recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Guide/gode råd til køb af TV - antal hertz
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Guide/gode råd til køb af TV - antal hertz

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2019 kl. 23:52
På 6 meters afstand er der ingen vej udenom 65", der faktisk også vil virke ret klejn.
Hvis man er på et fast budget, er kunsten så at finde et TV, der har en så god billedkvalitet, at man kan leve med det.
Med hensyn til de 50 Hz, panelet er faktisk 60 Hz, vil det betyde, at der kan opstå judder (hakken), når der ses indhold (typisk film fra ekstern afspiller), da film normalt er optaget i 24 billeder pr. sekund, da TVét er nødsaget til at benytte sig af pull down teknik for at kunne ramme de 24 Hz, hvorimod et TV med native 120 HZ har nemmere ved at ramme de 24 Hz, da 24 går op i 120 med en faktor 5.
Nogle TV er bedre end andre til at benytte pull down teknikken, så det er ikke sikkert, det vil bemærkes.

Hvis man vil være med på det sidste nye og kunne udnytte HDR, stiller det ekstra krav til lysstyrke, lysstyring og kontrast, så der skal smides flere penge i kassen, hvor netop Sony XF9005 til 9.999,- kr. i 65", der bliver anbefalet, nok er det bedste bud, hvis man ikke vil betale for topmodellerne eller OLED...


Redigeret af Supergris - 31-Januar-2019 kl. 23:53
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Casper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 594
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Casper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2019 kl. 05:44
Oprindeligt skrevet af Jørgensen Jørgensen skrev:

Det med sortniveau tør jeg ikke kaste mig ud i, da min mor har flere lamper tændt i stuen. Den kan selvfølgelig ikke gøre det så godt som mit eget tv, der har et mindre antal zoner at gøre godt med til at styre bagbelysningen.

Dog er det trods alt et VA-panel, så det vil kunne vise dybere sort på bekostning af betragtningsvinklen i forhold til et IPS-panel, hvor det modsatte gør sig gældende.

Her har jeg kun 2,3 meter til mit tv, så indtil videre forbliver jeg på 55". I hvert fald så længe jeg også har en billig Optoma projektor stående, hvis det skal blæses lidt op. Jeg kan godt følge dig i, at du sætter størrelsen først med de seks meters afstand til skærmen, men det vil jo koste på billedkvaliteten, hvis det kan ses med den afstand. ;-)

Mvh. Jørgensen

Nej ok. :)
Ja dine 2-3 meter og 55" må også umiddelbart være fine.

Ja jeg tænker at mindst 60" meter, når man siger 10" pr. meter.

Jeg var også i Elgiganten i Gentofte igår, for at kigge. 
Det er sgu ikke let.

Men spurgte en sælger, og det hedder de ca. 8000 kr., hvis det skal hedde 65" og mindst 100 hertz. Som I sikkert godt ved.
De havde dog ikke det tv, jeg har kigget på, hvilket jeg godt vidste.

jeg må lige/lidt i tænkeboks. Smile
Af børn og fulde folk skal man høre sandheden.
Til top
Casper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 594
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Casper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2019 kl. 05:52
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

På 6 meters afstand er der ingen vej udenom 65", der faktisk også vil virke ret klejn.
Hvis man er på et fast budget, er kunsten så at finde et TV, der har en så god billedkvalitet, at man kan leve med det.
Med hensyn til de 50 Hz, panelet er faktisk 60 Hz, vil det betyde, at der kan opstå judder (hakken), når der ses indhold (typisk film fra ekstern afspiller), da film normalt er optaget i 24 billeder pr. sekund, da TVét er nødsaget til at benytte sig af pull down teknik for at kunne ramme de 24 Hz, hvorimod et TV med native 120 HZ har nemmere ved at ramme de 24 Hz, da 24 går op i 120 med en faktor 5.
Nogle TV er bedre end andre til at benytte pull down teknikken, så det er ikke sikkert, det vil bemærkes.

Hvis man vil være med på det sidste nye og kunne udnytte HDR, stiller det ekstra krav til lysstyrke, lysstyring og kontrast, så der skal smides flere penge i kassen, hvor netop Sony XF9005 til 9.999,- kr. i 65", der bliver anbefalet, nok er det bedste bud, hvis man ikke vil betale for topmodellerne eller OLED...

Okay. :)
Jeg synes nu, når man står ude i butikken, at 65" virker noget "voldsomt", men går jeg 6 meter baglæns, giver det bedre mening :)
Netop, hvad man kan få mest for pengene for..

Din reference til de 60 hertz, er UE65NU7105, ikke?

Ja, jeg har også lidt indset at hvis jeg skal være sikker på godt billede til fodbold og film fx., så skal jeg smide 2000 kr. ekstra efter tv'et. Hvilke den anden Elgiganten sælger bekræftede mig i.
Han vidste også andre tv, men de er ikke aktuelle, da de var noget over budget!
Af børn og fulde folk skal man høre sandheden.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2019 kl. 06:48
Glem alt hvad der hedder Hz, specielt den med de 100 Hz, der hænger sammen med billedrørs-TV, som Philips og Sony introducerede med deres topmodeller, så det opdaterede linjerne (blinkede) dobbelt så mange gange som lysnettet, der kører 50 Hz over det meste af Europa.

Fladskærme opdaterer ikke billedet på samme måde som et billedrørs-TV, som gjorde det linje for linje.
De fleste fladskærme vil kunne skifte frekvens alt efter hvilket kildemateriale, det modtager, hvor paneler med 120 Hz ikke behøver at benytte sig af pull down teknik, for at kunne tilpasse sig de 24 billeder pr. sekund de fleste film er optaget i, men som tidligere skrevet, er nogle TV så gode til denne teknik, at de fleste ikke opdager det, derfor er et TV med højere opdateringsfrekvens ikke nogen garanti for et bedre TV.

Alt over panelets native frekvens, som regel 60 eller 120 Hz, vil være ved brug af motionflow, der er meget delte meninger om, da det kan medføre artefakter og soap opera effekt...

Hvis du har muligheden, så prøv at smid en Blu-ray på, og se hvordan det klarer bevægelserne, dog skal du huske at skifte til den bedste billedprofil og slå motionflow og andre digitale kredsløb fra...

Husk, hvis du vil kunne udnytte HDR, stiller det yderligere krav til panelet!


Redigeret af Supergris - 01-Februar-2019 kl. 07:00
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2019 kl. 07:23
Oprindeligt skrevet af Casper Casper skrev:

Hvilke den anden Elgiganten sælger bekræftede mig i.
Han vidste også andre tv, men de er ikke aktuelle, da de var noget over budget!
Min erfaring med Elgiganten. De ved ikke hvad de snakker om og hver gang, jeg har hørt på deres anbefaling, så har jeg returneret og købt det, jeg først havde i tankerne.

Det er nu sket 3 gange.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2019 kl. 08:50
Elgiganten anbefaler altid den vare de tjener mest på.

Det er der sådan set ikke noget specielt ved.

Sådan er det også med banken osv.
Til top
godowsky Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-Februar-2008
Status: Offline
Point: 357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér godowsky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2019 kl. 09:44


Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2019 kl. 09:59
Spare en plovmand på hvad?
Der er jo ikke tale om det samme TV, og 6-serien bliver normalt ikke anbefalet!
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
godowsky Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-Februar-2008
Status: Offline
Point: 357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér godowsky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2019 kl. 12:15
Nå ok, troede bare, at han gerne ville have et 65'' fjernsyn fra Samsung ;)


Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2019 kl. 12:56
Jeg tror ikke, det behøver være Samsung, og et Samsung er ikke bare et Samsung!
6-serien er efter min mening, ikke et særligt godt TV, og jo større TVét bliver, jo "bedre" er det til at afsløre mangler i billedkvaliteten, så det er ikke et TV, jeg vil anbefale...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Casper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 594
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Casper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2019 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Glem alt hvad der hedder Hz, specielt den med de 100 Hz, der hænger sammen med billedrørs-TV, som Philips og Sony introducerede med deres topmodeller, så det opdaterede linjerne (blinkede) dobbelt så mange gange som lysnettet, der kører 50 Hz over det meste af Europa.

Fladskærme opdaterer ikke billedet på samme måde som et billedrørs-TV, som gjorde det linje for linje.
De fleste fladskærme vil kunne skifte frekvens alt efter hvilket kildemateriale, det modtager, hvor paneler med 120 Hz ikke behøver at benytte sig af pull down teknik, for at kunne tilpasse sig de 24 billeder pr. sekund de fleste film er optaget i, men som tidligere skrevet, er nogle TV så gode til denne teknik, at de fleste ikke opdager det, derfor er et TV med højere opdateringsfrekvens ikke nogen garanti for et bedre TV.

Alt over panelets native frekvens, som regel 60 eller 120 Hz, vil være ved brug af motionflow, der er meget delte meninger om, da det kan medføre artefakter og soap opera effekt...

Hvis du har muligheden, så prøv at smid en Blu-ray på, og se hvordan det klarer bevægelserne, dog skal du huske at skifte til den bedste billedprofil og slå motionflow og andre digitale kredsløb fra...

Husk, hvis du vil kunne udnytte HDR, stiller det yderligere krav til panelet!


Jamen ok, så man skal se bort fra det - men hvad er så andre vigtige ting, man i stedet skal sammenligne med? Er det igen at se med egne øjne, hvad man er til?

Mange gode input, tak..
Men jeg tænker også, at det at Lyd og Billede fra har kåret nogle tv i forskellige grupper er lidt en pegepind for noget, altså så kan de tv jeg så på, i starten, ikke være helt skidt? :)
Som flere også nævner...

Lige for ordens skyld:

Samsung 65" UHD Smart TV UE65NU7105
https://www.elgiganten.dk/product/tv-billede/fladskarms-tv/UE65NU7105XXC/samsung-65-uhd-smart-tv-ue65nu7105

Af børn og fulde folk skal man høre sandheden.
Til top
Casper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 594
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Casper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2019 kl. 15:26
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af Casper Casper skrev:

Hvilke den anden Elgiganten sælger bekræftede mig i.
Han vidste også andre tv, men de er ikke aktuelle, da de var noget over budget!
Min erfaring med Elgiganten. De ved ikke hvad de snakker om og hver gang, jeg har hørt på deres anbefaling, så har jeg returneret og købt det, jeg først havde i tankerne.

Det er nu sket 3 gange.
Nej jeg blev heller ikke helt overbevidst, men droppede lige planerne der i butikken og ville lige indfange lidt viden omkring det. Derfor jeg skriver her :)
Af børn og fulde folk skal man høre sandheden.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu