recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - UHD med klart bedre billedkvalitet end BD?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

UHD med klart bedre billedkvalitet end BD?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: UHD med klart bedre billedkvalitet end BD?
    Sendt: 06-Februar-2019 kl. 12:44
Efter et par år med 4K-kompatibel projektor og 4K UHD kan jeg bare konstatere, at der kan være stor forskel i springet i billedkvalitet fra Blu-ray til UHD
Ved nogle film er det svært at se forskel, ved andre film er billedkvaliteten klart bedre med 4K og HDR
Jeg har genkøbt flere film på UHD
Jeg har f.eks. lige set Split UHD: Det er en god film, men jeg kunne lige så godt have set den på Blu-ray
Findes der en liste over de film, hvor springet i billedkvalitet er størst fra BD til UHD?
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2019 kl. 12:53
Måske denne kan hjælpe : https://4kmedia.org/real-or-fake-4k
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2019 kl. 17:55
Tak for link, kender det godt
Det forvirrende er, at fake 4K kan se bedre ud end ægte 4K
The Shallows er fake 4K, men har fremragende billedkvalitet
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3292
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2019 kl. 18:22
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Efter et par år med 4K-kompatibel projektor og 4K UHD kan jeg bare konstatere, at der kan være stor forskel i springet i billedkvalitet fra Blu-ray til UHD
Ved nogle film er det svært at se forskel, ved andre film er billedkvaliteten klart bedre med 4K og HDR
Jeg har genkøbt flere film på UHD
Jeg har f.eks. lige set Split UHD: Det er en god film, men jeg kunne lige så godt have set den på Blu-ray
Findes der en liste over de film, hvor springet i billedkvalitet er størst fra BD til UHD?
Var enlig ikke klar over at der var kommet 4k projektor der kan levere HDR, hvilken, eller hvilke projektor kan det?Smile
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2019 kl. 08:07
Den her liste har lidt om billed, hvis der er 3D lyd på:

https://surround-sound.info/auro-3d/titel/?2&filme&4&3&7&7&3&all&alle&0&&0&1


Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2019 kl. 11:02
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Var enlig ikke klar over at der var kommet 4k projektor der kan levere HDR, hvilken, eller hvilke projektor kan det?Smile

Projektorer kan naturligvis ikke levere de intense lysstyrker på flere hundrede (eller ligefrem tusinde) Nits, de fleste som det første associerer til HDR. Men nogle projektorer, som ikke mindst D-ILA kan levere et stort farverum og i et mørkt rum (som man sjovt nok har i forbindelse med mere seriøs projektion) et kontrastniveau og dynamikniveau, hvor man let kan se forskel på SDR og HDR materiale og dermed drage god nytte af det i det på en projektor mørklagte rum.

Betænk at man til biografens mørke satser på markant lavere nits når det kommer til HDR i en mørk setting. f.eks sigter man med fremtidens HDR standarden for biografer efter maksimalt 500 nits i de allermindste og lyseste reflektions-detaljer. I mørket vil øjnene f.eks. ikke syntes om at få blæst en større solopgang i hovedet, som er så meget som bare i nærheden af de første hundrede nits. Det jeg har set fra demoer af de nye D-ILA projektorer, minder mig meget om den setting og tonemapping jeg i forvejen driver mit Sony AF8 til i mit mørklagte soveværelse, hvor max belysning ændret fra "normal" til sin laveste setting, for at øjnene ikke skal blive trætte og ømme under brug i det mørke rum. Altså en setting hvor man ikke udnytter HDR til den mere ekstreme pang, men satster på et mere naturlig og behageligt billede som øjnene kan holde ud i længden i mørket. Så mens man sagtens kan fremføre at projektorer ikke kan udnytte HDR til i fuld udstrækning, så kan de udnytte det i stor udstrækning i forhold til hvad man kan holde ud i et mørkt rum.

Jeg går selv og venter på en forudbestilt JVC DLA N7 der skulle lande inden længe. Baseret på min aktuelle 1080p D-ILA og det demo jeg har overværet af de nye 4K D-ILA'ere, forventer jeg faktisk selv at få en overall lidt bedre billedkvalitet på stuens projektor end på soveværelsets AF8, da der er nogle kvaliteter og en homogenitet over D-ILA i de mørke nuancer som OLED imho ikke leverer med samme naturlighed og uanstrængthed (antager at det handler om OLED's cut-off værdier (i mangel af bedre ord) i de mørke nuancer - altså hvornår en pixel begynder at lyse med en bestemt styrke fra at have været helt slukket - der er et vist spring). Projektorend større billede giver også en anden billeddybde og flere nuancer at kunne få øje på end det kan lade sig gøre på soveværelsets små 65 tommer, sådan hængende en 3 meters penge nede for fodenden, så ens øjne jo er flaskehalsen - Denne forskel er allerede tydeligt ved bare 1080p materiale. Så selv om det ikke bliver FULDT ud, så glæder jeg mig meget til at kunne drage fordel af 4K og HDR materiale på stuen kommende projektor - Har allerede fået indkøbt en ordentligt røvfuld 4K UHD Blu-rays. Det jeg har har set på demo har været meget overbevisende mht overall billedkvalitet og anmeldelserne er da også gode - Selv om man ikke nødvendigvis vil kalde det HDR, så kan HDR materialet stadig give billedkvaliteten et tydeligt løft på en god projektor.


Redigeret af TBC1 - 07-Februar-2019 kl. 13:09
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu