recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - USB pladespiller - er det godt nok?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

USB pladespiller - er det godt nok?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
pipper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-December-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 2040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pipper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: USB pladespiller - er det godt nok?
    Sendt: 09-Februar-2019 kl. 09:51
Hej.

Jeg har fundet mine gamle plader frem, men har for længst smidt min pladespiller ud.

Nu vil jeg dog gerne lige høre dem igen, og har tænkt på en USB pladespiller.
Kan man egenligt sætte den til en Yamaha Reciever RX-V779 eller er det kun til pc
man kan bruge den?

Er de gode nok hvis man bare lige vil lytte til pladerne en sjældent gang?
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2019 kl. 10:42
Angående pladespillere med USB, så er det i sig selv ikke afgørende for kvalitet. Der findes utrolig gode modeller med USB, men der findes også elendige modeller. Men køber du den i Aldi eller andre supermarkeder, ja så gælder det sidste altid :)

Men der er altid almindelig lydudgang på USB pladespillere. Og da den er lavet til lyd til optagelse, har den allerede en RIAA (phono pre-amp) indbygget, så kan tilsluttes allt forstærkere. Din Yamaha har dog også en RIAA indbygget, så den kan tage enhver pladespiller (med MM puckup).

Men har du bare et nogenlunde godt lydkort i din PC, så er der heller ikke noget formål i en pladespiller med USB. Så slå da hellere en pladespiller til på lydkortets line-in. Det kan evt. klares med dette interface fra Behringer (link i bunden). Der er nemlig phono pre-amp på indgangen, så enhver pladespiller kan bruges. Og ellers fungerer den som et helt almindeligt lydkort, blot meget bedre end langt de fleste onboard lydkort i computere.
Det er bestemt ikke sværere af den grund. Det gør bare at du har frit valg på alle hylder, når du skal vælge pladespiller. Og her vil jeg nemlig hellere anbefale at købe en brugt. Du får så meget mere for pengene. Og har du måske kun 1500-2000kr, så får du altså ikke noget særlig godt, når du køber nyt. En gammel svend fra 70'erne eller 80'erne kører mere stabil.


https://www.thomann.de/dk/behringer_ufo_202.htm
Til top
pipper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-December-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 2040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pipper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2019 kl. 18:28
Tak for svaret. Det vil jeg lige se nærmere på :-)
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2019 kl. 14:59
Der er allerede pladespiller indgang på den, hvorfor køber du ikke bare en pladespiller?

Har du ikke undersøgt det?

Har du heller ikke undersøgt om der er en usb indgang for det er der ikke og der skal vidst bruges noget software til computeren?

Havde problemer med min gamle pladespiller så jeg fandt den her som er super billigt da den på nær usb og vægten er end med en audio technica LP 120 som det billigste sted koster ca 1900kr, da jeg købt den i torsdags var der kun 9, så der er nok kun 8 tilbage Wink







Redigeret af gasolin - 10-Februar-2019 kl. 15:02
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2019 kl. 18:02
Jeg har meget svært ved at se fidusen i en USB pladespiller.

Da man laver det analoge signal om til et digital ssignal som man så hører på. Så kan lige så godt høer det via en streaming tjeneste.

Jeg har stadig gamle plader og køber også brugte. Men hvis jeg vil hører dem, så er alt analog. Og så synes jeg at man virkelig får en god/lækker oplevelse.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2019 kl. 20:41
Du bruger jo kun USB stikket når du optager din computer. Den har jo almindelig RCA udgang hvis du vil bruge den til at lytte fra. Så forbliver lyden jo analog.

Når det så er sagt, så vil jeg stadig hellere købe en højere klasse brugt pladespiller, og så optage det gennem computerens lydkort. Hvis du har et ordentligt lydkort, så klarer den digitalisering betydelig bedre end den ADC der sidder i en USB pladespiller. Og du får muligheden for at optage i FLAC. Alle de USB pladespillere jeg har set, kan kun optage i MP3. 
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2019 kl. 20:57
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Du bruger jo kun USB stikket når du optager din computer. Den har jo almindelig RCA udgang hvis du vil bruge den til at lytte fra. Så forbliver lyden jo analog.

Når det så er sagt, så vil jeg stadig hellere købe en højere klasse brugt pladespiller, og så optage det gennem computerens lydkort. Hvis du har et ordentligt lydkort, så klarer den digitalisering betydelig bedre end den ADC der sidder i en USB pladespiller. Og du får muligheden for at optage i FLAC. Alle de USB pladespillere jeg har set, kan kun optage i MP3. 

Så det da kun noget billigt skrammel til under 1000kr du har set

Under specifikationer A/D, D/A - 16 bit 44.1 kHz or 48 kHz USB selectable; 
Computer interface - USB 1.1 Compliant Windows XP, Vista or MAC OSX

Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2019 kl. 23:52
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Jeg har meget svært ved at se fidusen i en USB pladespiller.

Da man laver det analoge signal om til et digital ssignal som man så hører på. Så kan lige så godt høer det via en streaming tjeneste.

Jeg har stadig gamle plader og køber også brugte. Men hvis jeg vil hører dem, så er alt analog. Og så synes jeg at man virkelig får en god/lækker oplevelse.


Det afhænger jo af hvilken mastering streaming tjenesten har liggende. Husk på "the loudness war", hvor der kan være markant forskel på dynamikken for vinyl udgivelsen og den digitale version.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2019 kl. 05:58
På samme vis som du intet aner om komprimering på vej ud af USB udgangen.....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2019 kl. 00:17
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Du bruger jo kun USB stikket når du optager din computer. Den har jo almindelig RCA udgang hvis du vil bruge den til at lytte fra. Så forbliver lyden jo analog.

Når det så er sagt, så vil jeg stadig hellere købe en højere klasse brugt pladespiller, og så optage det gennem computerens lydkort. Hvis du har et ordentligt lydkort, så klarer den digitalisering betydelig bedre end den ADC der sidder i en USB pladespiller. Og du får muligheden for at optage i FLAC. Alle de USB pladespillere jeg har set, kan kun optage i MP3. 

Så det da kun noget billigt skrammel til under 1000kr du har set

Under specifikationer A/D, D/A - 16 bit 44.1 kHz or 48 kHz USB selectable; 
Computer interface - USB 1.1 Compliant Windows XP, Vista or MAC OSX


Du sammenligner pærer og bananer :)

FLAC og MP3 kan begge klare 16-bit og 48kHz. Og der nævnes sjovt nok intet om hvilke(t) format(er) der kan benyttes over dens USB interface, så jeg gætter på MP3, når intet andet er nævnt. Er ret sikker på man vil vælge at fremhæve muligheden for lossless optagelse, hvis det var til stede.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu