recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pladespiller brummer - elektromagnetisk støj?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pladespiller brummer - elektromagnetisk støj?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
fcbayern Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-December-2003
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 160
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fcbayern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2019 kl. 18:54
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af fcbayern fcbayern skrev:

Nej der er helt stille...

Har du prøvet at løfte forstærkeren, mens der spilles? Bare sådan for at prøve, om brummen ophører... Højttalerne bør heller ikke stå for tæt på anlægget. Dette kan også give brum, når der spilles højt.
Jeg prøvede lige at løfte...ingen forskel.

Det er et lille rum. Højtalerne (små) er kun 1 m fra forstærkeren nu.
Stue: Panasonic TX 55CX700E, Onkyo TX-SR607, AppleTV3, Xbox One, 5X Kef KHT5001, Velodyne Spl800i

Lytterum: ProJect Essential III (Med Grado Prestige 1), AMC XIA30, Acoustic Energy AE100
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2019 kl. 19:04
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af fcbayern fcbayern skrev:

Nej der er helt stille...

Har du prøvet at løfte forstærkeren, mens der spilles? Bare sådan for at prøve, om brummen ophører... Højttalerne bør heller ikke stå for tæt på anlægget. Dette kan også give brum, når der spilles højt.

Det er heller ikke nogen stor afstand til anlægget - heller ikke, selv om det er små højttalere. Har selv haft et lille anlæg en gang. med meget små højttalere. Disse gav også brum, når der blev spillet højt. Det hjalp at flytte højttalerne væk, selv på et lille kollegieværelse. Anlægget var SLET ikke noget særligt, skulle jeg hilse at sige!LOL
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2019 kl. 19:13
Oprindeligt skrevet af fcbayern fcbayern skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af fcbayern fcbayern skrev:

Nej der er helt stille...

Har du prøvet at løfte forstærkeren, mens der spilles? Bare sådan for at prøve, om brummen ophører... Højttalerne bør heller ikke stå for tæt på anlægget. Dette kan også give brum, når der spilles højt.
Jeg prøvede lige at løfte...ingen forskel.

Det er et lille rum. Højtalerne (små) er kun 1 m fra forstærkeren nu.

Og det var det forkerte indlæg, jeg citerede før. Beklager!

Men har du husket at løsne transportsikringen på pladespilleren? Dette står der sikkert noget om i brugsforvildningen til pladespilleren.
Til top
fcbayern Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-December-2003
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 160
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fcbayern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2019 kl. 19:14
Der er nogle begrænsninger i mit lille rum. Jeg kan leve med dette tror jegSmile
Stue: Panasonic TX 55CX700E, Onkyo TX-SR607, AppleTV3, Xbox One, 5X Kef KHT5001, Velodyne Spl800i

Lytterum: ProJect Essential III (Med Grado Prestige 1), AMC XIA30, Acoustic Energy AE100
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2019 kl. 19:18
Oprindeligt skrevet af fcbayern fcbayern skrev:

Der er nogle begrænsninger i mit lille rum. Jeg kan leve med dette tror jegSmile

Lange ledninger til højttalerne, og så over på den modsatte side med dem - så spiller det!
Til top
fcbayern Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-December-2003
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 160
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fcbayern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2019 kl. 19:24
Jeg ved ikke helt hvordan et transport stik ser ud eller hvor det sidder. Skal lige siges jeg har spillet over 20 timer med pladespilleren...så den er ikke kun lige pakket ud
Stue: Panasonic TX 55CX700E, Onkyo TX-SR607, AppleTV3, Xbox One, 5X Kef KHT5001, Velodyne Spl800i

Lytterum: ProJect Essential III (Med Grado Prestige 1), AMC XIA30, Acoustic Energy AE100
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2019 kl. 19:37
Oprindeligt skrevet af fcbayern fcbayern skrev:

Jeg ved ikke helt hvordan et transport stik ser ud eller hvor det sidder. Skal lige siges jeg har spillet over 20 timer med pladespilleren...så den er ikke kun lige pakket ud
Det er transportsikring - i form af én, eller flere skruer enten under pladespilleren, eller under pladetallerknen. Se i brugsforvildningen til den. Der må stå noget om opstillingen af den.

Nåh... Det kan måske være, at det eneste sikring, der var, var noget pap, som vist på side 5:




Redigeret af mnielsen - 12-Januar-2019 kl. 19:42
Til top
fcbayern Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-December-2003
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 160
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fcbayern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2019 kl. 20:05
jep - det var bare den pap ting husker jeg 
Stue: Panasonic TX 55CX700E, Onkyo TX-SR607, AppleTV3, Xbox One, 5X Kef KHT5001, Velodyne Spl800i

Lytterum: ProJect Essential III (Med Grado Prestige 1), AMC XIA30, Acoustic Energy AE100
Til top
Jever Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-April-2004
Sted: Karise
Status: Offline
Point: 972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jever Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2019 kl. 20:55
Måske en “Ground loop isolator” kan hjælpe. 
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2019 kl. 07:13
Når jeg læser tråden, er det svært at gennemskue hvad problemet er.

En pladespiller tilsluttet en normal forstærker skal ikke brumme. Her er løsningen ikke metalplader. Enten er der en defekt eller er pladespiller forkert tilsluttet.

Brum når man spiller højt kaldes akustisk tilbagekobling. Det skyldes at pladespilleren sættes i svingninger af højtaleren. En slags rundhyl. Det kan afhjælpes ved at placere pladespiller på et fast underlag. Eksempelvis en haveflise. Man kan også hæve nåletrykket. Det sidste kan dog ikke anbefales. B&o og thorens lavede deres pladespillere med flydende ophæng, hvilket forhindrer akustisk tilbagekobling.

Så trådstarter skal finde ud af om det er elektrisk brum eller akustisk tilbagekobling.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2019 kl. 07:20
Oprindeligt skrevet af fcbayern fcbayern skrev:

jep - det var bare den pap ting husker jeg 

Skru op - skru op - Nu kommer drønet!Big smile Gør brummen også det, når du NU afprøver bradepandemetoden?

KlausDM spørger også til stelforbindelsen, om den er i orden? Som du jo ved, så er der to phonostik, som skal tilkobles for at få lyd ud af pladespilleren. Derudover er der en tredie, tynd ledning UDEN stik på, som skal skrues fast på bagpanelet af forstærkeren.

Ellers, så må du i gang med ommøbleringen af højttalerne. Der skal ikke være nogen brummen, når der spilles plader - i "gamle dage", man brugte båndoptager, kunne man overspille plader fejlfrit selv når man skruede op!
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2019 kl. 07:22
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Når jeg læser tråden, er det svært at gennemskue hvad problemet er.

En pladespiller tilsluttet en normal forstærker skal ikke brumme. Her er løsningen ikke metalplader. Enten er der en defekt eller er pladespiller forkert tilsluttet.

Brum når man spiller højt kaldes akustisk tilbagekobling. Det skyldes at pladespilleren sættes i svingninger af højtaleren. En slags rundhyl. Det kan afhjælpes ved at placere pladespiller på et fast underlag. Eksempelvis en haveflise. Man kan også hæve nåletrykket. Det sidste kan dog ikke anbefales. B&o og thorens lavede deres pladespillere med flydende ophæng, hvilket forhindrer akustisk tilbagekobling.

Så trådstarter skal finde ud af om det er elektrisk brum eller akustisk tilbagekobling.

"Rundhyl"... DÉN har jeg S' Gu' aldrig hørt før.LOL
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu