recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - God musik til test af hjemmebioen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

God musik til test af hjemmebioen

 Besvar Besvar Side  <1 23456>
Forfatter
Besked
HenrikN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2020 kl. 19:53
EDIT:
Opdagede lige det ikke var til mig, så derfor slettet hurtigt igen :)


Redigeret af HenrikN - 25-Maj-2020 kl. 19:55
Mvh
Henrik Nielsen
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4244
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2020 kl. 20:28
Er youtube blevet betalingskanal? Jeg kan ikke få lov til at spille linket uden at registrere mig.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2020 kl. 20:41
hvilket link? Men Nej Munch - Youtube har været en betalingskanal længe!  - du betaler med dine vaner - eller for Youtube Premium i klingende mønt. (som fx her: https://www.youtube.com/channel/UCe9DTWmhhxeKyYHL4mldGcA/videos )

Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2020 kl. 21:48
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

128kbit aac hvis det er 720/1080 video. alt under er i 96kbit aac. Så med mindre man har virkelig sarte ører, vil man ikke kunne høre forskel på det og en 320kbit mp3/cd-kvalitet lyd - forudsat at det er "officielt" materiale og ikke bare en eller anden upload

Ikke enig. Det er netop skridtet fra 96/128kbps til 320 kbps at du hører den største forbedring. Fra 320 og op til CD er forskellen mindre og kræver lidt bedre udstyr og/eller opmærksomhed at høre. 



Redigeret af moremusic - 25-Maj-2020 kl. 21:52
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2020 kl. 13:02
Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

Det er netop skridtet fra 96/128kbps til 320 kbps at du hører den største forbedring. Fra 320 og op til CD er forskellen mindre og kræver lidt bedre udstyr og/eller opmærksomhed at høre.

Helt enig.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2020 kl. 18:03
NEJ - 320mbps mp3 er stadig inferiørt i lydbilledet i forhold til eksvis 128kbit aac. De matematiske formler der danner lydbilledet i AAC er så meget bedre end i mpeg1 layer3 (mp3)


kvalitetsmæssigt VIL det hedde mp3 < 128kbit aac < CD 

Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2020 kl. 20:08
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

NEJ - 320mbps mp3 er stadig inferiørt i lydbilledet i forhold til eksvis 128kbit aac. De matematiske formler der danner lydbilledet i AAC er så meget bedre end i mpeg1 layer3 (mp3)


kvalitetsmæssigt VIL det hedde mp3 < 128kbit aac < CD 


Det er simpelthen ikke korrekt. Container er vigtig, men bitrate er vigtigere. 320kbps mp3 er klart bedre end 128kbps AAC. 

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2020 kl. 20:31
jeg snakker på ingen måde om containere her - jeg ved ikke hvordan du får det ind i hovedet - bitraten er inferiør i forhold til CODEC! (altså de matematiske formler der bliver brugt til at gengive musikken med)
For dem der nogensinde har haft en smule med "avanceret" matematik at gøre, så er det nærmeste man kommer nok noget der minder om "rækkeudvikling".
oversat til dansk betyder det at man kan beskrive en lydbølge matematisk, og i "lossy" lyd, vil man "approksimere" en "bølge" med noget man forestille sig som en bølge der består af en masse trin som på en trappe, da den er lettere at beskrive matematisk. Jo mere avanceret formel man bruger, jo mere tro mod den oprindelige lydbølge vil det blive. Så Mpeg1 layer 3 kan man betegne som en trappe/pyramide som består af markant færre trin end AAC. så uanset hvad vil mp3 stadig være en trappe. Der kan bare være flere trin. (bitrate), men hvis man i aac matematisk faktisk viser en "bølge" så vil den jo uanset hvor mange punkter du har - stadig ligne en bølge mere end en trappe.


Til top
HenrikN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2020 kl. 20:36
Jeg kender ikke alle de forskellige komprimeringer. Men googlede lige lidt, og der ser ud til at være enighed om at man skal op på mindst 256kbit AAC, før det bliver sammenligneligt med 320kbit MP3. Men uanset hvad YouTube sender med, har jeg ikke hørt noget lækker lyd på YouTube (endnu). Troede bare lige der var muligheder da jeg så denne tråd Smile 
Jeg har iøvrigt lige gjort mig præcis samme erfaringer med CMore. Startede abonnement her i weekenden, men blev mega skuffet. Ved ikke hvad de sender med, har ikke kunnet finde noget på deres hjemmeside, og har nu prøvet flere film, samme resultat. Uanset hvad de sender med, så er det i sidste ende mine ører der skal lytte på det Smile Men de bliver opsagt igen :( 
Men jeg hører gerne hvis der er andre anbefalinger. Har Netflix og Prime idag. Men ville gerne have flere muligheder Smile

Mvh
Henrik Nielsen
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2020 kl. 21:24
@claus_jac - du har måske kendskab til “avanceret matematik” men din logik og forståelse på dette område er forfejlet. 
Bitrate er vigtigere end om der er brugt AAC eller MP3. Bitrate beskrive hvor meget data der er lagret pr sekund lyd. Jo højere, jo bedre lydkvalitet. 
AAC vs MP3 er så måden man komprimerer det på. AAC er mere effektivt end MP3 og fylder således mindre pr sekund ved samme bitrate. Derudover mener mange at den har en lydmæssig fordel VED LAVERE bit rates end MP3. Ved 320kbps er forskellen stort set 0. 

Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2020 kl. 08:22
Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

@claus_jac - du har måske kendskab til “avanceret matematik” men din logik og forståelse på dette område er forfejlet. 
Bitrate er vigtigere end om der er brugt AAC eller MP3. Bitrate beskrive hvor meget data der er lagret pr sekund lyd. Jo højere, jo bedre lydkvalitet. 
AAC vs MP3 er så måden man komprimerer det på. AAC er mere effektivt end MP3 og fylder således mindre pr sekund ved samme bitrate. Derudover mener mange at den har en lydmæssig fordel VED LAVERE bit rates end MP3. Ved 320kbps er forskellen stort set 0. 

Skal jeg forstå dig sådan: 
At stykke musik hentet fra iTunes i AAC 256 kbps og det selvsamme stykke musik i mp3 320kbps at forskellen er nul, altså at du mener at der ikke er nogen hørbar forskel?   
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2020 kl. 09:16
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

@claus_jac - du har måske kendskab til “avanceret matematik” men din logik og forståelse på dette område er forfejlet. 
Bitrate er vigtigere end om der er brugt AAC eller MP3. Bitrate beskrive hvor meget data der er lagret pr sekund lyd. Jo højere, jo bedre lydkvalitet. 
AAC vs MP3 er så måden man komprimerer det på. AAC er mere effektivt end MP3 og fylder således mindre pr sekund ved samme bitrate. Derudover mener mange at den har en lydmæssig fordel VED LAVERE bit rates end MP3. Ved 320kbps er forskellen stort set 0. 

Skal jeg forstå dig sådan: 
At stykke musik hentet fra iTunes i AAC 256 kbps og det selvsamme stykke musik i mp3 320kbps at forskellen er nul, altså at du mener at der ikke er nogen hørbar forskel?   

Det jeg siger er at en højere bitrate betyder mere for lydkvalitet end om filen er i AAC eller MP3 format, og at det ikke giver mening at påstå at 128 kbps AAC lyder bedre end 320 kbps MP3. 
Jo hørere bit rates er, jo sværere er det at høre forskel. Mange mener at det ikke er muligt at høre forskel på 320 kbps og lossless. Andre mener der er. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu