recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - IP Camera fra internettet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

IP Camera fra internettet

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Kand Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Marts-2014
Sted: Arhus
Status: Offline
Point: 78
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2019 kl. 21:57
Du kunne også gå efter en brugt Synology NAS og installer den gratis ipcam software der findes der til. Så synology DS cam app på telefon. Så har du en sikker forbindelse (https) og optagelser ligger lokalt.

Det er nemt at sætte op og kræver ikke fast ip eller besværlig vpn.
Til top
pallemann Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 06-Februar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 273
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pallemann Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2019 kl. 18:38
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

1. Har du en offentlig IP?
Flere og flere ISP'ere er begyndt at sælge bredbånd med en ikke offentlig IP adresse, hvor at en offentlig IP adresse er tilkøb.
For at port forward og VPN skal fungere, vil en offentlig IP være et krav.

Der findes dog løsninger som skaber en form for VPN forbindelse mellem din telefon og dit hjem, uden behov for offentlig IP, f.eks https://ngrok.com

2.Port-forwarding i sig selv vil i 99.9% af alle tilfælde resultere i en ukrypteret forbindelse mellem din telefon/bærbar og dit kamera, dvs. hvis du sidder på WiFi på en Café vil det ikke være særlig svært at lytte med, og se IP adressen du forbinder til, dit brugernavn og adgangskode, så i de tilfælde ville jeg absolut kun bruge 4G og aldrig WiFi til at forbinde til dit kamera, dermed ikke sagt at du så er sikker, for din forbindelse vil stadig være ukrypteret.
ünderstøtter kameraet https eller anden sikker forbindelse, er det jo blot at slå det til, og så behøver du ikke andet.

en løsning kan være en reverse proxy imellem din telefon og dit kamera, som f.eks nginx, eller Caddy, så skaber du en krypteret forbindelse mellem din telefon og nginx, og så vil forbindelsen mellem nginx og dit kamera være ukrypteret, men da dette foregår på dit lokal netværk, vil det som udgangspunkt ikke betyde noget.

3. VPN.
Alt efter hvilken router du har, så kan en VPN også kræve en port forwarding, men bruger du f.eks. openvpn, så laver openvpn en krypteret forbindelse mellem openVPN og din telefon, fra openvpn til dit kamera vil det ligesom en reverse proxy foregå ukrypteret.
openvpn kræver dog at du manuelt kopierer et certifikat over på din telefon, og det er i det hele taget en anelse besværligt, men den mest sikre løsning.

I alle tilfælde, skal forbindelse være sikker, og kan dit kamera ikke arbejde med indbygget sikkerhedscertifikat, så vil det kræve en server, her vil en raspberry pi kunne dække dit behov, og så er det op til dig selv om du vil vælge løsning 1, 2 eller 3.
for løsning 3 kan anbefales pivpn, da det er rimelig til at gå til.

Tak for dit svar.

God pointe med nr. 1. Det var jeg ikke opmærksom på. 

Jeg må igang med at undersøge hvilken løsning jeg kan bruge.

Til at starte med vil jeg godt lige spørge om hvordan finder jeg ud af, om mit kamera kan arbejde med indbygget sikkerhedscertifikat? 
Kan jeg google PIVPN på nettet og finde relevante guides? Eller har du en ved hånden du har brugt?



Til top
pallemann Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 06-Februar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 273
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pallemann Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2019 kl. 18:39
Oprindeligt skrevet af Kand Kand skrev:

Du kunne også gå efter en brugt Synology NAS og installer den gratis ipcam software der findes der til. Så synology DS cam app på telefon. Så har du en sikker forbindelse (https) og optagelser ligger lokalt.

Det er nemt at sætte op og kræver ikke fast ip eller besværlig vpn.

Den løsning kender jeg ikke. Men skal alligevel bruge VPN til denne løsning?
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2019 kl. 18:46
Oprindeligt skrevet af pallemann pallemann skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

1. Har du en offentlig IP?
Flere og flere ISP'ere er begyndt at sælge bredbånd med en ikke offentlig IP adresse, hvor at en offentlig IP adresse er tilkøb.
For at port forward og VPN skal fungere, vil en offentlig IP være et krav.

Der findes dog løsninger som skaber en form for VPN forbindelse mellem din telefon og dit hjem, uden behov for offentlig IP, f.eks https://ngrok.com

2.Port-forwarding i sig selv vil i 99.9% af alle tilfælde resultere i en ukrypteret forbindelse mellem din telefon/bærbar og dit kamera, dvs. hvis du sidder på WiFi på en Café vil det ikke være særlig svært at lytte med, og se IP adressen du forbinder til, dit brugernavn og adgangskode, så i de tilfælde ville jeg absolut kun bruge 4G og aldrig WiFi til at forbinde til dit kamera, dermed ikke sagt at du så er sikker, for din forbindelse vil stadig være ukrypteret.
ünderstøtter kameraet https eller anden sikker forbindelse, er det jo blot at slå det til, og så behøver du ikke andet.

en løsning kan være en reverse proxy imellem din telefon og dit kamera, som f.eks nginx, eller Caddy, så skaber du en krypteret forbindelse mellem din telefon og nginx, og så vil forbindelsen mellem nginx og dit kamera være ukrypteret, men da dette foregår på dit lokal netværk, vil det som udgangspunkt ikke betyde noget.

3. VPN.
Alt efter hvilken router du har, så kan en VPN også kræve en port forwarding, men bruger du f.eks. openvpn, så laver openvpn en krypteret forbindelse mellem openVPN og din telefon, fra openvpn til dit kamera vil det ligesom en reverse proxy foregå ukrypteret.
openvpn kræver dog at du manuelt kopierer et certifikat over på din telefon, og det er i det hele taget en anelse besværligt, men den mest sikre løsning.

I alle tilfælde, skal forbindelse være sikker, og kan dit kamera ikke arbejde med indbygget sikkerhedscertifikat, så vil det kræve en server, her vil en raspberry pi kunne dække dit behov, og så er det op til dig selv om du vil vælge løsning 1, 2 eller 3.
for løsning 3 kan anbefales pivpn, da det er rimelig til at gå til.

Tak for dit svar.

God pointe med nr. 1. Det var jeg ikke opmærksom på. 

Jeg må igang med at undersøge hvilken løsning jeg kan bruge.

Til at starte med vil jeg godt lige spørge om hvordan finder jeg ud af, om mit kamera kan arbejde med indbygget sikkerhedscertifikat? 
Kan jeg google PIVPN på nettet og finde relevante guides? Eller har du en ved hånden du har brugt?



Prøv at søge på SSL og så dit kamera, evt. Let's encrypt og så dit kamera.

Der er rigeligt med guides på nettet af pivpn
BaaaaaH
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2019 kl. 18:53
Oprindeligt skrevet af pallemann pallemann skrev:

Oprindeligt skrevet af Kand Kand skrev:

Du kunne også gå efter en brugt Synology NAS og installer den gratis ipcam software der findes der til. Så synology DS cam app på telefon. Så har du en sikker forbindelse (https) og optagelser ligger lokalt.

Det er nemt at sætte op og kræver ikke fast ip eller besværlig vpn.

Den løsning kender jeg ikke. Men skal alligevel bruge VPN til denne løsning?

Denne løsning svarer lidt til mit eksempel nr 1 fra før, dvs Synology skaber forbindelse til en server på nettet, og den server forbinder du så til via din telefon.
Her kræver det ikke port forward eller VPN.
Og er oftest den mest sikre løsning.

2 ting du skal være opmærksom på.
1. Kamera licenser til Synology kan være lidt pebrede.
2. Sikkerheden og forbindelsen skabes via Synology cloud (quick connect hedder det vidst)
Så sikkerheden bestemmes af Synology og din adgangskode, og hvis deres servere går ned eller vedligeholdes, så kan du ikke komme ind på dit kamera.

I alle tilfælde er der et kompromis, men har du overvejet cloud løsninger som blink, Arto osv?



Redigeret af Blank - 10-Januar-2019 kl. 19:00
BaaaaaH
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu