recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Nyheder, anmeldelser & omtaler
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TV på afbetaling
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

TV på afbetaling

 Besvar Besvar Side  <1234 7>
Forfatter
Besked
Gromit Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 463
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gromit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2019 kl. 22:41
Dit liv er din økonomi, og din økonomi er dit liv... så pas på den...!!! 

EN AFSINDIG VIGTIG tråd for de mange mennesker, der lader sig lokke af de "nemme" og "hurtige" forbrugslån, som markedet tilbyder.

Det mest fordelagtige, vil ALTID være kontant betaling - lige fra biler, Hi-Fi isenkram, ferier samt andre forbrugsgoder, hvilket er langt det billigste - lige på nær boligkøb, naturligvis.

Hvis dette ikke er muligt, så er lånemarkedet en jungle, som man skal undersøge grundigt - alt efter ens økonomiske formåenhed.

Som udgangspunkt er det DYRT, at låne penge - og i særdeleshed forbrugslån. Ved afbetaling er der mange faktorer, der gør sig gældende, som man skal være på vagt over for.

- Jo kortere tidsrum for afbetalingen jo billigere er det. 
- Pas på ÅOP (Årlige omkostninger i procent)
- Pas på diverse stiftelsesgebyrer og deslige begreber.
- Elektronik butikker er notorisk "snu" til at skjule låneomkostninger.
- Udregn hvad varen FAKTISK vil koste dig via et lån kontra versus kontant betaling.

LAD DIG IKKE FRISTE AF ET KØB... blot fordi det er billigt. 



Redigeret af Gromit - 04-Januar-2019 kl. 22:59
SONY AF8 65", SONY STR-DN1080, Panasonic DP-UB820, Monitor Audio Bronze 6 Theater Package
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2019 kl. 22:56
Vi lånte hos power gennem Santander. Til vores grundig oled. Det blev et par tusinde dyrere. Og hvis det var rente fri. Så ville det kun være nogle få kroner, mindre. Som sælgeren viste. For jeg var ikke meget for det at låne.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2019 kl. 23:53
Oprindeligt skrevet af Gromit Gromit skrev:


Det mest fordelagtige, vil ALTID være kontant betaling - lige fra biler, Hi-Fi isenkram, ferier samt andre forbrugsgoder, hvilket er langt det billigste - lige på nær boligkøb, naturligvis.

Forkert!

Jeg har lige bestilt nye brilleglas, jeg kan betale kontant, eller jeg kan vælge afbetaling, som koster 0 kroner i oprettelse, 0 kroner i administration, 0 kroner i betalingagebyrer og udstyrer mig med ekstra garanti i afbetalingsperioden.
Jeg får udleveret et mastercard som jeg kan vælge at bruge, eller lade være med at bruge. Hvis jeg bruger mastercardet koster det mig penge og det er det at de håber på.
Men det kommer heller ikke til at ske denne gang!

For øvrigt er det mest fordelagtigt at købe sit hus kontant, eller bil for den sags skyld. Så skal der ikke betales renter, bidrag, eller administrationsgebyr.

For øvrigt, så er det ret tilfredsstillende at betale sin bil kontant, ved hjælp af sit dankort. Sku lidt spøjst, når der står 250.000 på dankortautomaten :-)


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2019 kl. 06:00
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Gromit Gromit skrev:


Det mest fordelagtige, vil ALTID være kontant betaling - lige fra biler, Hi-Fi isenkram, ferier samt andre forbrugsgoder, hvilket er langt det billigste - lige på nær boligkøb, naturligvis.

For øvrigt, så er det ret tilfredsstillende at betale sin bil kontant, ved hjælp af sit dankort. Sku lidt spøjst, når der står 250.000 på dankortautomaten :-)


Klaus
Så må vi håbe for bilforhandleren at der også er dækning på kortetLOL
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3777
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2019 kl. 07:38
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Gromit Gromit skrev:


Det mest fordelagtige, vil ALTID være kontant betaling - lige fra biler, Hi-Fi isenkram, ferier samt andre forbrugsgoder, hvilket er langt det billigste - lige på nær boligkøb, naturligvis.

Forkert!

Jeg har lige bestilt nye brilleglas, jeg kan betale kontant, eller jeg kan vælge afbetaling, som koster 0 kroner i oprettelse, 0 kroner i administration, 0 kroner i betalingagebyrer og udstyrer mig med ekstra garanti i afbetalingsperioden.
Jeg får udleveret et mastercard som jeg kan vælge at bruge, eller lade være med at bruge. Hvis jeg bruger mastercardet koster det mig penge og det er det at de håber på.
Men det kommer heller ikke til at ske denne gang!

For øvrigt er det mest fordelagtigt at købe sit hus kontant, eller bil for den sags skyld. Så skal der ikke betales renter, bidrag, eller administrationsgebyr.

For øvrigt, så er det ret tilfredsstillende at betale sin bil kontant, ved hjælp af sit dankort. Sku lidt spøjst, når der står 250.000 på dankortautomaten :-)


Klaus

Enig, det samme gør sig iøvrigt gældende ved nogle teleselskaber ved køb af mobil.
Det kan også gøres for 0kr i oprettelse og øvrige gebyrer mm. Det er da langt nemmere at bare få det afviklet med en kontant betaling, men det kan faktisk give en besparing hvis man kan få en god rente på sit indestående.
Man kunne eks oprette en konto med det beløb man har købt for og så bare lade afviklingen køre sin gang derfra ognimens trække renter på det indestående. Bevares det er da ikke mange kr/øre ved eks køb af mobil, men det er da en plus forretning isåfald, der faktisk er en besparelse end et kontant køb:).

Men med det sagt kan man nærmest ikke afvikle hurtigere end værditabet accelerer så det er da en dårlig investering i den optik.
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2019 kl. 08:38
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Lån i banken, er som regel mest fornuftigt. Hvis de ikke vil låne dig bør du nok lade være.
Både Elgiganten og Power har nogen gange kampagner med retsfri lån (0% ÅOP).
Det er jeg ikke enig med dig i. Ofte kan butikker låne dig penge billigere end banken kan, både hvad angår renter og omkostninger.

Enig med hother. Elgiganten kørte som jeg husker engang ÅOP på 0% og ingen ting i oprettelse.
Jeg foretog et køb af hårde hvidevarer (ikke Elgiganten) for nogle år siden, som jeg egentlig ville gøre kontant, men det beløb stod bedre forrentet på min konto. Jeg havde ikke en merpris på prisen og trak istedet en +rente på de penge på egen konto istedet.

Idag er de der lån nok stadig med “ÅOP” på 0%, men har så lige en oprettelses gebyr på 1000kr der naturligvis kommer ud over købsprisen. (Så burde de vel ikke kunne kalde en ÅOP på 0% i virkeligheden).
Og køber man eks tv for 8000kr+1000kr i oprettelsesgebyr blir prisen noget der ligner et forbrugslån i banken istedet, alt afhængigt af afvikling selvfølgelig.

De Herrer, det er jo præcis det jeg skriver. Når butikkerne  IKKE har 0% ÅOP er det rasende dyrt at låne hos dem.
Banken er derfor eneste reelle alternativ til 0%. Prøv lige at tjekke lånepriserne i øjeblikket.

18% i ÅOP i elgiganten og 12,36 i Power. Det kan banken helt sikkert stikke.


Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2019 kl. 08:45
Bromberg det kan på ingen måde betale sig at lave en bankkonto og "lade den trække renter" - det kræver så høj pengemængde allerede indsat i banken for overhovedet at FÅ renter at du ikke engang har tanker om du skal købe på afbetaling eller ej.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3777
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2019 kl. 09:04
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Bromberg det kan på ingen måde betale sig at lave en bankkonto og "lade den trække renter" - det kræver så høj pengemængde allerede indsat i banken for overhovedet at FÅ renter at du ikke engang har tanker om du skal købe på afbetaling eller ej.

Ah det kommer vel an på den enkelte låntager og bank?

Det kunne for det almindelige menneske også være i form af et prioritets lån. Det er selvfølgelig en del af et bolig lån, men det ændrer nu ikke på der kan trækkes renter på det beløb:)

Men igen, uanset gevinsten, er det også mere for at argumentere imod at lån er en merudgift. Det behøver det ikke at være og kan faktisk være det modsatte:)
Mit argument var også set i det lys at du HAR de penge du vil købe for, men at du faktisk får en større gevinst ved at sætte det beløb isoleret til side til blot at afvikle. Så det er ikke fordi man søger søger lånet af behov, men af gevinst der er forskellen i min pointe.

Men nu tror jeg også den point er pointeret i tråden:).


Redigeret af Bromberg5 - 05-Januar-2019 kl. 09:05
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2019 kl. 09:17
Jeg har et indlåns forretning hos Santander og her skal der minium 100k til en rente på sølle 0.9. 0g Ingen af de 2 banker jeg benytter i dagligdagen kan tilbyde samme. Så der skal en del hvis man tjene på at have penge stående på bogen
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2019 kl. 09:22
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Bromberg det kan på ingen måde betale sig at lave en bankkonto og "lade den trække renter" - det kræver så høj pengemængde allerede indsat i banken for overhovedet at FÅ renter at du ikke engang har tanker om du skal købe på afbetaling eller ej.

Øøøøh, læste du ikke mit indlæg?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2019 kl. 09:29
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jeg har et indlåns forretning hos Santander og her skal der minium 100k til en rente på sølle 0.9.%

Til gengæld kan du få 0,6% på en “fri” konto, hvor du ingen bindingsperioder har.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3777
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2019 kl. 10:04
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jeg har et indlåns forretning hos Santander og her skal der minium 100k til en rente på sølle 0.9.%

Til gengæld kan du få 0,6% på en “fri” konto, hvor du ingen bindingsperioder har.



Klaus

Ikke meget, men i det mindste da et + på slutlinjen:)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu