recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - GØR DE MERE UD AF LYDEN I 7.1 END I ATMOS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

GØR DE MERE UD AF LYDEN I 7.1 END I ATMOS

 Besvar Besvar Side  <1 23456>
Forfatter
Besked
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2019 kl. 16:10
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Hvorfor skal tråden ødelægges af ordkløveri ? 

Mit bud er fordi nogen blev sure over at han kritiserede Atmos, man må ikke kritiserer de ting nogle har bestemt er det bedste
Dolby Atmos er ikke så godt som Auro-3D.
 
Jacobe har ret i det med loftshøjttalerne. Ofte er Atmos højttalere meget små i forhold til surround højttalerne.
 


Redigeret af Sven Palvig - 12-Januar-2019 kl. 16:12
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2019 kl. 16:39
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Hvorfor skal tråden ødelægges af ordkløveri ? 

Mit bud er fordi nogen blev sure over at han kritiserede Atmos, man må ikke kritiserer de ting nogle har bestemt er det bedste
Dolby Atmos er ikke så godt som Auro-3D.
 
Jacobe har ret i det med loftshøjttalerne. Ofte er Atmos højttalere meget små i forhold til surround højttalerne.
 

Jeg har fornyligt monteret 2 stk Dali upfiring i mit setup.
Ved auto kalibrering sættes de til small og crossover 110Hz. Volumen + 4db.
Det gav ikke det store løft i lyden.....

Jeg har selv prøvet mig lidt frem, for at nå det ønskede resultat. 

Crossover på 160Hz og + 10db. 
Det virker! Har opnået en rigtig fin Atmos oplevelse.

Med hensyn til manglende effekt, så går jeg ud fra at trådstarter sender bitstream til sin AVR?!
Al lyddekodning af Atmos foregår som bekendt i forstærkeren!


Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2019 kl. 12:50
Nu sad jeg lige at så seneste M I Fallout igår. Den er også i Atmos og her var der fed lyd på.

Hvilken Film er det du mener der har ringe lyd i Atmos?
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2019 kl. 17:06
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Nu sad jeg lige at så seneste M I Fallout igår. Den er også i Atmos og her var der fed lyd på.

Hvilken Film er det du mener der har ringe lyd i Atmos?
Jamen, det er Baywatch, xXx: Return of Xander Cage, The Mummy 2017, Fantastiske skabninger... og hvor de findes, Kong Arthur, SING, Mamma Mia! Here We Go Again, Ready Player One, Ghost in the Shell,Transformers: Age of Extinction,Wonder Woman. Det er de titler jeg har. Og det er kun nogle få scener der er lyd i atmos kanalerne. Havde forventet noget mere, fx. fugle fløjt, og den slag. og ikke kan nogle få enkelte effektter. Så den omsluttenede lyd som dolby beviser i deres trailer, ja det gør filmselskaberne ikke meget ud af
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2019 kl. 15:57
Nu sad jeg lige og så lidt Wonder Woman, hvor jeg skiftede mellem Atmos og TrueHD. Lyden er mere omsluttednde i Atmos end i TrueHD og den er ikke bedre i TrueHD. 

Men du får ikke lige så meget ud af det, som da man gik fra Stereo til Surround. Men jeg synes at der er en forbedring
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2019 kl. 16:44
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Nu sad jeg lige og så lidt Wonder Woman, hvor jeg skiftede mellem Atmos og TrueHD. Lyden er mere omsluttednde i Atmos end i TrueHD og den er ikke bedre i TrueHD. 

Men du får ikke lige så meget ud af det, som da man gik fra Stereo til Surround. Men jeg synes at der er en forbedring
så har jeg brug for guide. Hvor er den omsluttende. For jeg synes atmos stort set er tavse
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2019 kl. 16:57
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

så har jeg brug for guide. Hvor er den omsluttende. For jeg synes atmos stort set er tavse

Jeg tror nærmere, at du har behov for at justere dine forestillinger om, hvad Atmos gør. Som jeg prøvede at forklare tidligere, så betyder Atmos ikke nødvendigvis mere lyd. Det betyder nærmere lyd fordelt anderledes i dine kanaler. 
Du har flere gange nævnt, hvad du forestiller dig komme ud af lofthøjttalerne, som f.eks. fuglefløjt. Men hvis ellers dine højttalere er kalibreret korrekt, så kommer der dét ud af dem, som det er meningen. Det harmonerer muligvis ikke med det som du forventer.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2019 kl. 17:07
Hvilken reciever? Der er utrolig stor forskel på kalibrerings algoritmen i de forskellige systemer. Audyssey XT32 er f.eks. meget bedre end MCACC og YPAO
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2019 kl. 17:25
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Nu sad jeg lige og så lidt Wonder Woman, hvor jeg skiftede mellem Atmos og TrueHD. Lyden er mere omsluttednde i Atmos end i TrueHD og den er ikke bedre i TrueHD. 

Men du får ikke lige så meget ud af det, som da man gik fra Stereo til Surround. Men jeg synes at der er en forbedring
så har jeg brug for guide. Hvor er den omsluttende. For jeg synes atmos stort set er tavse

Hvor bor du?

Vi kunne evt. mødes. Jeg bor på Vestegnen.

Vi kan evt. tage det i en PB
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2019 kl. 18:07
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

så har jeg brug for guide. Hvor er den omsluttende. For jeg synes atmos stort set er tavse


Jeg tror nærmere, at du har behov for at justere dine forestillinger om, hvad Atmos gør. Som jeg prøvede at forklare tidligere, så betyder Atmos ikke nødvendigvis mere lyd. Det betyder nærmere lyd fordelt anderledes i dine kanaler. 
Du har flere gange nævnt, hvad du forestiller dig komme ud af lofthøjttalerne, som f.eks. fuglefløjt. Men hvis ellers dine højttalere er kalibreret korrekt, så kommer der dét ud af dem, som det er meningen. Det harmonerer muligvis ikke med det som du forventer.
ikke hvis du læser på dolby, hvad det er. Så er det at få folk mere ind i filmen. Der må jeg siger at det lykkedes ikke for filmskaberne
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2019 kl. 18:08
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Nu sad jeg lige og så lidt Wonder Woman, hvor jeg skiftede mellem Atmos og TrueHD. Lyden er mere omsluttednde i Atmos end i TrueHD og den er ikke bedre i TrueHD. 

Men du får ikke lige så meget ud af det, som da man gik fra Stereo til Surround. Men jeg synes at der er en forbedring
så har jeg brug for guide. Hvor er den omsluttende. For jeg synes atmos stort set er tavse


Hvor bor du?

Vi kunne evt. mødes. Jeg bor på Vestegnen.

Vi kan evt. tage det i en PB
jeg bor helt nede på Nordfalster
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2019 kl. 19:58
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

så har jeg brug for guide. Hvor er den omsluttende. For jeg synes atmos stort set er tavse


Jeg tror nærmere, at du har behov for at justere dine forestillinger om, hvad Atmos gør. Som jeg prøvede at forklare tidligere, så betyder Atmos ikke nødvendigvis mere lyd. Det betyder nærmere lyd fordelt anderledes i dine kanaler. 
Du har flere gange nævnt, hvad du forestiller dig komme ud af lofthøjttalerne, som f.eks. fuglefløjt. Men hvis ellers dine højttalere er kalibreret korrekt, så kommer der dét ud af dem, som det er meningen. Det harmonerer muligvis ikke med det som du forventer.
ikke hvis du læser på dolby, hvad det er. Så er det at få folk mere ind i filmen. Der må jeg siger at det lykkedes ikke for filmskaberne
Har du hørt Atmos andre steder? Og er det samme konklusion du kommer frem til? 

Jeg har hørt en del setups efterhånden og har hørt gode og dårlige Atmos setups. Ligesom jeg har hørt gode og dårlige 7.1 setups. De dårlige setups hvor det ikke har hængt ordentligt sammen har det ikke været lydmixerens skyld... 

Som andre har skrevet tror jeg, at du har en skæv forventning til Atmos lydspor.

For det første er dét at gå fra 7.1 til  Atmos ikke et kvantespring som kan sidestilles med stereo til surround. Det er slet ikke tilfældet. Og hvis man forventer at lofthøjttalerne brager derudaf fra start til slut, så bliver man skuffet. 

I min verden er den store fordel ved Atmos, at der nu er flere højttalere til at gengive panoreringer og dét synes jeg kan høres. Færre huller i lydbilledet og et mere diffust surroundfelt (dvs. man har sværere ved at pinpointe at "der er der en højttaler" og "der er der en højttaler"). 

Kort og godt: Efter jeg har fået Atmos er mine højttalerplaceringer blevet mere anonyme - hvilket jeg bestemt mener er en god ting. Men det er ikke en "wow - der var en lyd i loftet" effekt.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu