recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Garanti og reklamationsret hos Apple
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Garanti og reklamationsret hos Apple

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Plex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 614
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Plex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Garanti og reklamationsret hos Apple
    Sendt: 08-Januar-2019 kl. 20:15
Hej

Hvordan er det nu lige med reklamationsretten?

Sagen er at jeg har en 1 år og 8 dage gammel Macbook Pro 13, som lider af dette problem:


Maskinen er købt gennem en bruttolønsordning via jobbet og et firma der hedder Admire. Maskinen er lige blevet frikøbt, og dermed desværre min ejendom.

Mit spørgsmål går på, om det er Apple eller Admire, som skal hjælpe mig i forhold til reklamationsretten? 

På forhånd tak for hjælpen


Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2019 kl. 20:19
Det kommer jo meet an på, hvem der har handlet med hvem.

Er det dit firma der har købt hos Admire, for så gælder der ikke købelovens 2 års reklamationret. Det er kun når en privat person handler 
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2019 kl. 20:21
Er du sikker på det er admire som har solgt maskinen til dig?

Er det ikke humac eller TDC ?


Redigeret af lahan - 08-Januar-2019 kl. 20:21
Til top
Plex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 614
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Plex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2019 kl. 21:44
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Er du sikker på det er admire som har solgt maskinen til dig?

Er det ikke humac eller TDC ?

Det er Admire jeg indirekte har købt den af, og også fået frikøbs kvittering af. 

Dvs der er sælger der varetager reklamationsretten og ikke Apple?
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2019 kl. 22:00
Reklamationsretten gælder altid mellem sælger og køber (hvis det er solgt til privat).

Apple kan evt. give garenti, så er det Apple der yder dette.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2019 kl. 22:09
Så vidt jeg kan se, så går en bruttolønsordning ud på at året, hvor det kører, så er det ens arbejdsgiver der eger udstyret. Ergo er det også dem der har købt udstyret. Derfor er det et salg mellem 2 erhvervsdrivende og så gælder reklmationsretten i købeloven ikke. Så du bør undersøge hvad der givet af garenti. Tit er det kun 1 år når det er salg mellem erhverv.


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2019 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af Plex Plex skrev:

Hej
Sagen er at jeg har en 1 år og 8 dage gammel Macbook Pro 13, som lider af dette problem:


Maskinen er købt gennem en bruttolønsordning via jobbet og et firma der hedder Admire.


ADmire - dem der på forsiden af deres hjemmeside skriver:

"Den nye persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018"

Shit, du er på røven, firmaet har været på pause i over et halvt år!

Spøg til side, de lærer vel at det hedder "trådte i kraft", når det er noget der skete sidste år.


Jeg ville i dine sko, tage fat i Apple hurtigst muligt. Du oplevede ved fejlen første gang for 10 dage siden - altså inden produktet var et år gammel (hint, hint).


Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2019 kl. 22:58
Det er da admire du skal have fat i.
Alternativ kunne du jo læse betingelserne i din bruttolønordning, der står der sikkert hvad proceduren er.


Til top
Plex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 614
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Plex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2019 kl. 07:05
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Så vidt jeg kan se, så går en bruttolønsordning ud på at året, hvor det kører, så er det ens arbejdsgiver der eger udstyret. Ergo er det også dem der har købt udstyret. Derfor er det et salg mellem 2 erhvervsdrivende og så gælder reklmationsretten i købeloven ikke. Så du bør undersøge hvad der givet af garenti. Tit er det kun 1 år når det er salg mellem erhverv.


 
Det er korrekt - det første år "låner" man blot udstyret, og man efterfølgende aflevere udstyret, eller frikøbe det - jeg har valgt det sidste. I den forbindelse, har jeg fået en købskvittering fra Admire. Jeg må kontakte dem i dag, for at komme videre...
Til top
Plex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 614
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Plex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2019 kl. 07:15
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Plex Plex skrev:

Hej
Sagen er at jeg har en 1 år og 8 dage gammel Macbook Pro 13, som lider af dette problem:


Maskinen er købt gennem en bruttolønsordning via jobbet og et firma der hedder Admire.


ADmire - dem der på forsiden af deres hjemmeside skriver:

"Den nye persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018"

Shit, du er på røven, firmaet har været på pause i over et halvt år!

Spøg til side, de lærer vel at det hedder "trådte i kraft", når det er noget der skete sidste år.


Jeg ville i dine sko, tage fat i Apple hurtigst muligt. Du oplevede ved fejlen første gang for 10 dage siden - altså inden produktet var et år gammel (hint, hint).


Klaus
Rent faktisk så lurede fejlen i starten af december, hvor den et par gange viste tegn på fejlen - nu er den bare pludselig konstant. Den har også en anden "kendt" fejl på tastaturet, som Apple kører en aktion på, og da jeg har været i Sydamerika henover jul og nytår, er det ikke sket mere i den sag Ouch Det er nok alligevel bare svært, at komme bagefter, og sige "jamen den fejlede også lidt i garantiperioden" - det kan enhver jo påstå.
 
Er bare slet ikke imponeret, af en så dyr maskine - jo alt kan gå i stykker, men en hurtig Google søgning, giver hurtig et indtryk af, at sådan en Pro model lider af alverdens sygdomme.
 
Anyways - vi må se, og de ikke er lidt large - her 9 dage efter garantiudløb.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2019 kl. 08:09
Har prøvet og se om der kan tegnes Apple Care? Kan du evt. via deres website ved indtastning af serie nummer.
Den skal under normale omstændigheder tegnes inden produktet bliver et år. Men måske du kan få dem overbevist? Eller at du kan få din maskine bagud dateret? 




Redigeret af Potter - 09-Januar-2019 kl. 08:10
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
dkscan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1333
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dkscan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2019 kl. 08:20
ADmire skriver selv på https://www.admire.dk/da/loesninger2/flexible-benefits/bruttoloensordninger_16/:

"Når en bruttolønsordning stopper, kan dine medarbejdere frikøbe produkterne, men hermed foretages salg til privatpersoner, hvorfor købeloven pludselig er gældende." 

Det må alt andet lige betyde, at du har 24 måneders reklamationsret fra tidspunktet for frikøb. 

På min arbejdsplads er det også ADmire, der står for udstyr og her skriver de:

"ADmire offers 24 month (reklamationsret) from the day you purchase the product for private use". 
 
Per H. Nielsen
Dansk Scanner Information
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu