recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken forstærker?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken forstærker?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Thom Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-December-2018
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thom Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken forstærker?
    Sendt: 28-December-2018 kl. 08:57
Hej

Nuværende 5.1 setup ønskes suppleret op med integreret forstærker eller effektforstærker til fronthøjttalere for bedre stereo/musik afspilning. 

AVR reciever er Marantz SR7011, fronthøjttalere er Dali Opticon 6. 

SR7011 synes jeg bliver meget varm så ønsker også at aflaste denne ved at lade fronthøjttalere køre på egen forstærker. 


Jeg har læst og undersøgt en del men kunne godt bruge lidt input og gode råd. 

Musikkilde er Pt. Spotify - synes ikke jeg endnu har kunnet høre væsentlig forskel på dette og Tidal men overvejer at skifte hvis jeg ved nyt setup vil kunne opleve forskellen væsentlig. 


De muligheder jeg roder med er:


Hegel H90 - nok favoritten da mange gode anmeldelser er læst. 

Marantz PM8006 - billigere og samme mærke som AVR


Marantz MM7025 - 2 kanals effekt forstærker 

NAD C268 - HI Fi klubbens forslag til forbedring. 


Nogle med erfaring og gode råd omkring disse eller andre forslag modtages med kyshånd. Måske noget passer bedre med Opticon højtalerne end andre?


På forhånd tak 😃


Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2018 kl. 10:24
Hegel H90 er IMO "overkill" (pga den høje nypris), når højtalerne er opticon 6 - som ellers er en rigtig fin fronthøjttaler.

Jeg ville sigte efter en NAD eller Cambridge stereo forstærker med ca. 2x80W RMS 8ohm.

Hififreaks har f.eks. Cambridge CXA80 til under 6K:

HFK har jo også NAD C368 til lige under 7K, som er en lækker forstærker.

Dansk Audio Consult har en sidste Hegel H80 til 7500,-

Meen... Har du overvejet at købe brugt? Hele mit anlæg er købt gennem DBA - og der er virkelig meget at spare. F.eks. kan en Hegel H80 kan ofte findes til ca. 5000 og en NAD C375BEE til ca. 4000,-.




Redigeret af dr_schlemer - 28-December-2018 kl. 10:30
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2018 kl. 12:38
Har du prøvet bi-amp med din SR7011, det burde give et løft i lyden?

Varmen kan nedsættes ved at aktivere enrgi-spare funktion, om du kan høre forskel må du selv bedømme. Har du i grunden sat højtaler impedans til 4 ohm, det burde også mindske varmeudviklingen?
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2018 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Har du prøvet bi-amp med din SR7011, det burde give et løft i lyden?

Varmen kan nedsættes ved at aktivere enrgi-spare funktion, om du kan høre forskel må du selv bedømme. Har du i grunden sat højtaler impedans til 4 ohm, det burde også mindske varmeudviklingen?

Et godt råd er, at der ikke ændres på impedans valg fra 8 Ohm til 4 Ohm, og ej heller på eco setting. Det vil kun medføre, at receiveren drosler ned for udgangseffekten.
Sørg for korrekt placering af receiver, og dermed optimal køling. Denon/Marantz er jo nærmest samme firma, og hvis den minder i opbygning om Denon X6200W, ja så bliver den varm. Effektdelen sidder aller øverst oppe, altså lige under toppladen, og de bliver varme, min topplade uden ekstern køling er lige under 50 grader ( 45-48 grader hvis jeg husker korrekt).
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2018 kl. 19:01
Vil bare gøre opmærksom på at brugtmarkedet for den slags udstyr er meget favorabelt i en tid hvor flere og flere får for travlt til fordybelsen og i stedet begynder at snakke med Alexa i køkkenet. Scorede selv f.eks. en Bladelius Ymer til ca. 25% af nyprisen for nogle år siden - så kan helt klart anbefale at tjekke brugtmarkedet, da effektforstærkere med et par år på bagen til brugt/spotpris ofte kan bringe dig meget længere end de samme penge kan ved nykøb.

Redigeret af TBC1 - 28-December-2018 kl. 19:02
Til top
Thom Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-December-2018
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thom Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2018 kl. 21:41
Ja, Hegel H90 er absolut en dyr fætter. Ihvertfald i det budget jeg opererer i vil jeg også gerne længere ned... Dog vil jeg sige at hvis det lydmæssigt retfærdiggøre 2-3000 kr ekstra er jeg måske også villig til at gå den vej da det jo gerne skal være en langsigtet løsning. Kan også læse det er noget af et skridt op fra H80 og den skulle være bedre mht. HT Pass Through funktionen som selvfølgelig er et must i den løsning jeg søger. Men selvfølgelig skal den også passe godt til højtalerne.
Jeg er absolut også på udkig på brugtmakedet samt demo modeller. CXA80'eren ser også spændende ud, kan dog ikke lige fremsøge hvordan det ser ud med HT pass på denne.
Vedr. NAD C368 der nævnes skulle C268 blot være effektforstærkeren der tilsvare denne så det må give samme lyd til færre penge og bestemt med i overvejelserne, HFK har et par demoer på lager ser det ud til.


Til top
Thom Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-December-2018
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thom Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2018 kl. 21:54
Jeg har fra starten bi-ampet så har faktisk aldrig hørt systemet udenSmile
Jeg har normalt ved alm. TV kiggeri ECO mode stående i Auto - det er som om når alle 5 kanaler + sub spiller så bliver den meget varm. Den står i TV møbel med ca. 10cm luft over sig.

Ved musik prøver jeg nogle gange at slå ECO til OFF uden jeg dog synes det mærkbart kan høres. Jeg kører i Pure Direct og når kun de 2 kanaler spiller er der ingen problemer med varmen.
Jeg er faktisk ikke klar over hvor man kan ændre højtaler impedans, er det i Marantz menuen? og vil det som der skrives skrue ned for effekten?

SR7011 skulle vist stort set være identisk med Denon x4300H - men som nævnt er varmeproblemet også en af grundene til at få fronthøjtalerne over på en forstærker for sig selv.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2018 kl. 21:59
Efter hvad jeg har læst mig til, så hjælper BI-AMP ikke, så længe det er 1 forstærker. Du kan ikke hive mere strøm ud af den ene forstærker.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2018 kl. 23:05
Hvad menes der med bi-amping i dette tilfælde?
Bi-amping giver kun mening, hvis man har to adskilte forstærkere, eller man kører med elektronisk delefilter, hvilket nok er for de færreste. 
Bi-wiring er heller ikke andet end salgsgas.

Som JeTex er inde på, skal du ikke rode med impedansindstillinger, da det blot er en måde hvorpå producenten kan "skrue ned" for forstærkeren, så der er mindre risiko for, den og de tilsluttede højttalere, brænder af.
Det svarer til, man på en bil reducerer det brændstof, der er nødvendig, for at motoren kan levere optimalt.
Ligesom med en bil, er det bedre i stedet at holde øje med "instrumenterne" og sørge for, den ikke lyder presset, hvor det bliver farligt for både forstærker og højttalere, derfor er det rart at have nogle ekstra kræfter, så man aldrig behøver at køre helt ud i "det røde område"...

Jeg kan fortælle dig, jeg for nogle år siden, var ude det samme som dig, hvor jeg følte min receiver blev MEGET varm, når der virkelig blev gået til den.
Jeg købte en Primare A30.5, som gjorde det godt, men jeg syntes egentlig ikke, lyden blev bedre, blot kunne den holde til at få tæsk, uden at kny, men efter et par år solgte jeg den igen, da sådan en svend jo fylder en del, og siden har jeg ikke savnet den...


Redigeret af Supergris - 28-December-2018 kl. 23:09
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2018 kl. 00:58
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Efter hvad jeg har læst mig til, så hjælper BI-AMP ikke, så længe det er 1 forstærker. Du kan ikke hive mere strøm ud af den ene forstærker.

Jo, det kan du godt.

En øvre-mellemklasse surroundforstærker har en strømforsyning der kan levere noget der ligner 800 W.
Lad os for nemhedens skyld sige at 25% går til som varmetab i udgangstrinnene, så er der cirka 600W tilbage til 7 kanaler. Det giver 85 W til hver af de 7 kanaler, når de alle belastes.

Kører vi kun i stereo vil det enkelte udgangstrin nå sit maksimum omkring 130W.
Det har vil til rådighed til 4 kanaler, inden strømforsyningen begynder at “miste pusten”.

Derfor virker bi-amp, fra en forstærker.

Noget andet er så at når man bi-amper er det typisk bas på den ene forstærker og diskant/mellemtone på den anden. Bassen slæber langt den meste effekt, så når der trækkes 130W til bassen, trækkes der måske 10W til mellemtone/diskant. Disse 10W vil være til rådighed for bassen, så bi-amping giver lidt - meget lidt.

Klaus
(Der ikke bi-amp’er, men kører zone2 i stedet...)
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2018 kl. 01:03
Oprindeligt skrevet af Thom Thom skrev:

Jeg har normalt ved alm. TV kiggeri ECO mode stående i Auto - det er som om når alle 5 kanaler + sub spiller så bliver den meget varm. Den står i TV møbel med ca. 10cm luft over sig.

Det er alt for lidt.

Hvorfor sætter du ikke en blæser på den i stedet?

Kold luft ind forbi forstærkeren og så ellers en lille termostat på, eller bruge trigger signal til at tænde blæseren (og sæt trigger rigtigt op), når du bruger surround.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Online
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2018 kl. 06:22
Oprindeligt skrevet af Thom Thom skrev:

Jeg har fra starten bi-ampet så har faktisk aldrig hørt systemet udenSmile
Jeg har normalt ved alm. TV kiggeri ECO mode stående i Auto - det er som om når alle 5 kanaler + sub spiller så bliver den meget varm. Den står i TV møbel med ca. 10cm luft over sig.

Ved musik prøver jeg nogle gange at slå ECO til OFF uden jeg dog synes det mærkbart kan høres. Jeg kører i Pure Direct og når kun de 2 kanaler spiller er der ingen problemer med varmen.
Jeg er faktisk ikke klar over hvor man kan ændre højtaler impedans, er det i Marantz menuen? og vil det som der skrives skrue ned for effekten?

SR7011 skulle vist stort set være identisk med Denon x4300H - men som nævnt er varmeproblemet også en af grundene til at få fronthøjtalerne over på en forstærker for sig selv.
10 cm. luft over forstærkeren er i min verden alt for lidt. Når den står i et tv møbel, så kommer der jo ikke et frisk luftskifte som kan hjælpe med at holde forstærkeren kølig...
Mvh Frank 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu