recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Test af bas
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Test af bas

 Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Test af bas
    Sendt: 06-Januar-2019 kl. 20:07
Er bekymret for mine højtalere håndtere bas dårligt.
Nogle numre lyder bare forfærdeligt i bassen.
Kan nogle gange blive i tvivl om det er selve nummeret hvor samplingen af bassen bare lyder skidt eller om det er mine højtaler der ikke håndtere det.
Kunne I teste eks. Into the trees med Trentemøller.
Lyder jeres bas også blafrene på dette nummer?


Redigeret af mbm1 - 06-Januar-2019 kl. 20:08
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2019 kl. 22:17
Hvilke højttalere har du?

Hvis der er basrefleks port kan man putte en skumprop i.

Måske er din forstærker for lille.

Måske er placering forkert.

Spikes kan ofte forbedre bassen.

Lytterummet kan også ødelægge lyden.

Hvis du giver lidt flere oplysninger om dit setup og lytterum er det nemmere at hjælpe.
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2019 kl. 22:27
Triangle trio jubilee
Bluesound powernode2

Ja det hjælper en del at stoppe nogle sokker i basportene,
Men så forsvinder bassen jo også.
I min optik er det da en fejl i konstruktionen af højtalerne.
Findes der er butik hvor man kan købe sådanne skumpropper?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2019 kl. 22:56
Højttalerne er næppe fejlkonstruerede.

Det kan let være et sammenspil mellem en svært dreven højttaler, en forstærker der ikke er strømstærk og et rum/placering i rum, der ikke spiller sammen.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2019 kl. 23:00
Hmm ok
Men hvis det forsvinder når porten lukkes til hvordan kan det så være rummet?
Har selvfølgelig prøvet opstilling i andet rum og men anden forstærker.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2019 kl. 23:01
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

Men hvis det forsvinder når porten lukkes til hvordan kan det så være rummet?


Fordi det er stående bølger i rummet. Når du så dæmper det signal der sendes ud, vil det heller ikke reflekteres.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2019 kl. 23:05
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

Men hvis det forsvinder når porten lukkes til hvordan kan det så være rummet?


Fordi det er stående bølger i rummet. Når du så dæmper det signal der sendes ud, vil det heller ikke reflekteres.



Klaus
Så hvad mener du løsningen er hvis det ikke er at lukke porten?
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2019 kl. 23:15
Hvis du er i tvivl om det er højttalerne eller musiknummeret der ødelægger festen, så er det oplagt at give tingene et lyd med hovedtelefoner - hvis det lyder lige så skidt i lyttebøfferne er det nummeret den er gal med - hvis det lyder fint i lyttebøfferne, men skidt på højttalerne er der et eller andet i dit forstærker/højttaler-setup der ikke helt magter opgaven.

Man kunne også vælge at sige, at hvis det lyder skidt både i lyttebøfferne og på højttalerne, så er det nok fordi du har sat Trentemøller på - jeg er ikke den store fan.. DeadSmile
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2019 kl. 23:16
Du er nødt til at finde ud af, hvad problemet er - og om der er et problem. Ellers famler du i blinde. 

Har du leget med måleudstyr før? Hvis du måler rundt i rummet, kan du finde ud af hvilken frekvens problemet er og derefter hvad der så skyldes problemet. Alt afhængigt af hvad årsagen er, er der forskellige målder at løse det på.

Prøv at Google "REW Umik guide".


Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2019 kl. 06:06
Det er højtaleren.
Men det kan jo være fordi den spiller i et frekvens område som eks. Mine hovedtelefoner og andre højttalere ikke gør.
Derfor er det ikke noget jeg har bemærket før.
Det har heller intet med rummet at gøre. Har for testens skyld spillet med dem udenfor.
Derfor undrer det mig at den basport er i højtalerne.
Når man ved noget bestemt musik får den til at lyde så ringe.
Men hvis i kunne prøve på jeres højtalere?
Det sker som skrevet også på andre numre. Men lige på det pågældende er det yderst voldsomt.


Redigeret af mbm1 - 07-Januar-2019 kl. 06:07
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2019 kl. 07:33
Et så lille system får hurtigt sved på panden af Trentemøller. Der er en del bas under 40hz på nogle af deres numre, som dine HT bare ikke kan spille, og så begynder "blafren".
Når det er sagt, så jeg har jeg dog ikke så meget tiltro til din Bluesound forstærker. Jeg ville starte med og prøve en 2-3 gange så kraftig forstærker, og se om det ikke hjælper. Og så undgå brugen af tonekontrol.
Så ved jeg da at mine egne bittesmå Dali Lektor 3, gør det ret så godt. Med den rette placering, lyder de næsten som en gulvhøjttaler.
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2019 kl. 08:07
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Et så lille system får hurtigt sved på panden af Trentemøller. Der er en del bas under 40hz på nogle af deres numre, som dine HT bare ikke kan spille, og så begynder "blafren".
Når det er sagt, så jeg har jeg dog ikke så meget tiltro til din Bluesound forstærker. Jeg ville starte med og prøve en 2-3 gange så kraftig forstærker, og se om det ikke hjælper. Og så undgå brugen af tonekontrol.
Så ved jeg da at mine egne bittesmå Dali Lektor 3, gør det ret så godt. Med den rette placering, lyder de næsten som en gulvhøjttaler.
har prøvet med andre forstærkere også på et system med 500W effektblok :)
Lad nu værd med at give skylden på andet end højtaleren.
Det er IKKE kun Trentemøller. Ja hans musik går dybt, men det nytter jo ikke noget t et højtalersæt til 10K spiller det ringere end nogle mindre højtalere til 1500 kr.
Min pointe er at hvorfor konstruere en højtaler som ikke kan klare den dybde alligevel. Jeg kan som sagt afhjælpe det ved at putte en sok i porten. Så er der ingen blafren.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu