recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tilbage til Apple efter 8 mdr. med Android.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tilbage til Apple efter 8 mdr. med Android.

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Tilbage til Apple efter 8 mdr. med Android.
    Sendt: 11-Januar-2019 kl. 14:43
Så gik den ikke længere... Smile

Var så heldig at jeg fik en iPhone XS og en iPad Pro 11" i gave så derfor vælger jeg efter 8 måneder med Android at komme tilbage i folden.

Her vil jeg fortælle lidt om hvad der gør at jeg valgte at gå tilbage og ikke bare få disse enheder byttet.

Smertefri overgang
Modsat da jeg skulle skifte til Android tilbage i Maj sidste år, så gik overgangen tilbage til Apple forbavsende nemt.
I kan læse omkring denne rejse i min anden tråd:

Alle billeder var jo fint sorteret på min nas og da jeg var meget omhyggelig med at exportere orginal photos så gik import af disse som en leg. Og alle billeder med slowmotion og live photos blev genskabt korrekt :) Dejligt.

Kontakter og kalender var også smertefrit at overføre.
Her startet jeg med at slette alle mine kontakter i iCloud så jeg var sikker på at de opdateret som lå i Google contacts kom over rigtigt. Når man tilgår sine kontakter og kalender via gmail så kan man exportere kontakter som V-Card og så er det faktisk så simpelt at importere. Man vælger blot import :)
Ang kalender så gjorde jeg det på den måde at jeg tilføjet google kalenderen og iCloud kalenderen til kalender programmet på min Macbook. Markeret min kalender i google i listen og valgte eksporter. Valgte her efter min iCloud kalender og klikket på importer og valgte den exporteret google kalender. 

Til sidst tilføjet jeg min kone til familie deling. Tilmeldte mig 2TB iCloud og aktiveret deling af dette.

Thats it.
Sammenlagt ca 1 times arbejde. :)
Hvem siger det er svært at skifte økosystem?

Men hvorfor gå tilbage?
Tja nok mest af alt fordi jeg fik det så godt som foræret.
Og så har det også altid naget mig hvor meget Google bruger dig. Der er slet ingen tvivl om at du er produktet ved google. Og det er derfor du får alle deres tjenester gratis.

Og så savnet jeg også rigtig meget continuity. Det at kunne sende beskedder fra min mac og iPad eller foretage opkald.

Valgte selv at købe et Apple Watch series 4 for at fuldende oplevelsen og det er bare en helt anden liga end nogle andre smart watches jeg har prøvet.

Glitches
Og så var der alle de små glitches. oh my god... Android og Samsungs produkter er bare ikke lige så finpudset som iOS og iPhone er det.
Et eksempel:
Jeg aktiveret funktionen hvor google informere mig om hvornår det er tid til at køre på arbejde.
Så om morgnen når det var ved at være tid ville der poppe en notifikation frem på skærmen som med et dobbelt tryk kunne starte navigationen. Og vælge den hurtigeste rute. Smart.
Men når navigation var startet så forblev notifikationen der? hvorfor jeg havde jo for pokker reageret på denne? Hvad der var mere ondsvagt var at når man var inde i google maps så viste denne også en notifikation om at navigation er aktiv. Ja tak jeg er jo ligesom inde i appen. Hvad pokker skal jeg med denne oplysning? Undervejs hørte jeg som regel lydbøger fra Bookmate og hvis jeg fik et opkald undervejs så stoppet lydbogen. Men den gik ikke igang af sig selv efter opkaldet var afsluttet? Jeg kunne ikke engang trykke på play på min bil radio som den var forbundet til via BT. Jeg var nødt til at åbne appen og starte afspilningen igen. Super sikkert når man køre bil samtidig.
Hele Google maps har også mega små knapper som bestemt ikke er optimeret til betjening under kørsel.
prøvet også at hente google auto appen men den var i beta og virket virkelig ringe dengang jeg prøvet den.
Når jeg så ankom til mit arbejde så meldte den aldrig ankommet selv om jeg var 170m væk fra bygningen. Man skulle ellers tro at når jeg nu har defineret over for google at dette er mit arbejde at så var googles service smart nok til at regne ud at jeg nok godt kan finde vej resten af vejen fra p pladsen til bygningen? Så meget for googles smarte AI.
Google assistant reagere heller ikke på OK google hvis telefonen er opsat til dansk sprog.
Hvis jeg startet afspilning af en lydbog i bookmate og forlod appen for hurtigt efter den var begyndt så meldte den konstant fejl om at appen var stoppet selv om den virket helt fint?
efter 4 måneder ca fik google maps endelig night mode så man kunne bruge dette heletiden og ikke når den selv syntes man skulle bruge dette. Rigtig fint, bortset fra den slår det fra inde i appen når navigering ikke er aktiv? Hvorfor?
Apps der crasher random, tastaturet der bliver hængende, dårligere og dårligere preformence fra kameraet som til sidst ikke magtet at tage billeder af mine børn fordi de jo bevæger sig. Tror jeg ud af 20 billeder fra nytårsaften har 2 gode?
Jeg kunne mærke hvordan enheden bare blev sløvere og sløvere og i sociale apps hvor man scroller ned hakket den som en i h....
Hver 10 gang jeg satte mig ind i min bil ville min mobil ikke forbinde til radioen?

Og det var så bare lige de ting jeg lige kom på.
hehe prøvet lige at se på min note 8 om der lige var mere jeg kunne komme i tanke om så prøvet at åbne facebook appen. den kan så ikke få forbindelse, min iPhone kan godt. hehe.
Fin afslutning på dette emne tror jeg :)

Jeg er selvfølgelig klar over at dette primært er fejl i apps og ikke Android som sådan. Men det ændre ikke på at dette altså er oplevelsen jeg får på min android enhed.

Ikke alt er perfekt på en iPhone heller
Men Kenneth, iOS er jo heller ikke perfekt. Nej, det er det godt nok ikke. Her er hvad jeg oplevet i morges:
-Health mate vil ikke sync med apple health måtte gå på nettet og google hvad pokker der var galt.
Fejlen var at health mate havde registreret Apple health i appen. Men der var ikke vinget nogen tilladte data af. Hvorfor spurgte den mig ikke om den skulle dele data første gang jeg åbnet appen?
-Når jeg bruger Siri i min bil som er forbundet via BT så registrere bilen det som et indgående opkald?
-Min bil er lidt ondsvag så man skal skrue helt op for lyden på både telefon og radio for at kunne høre lyd fra telefonen. Her fik jeg så noget af en forskrækkelse da Siri ville fortælle mig at det var tid til at dreje. Lyden for lydbogen var på et okay niveau. Men siri RÅBTE "OM 10KM TAG AFKØRSEL MOD..." her efter var der stille, den startet ikke selv lydbogen igen?
8 km senere var hendes stemme med normal lydstyrke, samme niveau som lydbogen?. Men trykket jeg på play fortsatte lydbogen.
Også Apple maps registreret ikke at jeg var ankommet til mit arbejde.


Konklution
Nå men summa sumarum er altså at jeg ikke har fortrudt at jeg er gået tilbage.

De primære grunde til at jeg gik tilbage er som nævnt at jeg fik enhederne i gave. Antallet af fejl jeg oplevet og så Googles konstante ånden i nakken. Jeg forsøgte virkelig at undertrygge følelsen af at der skulle være noget galt med at Google bruger mine data til at målrette reklamer og hvad de ellers bruger mine data til. Men jeg er nok bare en person der foretrækker lidt mere privat liv. :) Og det føler jeg at jeg får ved Apple.

Overvejer i at skifte fra enten den ene eller den anden platform. Så håber jeg disse 2 inlæg jeg har lavet giver et indblik i hvad der kan være for og imod. :)


Redigeret af kenneth85 - 11-Januar-2019 kl. 14:48
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2019 kl. 17:17
Du skal have 1000 tak for,at tage os med på rejserne . En saglig og meget brugbar beskrivelse . . . Clap
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2019 kl. 17:36
Man godt blive lidt bekymret for hvordan du klarer dig uden telefon.
SmileSmileSmile
Når det er sagt hænger jeg også fast i apple. Simpelthen fordi det virker mere gennemarbejdet.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2019 kl. 19:56
Hvorfor ikke blive ved med at bruge google calender og contacts?
Begge kan fint bruges på iPhone. Så slipper man også for at skulle gøre noget hvis man en dag vil skifte tilbage.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2019 kl. 20:01
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Man godt blive lidt bekymret for hvordan du klarer dig uden telefon.
SmileSmileSmile
Når det er sagt hænger jeg også fast i apple. Simpelthen fordi det virker mere gennemarbejdet.

Jeg kan godt se hvad du mener. Men det bunder faktisk i at Google maps mere end en gang har reddet mig fra at havne i en kø på motorvejen. Og ofte fortæller den mig også undervejs hvis jeg bliver forsinket så jeg kan ringe og informere familien. 
Så det er altså ikke fordi jeg ikke kan finde til og fra arbejde :) 
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2019 kl. 20:04
Oprindeligt skrevet af donfrankie donfrankie skrev:

Hvorfor ikke blive ved med at bruge google calender og contacts?
Begge kan fint bruges på iPhone. Så slipper man også for at skulle gøre noget hvis man en dag vil skifte tilbage.

Jeg overvejet det også. Men jeg har faktisk en god forklaring:
Fordi det er sindsygt nemt at flytte ens kalender og kontakter mellem de 2 platforme. Så for mig er spørgsmålet nærmere. Hvorfor lade mine data blive ved Google som primært lever af at målrette reklamer når jeg kan have dem ved Apple og derved få bedre integreret funktioner, og Apple lever primært af at sælge enheder og services.

Håber det besvare dit spørgsmål :)
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2019 kl. 20:26
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Man godt blive lidt bekymret for hvordan du klarer dig uden telefon.
SmileSmileSmile
Når det er sagt hænger jeg også fast i apple. Simpelthen fordi det virker mere gennemarbejdet.

Jeg kan godt se hvad du mener. Men det bunder faktisk i at Google maps mere end en gang har reddet mig fra at havne i en kø på motorvejen. Og ofte fortæller den mig også undervejs hvis jeg bliver forsinket så jeg kan ringe og informere familien. 
Så det er altså ikke fordi jeg ikke kan finde til og fra arbejde :) 
bruger du google Maps med carplay ?
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2019 kl. 21:00
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Man godt blive lidt bekymret for hvordan du klarer dig uden telefon.
SmileSmileSmile
Når det er sagt hænger jeg også fast i apple. Simpelthen fordi det virker mere gennemarbejdet.

Jeg kan godt se hvad du mener. Men det bunder faktisk i at Google maps mere end en gang har reddet mig fra at havne i en kø på motorvejen. Og ofte fortæller den mig også undervejs hvis jeg bliver forsinket så jeg kan ringe og informere familien. 
Så det er altså ikke fordi jeg ikke kan finde til og fra arbejde :) 
Ha ha. Det er jeg godt klar over. Jeg har bare lagt mærke til at min telefon altid stressede mig med notifikationer. Så nu er de fleste slået fra. 
Eksempelvis arbejder jeg ikke i vagtplan. Siri kunne se at jeg skulle arbejde klokken 0900 hver dag. Det står i min kalender fordi mit arbejde ellers ikke kan udbetale løn. Lidt træls at Siri fortæller at jeg skal køre hjemmefra på min fridag.
De dage hvor jeg glemmer telefonen et par timer er de bedste.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2019 kl. 22:51
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Jeg overvejet det også. Men jeg har faktisk en god forklaring:
Fordi det er sindsygt nemt at flytte ens kalender og kontakter mellem de 2 platforme. Så for mig er spørgsmålet nærmere. Hvorfor lade mine data blive ved Google som primært lever af at målrette reklamer når jeg kan have dem ved Apple og derved få bedre integreret funktioner, og Apple lever primært af at sælge enheder og services.

Håber det besvare dit spørgsmål :)

Jeg oplever ingen forskel på om min kalender er hos google eller apple. Fordelen er at jeg godt kan have delte kalendere med folk uden tænke på om de bruger ios eller android. Det kan jeg ikke hvis jeg flytter til icloud calender. 
Til top
Klaus.S Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2010
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Klaus.S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2019 kl. 08:42
Har også skiftet Apple ud med Android for ca. 6 mdr. Siden. Stadig ikke sikker på det var den rigtige beslutning, men giver ikke op endnu. 
Prisen på de ny Iphones fik mig til at prøve. 

Vedr. Det du skriver med at kunne sende sms fra computeren, så kan man godt dette på android også. Massage.android søg dette i Google. Det giver netop den mulighed. 
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2019 kl. 09:40
Oprindeligt skrevet af Klaus.S Klaus.S skrev:

Har også skiftet Apple ud med Android for ca. 6 mdr. Siden. Stadig ikke sikker på det var den rigtige beslutning, men giver ikke op endnu. 
Prisen på de ny Iphones fik mig til at prøve. 

Vedr. Det du skriver med at kunne sende sms fra computeren, så kan man godt dette på android også. Massage.android søg dette i Google. Det giver netop den mulighed. 

Jeg gav det også ca 6 måneder. Kunne ikke få den stabilitet på android, jeg har vænnet mig til på iOS.
Jeg er overmåde glad for iPhone, airplay, ATV 4K og ikke mindst min MacBook. 
Måske er jeg blevet afhængig, men det hele spiller bare, og på højt niveau.

Efter en dag på jobbet med windows, er det en fest at komme hjem til min gode gamle MacBook. (OT)

Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2019 kl. 10:19
Oprindeligt skrevet af Klaus.S Klaus.S skrev:

Har også skiftet Apple ud med Android for ca. 6 mdr. Siden. Stadig ikke sikker på det var den rigtige beslutning, men giver ikke op endnu. 
Prisen på de ny Iphones fik mig til at prøve. 

Vedr. Det du skriver med at kunne sende sms fra computeren, så kan man godt dette på android også. Massage.android søg dette i Google. Det giver netop den mulighed. 

Har ikke direkte sammenlignet priserne sådan generelt, men helt ærligt, er forskellen enlig så stor?

Hos mutanten koster en iphone XS Max med 256GB lige over 10K og en Samsung Note 9 med 512GB lige under 10K. altså mindre end en tusse. Ved godt at Samsung er med 512. So what.....




4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu