recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - GØR DE MERE UD AF LYDEN I 7.1 END I ATMOS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

GØR DE MERE UD AF LYDEN I 7.1 END I ATMOS

 Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2019 kl. 06:40
Til alle jer, der pusleR med ord. Der er INGEN, der kan finde ud af, hvordan det fungereR. Det undreR mig! Bruger mellemrum i sammensatte ord. Det ser jo helt forkert ud. Jeg selv, har så et problem med kommasætning, der er sikkert flere fejl, jeg ikke kan se i ALLE mine indlæg her og der...

Det eneste, som mangler i overskriften er et "?", da det er et spørgsmål, der stilles. Men hvad synes I?


Redigeret af mnielsen - 10-Januar-2019 kl. 06:41
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2019 kl. 10:54
Hvorfor skal tråden ødelægges af ordkløveri ? 

Vi har ingen atmos herhjemme, ikke fordi jeg ikke ønsker det. Men fordi fruen har nedlagt veto, indtil vi får et dedikeret rum, hvilket først sker den dag børnene flytter hjemmefra. 

Så vi kører 5.1. Så hvis du synes 7.1 lyder bedre end 5.2.1, så er det bare at skifte om, eller som en anden nævner prøver at køre med matrix surround på dine atmos. som din receiver også understøtter. 


Redigeret af JordanDK - 10-Januar-2019 kl. 10:58
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1072
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2019 kl. 15:02
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Hvorfor skal tråden ødelægges af ordkløveri ? 

Mit bud er fordi nogen blev sure over at han kritiserede Atmos, man må ikke kritiserer de ting nogle har bestemt er det bedste
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
ARTISTEN Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 468
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ARTISTEN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2019 kl. 15:45
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Nu har jeg en god stak film med atmos efterhånden. Jeg har bare følt på det sidste der manglet noget. Så jeg for sjov lavet mit setup om til 7.1 da vi har indrettet stuen til vi sidder tættere på tv'et. Kan det passe at de gør mere ud af 7.1 end atmos og dtsX. Min receiver er kun maks 7 kanals. Det lyder det i atmos, når det bliver udnyttet. Men jeg synes det sker kun i en eller to scener per film
Jeg har kun hørt atmos i en kommerciel biograf, og må sige at det virker ligeså godt som ved 7.1, men salen bliver ombygget for en mio, og så er lyden i 3 dimissioner og syndes ikke den store udskrivning er pengene værd for hellicopteren er ikke ud for min næsetip som billedet angiver jeg kan høre lyden men det kan jeg også derhjemme, jeg har privat 7.1. Og hvis man gider kan man downloade en atmos trailer fra Dolby på demoworld, jeg er begrejstert over lyden på 7.1 opstilling , højtalerne i loftet ,så sæt dem op, hvis du vil have mulehår for mange penge, men hvis man ikke har 5000,er jeg fuldt ud tilfreds med 7.1.
Det har herinde været diskuteret hvilket immersive Sound der er bedst der er 3 systemerer at vælge imellem , og auro3d siges at være bedst til at gengive immersive Sound
Hjemmebio er fedt:Pioneer SC-LX87,buttkicker,dali blue 6006, OPPO 95,QED kabel og JBL N24 i bag.

Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2019 kl. 15:50
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Hvorfor skal tråden ødelægges af ordkløveri ? 

Mit bud er fordi nogen blev sure over at han kritiserede Atmos, man må ikke kritiserer de ting nogle har bestemt er det bedste
Arrrh... Hop lige ned fra hesten :)

Der var auto-correct fejl i overskriften som gjorde det ulæseligt, og første indlæg er det (stadig) svært at forstå, hvad der er forsøgt testet/sammenlignet. 
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2019 kl. 16:40
Hvis jeg har forstået tråden rigtigt, så ville den helt korrekte overskrift vel hedde :

"Gør de mere ud af lydmixet i 7.1 end i Atmos?"

Er det korrekt forstået?

I så fald, så kan man jo stille samme spørgsmål mht. 5.1 vs 7.1, for det er samme situation - samme mængde lyd skal fordeles over flere kanaler/højttalere. Og det er jo klart, at jo flere kanaler som er med til at "deles om" opgaven, jo mindre behøver hver kanal at lave. Det skal man lige vænne sig til. Tænk på det sådan, at selv hvis du ser film i stereo er det stadig det samme soundtrack du hører. I stereo nedmixes alle kanalerne til to, og hvis du sætter en gedigen actionfilm på med et moderne lydspor men mixer det ned i stereo, og hører det på samme niveau du normalt gør i surround, så er det EDDERFANDEME HØJT!!! I eksemplet med helikopteren, så mixes lyden fra helikopteren med alt andet surround i 5.1/7.1, mens den i Atmos (mere eller mindre) har sine egne kanaler. Det kan nok sagtens give et indtryk af, at der er mere "knald på" i 7.1.

Det er desuden mit indtryk, at mange som installerer Atmos har forholdsvis små højttalere i loftet, som måske ikke rigtigt har samme pondus som resten af et eksisterende system. Jeg kender selvfølgelig ikke dit system, men måske kan det være en del af forklaringen; for en fed Atmos-oplevelse skal dine heights kunne følge med resten.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2019 kl. 16:40
VOLAPYK!
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2019 kl. 16:57
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Det synes jeg ikke.

Det jeg har hørt med Atmos DTS:X har givet god lyd
Synes at mine mine atmos kanaler tit tavse i forhold til et stort flot lydspor som på fx. Ready player one, som jeg synes har det bedste atmos, når så er sagt. synes jeg de ar tavse nok 90% gennem hele filmen. Men Når de så spiller, så er der knald på.


Jeg synes ikke man kan sige om der kommer lyd i hvor mange procent.

Man er bare omgivet at lyd fra alle sider, når der er Atmos.

Heller Atmos end uden. Bedre lyd.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2019 kl. 17:16
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Hvis jeg har forstået tråden rigtigt, så ville den helt korrekte overskrift vel hedde :

"Gør de mere ud af lydmixet i 7.1 end i Atmos?"

Er det korrekt forstået?

I så fald, så kan man jo stille samme spørgsmål mht. 5.1 vs 7.1, for det er samme situation - samme mængde lyd skal fordeles over flere kanaler/højttalere. Og det er jo klart, at jo flere kanaler som er med til at "deles om" opgaven, jo mindre behøver hver kanal at lave. Det skal man lige vænne sig til. Tænk på det sådan, at selv hvis du ser film i stereo er det stadig det samme soundtrack du hører. I stereo nedmixes alle kanalerne til to, og hvis du sætter en gedigen actionfilm på med et moderne lydspor men mixer det ned i stereo, og hører det på samme niveau du normalt gør i surround, så er det EDDERFANDEME HØJT!!! I eksemplet med helikopteren, så mixes lyden fra helikopteren med alt andet surround i 5.1/7.1, mens den i Atmos (mere eller mindre) har sine egne kanaler. Det kan nok sagtens give et indtryk af, at der er mere "knald på" i 7.1.

Det er desuden mit indtryk, at mange som installerer Atmos har forholdsvis små højttalere i loftet, som måske ikke rigtigt har samme pondus som resten af et eksisterende system. Jeg kender selvfølgelig ikke dit system, men måske kan det være en del af forklaringen; for en fed Atmos-oplevelse skal dine heights kunne følge med resten.
jeg kører med de der Dali "atmos" der er væg monteret på siden. Atmos trailerne fra dolby det går super. Men filmene. Synes jeg bare sløser i forhold til den naturlige måde lyd er på med rumklang osv.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2019 kl. 17:52
Dolby ville jo være dumme, hvis deres egne Atmos-trailer ikke sparkede røv, så selvfølgelig lyder de fedt.

Jeg har nævnt dette før, men en af mine største surround-sound oplevelser er filmen "Der Untergang". Og jo, hele stuen ryster da, når der lander en bombe ... men det er ikke derfor. Det er pga. den subtile lyd fra generatorer og aircondition-anlæg i baggrunden som gør, at man virkelig føler man er til stede i den bunker. Sometimes, less is more ...
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2019 kl. 20:47
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Dolby ville jo være dumme, hvis deres egne Atmos-trailer ikke sparkede røv, så selvfølgelig lyder de fedt.

Jeg har nævnt dette før, men en af mine største surround-sound oplevelser er filmen "Der Untergang". Og jo, hele stuen ryster da, når der lander en bombe ... men det er ikke derfor. Det er pga. den subtile lyd fra generatorer og aircondition-anlæg i baggrunden som gør, at man virkelig føler man er til stede i den bunker. Sometimes, less is more ...
der er undergang, har jeg ikke set.. men det er det jeg mener. For ingen fugle fløjt, eller noget i den stil, når der er scener ude fra på film med atmos, og sådan ting. Det mangler jeg i atmos kanalen, og det var jeg bl.a. troet der var.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2019 kl. 21:36
På min DTS:X demodisk er der en sekvens fra Divergent, hvor hun er låst ind i et glas bur der fyldes med vand. Fed lyd.

På Mount Everest film (Atmos) synes der er meget fed lyd, hvor de er i lufthavnens ankomst hal, der er skridt foran en og bagved en, man har fornemmelse af, at være dirkete  det hele.
I samme film så er sne stormene oppe på bjerget også fedt. Man er midt i stormen.

Jason Bourne (DTS:X) scenen i Athen under demostrationen her er der også fed lyd, hvor der sker en masse rundt om en.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu