recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pladespiller brummer - elektromagnetisk støj?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pladespiller brummer - elektromagnetisk støj?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2019 kl. 07:34

Rundhyl er ganske almindeligt udtryk.

Det opstår når en mikrofon kommer for tæt på højttaleren.

Så nu har du hørt den Mnielsen. LOLLOLLOL



Redigeret af Mufti - 13-Januar-2019 kl. 07:38
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2019 kl. 07:42
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:


Rundhyl er ganske almindeligt udtryk.

Det opstår når en mikrofon kommer for tæt på højttaleren.

Så nu har du hørt den Mnielsen. LOLLOLLOL


Takker for forklaringen - og den med kulturninisteren i linket er også god!LOL Men den første voldsomme brummen MÅ da have været fra forstærkeren, siden det hjalp at bytte om på apparaturerne. Og når der skrues op, og der så kommer brum så er det jo meget sandsynligt, at der skal noget afkobling til i form af en fast overflade, som kan tage de vibrationer, som VIL gå i pladespilleren.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2019 kl. 07:57
Det er muligt at det er en sammenblanding.

Vil dog påstå at elektrisk brummen er en defekt eller forkert tilsluttet pladespiller. Det kan også være at pladespiller er i for dårlig kvalitet.

Jeg har gennem tiderne haft adskillige pladespillere tilsluttet store og små forstærkere. Og aldrig oplevet elektrisk brum selvom pladespiller stod ved siden af forstærker.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2019 kl. 08:03
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Det er muligt at det er en sammenblanding.

Vil dog påstå at elektrisk brummen er en defekt eller forkert tilsluttet pladespiller. Det kan også være at pladespiller er i for dårlig kvalitet.

Jeg har gennem tiderne haft adskillige pladespillere tilsluttet store og små forstærkere. Og aldrig oplevet elektrisk brum selvom pladespiller stod ved siden af forstærker.

Hvad så, hvis højttalerne er for tæt på? Har som tidligere beskrevet selv prøvet dette for mange år siden, med en ENDNU dårligere pladespiller, hvor det hjalp at flytte højttalerne væk. Tør næsten ikke nævne det her i forummet - så vil I alle bryde sammen af grin: Luxor Dirigent 1000, og to MEGET små højttalere på 5 watt!!LOLLOLLOL
Til top
fcbayern Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-December-2003
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 160
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fcbayern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2019 kl. 12:31
Jeg prøvede lige at stille pladespilleren så langt væk fra forstærker og højtaler som pladespiller ledningen tillader. Der er stadig en smule brummen. Når jeg sætter en finger på et af kablerne lige ved pickuppen forsvinder det endnu mere.

Jeg prøvede så helt at tage pladespiller signalet (rød/hvid) fra forstærkeren...der er også en brummen ved 100% lydstyrke...det lyder bare anderledes.

Faktisk løber højtalerkabler og strøm kabler forbi computerledningsrodet....den pærevælling af ledninger kan vel sagtens være skyld i alt dette...?

Skal lige siges at når forstærker står på CD, Tuner eller AUX er der ingen brummen.


Redigeret af fcbayern - 13-Januar-2019 kl. 12:42
Stue: Panasonic TX 55CX700E, Onkyo TX-SR607, AppleTV3, Xbox One, 5X Kef KHT5001, Velodyne Spl800i

Lytterum: ProJect Essential III (Med Grado Prestige 1), AMC XIA30, Acoustic Energy AE100
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2019 kl. 12:42
Oprindeligt skrevet af fcbayern fcbayern skrev:

Jeg prøvede lige at stille pladespilleren så langt væk fra forstærker og højtaler som pladespiller ledningen tillader. Der er stadig en smule brummen. Når jeg sætter en finger på et af kablerne lige ved pickuppen forsvinder det endnu mere.

Jeg prøvede så helt at tage pladespiller signalet (rød/hvid) fra forstærkeren...der er også en brummen ved 100% lydstyrke...det lyder bare anderledes.

Faktisk løber højtalerkabler og strøm kabler forbi computerledningsrodet....den pærevælling af ledninger kan vel sagtens være skyld i alt dette...?
Det kunne da godt være... Prøv at flytte pladespillerkablerne væk fra kabelrodet, og hør hvad der sker... Er der nogle transformere fra computer og andre dimser og printer, som også ligger der i kabelrodet, så også væk med dem, så vildt det lader sig gøre!

Grammofonen er nok mere følsom overfor støj end de øvrige apparater. Tænk også på, at du skal skrue lidt højere op, når du spiller LP'er end når du hører radio eller CD.


Redigeret af mnielsen - 13-Januar-2019 kl. 12:48
Til top
fredvej Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-August-2010
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 91
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fredvej Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2019 kl. 12:51
Du kan teste om højttalerne inducerer brummen i pladespilleren ved at trække højttalerstikkene ud af forstærkeren, tilslutte hovedtelefoner til forstærkeren og sætte forstærkerens kilde til phono.  Tænd forstærker og pladespiller og skru volumen op til normal stilling.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2019 kl. 12:57
Oprindeligt skrevet af fredvej fredvej skrev:

Du kan teste om højttalerne inducerer brummen i pladespilleren


Højttalerne introducerer ikke en brummen, som fjernes ved at sætte hånden hen imod tonearmen.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
fcbayern Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-December-2003
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 160
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fcbayern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2019 kl. 19:50
Jeg har en pc tilsluttet (mini-jack til rød/hvid) som kører via AUX. Når jeg frakobler dem så forsvinder det næsten helt. Tror det må være det kabelrod jeg tidligere nævnte.Embarrassed
Stue: Panasonic TX 55CX700E, Onkyo TX-SR607, AppleTV3, Xbox One, 5X Kef KHT5001, Velodyne Spl800i

Lytterum: ProJect Essential III (Med Grado Prestige 1), AMC XIA30, Acoustic Energy AE100
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2019 kl. 20:01
Oprindeligt skrevet af fcbayern fcbayern skrev:

Jeg har en pc tilsluttet (mini-jack til rød/hvid) som kører via AUX. Når jeg frakobler dem så forsvinder det næsten helt. Tror det må være det kabelrod jeg tidligere nævnte.Embarrassed

Men også kun næsten... Det skal forsvinde HELT! Prøv at fjerne evt. transformere, som måtte ligge og rode oven i kabelsuppen.

Husk på, at man "i gamle dage" kunne overspille plader til bånd uden at der var problemer - selv ved høj lydstyrke - det kunne selv jeg - på min elendige Luxor...LOL

Du må også lige overveje de råd, som er løbet ind, angående en fast overflade til pladespilleren

Indlæg rettet. Der var en del af det, som ikke gav nogen mening.


Redigeret af mnielsen - 13-Januar-2019 kl. 21:03
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2019 kl. 20:59
Oprindeligt skrevet af fcbayern fcbayern skrev:

Jeg har en pc tilsluttet (mini-jack til rød/hvid) som kører via AUX. Når jeg frakobler dem så forsvinder det næsten helt. Tror det må være det kabelrod jeg tidligere nævnte.Embarrassed

Nej, det er jordforbindelsen der bliver udlignet gennem signalkablet.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2019 kl. 21:32
Der skal fastslås hvilken type støj du hører, de to mest almindelige er brum og/eller summen ala insektlyd.
Brum opstår typisk ved placering tæt på andre strømforsyninger. Dette brum gengives ved 50 Hz i Danmark, altså en forholdsvis dyb tone.
Hvis det er mangelfuld / dårlig stelforbindelse, bliver det en summen gengivet ved 100 Hz i Danmark.
I lande med anden frekvens på elnettet, som USA, vil det gengives ved 60 Hz og 120 Hz. 
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu