recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Beocenter 2 - fejl/skratten i lyd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Beocenter 2 - fejl/skratten i lyd

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Heinemadsen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-September-2012
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Heinemadsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Beocenter 2 - fejl/skratten i lyd
    Sendt: 05-Februar-2019 kl. 09:23
Hej Rec.

Jeg har et Beocenter 2 som vi desværre ikke får brugt så meget..

Når vi har det tændt - Radio/cd/aux så spiller det simpelthen bare genialt godt gennem et sæt Beolab 4000. 

MEN! 

Efter 20 min og op til 30 min (lidt forskelligt) så begynder en snigende summen - (som hvis et højttalerkabel ikke er sat korret i) Og til sidst bliver det øredøvende og vi må slukke anlægget...Cry

Nogle gange kan vi tænde igen med den samme og lyden er fin igen, andre gange skal anlægget have pause i længere tid..

Der er ikke nogen fast rytme  men efter flere tidstagninger kan det svinge mellem 20 og 30 min imellem det sker..


Har tjekket alle kabler og intet sidder forkert. Anlægget spiller jo også perfekt i starten..

What to do! :/

På forhånd tak
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2019 kl. 20:40
Det lyder måske som en færdig elektrolyt i en strømforsyning, når det først kommer efter noget tid og bliver værre og værre.
Spørgsmålet er så om det er i anlægget eller i en af højttalerne. Det kan testes ved at skifte lidt rundt på kabelføringen.
Hvis de kun er i en af højttalerne nu, så kan du hurtig konkludere, at det er den det er gal med.
Hvis det er i dem begge, så kommer det lidt an på nuværende kabelføring. Sidder højttalerne med et kabel fra anlæg til højre og et kabel fra anlæg til venstre og der er brummen i dem begge, ja så er det helt sikkert anlæggets strømforsyning.
Men udnytter du powerlinks mulighed for at trække et kabel til fx højre fra anlægget og så videre til venstre, så kan det også betyde at det er højre højttaler der er skyld i det. Kan godt forstille en dårlig elektrolyt i den, kan gå med over i den anden højttaler, hvis man kobler det sådan sammen.

Så altså: Først og fremmest, så forbind hver højttaler direkte til anlægget. Lyt så efter om den mislyd er til stede på begge højttalere. Hvis den er det, så er det i anlægget problemet er. Hvis den kun kan høre i den ene højttaler, så er det i den problemet ligger.

Redigeret af Nagash - 05-Februar-2019 kl. 20:50
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2019 kl. 20:43
Er det højttalerne, eller anlægget der brummer?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Heinemadsen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-September-2012
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Heinemadsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2019 kl. 09:47
Hej Begge

Tak for jeres svar :)

Først:  Jeg er helt sikker på at det kommer fra højttalerne - og også begge to.

Er i tvivl om hvorledes de er koblet til - Men mener det er fra hver sin højttaler og ned i et 2 til 1 stik som går i master unit.

Jeg vil senere idag prøve at koble den ene højttaler direkte til og derefter den anden.

Jeg har et sæt beolab 8000, som jeg også kunne prøve at sætte den ene af dem til - for at se om det ændre noget!

Kan man "skifte" den elektrolyt? Er helt grøn.. hehe

Eller kan man så evt. købe en ny strømforsyning?

Er det hele masterenheden der skal skiftes eller hvordan?

Jeg kommer tilbage senere i dag :) 

Tusind tak for svar indtil videre

Mvh Heine

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2019 kl. 21:51
Som udgangspunkt kan man sagtens skifte en elektrolyt. Jeg vil dog anbefale man gør det med alle lytter i en strømforsyning, når først den har vist tegn på det. Så er det bare et spørgsmål om tid, før de andre tører ud.
Det skader ikke at prøve blyanterne heller, men det vigtigste er nu egentlig bare at prøve det forskellige tilslutningsmuligheder med dine Beolab 4000, så det kan afgøres hvor fejlen kommer fra.
Til top
Heinemadsen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-September-2012
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Heinemadsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2019 kl. 10:40
Hej igen.

Jeg har sat den ene højttaler til - men nåede kun at høre i knap 25 min. Dog ingen problem endnu.

Jeg vil sætte den til at spille når jeg kommer hjem igen.

Jeg tjekkede skabet og kunne set at jeg havde anlægget sat til en 3 stiks forlænger dåse - nu har jeg sat den direkte i stikket i væggen istedet - Kan det ha været problemet?

Når du skriver skifte alle elektrolytter - så skal jeg lige forstå det...

Vil det så "bare" været st nyt strømstik der skal købes? eller kan fejlen mære i masterunit?

Jeg giver melding hurtigst muligt :)

Mvh Heine
Til top
Heinemadsen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-September-2012
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Heinemadsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2019 kl. 10:43
Beklager min uvidenhed! Jeg har nu google elektrolytter - og er med på hvad det er.

Vil lige ha tjekket højttalerne igennem før jeg kaster mig ud i at skifte disse! :)

pft :)
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2019 kl. 20:28
Hehe.. Nej, det har ikke noget med strømstikket at gøre. Det er små batteriæignende tingester (hvilket det i bund og grund også er), der sidder på printkortet i strømforsyningen. Grunden til at jeg vil have dig til at tjekke med forskellige opsætninger af kabler, er fordi dine højttalere er aktive og altså derfor selv har en strømforsyning indbygget, ligesom Beocentret også har det. Så vi skal have konkluderet hvor fejlen ligger. Det er jo dumt at få skilt Beocenter ad for at skifte lytterne, hvis det viser sig det er den ene højttaler problemet sidder i.
Til top
Heinemadsen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-September-2012
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Heinemadsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2019 kl. 20:36
Nagash: Hah, tak for svar Smile
Så lærte jeg også noget idag :-)

Jeg har haft koblet hver sin højttaler til, 1 af gangen. 

Ingen problemer. 

Så tænker det må være Master unit som har fejlen. 

Dog vil jeg lige prøve med det hele samlet, efter jeg har sat stikket direkte i væggen istedet for gennem 3 stiks dåse. Kunne den evt. Have en fejl tænker du?

Mvh Heine
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2019 kl. 21:20
Der kan godt opstå mislyde fra stik, alt efter hvor meget rod der er. Eller hvis stikket vender "forkert" siger nogle. Dog ikke noget jeg har oplevet. Men så burde det være der hele tiden og ikke først efter 20-30 minutter.

Men det lyder nu også underligt at fejlen ikke er der, med kun en højttaler tilsluttet af gangen. Hvis fejlen var i master unit, så burde du jo kunne høre dem uanset hvilken der er tilsluttet. Var fejlen i en af højttalerne, så burde du jo så have hørt den, da den ene var slået til. Det lyder underligt fejlen bare er forsvundet af sig selv...



Redigeret af Nagash - 07-Februar-2019 kl. 21:22
Til top
Heinemadsen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-September-2012
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Heinemadsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2019 kl. 21:36
Enig. Det virker nemlig mærkeligt at det ikke er ved hver sin højttaler!!

Jeg tænker om det kan være det fordeler stik som jeg havde på inden masterunit!

Stik fra hverdin højttaler og ned i et 2 til 1 stik som går i unit!

Hvor man normalt ville køre stik fra en højttaler over til den næste og derfra videre til Master unit! 

Men ved ik om det kan give sådan en fejl
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2019 kl. 17:22
Men det lyder også bare underligt med fejl på et kabel, der først kan høres efter 20-30 minutter.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu