recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken forstærker?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken forstærker?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2018 kl. 09:22
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Efter hvad jeg har læst mig til, så hjælper BI-AMP ikke, så længe det er 1 forstærker. Du kan ikke hive mere strøm ud af den ene forstærker.

Jo, det kan du godt.

En øvre-mellemklasse surroundforstærker har en strømforsyning der kan levere noget der ligner 800 W.
Lad os for nemhedens skyld sige at 25% går til som varmetab i udgangstrinnene, så er der cirka 600W tilbage til 7 kanaler. Det giver 85 W til hver af de 7 kanaler, når de alle belastes.

Kører vi kun i stereo vil det enkelte udgangstrin nå sit maksimum omkring 130W.
Det har vil til rådighed til 4 kanaler, inden strømforsyningen begynder at “miste pusten”.

Derfor virker bi-amp, fra en forstærker.

Noget andet er så at når man bi-amper er det typisk bas på den ene forstærker og diskant/mellemtone på den anden. Bassen slæber langt den meste effekt, så når der trækkes 130W til bassen, trækkes der måske 10W til mellemtone/diskant. Disse 10W vil være til rådighed for bassen, så bi-amping giver lidt - meget lidt.

Klaus
(Der ikke bi-amp’er, men kører zone2 i stedet...)


Her er jeg så ikke enig.

Kører du kun i stereo, så er der kun 2 kanaler der belaster, de andre er slået fra, så du har masser af strøm fra strømforsyningen til de 2 kanaler. 

Det giver kun mening at BI-AMP, hvis du bruger 2 forstæker med hver deres strømforsyning.


Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2018 kl. 09:32
Jeg har selv en Marantz 7011 og fra min tidl. receiver har jeg også en Rotel RB-985 (7 kanals effekt forstærker).

Efter jeg har fået Marantzen har jeg ikke tilsluttet Rotel lænnger, da jeg ikke syntes at den længer gav et loft i lyden.

Jeg bruger så kun Rotelen, når jeg virklig vil lytte til musik, dvs. LP eller CD, for så har jeg en gammel NAD forforstærker der er sluttet til og så flytter jeg højtaler kablerne over i Rotel'en.

Jeg målte temperaturen igår på min Marantz og der blev 43 grader henover receiveren.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2018 kl. 10:13
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Kører du kun i stereo, så er der kun 2 kanaler der belaster, de andre er slået fra, så du har masser af strøm fra strømforsyningen til de 2 kanaler. 

Jeps, masser af effekt til rådighed. Langt mere end selve udgangstrinnet kan sende videre.
Alle effekttrin er strømbegrænsede, derfor kan det nævnte eksempel ikke levere 2x300 W, selvom der er effekt nok til rådighed ud af strømforsyningen.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Thomas46 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Februar-2018
Sted: Nørrebro
Status: Offline
Point: 63
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas46 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2018 kl. 15:49
Jeg har også en sr7011. Jeg har en pm8005 som jeg bruger når jeg høre musik fra en na6005 eller min cd afspiller når jeg ser film slår jeg den over til kun at være effekt forstærker til min sr7011 som trækker min jbl ls60 det fungere rigtigt godt, super film lyd oplevelse samt god stereo lyd. 
Til top
Thom Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-December-2018
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thom Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2018 kl. 16:02
Lyder spændende
Det er jo samme løsning jeg søger, vil bare gerne finde den rigtige forstærkerSmile så man får lidt det bedste fra begge verdner. 
Skal man switche over på en knappe på fjernbetjening når man ønsker den som effektforstærker på PM?
Jeg ønsker ikke nogen yderligere streamer tilføjet pt. Planen er at bruge HEOS funktionen i SR7011 som afspiller
Til top
Thomas46 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Februar-2018
Sted: Nørrebro
Status: Offline
Point: 63
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas46 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2018 kl. 16:55
På pm8005 skal man fysisk hen og holde en knap inde i et par sekunder. 

Redigeret af Thomas46 - 29-December-2018 kl. 16:56
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2018 kl. 19:07
Af de modeller du overvejer, ville jeg klart vægte Marantz PM8006 højest.
Den har nemlig det man oftest kalder en HT-input eller Home Theatre input. Tror vist nok Marantz kalder det Power Amp Direct In.

Det gør at du kan omgår dens volumekontrol og bruge den som ren effektforstærker. På den måde kan du bruge den sådan, når du ser film og dermed bruge din 7011 til at trække center og surround, mens du så kører fronterne fra 7011'erens pre-out til 8006'erens HT-input. 
Og så kan du så ellers tilslutte alle dine musik-afspillere direkte i 8006'eren, så de ikke bliver behandlet af en surround forstærker. På den måde bevarer du alt det musikalske en ren stereo kan byde, og kan stadig assistere din surround, når du ser film.

Det er den perfekte måde at kombinere surround og stereo i et setup :)
Til top
Thom Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-December-2018
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thom Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2018 kl. 16:31
Jep, det er planen. 
Jeg har dog ikke i første omgang planer om at tilføje musikafspillere da jeg kun bruger streaming og her tænker jeg at HEOS delen i SR7011 kan bruges direkte igennem stereo forstærker. På den måde er det vel også DAC/forstærker i stereo forstærkeren der bruges og ikke den i SR?
Til top
MortenGN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juli-2017
Sted: Sydvestjylland
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenGN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2018 kl. 17:45
Jeg har igennem 12 år kørt frontsignalet fra min surround til min Intg. stereo forstærker som trækker fronterne. Jeg har altid haft det tilsluttet til Line in på steroeforstærkeren, og så har jeg haft en fast indstilling af volumen på forstærkeren til film. Det fungere perfekt, og gør at jeg både af et surround setup, med massere af kraft til fronterne, samt et rent stereo setup. Det kan klart anbefales. Hvilken forstærker du så smider på, er en smagssag, men af dem du selv nævner tror jeg ikke du bliver skuffet. Ellers kan jeg også anbefale at se efter hvad brugtmarkedet har at tilbyde. 

Angående temperaturen på surround receiveren, har jeg selv monteret en ekstern labtop blæser ovenpå min sr6011, da den heller ikke kan komme godt nok af med varmen. Det fungere fint, og holder temperaturen på et fornuftigt niveau. 
Til top
Thom Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-December-2018
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thom Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2018 kl. 19:07
Oprindeligt skrevet af MortenGN MortenGN skrev:

Jeg har igennem 12 år kørt frontsignalet fra min surround til min Intg. stereo forstærker som trækker fronterne. Jeg har altid haft det tilsluttet til Line in på steroeforstærkeren, og så har jeg haft en fast indstilling af volumen på forstærkeren til film. Det fungere perfekt, og gør at jeg både af et surround setup, med massere af kraft til fronterne, samt et rent stereo setup. Det kan klart anbefales. Hvilken forstærker du så smider på, er en smagssag, men af dem du selv nævner tror jeg ikke du bliver skuffet. Ellers kan jeg også anbefale at se efter hvad brugtmarkedet har at tilbyde. 

Angående temperaturen på surround receiveren, har jeg selv monteret en ekstern labtop blæser ovenpå min sr6011, da den heller ikke kan komme godt nok af med varmen. Det fungere fint, og holder temperaturen på et fornuftigt niveau. 

Jeg skal blot lige forstå det korrekt med den faste indstilling af volumen på forstærker ved film, betyder det at der er en max volume grænse for hvor højt der kan skrues op ved film eller hvordan?

Næste projekt må blive en blæser til at afhjælpe varmen😃
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2018 kl. 19:48
Oprindeligt skrevet af Thom Thom skrev:

Jep, det er planen. 
Jeg har dog ikke i første omgang planer om at tilføje musikafspillere da jeg kun bruger streaming og her tænker jeg at HEOS delen i SR7011 kan bruges direkte igennem stereo forstærker. På den måde er det vel også DAC/forstærker i stereo forstærkeren der bruges og ikke den i SR?

Nej, for du kører jo fra surroundforstærkerens pre-out til stereoforstærkerens power amp direct. Så der er signalet allerede gjort analog fra surroundforstærkerens side.

Du kan dog måske gøre det, hvis surroundforstærkeren har en optisk udgang (som regel beregnet til optagere som Minidisc eller lignende), men så er vi tilbage ved problemet med 2 gange volumekontrol igen :(
Til top
MortenGN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juli-2017
Sted: Sydvestjylland
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenGN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2018 kl. 15:16
Oprindeligt skrevet af Thom Thom skrev:

Oprindeligt skrevet af MortenGN MortenGN skrev:

Jeg har igennem 12 år kørt frontsignalet fra min surround til min Intg. stereo forstærker som trækker fronterne. Jeg har altid haft det tilsluttet til Line in på steroeforstærkeren, og så har jeg haft en fast indstilling af volumen på forstærkeren til film. Det fungere perfekt, og gør at jeg både af et surround setup, med massere af kraft til fronterne, samt et rent stereo setup. Det kan klart anbefales. Hvilken forstærker du så smider på, er en smagssag, men af dem du selv nævner tror jeg ikke du bliver skuffet. Ellers kan jeg også anbefale at se efter hvad brugtmarkedet har at tilbyde. 

Angående temperaturen på surround receiveren, har jeg selv monteret en ekstern labtop blæser ovenpå min sr6011, da den heller ikke kan komme godt nok af med varmen. Det fungere fint, og holder temperaturen på et fornuftigt niveau. 

Jeg skal blot lige forstå det korrekt med den faste indstilling af volumen på forstærker ved film, betyder det at der er en max volume grænse for hvor højt der kan skrues op ved film eller hvordan?

Næste projekt må blive en blæser til at afhjælpe varmen😃

Det betyder det i teorien ja. Du skal dog bare vælge at sætte den så højt som du maks. vil spille i stereo. På den måde ved du at det ikke brænder af, og du er sikker på at lyden ikke bliver begrænset når du ser filmen. Du skal dog huske at autokalibrere det hele, så lydniveauet passer sammen. 

En blæser er ihvertfald en billig og let løsning, så forstærkeren ikke dør en tidligere død af varme. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu