recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - hvilken boks til 4k
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

hvilken boks til 4k

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2019 kl. 21:08
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Men skal den kun bruges til Kodi/Plex, så er det dog en dyr maskine. Den har muskler som en okse, da den også er lavet til at trække spil, og det trækker prisen en del op.
Du kan også kigge på Xiaomi Mi Box S, der kom ud i efteråret. Den kører også Android TV ligesom Shield gør og klarer også 4K HDR ligesom den. Den har ikke musklerne til at trække spil, men det er jo heller ikke et problem i dit tilfælde. Den koster trods alt kun omkring 600kr.
så vidt jeg husker kun den ikke atmos. Hvis op har det


Det har den muligvis ikke i Netflix, det tør jeg ikke udtale mig om. Men det skulle OP jo så heller ikke bruge.
Men den understøtter det rigtig fint i Kodi, da den app jo understøtter bitstream. Så det sendes videre helt uden dekodning fra boksen, så der følger Atmos også med over.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2019 kl. 21:13
Oprindeligt skrevet af trikker trikker skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Men skal den kun bruges til Kodi/Plex, så er det dog en dyr maskine. Den har muskler som en okse, da den også er lavet til at trække spil, og det trækker prisen en del op.
Du kan også kigge på Xiaomi Mi Box S, der kom ud i efteråret. Den kører også Android TV ligesom Shield gør og klarer også 4K HDR ligesom den. Den har ikke musklerne til at trække spil, men det er jo heller ikke et problem i dit tilfælde. Den koster trods alt kun omkring 600kr.

Læser jeg rigtig, når jeg ikke kan se at Xiaomi Mi Box S 4K, ikke har kablet netværk?

Korrekt, men det kan løses med en "UGreen USB gigabit ethernet adapter". Der er sikkert andre mærker der virker også, men denne er testet og virker. Koster omkring 70-80kr på eBay.
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2019 kl. 21:48
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Hvis man også er til lovlige HDR 4k film , er AppleTV og Infuse vist stadig eneste løsning ? 

Hvad gør Infuse mere eller mindre til lovlige film end Kodi? Begge er lavet til at afspille rippede film fra dit netværk. Ingen af dem er lavet til ulovlige formål, men begge virker rigtig fint til det.

Kodi understøtter så plugins, som nogle udnytter til at oprette ulovlige tjenester. Men nu var det netop afspilning fra en harddisk OP snakkede om. Så spørger lige igen, hvad gør den ene mere lovlig end den anden?
Og Infuse er i øvrigt bygget på Kodi ;)

Udtrykte mig dårligt . Det jeg mener,er at hvis man feks samtidigt m afspilning fra lokal lagring, måske også vil have muligheden for at streame lovlige 4k HDR film, så er Itunes og AppleTV mig bekendt eneste box ? - og det kan vel egentligt undre , nu hvor formatet efterhånden har år på bagen . . 
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2019 kl. 22:12
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Hvis man også er til lovlige HDR 4k film , er AppleTV og Infuse vist stadig eneste løsning ? 


Hvad gør Infuse mere eller mindre til lovlige film end Kodi? Begge er lavet til at afspille rippede film fra dit netværk. Ingen af dem er lavet til ulovlige formål, men begge virker rigtig fint til det.

Kodi understøtter så plugins, som nogle udnytter til at oprette ulovlige tjenester. Men nu var det netop afspilning fra en harddisk OP snakkede om. Så spørger lige igen, hvad gør den ene mere lovlig end den anden?
Og Infuse er i øvrigt bygget på Kodi ;)


Udtrykte mig dårligt . Det jeg mener,er at hvis man feks samtidigt m afspilning fra lokal lagring, måske også vil have muligheden for at streame lovlige 4k HDR film, så er Itunes og AppleTV mig bekendt eneste box ? - og det kan vel egentligt undre , nu hvor formatet efterhånden har år på bagen . . 
men nu er det afspilning fra harddisk han efterspørger, der er det kun mi boksen og Shield der kan det. Og alt efter om han har atmos setup, så skal kan Shield atmos i plex og i kodi. Men mi boksen kan kun de almindelige HD lyd formater
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2019 kl. 22:24
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Hvis man også er til lovlige HDR 4k film , er AppleTV og Infuse vist stadig eneste løsning ? 


Hvad gør Infuse mere eller mindre til lovlige film end Kodi? Begge er lavet til at afspille rippede film fra dit netværk. Ingen af dem er lavet til ulovlige formål, men begge virker rigtig fint til det.

Kodi understøtter så plugins, som nogle udnytter til at oprette ulovlige tjenester. Men nu var det netop afspilning fra en harddisk OP snakkede om. Så spørger lige igen, hvad gør den ene mere lovlig end den anden?
Og Infuse er i øvrigt bygget på Kodi ;)


Udtrykte mig dårligt . Det jeg mener,er at hvis man feks samtidigt m afspilning fra lokal lagring, måske også vil have muligheden for at streame lovlige 4k HDR film, så er Itunes og AppleTV mig bekendt eneste box ? - og det kan vel egentligt undre , nu hvor formatet efterhånden har år på bagen . . 
men nu er det afspilning fra harddisk han efterspørger, der er det kun mi boksen og Shield der kan det. Og alt efter om han har atmos setup, så skal kan Shield atmos i plex og i kodi. Men mi boksen kan kun de almindelige HD lyd formater

Det har jeg nu eller svaret på en gang. Mi Box S kan godt Atmos og DTS-X ud gennem Kodi (og gætter på Plex ligeså), da den jo netop bitstreamer lyd. Det er derimod ikke muligt med Atmos gennem fx Netflix og Amazon (som vist er de eneste streamingtjenester med Atmos i DK). Netflix har ikke den mulighed på boksen, hvorfor ved jeg ikke. Amazon er så slet ikke tilgængelig gennem Play Store, så det har den slet ikke. Det kan dog vist sideloades, så vidt jeg har forstået.

Anyway. Det er bitstreaming der er kodeordet for Atmos og DTS-X gennem Kodi. Den mulighed er der ikke med Infuse på ATV, og derfor kan du ikke få Atmos ud der. Det kan du så med streaming apps. Bøvlet? Ja, helt klart :)
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2019 kl. 05:41
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Hvis man også er til lovlige HDR 4k film , er AppleTV og Infuse vist stadig eneste løsning ? 


Hvad gør Infuse mere eller mindre til lovlige film end Kodi? Begge er lavet til at afspille rippede film fra dit netværk. Ingen af dem er lavet til ulovlige formål, men begge virker rigtig fint til det.

Kodi understøtter så plugins, som nogle udnytter til at oprette ulovlige tjenester. Men nu var det netop afspilning fra en harddisk OP snakkede om. Så spørger lige igen, hvad gør den ene mere lovlig end den anden?
Og Infuse er i øvrigt bygget på Kodi ;)


Udtrykte mig dårligt . Det jeg mener,er at hvis man feks samtidigt m afspilning fra lokal lagring, måske også vil have muligheden for at streame lovlige 4k HDR film, så er Itunes og AppleTV mig bekendt eneste box ? - og det kan vel egentligt undre , nu hvor formatet efterhånden har år på bagen . . 
men nu er det afspilning fra harddisk han efterspørger, der er det kun mi boksen og Shield der kan det. Og alt efter om han har atmos setup, så skal kan Shield atmos i plex og i kodi. Men mi boksen kan kun de almindelige HD lyd formater


Det har jeg nu eller svaret på en gang. Mi Box S kan godt Atmos og DTS-X ud gennem Kodi (og gætter på Plex ligeså), da den jo netop bitstreamer lyd. Det er derimod ikke muligt med Atmos gennem fx Netflix og Amazon (som vist er de eneste streamingtjenester med Atmos i DK). Netflix har ikke den mulighed på boksen, hvorfor ved jeg ikke. Amazon er så slet ikke tilgængelig gennem Play Store, så det har den slet ikke. Det kan dog vist sideloades, så vidt jeg har forstået.

Anyway. Det er bitstreaming der er kodeordet for Atmos og DTS-X gennem Kodi. Den mulighed er der ikke med Infuse på ATV, og derfor kan du ikke få Atmos ud der. Det kan du så med streaming apps. Bøvlet? Ja, helt klart :)
ikke for noget. Men denne hos flatpanels skriver den ikke understøtter atmos. Og har set test på YouTube om den, hvor det eneste de har imod den er, den ikke kan bitsteam atmos
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1143
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2019 kl. 08:57
Lige et input fra min side også. 

Jeg har både Xiaomi Mi box S, Shield og Apple TV 4K, og kan anbefale alle. Hvilke formater der virker kan jeg se andre har bedre input til, men Shield'en giver altså en dejlig flydende oplevelse i bruger grænsefladen.

Så har man lige de ekstra kroner så ville jeg gå med Shield'en. MI box'en virker dog også fint og specielt til prisen men er altså lidt langsommere og kun med trådløs support. Men fin lille box og god fjernbetjening.

ATV4K er bedst hvis man værdsætter mange apps, men jeg er ved at blive tosset over dens måde at håndtere/synkronisere om TV'et klarer HDR, så det har jeg slået fra.
Til top
blumenburg Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 30-April-2012
Sted: mesinge/fyn
Status: Offline
Point: 383
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér blumenburg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2019 kl. 09:11
syntes mi boxen lyder til at være løsningen jeg leder efter.
 er det rigtigt fprstået at jeg så skal afspille film fra hd igennem kodi?
 jeg kører ikke med Atmos, så det er ligegyldigt.
setup: Sony xf9005 65"
canal digital sat
Marantz SR7009
fronter: xtz 99,26 mk2
center : B&W xtc
bag ht : B&W xt2
sub    : xtz 10.17 edge

       
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2019 kl. 09:37
Oprindeligt skrevet af blumenburg blumenburg skrev:

syntes mi boxen lyder til at være løsningen jeg leder efter.
 er det rigtigt fprstået at jeg så skal afspille film fra hd igennem kodi?
 jeg kører ikke med Atmos, så det er ligegyldigt.
ja så længe den er mountet til mi boksen.. eller hvis du har en nas, kan du også forbinde via netværket
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2019 kl. 17:59
Jeg lytter lige med, for jeg er i helt samme situation. 

Jeg har en WDTV Live som jeg har været rigtig glad for. Jeg kører den ikke engang på netværk, men kobler en ekstern 2.5" harddisk til, som jeg så napser med over til PC'en når der skal skiftes film på HD'en. Jeg bruger således WDTV'en alene til at afspille lokale film. 

Jeg har en 7.1 HD MA / DTS receiver, tilsluttet 5 højttalere, så i praksis 5.1. Den feeder jeg med Optical Out fra WDTV'en, og HDMI-ledningen fra WDTV går direkte i TV'et. (For nogen gange ser jeg film uden surround, og børnene ligeså). 

- Det der har været min største hurdle når jeg har kigget efter 4K afløser har været en god håndtering af skift i billedfrekvens. (jeg har ikke kigget så meget endnu, da 4K fjernsynet endnu ikke er købt)

Jeg ser ofte film med 23.976hz og 24.000hz. Og støder også på film i 49.998 og 50.000 (nok mest til børnene). I dag checker jeg med "Mediainfo" hvilken FPS filmen har, og skifter manuelt i WDTV, for mit fjernsyn er ikke god til at fange hz-skiftet som WDTV sender afsted. 

- Så hvis god dynamisk håndtering af hz-skifte skal med i ligningen, hvad er så anbefalingerne til box?

• Mi Box S ser ikke ud til at være stærk i håndtering af Hz skifte?  Kan det gøres manuelt på den, er det dog fint for mig.

• Er det optisk lyd ud, der er på Mi Box S?

• Tomshardware har en test af Mi Box S, hvor billedkvaliteten får på puklen. Jer med Mi Box S, kan I genkende den har en billedkvalitet under par?  

Jeg er ikke ude efter en enhed der skal installeres app's på (som sådan), eller køres streaming fra. Det gør jeg via Chromecast, når jeg f.eks. ser Viaplay og Netflix. Det er blot en simpel 4K HDR mediaafspiller jeg ser efter.

Jeg tænker også, om jeg blot kan poppe min eksterne HD med film direkte i USB porten på fjernsynet. Jeg har ikke købt 4K fjernsyn endnu, men kan man f.eks. putte en harddisk med diverse 4K film og 4K HDR film direkte i TV'et og så afspille derfra?
• kan Samsung TV (QLED) håndtere de rigtige hz ved USB afspilning? - herunder skifte selv?
• vil der være problemer med undertekster eller lignende?

Thanx
Til top
nAlen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juni-2009
Sted: Hjørring
Status: Offline
Point: 609
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nAlen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2019 kl. 19:08
Jeg bruger en Intel NUC til formålet, det fungerer ganske upåklageligt via Kodi og æder alt..
Upside er så at den samtidig kan ca alt andet man nu skulle ønske (emulator og oldgamle nintendospil er sgu meget sjovt engang imellem) :) 

Styrer den fra et wireless keyboard med mousepad, eller remote fra laptop hvis jeg alligevel sidder og bruger den.

Jeg ved ikke om det er billigere eller dyrere end de gængse streamingbokse er nu til dags, men jeg kan bedre lide alsidigheden end fra de bokse jeg har haft gennem tiderne (tvix, dune, wdtv, atv osv)

Har dog ikke leget med Shield, er de sjovere ? 


Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2019 kl. 21:44
Jeg synes shielden er genial, nok det mest imponerende enkelt stykke elektronik, jeg nogensinde har ejet.
Den er jo softwarebaseret, men hvis man bruger lidt tid på at nørde lidt, kan man få det nøjagtig, som man gerne vil have det.

nAlen Den er fantastisk til at køre emulatorer med gamle nostalgiske arcadespil.
Netop alsidigheden og de næsten utallige muligheder den har, gør den så enestående for mig, da det er MEGET mere end blot en medieafspiller!

For mit vedkommende kan jeg ikke se nogen grund til at bøvle med Intel NUC eller andre mere PC-orienterede løsninger, når man kan få alt i en lille lydløs og strømsparende enhed.

JENC, hvorfor tilslutter du ikke din WDTV Live til din receiver i stedet, så kan du udnytte HD-lydformaterne og benytte Auto framerate over HDMI.

Jeg er selv gået fra en WD TV Live til en Nvidia Shield TV, der tilbyder så meget mere, men til gengæld er den, som tidligere skrevet, ikke bare Plug and Play.

Jeg synes, den er alle pengene værd, og personligt synes jeg, de ekstra penge, i forhold til en Xiaomi boks eksempelvis, er givet godt ud, når man tænker på, det er en enhed, de fleste bruger flittigt hver eneste dag.

Jeg købte en ekstra under Black Friday, som jeg ikke har åbnet endnu, så skriv, hvis der er én, der er interesseret. Den kan afhentes i Esbjerg...


Redigeret af Supergris - 06-Februar-2019 kl. 21:52
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu