efterhånden som man kom i på 2. og 3. AP, og hvordan AP kunne skifte blandt de AP'er som var tættest på eller mindst belastet.
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2018 kl. 12:10
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

hej

Jeg vil gerne opgradere mit wifi til et mesh netværk. 
Jeg har 6-7 kabler fra mit modem og ud i resten af huset. Så vil helst koble access punkter op via kabel.

Hvad kan anbefales, jeg har brug for både 2.4 GHz og 5 GHz


Det du sørger er en wifi løsning med roaming funktion, hvor dine enheder selv skifter mellem de enkelte accesspoints, og hvor der kun er et netværksnavn (SSID).

Der findes flere gode løsninger til dette fra f.eks. Ubiquiti Networks, hvilket flere debatører allerede har foreslået.

Hvis du er frisk på at nørdet (bare lidt) med det, så vil jeg foreslå, at du kigger lidt nærmere på GWN7600 accesspointet fra Grandstream.

Sådan en fætter koster omkring 1000 kroner per accesspoint og så skal den tilkobles enten en switch med POE (strøm via netkabelet) eller der skal bruges en POE strømforsyning.

Fordelen ved Grandstream GWN7600 er, at den er cloudbaseret. Dvs. man laver en konto på gwn.cloud, hvor man tilføjer accesspointet med MAC-adressen og kodeordet, som står på bagsiden af produktet, og derefter er det relativt let at sætte resten op.

Man laver et SSID (netværksnavn), hvor man selvfølgelig vælger hvilke frevenser hver accesspoint skal bruge, og så sætter man et flueben i 802.11R/V/K, hvorefter roaming mellem alle accesspoints foregår automatisk.

Derudover er der er 117 andre smarte funktioner som båndbredde kontrol, MESH, tænd/sluk af SSID osv. som man kan lege med.

Forskellen mellem Ubiquiti Networks og Grandstream udstyret er i store træk, at Grandstream lige er fem takker længere nede af skalaen, hvad angår kompleksitet ved opsætning. Vi taler ikke om udstyr, der er lige så let som Netgear eller Google Wifi at sætte op, men sammenlignet med Ubiquiti Networks, så er Grandstream noget lettere at gå til, da det hele foregår via hjemmesiden gwn.cloud


Redigeret af Branchekender - 19-December-2018 kl. 12:12
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2018 kl. 11:41
Jeg kiggede på Ubiquiti, men de har jo +25 produkter.
Kan nogle evt nævne hvilke dimser man bør have som mininum ?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu