recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Endelig datastik! - Hvilket system?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Endelig datastik! - Hvilket system?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Nordio38 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-Januar-2019
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nordio38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Endelig datastik! - Hvilket system?
    Sendt: 22-Januar-2019 kl. 15:33
Hej gode mennesker

Jeg bor i 3 etager rækkehus og har haft en del udfordringer med at få nettet til at spille på alle etager. 

Nu har jeg så fået netværkstik på hver etage, og det hele er blevet samlet nede i stue etagen, i teknik rummet. Thumbs Up

Så mit spørgsmål er, hvad skal jeg sætte op af access point, switch & router.

Har kigget på Ubiquiti UniFi UAP-AC-LR til hver etage. Hvad skal jeg ellers bruge udover det?
Har fiber fra Hiper, så har deres router. Skal jeg skifte den ud, med noget bedre, måske?
Vil rigtig gerne slippe for at skulle trække strømledninger efter UniFi, kan man undgå det?

Jeg er ret ny i Ubiquti universet, håber i kan hjælpe

Hilsen Kenneth
Til top
torbenan Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Maj-2014
Sted: Kbh
Status: Offline
Point: 124
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér torbenan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2019 kl. 23:12
Jeg har et setup der spiller max i mit tre etager hus, som består af.
USG (router)
UniFi Switch 8 POE-60W - den kan power dine access punter over ethernet.
3 stk. UniFi AP-AC-Lite - billigere en LR modellen og fuldt ud tilstrækkeiigt men 100 kvm pr. etage
Unifi app'en kører jeg på en raspberry P, sammen med Pihole, men de fleste bruger en cloud key i stedet.
Jeg har kørt ubiquiti siden nytår og er meget tilfreds.


der findes en meget aktiv  Facebook gruppe "Ubiquiti | Ubnt | Dansk Brugergruppe", hvor du kan få svar på alt




Til top
Nordio38 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-Januar-2019
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nordio38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2019 kl. 08:17
Super fedt med svar :)

Det lyder som et godt system.
Kan du fortælle mig, hvad Unifi app'en gør? Skal man have den kørende hele tiden? 
Jeg har dog kun 40kvm pr etage, men det er som en bunker ;) 

Tak for tip med facebook gruppen, det tjekker jeg lige ud
Til top
Nordio38 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-Januar-2019
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nordio38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2019 kl. 08:22
Lige et spørgsmål mere Smile
Hvis jeg køber en USG (router) vil jeg så kunne slippe for min router fra Hiper af?
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2019 kl. 08:22
Man skal bruge en controller til at konfigurere systemet. Det software kan installeres på en PC eller køres via en cloudkey.
Hvis man ikke er interesseret i statistikker m.m. behøver den ikke køre hele tiden, man kan bare bruges til første gangs konfiguration.
Til top
torbenan Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Maj-2014
Sted: Kbh
Status: Offline
Point: 124
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér torbenan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2019 kl. 10:03
Jeg kører Unifi hele tiden, men det er fordi, jeg har installeret Pi-hole på samme RPI. Pi-hole er total genialt, da det sorterer reklamer fra inden det kommer frem til routeren. Det betyder, at reklamer blokkeres på alle endheder, i alle browser og tilmed også i nogle aps.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2019 kl. 10:48
Nordio8 - Hvad er dit behov? 
Som jeg forstår dig, så har du trukket mindst et kabel til hver etage nu. Det er godt. Men hvad er formålet med det? Skal etagerne være primært kablet og sekundært WiFi, eller hvad tænker du?

Hvis etagerne er 40kvm, og Wifi er sekundært, så ville jeg nøjes med et access point (fx Unifi UAP-AC lite) på hver etage. Muligvis kan du optimere med kun et accesspoint i nederste etage og et accesspoint i øverste etage, eller der hvor der er absolut størst behov. Disse kan du kable med POE (strøm), forudsat at din switch kan det/eller du skal opsætte en POE injector. 

Hvis WiFi er primært, så skal du fokusere på bedre access points. Fx UAP-AC Pro eller måske endda HD versionerne. Placeringen er den samme. Igen kan de kables med POE. (POE = Power Over Ethernet).
 
Til top
Nordio38 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-Januar-2019
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nordio38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2019 kl. 12:42
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Nordio8 - Hvad er dit behov? 
Som jeg forstår dig, så har du trukket mindst et kabel til hver etage nu. Det er godt. Men hvad er formålet med det? Skal etagerne være primært kablet og sekundært WiFi, eller hvad tænker du?

Hvis etagerne er 40kvm, og Wifi er sekundært, så ville jeg nøjes med et access point (fx Unifi UAP-AC lite) på hver etage. Muligvis kan du optimere med kun et accesspoint i nederste etage og et accesspoint i øverste etage, eller der hvor der er absolut størst behov. Disse kan du kable med POE (strøm), forudsat at din switch kan det/eller du skal opsætte en POE injector. 

Hvis WiFi er primært, så skal du fokusere på bedre access points. Fx UAP-AC Pro eller måske endda HD versionerne. Placeringen er den samme. Igen kan de kables med POE. (POE = Power Over Ethernet).
 

Tak for svaret Smile

Mit behov er vel at have stabil net og med den hastighed jeg har (1000/1000) på hver etage. 

Det er helt klart Wifi der er primært!
Jeg har prøvet alle mulige mesh systemer og det virkede fint nede hvor routeren stod, men ligeså snart jeg gik en etage op, hvor der også stod en enhed(som ikke var trådet), så mistede jeg meget hastighed forbindelse. Det blev jeg ret træt af.

Hvis jeg gik med UAP-AC Pro, hvad skulle jeg bruge ud over det? Kan man købe en router med switch , som også har POE i?

Igen tak for svaret 





Redigeret af Nordio38 - 23-Januar-2019 kl. 15:25
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2019 kl. 16:09
Oprindeligt skrevet af Nordio38 Nordio38 skrev:


Mit behov er vel at have stabil net og med den hastighed jeg har (1000/1000) på hver etage. 

Det er helt klart Wifi der er primært!
Jeg har prøvet alle mulige mesh systemer og det virkede fint nede hvor routeren stod, men ligeså snart jeg gik en etage op, hvor der også stod en enhed(som ikke var trådet), så mistede jeg meget hastighed forbindelse. Det blev jeg ret træt af.

Hvis jeg fik med UAP-AC Pro, hvad skulle jeg bruge ud over det? Kan man købe en router med switch , som også har POE i?

Igen tak for svaret 


Alt så du vil have stabil 1Gb forbindelse på alle etager. Og WiFi er primær. Lidt tyndt behov definition, men fair nok Wink

Først skal vi lige blive enige om:
Grænsepunktet bliver accesspoints. Alt hvad der sker på de trådløse dele, er som det nu engang kan være. Dvs de trådløse enheder (fx computer, tablet, mobil, TV osv) er som de nu engang er, og dem kan vi ikke gøre noget med. 

Enheder som UAP-AC Lite og LR er udelukket, da de har en max grænse på på 867Mbit.

UAP-AC Pro og UAP-AC EDU kan trække 1.3Gbit. 
UAP-HD og UAP-NanoHD 1.733Gbit.   
https://www.ui.com/unifi/unifi-ap-ac-pro/
https://unifi-nanohd.ui.com/

De kan alle køre med POE+.

Om du skal bruge 1, 2 eller 3 er nok nemmest at prøve sig frem. Eller starte med 2, en i bund etage og en i top etage.

Dvs i eksemplet med 2 etager ser økonomien således ud:
2 x 1091,- (2 stk UAP-AC Pro)
2 x 148,- (2 stk 48volt 24watt POE injectorer). 
Ialt ca.:  2476,-

Personligt tror jeg at jeg ville sætte mig ned og se reelt på behovet. Og så ville jeg trække kabler til de "tunge" data enheder, og spare på WiFi, så det blot dækker "Lite" behov. 
Uanset hvordan jeg vender og drejer det, så er alt hvad der sker mellem AP og enhederne bare ikke noget man er specielt herre over. 
Der følger så vidt jeg husker POE injector med Lite modellerne. Så udover prisforskellen på Lite og Pro, så spare man også indkøb af Injector. 

Forskellen i Lite og Pro er primært at Pro er bygget til at håndtere adskillige flere brugere. De 800Mbit kontra 1.3Gbit bør almindelige familier ikke mærke det store til. Men når du nævner et specifikt behov for 1Gb, ja så bliver det jo sådan.
 
I min egen bolig (296m2 i 1-plan) har jeg opsat 3 APére (1 stk Pro og 2 stk Lite). Alle tunge data enheder der kan kables er kablet. Resten må leve med det WiFi signal der er. Pro er kun Pro, fordi jeg fik den til næsten samme pris som en Lite. Ellers havde det også været en Lite i dag. 
Vi er en ganske simpel familie med 2 voksne og 1(2) børn. Streaming/tung data foregår primært via kablet enheder.
Wifi bruges til let brug, og på mobile enheder som efter min bedste overbevisning slet ikke når i nærheden af krav om 1Gb. 
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2019 kl. 17:47
@Kandersen
Husk at wifi speeds, som jo udelukkende er teoretiske, også er half duplex. Så det vil aldrig kunne lykkes at køre 1000/1000 via WiFi. 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2019 kl. 20:22
Oprindeligt skrevet af donfrankie donfrankie skrev:

@Kandersen
Husk at wifi speeds, som jo udelukkende er teoretiske, også er half duplex. Så det vil aldrig kunne lykkes at køre 1000/1000 via WiFi. 

Netop derfor definerede jeg Grænsepunktet. APérne kører 1Gb full duplex. Men hvad der sker derefter, det er der reelt ingen der er helt herre over, da der er så mange faktorer som spiller ind, fordi derfra bliver det trådløst.
Til top
Nordio38 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-Januar-2019
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nordio38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2019 kl. 21:52


Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Nordio38 Nordio38 skrev:


Mit behov er vel at have stabil net og med den hastighed jeg har (1000/1000) på hver etage. 

Det er helt klart Wifi der er primært!
Jeg har prøvet alle mulige mesh systemer og det virkede fint nede hvor routeren stod, men ligeså snart jeg gik en etage op, hvor der også stod en enhed(som ikke var trådet), så mistede jeg meget hastighed forbindelse. Det blev jeg ret træt af.

Hvis jeg fik med UAP-AC Pro, hvad skulle jeg bruge ud over det? Kan man købe en router med switch , som også har POE i?

Igen tak for svaret 


Alt så du vil have stabil 1Gb forbindelse på alle etager. Og WiFi er primær. Lidt tyndt behov definition, men fair nok Wink

Først skal vi lige blive enige om:
Grænsepunktet bliver accesspoints. Alt hvad der sker på de trådløse dele, er som det nu engang kan være. Dvs de trådløse enheder (fx computer, tablet, mobil, TV osv) er som de nu engang er, og dem kan vi ikke gøre noget med. 

Enheder som UAP-AC Lite og LR er udelukket, da de har en max grænse på på 867Mbit.

UAP-AC Pro og UAP-AC EDU kan trække 1.3Gbit. 
UAP-HD og UAP-NanoHD 1.733Gbit.   
https://www.ui.com/unifi/unifi-ap-ac-pro/
https://unifi-nanohd.ui.com/

De kan alle køre med POE+.

Om du skal bruge 1, 2 eller 3 er nok nemmest at prøve sig frem. Eller starte med 2, en i bund etage og en i top etage.

Dvs i eksemplet med 2 etager ser økonomien således ud:
2 x 1091,- (2 stk UAP-AC Pro)
2 x 148,- (2 stk 48volt 24watt POE injectorer). 
Ialt ca.:  2476,-

Personligt tror jeg at jeg ville sætte mig ned og se reelt på behovet. Og så ville jeg trække kabler til de "tunge" data enheder, og spare på WiFi, så det blot dækker "Lite" behov. 
Uanset hvordan jeg vender og drejer det, så er alt hvad der sker mellem AP og enhederne bare ikke noget man er specielt herre over. 
Der følger så vidt jeg husker POE injector med Lite modellerne. Så udover prisforskellen på Lite og Pro, så spare man også indkøb af Injector. 

Forskellen i Lite og Pro er primært at Pro er bygget til at håndtere adskillige flere brugere. De 800Mbit kontra 1.3Gbit bør almindelige familier ikke mærke det store til. Men når du nævner et specifikt behov for 1Gb, ja så bliver det jo sådan.
 
I min egen bolig (296m2 i 1-plan) har jeg opsat 3 APére (1 stk Pro og 2 stk Lite). Alle tunge data enheder der kan kables er kablet. Resten må leve med det WiFi signal der er. Pro er kun Pro, fordi jeg fik den til næsten samme pris som en Lite. Ellers havde det også været en Lite i dag. 
Vi er en ganske simpel familie med 2 voksne og 1(2) børn. Streaming/tung data foregår primært via kablet enheder.
Wifi bruges til let brug, og på mobile enheder som efter min bedste overbevisning slet ikke når i nærheden af krav om 1Gb. 


Igen, super fedt du gider at svare 👌
Ok, måske jeg har sat mine krav lidt for højt. Men da jeg prøvede forskellige mesh systemer, og jeg gik ovenpå, så røg min forbindelse ned på 30mbit (der havde jeg 300mbit og ikke trukket netværk stik)  derfor vil jeg gerne have noget der er betydelig bedre. 

Lite modellen lyder som en god plan. De POE vil jeg kunne sætte dem ned i teknik skabet, så jeg kun skal trække netværkstik hen til Lite modellen?

Overvejer om jeg skal skifte min Hiper router ud, med noget andet, nogen der kan anbefale noget? Gerne en router/switch
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu