recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pladespiller brummer - elektromagnetisk støj?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pladespiller brummer - elektromagnetisk støj?

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
fcbayern Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-December-2003
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 160
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fcbayern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Pladespiller brummer - elektromagnetisk støj?
    Sendt: 12-Januar-2019 kl. 16:31
Hej,

min forstærker brummer når den står på Phono. Kabler er tjekket, inkl ground.

Min pladespiller står på venstre side af forstærkeren. Og løfter jeg armen og flytter den ind imod midten (dvs mod venstre væk fra forstærkeren) så bliver brummen mindre. Jeg har meget lidt plads og kan ikke flytte pladespilleren længere væk. Er sikker på det ville hjælpe. I stedet kan jeg placere pladespilleren ovenover forstærkeren (og huske luft til forstærkeren). Men gør jeg det flytter brummen bare en smule. Det er altså noget elektromagnetisk støj der driller.

Spørgsmålet er om der findes noget isolering af en art jeg enten kan placere imellem de 2 enheder når de står side om side...eller om der findes noget jeg kan placere imellem de 2 enheder når pladespiller er placeret ovenover forstærkeren? Hvilket materiale?

Mange tak for input.
Stue: Panasonic TX 55CX700E, Onkyo TX-SR607, AppleTV3, Xbox One, 5X Kef KHT5001, Velodyne Spl800i

Lytterum: ProJect Essential III (Med Grado Prestige 1), AMC XIA30, Acoustic Energy AE100
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2019 kl. 16:41
En jernplade.....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
fcbayern Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-December-2003
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 160
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fcbayern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2019 kl. 16:58
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

En jernplade.....


Klaus
Hvor tyk tænker du? Findes noget til formålet. Kan se forskellige plader til formålet, men her er fokus typisk dæmpning af vibrationer og ikke magnetisme...
Stue: Panasonic TX 55CX700E, Onkyo TX-SR607, AppleTV3, Xbox One, 5X Kef KHT5001, Velodyne Spl800i

Lytterum: ProJect Essential III (Med Grado Prestige 1), AMC XIA30, Acoustic Energy AE100
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2019 kl. 17:38
Ferritkerner på phonokablerne kan måske afhjælpe problemet.
Er riaa indbygget i forstærkeren, eller bruges ekstern riaa med strømforsyning? Hvis det er det sidste, så flyt strømforsyning så langt væk som muligt.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2019 kl. 17:41
Oprindeligt skrevet af fcbayern fcbayern skrev:

Hej,

min forstærker brummer når den står på Phono. Kabler er tjekket, inkl ground.

Min pladespiller står på venstre side af forstærkeren. Og løfter jeg armen og flytter den ind imod midten (dvs mod venstre væk fra forstærkeren) så bliver brummen mindre. Jeg har meget lidt plads og kan ikke flytte pladespilleren længere væk. Er sikker på det ville hjælpe. I stedet kan jeg placere pladespilleren ovenover forstærkeren (og huske luft til forstærkeren). Men gør jeg det flytter brummen bare en smule. Det er altså noget elektromagnetisk støj der driller.

Spørgsmålet er om der findes noget isolering af en art jeg enten kan placere imellem de 2 enheder når de står side om side...eller om der findes noget jeg kan placere imellem de 2 enheder når pladespiller er placeret ovenover forstærkeren? Hvilket materiale?

Mange tak for input.
Eller, sidder forstærkerens transformer i venstre side? Hvis ja, så prøv at lade pladespiller og forstærker bytte plads.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2019 kl. 17:58
Oprindeligt skrevet af fcbayern fcbayern skrev:

Hvor tyk tænker du?

Tynd, et tyndt stykke blik kan også gøre det, det afgørende er at det er magnetisk.

Gå på opdagelse i hjemmet, en bageplade fra ovnen kan ganske givet bruge til test.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2019 kl. 17:59
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Ferritkerner på phonokablerne kan måske afhjælpe problemet.

Ferritkerner tager højfrekvent støj og hjælper intet mod brum - slet ikke luftbåren brum!


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2019 kl. 18:02
Mon stelforbindelsen til tonearm/pickup er defekt?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
fcbayern Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-December-2003
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 160
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fcbayern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2019 kl. 18:21
Jeg prøvede med en bradepande imellem...det hjalp kun lidt.

Det er rigtigt at forstærkerens strømforsyning sidder i venstre side. Og at bytte om på pladespiller og forstærker hjalp rigtig meget. Det er vel en 7-8 gange mindre nu. Den sidste lille brummen ved jeg ikke om er så unormal. Det er når jeg skruer meget højt op at der er lidt brummen...

Så tak for input der ihvertfald har hjulpet meget.


Redigeret af fcbayern - 12-Januar-2019 kl. 18:22
Stue: Panasonic TX 55CX700E, Onkyo TX-SR607, AppleTV3, Xbox One, 5X Kef KHT5001, Velodyne Spl800i

Lytterum: ProJect Essential III (Med Grado Prestige 1), AMC XIA30, Acoustic Energy AE100
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2019 kl. 18:26
Oprindeligt skrevet af fcbayern fcbayern skrev:

Jeg prøvede med en bradepande imellem...det hjalp kun lidt.

Det er rigtigt at forstærkerens strømforsyning sidder i venstre side. Og at bytte om på pladespiller og forstærker hjalp rigtig meget. Det er vel en 7-8 gange mindre nu. Den sidste lille brummen ved jeg ikke om er så unormal. Det er når jeg skruer meget højt op at der er lidt brummen...

Så tak for input der ihvertfald har hjulpet meget.

Det var da en go' ting, at der ikke mere r så meget at brumme over... Men den sidste rest-brummen kunne måske være fysiske vibrationer fra forstærkerens transformer, som forplanter sig til pladespilleren? Kan der høres en svag summen, når anlægget står stille?
Til top
fcbayern Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-December-2003
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 160
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fcbayern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2019 kl. 18:28
Nej der er helt stille...
Stue: Panasonic TX 55CX700E, Onkyo TX-SR607, AppleTV3, Xbox One, 5X Kef KHT5001, Velodyne Spl800i

Lytterum: ProJect Essential III (Med Grado Prestige 1), AMC XIA30, Acoustic Energy AE100
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2019 kl. 18:31
Oprindeligt skrevet af fcbayern fcbayern skrev:

Nej der er helt stille...

Har du prøvet at løfte forstærkeren, mens der spilles? Bare sådan for at prøve, om brummen ophører... Højttalerne bør heller ikke stå for tæt på anlægget. Dette kan også give brum, når der spilles højt.


Redigeret af mnielsen - 12-Januar-2019 kl. 18:37
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu