recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Guide/gode råd til køb af TV - antal hertz
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Guide/gode råd til køb af TV - antal hertz

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Casper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 594
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Casper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Guide/gode råd til køb af TV - antal hertz
    Sendt: 30-Januar-2019 kl. 21:38
Hej,

Jeg er igang med at se på nyt tv.
Jeg har kigget mig varm på 65" TV..
Smile

I dag var jeg ude for at se på det i Elgiganten. Her fik jeg dog af vide, at det kun var 50 hertz?
Det står der ikke direkte i beskrivelsen - eller er det gemt i en eller anden beskrivelse?

Det har tilmed fået Lyd og billedes anbefaling, så jeg undrer mig meget.

Håber at I kan gøre mig mere klog her?

På forhånd tak..


Redigeret af Casper - 30-Januar-2019 kl. 21:43
Af børn og fulde folk skal man høre sandheden.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2019 kl. 21:40
Er det et hemmeligt tv ?
Til top
Casper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 594
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Casper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2019 kl. 21:42
Hov nej, det er mig som sidder og småsover ..

Smile


Det er det her:
https://www.elgiganten.dk/product/tv-billede/fladskarms-tv/UE65NU7105XXC/samsung-65-uhd-smart-tv-ue65nu7105



Redigeret af Casper - 30-Januar-2019 kl. 21:42
Af børn og fulde folk skal man høre sandheden.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2019 kl. 22:13
6000 kroner for et 65" tv.

Så ved man at der er sparet på en masse ting, herunder billedmotor, opdateringsfrekvens og panel.

Du skal tage ud for at se billedet og se om andre tv til samme pris gør det bedre (med dine øjne).
Samtidig skal du se efter om du kan leve med den ujævne baggrundsbelysning af panelet, se en hvid stjerne på en sort himmel, for at se, hvordan et kantbelyst tv klarer den opgave, samt kigge efter betragtningsvinkler, med mindre at du altid sidder midt foran fjernsynet.

Med andre ord: Det er dine øjne der skal afgøre om det er godt nok, ikke en sælgers tale.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Jørgensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Februar-2008
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2019 kl. 22:38
Ja, der må være sparet, men flere nævner denne Samsung modelserie som årets budget-tv.

Det er fx testet her i en 55"-udgave, hvor det klarer sig rimeligt i forhold til prisen på omkring 9.000,- kr., der siden er faldet til under 4.000,- for 55"-udgaven.


Lyd og Billede kårer da også tvet i sit decemberblad som årets budgettv.

I efteråret købte min mor en 40"-udgave af dette tv, og hun er udmærket tilfreds. Jeg er sådan set også tilfreds med billede og betjeningssystem på dette tv, men er da lidt spændt på, hvor længe det holder, om end Samsung vel har lært af sine tidligere fejl med tv, der gik i stykker efter omkring to år for nogle år siden.

Sidste år kunne man afslutningsvis købe en 65" til 5.000,- kr. i Panasonics 7-serie, men ovennævnte pris for Samsungen er vel rimelig nok, når alt kommer til alt.

Mvh. Jørgensen
Til top
Casper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 594
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Casper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2019 kl. 05:51
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

6000 kroner for et 65" tv.

Så ved man at der er sparet på en masse ting, herunder billedmotor, opdateringsfrekvens og panel.

Du skal tage ud for at se billedet og se om andre tv til samme pris gør det bedre (med dine øjne).
Samtidig skal du se efter om du kan leve med den ujævne baggrundsbelysning af panelet, se en hvid stjerne på en sort himmel, for at se, hvordan et kantbelyst tv klarer den opgave, samt kigge efter betragtningsvinkler, med mindre at du altid sidder midt foran fjernsynet.

Med andre ord: Det er dine øjne der skal afgøre om det er godt nok, ikke en sælgers tale.


Klaus
Ja netop, men spørgsmålet også om der er sparet for meget eller ej.

Ok, tak for info..
Det er rigtig nok, der kan være mange ting i teori, som ikke er gode nok, i sælgers optik, men i praksis ikke har den store betydning..

Jeg må prøve i Elgiganten Hørsholm og evt. også Gentofte, for at se.. Men ifg. deres side, har de ikke det på lager. Omvendt, kører med Elgiganten med 30 dages fuld returret, som sælger også sagde.

Tak for input.! :)
Så det handler primært om hvad jeg synes, er godt/acceptabel. Det giver mening.
Af børn og fulde folk skal man høre sandheden.
Til top
Casper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 594
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Casper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2019 kl. 05:56
Oprindeligt skrevet af Jørgensen Jørgensen skrev:

Ja, der må være sparet, men flere nævner denne Samsung modelserie som årets budget-tv.

Det er fx testet her i en 55"-udgave, hvor det klarer sig rimeligt i forhold til prisen på omkring 9.000,- kr., der siden er faldet til under 4.000,- for 55"-udgaven.


Lyd og Billede kårer da også tvet i sit decemberblad som årets budgettv.

I efteråret købte min mor en 40"-udgave af dette tv, og hun er udmærket tilfreds. Jeg er sådan set også tilfreds med billede og betjeningssystem på dette tv, men er da lidt spændt på, hvor længe det holder, om end Samsung vel har lært af sine tidligere fejl med tv, der gik i stykker efter omkring to år for nogle år siden.

Sidste år kunne man afslutningsvis købe en 65" til 5.000,- kr. i Panasonics 7-serie, men ovennævnte pris for Samsungen er vel rimelig nok, når alt kommer til alt.

Mvh. Jørgensen


Tak for info, her også.
Ser din mor fodbold, eller anden sport? Her kan det jo blive udfordret med hurtige bevægelser..
Men helt konkret er det jo spændende, at du sådan set også er tilfreds, med denne model.

Jeg har faktisk en gammel (11 år ca.), Samsung tv. Det holder fint (7-9-13), er ganske glad for det. Det er bare for langt væk, i forhold til hvor jeg sidder. Så har kun rigtig fine erfaringer med Samsung.
Jeg er bare blevet træt af afstanden, på 6 meter. Tv'et er 40" også.

Eller har du set fodbold eller en F1 racerbil på hendes tv? :)

Redigeret af Casper - 31-Januar-2019 kl. 06:32
Af børn og fulde folk skal man høre sandheden.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2019 kl. 08:26
Elgiganten kan ikke vise dig et TV billede. 

De kører kun deres demoer, hvor TV er indstillet til demo mode, med fuld skrald på.

Så efter min mening kan man ikke bruge det billede man ser til ret meget.

Men heldigvis har Elgiganten 30 dages returret.

Så køb TV'et, pak det forsigtigt ud, gem embalagen.

Test TV'et selv. Er du tilfreds, behold det. 

Min søn har et i mindre størrelse er er rigtig glad for sit.
Betjeningen er fint, menuerne virker hurtigt og nemt. 

Selvfølgelig får du bedre billede, hvis du køber et til 10.000 eller 15.000 eller endnu mere.
Til top
Jørgensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Februar-2008
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2019 kl. 09:13
Hej Casper

Min mor har ikke givet udtryk for, at der er problemer med hurtige bevægelser, men omvendt ser hun ikke meget fodbold. :-)

Da jeg bor i en anden del af landet, overnatter jeg gerne ved besøg, så der ser vi også tv om aftenen. Jeg har ikke haft årsag til at gå det efter med superkritiske briller på, men jeg vil fastholde, at det gør det godt til prisen.

Selv har jeg et Sony 55" XE9005, der blev anskaffet på et weekendtilbud til 5.999,- kr., så hvis du kan undvære 10" og gå op i pris til for tiden kr. 6.999,-, så er der ikke tvivl om, at billedet på et Sony 55" XF9005, der er seneste generation og testet på flatpanels.dk, vil være et bedre tv. 

Desværre koster Sony XF9005 jo 9.999,- kr. i 65", men er foran på bevægelse ved fx fodbold, efter hvad Torben Rasmussen fra Flatpanels har skrevet på forum.

Men som PerW skriver herover, er der nok ikke andet for end at afprøve tvet, om end det må være noget tungt at flytte rundt med, hvis det viser sig at være en forbier for dig.

Held og lykke med dit valg.

Mvh. Jørgensen
Til top
Casper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 594
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Casper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2019 kl. 10:55
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Elgiganten kan ikke vise dig et TV billede. 

De kører kun deres demoer, hvor TV er indstillet til demo mode, med fuld skrald på.

Så efter min mening kan man ikke bruge det billede man ser til ret meget.

Men heldigvis har Elgiganten 30 dages returret.

Så køb TV'et, pak det forsigtigt ud, gem embalagen.

Test TV'et selv. Er du tilfreds, behold det. 

Min søn har et i mindre størrelse er er rigtig glad for sit.
Betjeningen er fint, menuerne virker hurtigt og nemt. 

Selvfølgelig får du bedre billede, hvis du køber et til 10.000 eller 15.000 eller endnu mere.
Netop ja, de sætter jo noget superflot på..

Du har nok ret ja. Jeg tænker i så fald, at benytte mig af de 30 dages returret.

I mindre udgave, altså samme produktlinie?
Det lyder jo godt! Spiller han på det også, fx. med Playstation?

Det er klart, at man får mere for pengene, jo flere penge man smider efter det.
Hvis man ikke kunne få bedre tv end det, ville man jo ikke lave dyrere, så på den måde giver det fin mening.

Men der er vel en grund til at Lyd og Billede har mærket dem/"sagt god for det".
Af børn og fulde folk skal man høre sandheden.
Til top
Casper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 594
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Casper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2019 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af Jørgensen Jørgensen skrev:

Hej Casper

Min mor har ikke givet udtryk for, at der er problemer med hurtige bevægelser, men omvendt ser hun ikke meget fodbold. :-)

Da jeg bor i en anden del af landet, overnatter jeg gerne ved besøg, så der ser vi også tv om aftenen. Jeg har ikke haft årsag til at gå det efter med superkritiske briller på, men jeg vil fastholde, at det gør det godt til prisen.

Selv har jeg et Sony 55" XE9005, der blev anskaffet på et weekendtilbud til 5.999,- kr., så hvis du kan undvære 10" og gå op i pris til for tiden kr. 6.999,-, så er der ikke tvivl om, at billedet på et Sony 55" XF9005, der er seneste generation og testet på flatpanels.dk, vil være et bedre tv. 

Desværre koster Sony XF9005 jo 9.999,- kr. i 65", men er foran på bevægelse ved fx fodbold, efter hvad Torben Rasmussen fra Flatpanels har skrevet på forum.

Men som PerW skriver herover, er der nok ikke andet for end at afprøve tvet, om end det må være noget tungt at flytte rundt med, hvis det viser sig at være en forbier for dig.

Held og lykke med dit valg.

Mvh. Jørgensen

Okay, det lyder jo fint :)
Er sort-niveau mon også fint?

Jamen det lyder jo fint, Jørgensen. Smile
Ja jeg har også overvejet lidt mht. 55" mod 65", men jeg tror at jeg vil være glad for den større skærm i forhold til afstand.

Men 10.000 er et stykke over smertegrænsen/hvad jeg havde tænkt mig.
Men mange tak for input!

Ja det er rigtigt, det er halvstort ja. Især hvis den skal retur. Confused
Af børn og fulde folk skal man høre sandheden.
Til top
Jørgensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Februar-2008
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2019 kl. 18:43
Det med sortniveau tør jeg ikke kaste mig ud i, da min mor har flere lamper tændt i stuen. Den kan selvfølgelig ikke gøre det så godt som mit eget tv, der har et mindre antal zoner at gøre godt med til at styre bagbelysningen.

Dog er det trods alt et VA-panel, så det vil kunne vise dybere sort på bekostning af betragtningsvinklen i forhold til et IPS-panel, hvor det modsatte gør sig gældende.

Her har jeg kun 2,3 meter til mit tv, så indtil videre forbliver jeg på 55". I hvert fald så længe jeg også har en billig Optoma projektor stående, hvis det skal blæses lidt op. Jeg kan godt følge dig i, at du sætter størrelsen først med de seks meters afstand til skærmen, men det vil jo koste på billedkvaliteten, hvis det kan ses med den afstand. ;-)

Mvh. Jørgensen
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu