recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Samsing Q6FN 82" Backlight/Clouding
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Samsing Q6FN 82" Backlight/Clouding

 Besvar Besvar Side  <1 34567>
Forfatter
Besked
warsaw Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-Januar-2019
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér warsaw Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2019 kl. 17:32
Oprindeligt skrevet af Tmann Tmann skrev:

https://forum.recordere.dk/samsung-qe82q6fn-eller_topic157447_post1581824.html#1581824

Den tråd har jeg lagt nogle billeder ind hvis du vil se dem.

Efter endnu et par ombyt af Samsung Q6FN 82" har jeg nu prøvet Sony 85” KD-85XF8596 som du foreslog.

Og sikke en forskel.  Det lykkedes mig trods 3 ombyt ikke at få en Q6FN der ikke lyste overdrevet meget op i hjørnerne.  Så læste lidt på den 85XF skærm.  Ikke nok med at der er skiftet fra IPS til VA på 49" og 85" er 85" heller ikke kantbelyst (som du skrev).  Den er Direkte bagbelyst.  En billigere model end full-array baggrundsbelyst,  men en helt anden verden end kantbelysning.  

Dette er jeg tilfreds med :)


Redigeret af warsaw - 09-Februar-2019 kl. 17:34
Til top
T-Mann Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-September-2014
Sted: DK
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Mann Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2019 kl. 17:35
Hvad synes du så?
Til top
warsaw Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-Januar-2019
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér warsaw Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2019 kl. 18:01
Tog Samsung direkte ned af væg og hængte det nye Sony op (købte nyt inden jeg tog det Samsung ned)

Havde forventet en foringelse af billedkvaliteten pga QLED i Samsungs,  men synes overhovedet ikke der er forskel at bemærke.  Jeg er super glad for det Sony.  Rigtig fint billede og ingen clouding overhovedet.  

Min bror har en dyr Sony 65" OLED og han hjalp lige lidt med kalibreringen.  Nu er billedet ikke som hans OLED,  men selv han synes det var overraskende fint på 85" Sony.  Fint sort niveau.

Alt i alt,  er super tilfreds
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2019 kl. 22:40
QLED er jo blot Samsungs måde at booste farverummet længere ud. Det er stadig et LCD Tv og baseret på samme panelteknologi, som det Sony du har hængt op i stedet. Så det giver fint mening, at du ikke ser forskel.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Tmann Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-December-2011
Status: Offline
Point: 96
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tmann Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2019 kl. 00:31
Godt du er tilfreds og jeg kunne hjælpe :)
Sony 85” KD-85XF8596
Panasonic 4K Blu-ray DMP-UB900
Denon AVR-X6300H Reciever
B&W 683 Fronter
B&W HTM61 Center
B&W DS3 Surround
B&W ASW610XP Subwoofer
Sony PlayStation 4 PRO
Nvidia Shield TV
Til top
warsaw Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-Januar-2019
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér warsaw Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2019 kl. 15:38
Ok,  nu er jeg køletekniker,  og ved ærlig talt ikke det vilde om TV,  så tak for oplysningen :)  

Troede egentlig at Samsungs QLED var andre overlegne.  Men det er så ikke lige tilfældet  ...ellers sku jeg ha gået til Louis Nielsen Big smile

Jeg har brugt lidt tid på det nu,  og synes egentlig Sonys er det samme i 4K HDR film. Nøjagtig samme billede som på Samsungs  ...bare uden de hvide clouding spots.  I 1080p materiale synes jeg det er en smule pænere,  ved ikke lige hvorfor.  Man skal jo også passe på med placebo effekten.

Betragtningsvinkler er hverken dårligere eller bedre end Samsungs.  Sidder man i 2´er sofa ude på siden bliver sort en smule grålig.  Heldigvis sidder vi midt i,  og der er sort rigtig fint.  

TV har en god størrelse selvom jeg kommer fra projektor på 92".  De 7" mindre bemærkes,  men ikke det vilde.  Vi sidder ca. 3m fra TV.

Nu har jeg så lært lidt af denne omgang:  Køb ikke et "edge lit" TV,  køb bedre!  Havde jeg kunne få et OLED i den størrelse til f.eks dobbelt pris,  havde jeg helt sikkert gjort dette.  Men kan desværre så ikke lade sig gøre i de størrelser.  
Til top
Jonas Baadsgaard Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-Januar-2012
Sted: Allerød
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas Baadsgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2019 kl. 15:59
Er det den der ligger på 19999 kr rundt omkring ? 
I så fald en fornuftig pris.
Jeg foretrækker personligt va panel frem for ips på grund af den bedre kontrast og farver ..
Vh Jonas Baadsgaard Petersen

Nad C390DD2 | Jamo Concert VII | Xbox One X | Panasonic TX65EX700 | Metz DE-81 CD/DVD
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 609
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2019 kl. 16:11
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

QLED er jo blot Samsungs måde at booste farverummet længere ud. Det er stadig et LCD Tv og baseret på samme panelteknologi, som det Sony du har hængt op i stedet. Så det giver fint mening, at du ikke ser forskel.

Det er både rigtigt og forkert, at det er samme panelteknologi. 

QLED starter ud med på samme panelteknologi, helt rigtigt, men de tilføjelser der også laves gør, at panelperformance i et QLED ikke er sammenlignedlige med et "almindeligt" LCD TV. (F.eks. Samsung 8-serie, 7-serie, Sony 7xxx serie. Sony mindre end F81xx serierne). Dit indlæg kan læses lidt som om at QLED er lig med ordinær LCD. QLED forbedrer farverummet, og farvepræcissionen. Og bibeholder forbedringerne ved højt lysoutput (HDR).

Når trådstarter ikke oplever forskel til hans købte Sony fjernsyn (på farver og billede), er det fordi det har Triluminos teknologi, der er Sonys equivalent til at udvide farverummet. 

In this third-generation of quantum dot TVs, called QLED, the particles have been changed, as they now have a new metal alloy core and new metal alloy shell. This enhancement has enabled greater colour accuracy but also enables that colour accuracy at higher peak brightnesses. 

This is where things get important for QLED. The ability to produce these colours at higher brightnesses gives a greater colour volume than before and it's here that QLED claims to surpass the abilities of OLED. It's able to preserve colours in peak brightness areas that OLED can't and those peak brightness areas are also higher than OLED can currently achieve. 

The result is that QLED gives you a lot more visible colour, it's better suited for vibrant delivery of HDR content and claims to be able to better give you the visual experience that director intended.

https://www.pocket-lint.com/tv/news/samsung/139867-what-is-qled-tv-samsung-television-technology-explained




Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2019 kl. 16:42
Oprindeligt skrevet af warsaw warsaw skrev:

Troede egentlig at Samsungs QLED var andre overlegne.


Well, det er jo også det Samsung ønsker at folk skal tro. Deres reklameafdeling er dygtige :-)


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hopgreve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2019 kl. 16:53
QLED er jo også godt , men man skal så op i 8 eller 9 modellen...
MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
warsaw Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-Januar-2019
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér warsaw Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2019 kl. 17:00
Oprindeligt skrevet af Jonas Baadsgaard Jonas Baadsgaard skrev:

Er det den der ligger på 19999 kr rundt omkring ? 
I så fald en fornuftig pris.
Jeg foretrækker personligt va panel frem for ips på grund af den bedre kontrast og farver ..

Ja det er den der i Bilka står til 19999 kr.  Alle de mindre modeller har ikke metal ramme,  men er af plastic og 49" og 85" er med VA panel og direct LED bagbelysning.  Ved faktisk ikke om 49" er med metalkanter?  

Og JENC takker for info
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2019 kl. 19:13
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af warsaw warsaw skrev:

Troede egentlig at Samsungs QLED var andre overlegne.


Well, det er jo også det Samsung ønsker at folk skal tro. Deres reklameafdeling er dygtige :-)


Klaus

Jeg har for nyligt haft oprettet en tråd om "Samsungs vildledning" ovre på Flatpanels : https://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?f=2&t=47597
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu