recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af NAS til plex/kodi
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af NAS til plex/kodi

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2019 kl. 13:18
Oprindeligt skrevet af PF PF skrev:

Oprindeligt skrevet af Gump Gump skrev:

Oprindeligt skrevet af PF PF skrev:

"Problemet" med Kodi er bare, at det ikke er lige så nemt at customize sin menu som det er på Plex. Jeg har flere forskellige mapper på min NAS, hvor at 4K film ligger separat fra almindelige film, tegnefilm osv. Og det er ikke lige så nemt at finde rundt i på Kodi, desværre.

Det kan jeg ikke nikke genkendende til. Jeg har også film, serier og tegnefilm liggende i hver deres mappe, men i Kodi får jeg bare en lang liste af film, uanset hvilken mappe de kommer fra.

Jeg forstår dig muligvis forkert, men så må du gerne lige froklare det igen Tongue

Og jeg har ikke brugt Plex, så v ed ikke rigtig hvordan det virker der....

Nej, du har forstået hvad jeg mener, men det er dét som jeg mener er downside ved Kodi. At man netop får en lang liste med alle film blandet sammen og alle serier blandet sammen. Der kan jeg bedre lide på Plex at man nemmere kan opdele det.

Jeg laver altid en .nfo fil med samme navn som filmen når jeg lægger en ny ind. Denne fil indeholder så et link til imdb, så Kodi ved præcis hvilken film den skal scrappe info fra. Har nemlig oplevet problemer når flere film hedder det samme. Men i denne fil er det muligt at lægge alt anden info også, bl.a. om den skal ligge i en undermappe. Jeg bruger det en sjælden gang i mellem til 3D film, så jeg bare har et menupunkt der hedder 3D film. Lidt lige som når den automatisk laver collections på film.

Det er selvfølglig noget der skal gøres ved hver enkelt film, men når det er gjort, så spiller det bare...Kan jo være du kan bruge det til noget Smile
Til top
Tmann Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-December-2011
Status: Offline
Point: 96
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tmann Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2019 kl. 17:38
Kodi kan laves lige som man selv ønsker det.

Mine er sorteret i henholdsvis Movies - Kids - TV Shows.

Det vil sige at alle "tegnefilm", disney, pixar, animation osv, ligger i den. 
Movies er som sådan kun til "voksen" film.

Alt er sorteret.

Min NAS er 10 år gammel koblet til en Nvidia Shield. Alt spiller.


Redigeret af Tmann - 13-Februar-2019 kl. 17:39
Sony 85” KD-85XF8596
Panasonic 4K Blu-ray DMP-UB900
Denon AVR-X6300H Reciever
B&W 683 Fronter
B&W HTM61 Center
B&W DS3 Surround
B&W ASW610XP Subwoofer
Sony PlayStation 4 PRO
Nvidia Shield TV
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2019 kl. 18:26
Oprindeligt skrevet af Tmann Tmann skrev:

Kodi kan laves lige som man selv ønsker det.

Mine er sorteret i henholdsvis Movies - Kids - TV Shows.

Det vil sige at alle "tegnefilm", disney, pixar, animation osv, ligger i den. 
Movies er som sådan kun til "voksen" film.

Alt er sorteret.

Min NAS er 10 år gammel koblet til en Nvidia Shield. Alt spiller.


har du en guide til det, for jeg forsøgte at gøre kodi sådan hos min far, og det mislykkedes.
Til top
PF Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-December-2008
Status: Offline
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2019 kl. 19:38
Det vil jeg også rigtig gerne bede om en guide til. Det eneste jeg har kunne finde på nettet, kræver at man installerer et andet skin og modder det. Noget som ikke var lige til.
Til top
Tmann Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-December-2011
Status: Offline
Point: 96
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tmann Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2019 kl. 22:24
Det kommer meget an på hvilket skin man bruger når det skal sættes op.

Jeg har valgt det mest enkelte og clean design.

Nu ved jeg ikke hvordan din mappe struktur er på din NAS.

Men min er struktureret således.

/multimedia
/multimedia/Movies
/multimedia/Kids
/multimedia/Series
/multimedia/Concerts
/multimedia/Cinema Pre Shows

I enden af stien ligger så de forskellige film i hver deres mappe.
EKS.

/multimedia/movies/"Venom................."   
(Jeg har ikke ændret på selve navnet på den mappe som der er hentet)

Sig til hvis det ikke giver mening.

Serierne er lidt anerledes.

Der skal de ligge som nedenstående.
/multimedia/series/"Serie navn"/Season "nr" - Og skal filen alene ligge

EKS.

/multimedia/series/The Big Bang Theory/Season 1/"Fil navn"

Hvis man så har flere sæsoner, sortere man det på den måde.

Der er sikker andre der har gjort det på andre måder. Men denne måde gør det mere struktureret og nemmere at tilføje en ny film.

Skal nok se om jeg lige kan kreere en video af mit setup. Det er meget "Clean"

Når dette er lavet så handler det om lave en "playliste" som peger på hver enkelt sti.
Playlisten har således nogle "regler" som man selv bestemmer. 
Reglen kunne så være jeg peger på den sti hvor alle mapperne ligger. (Sorteret)
På den måde får man det aldrig "mixet" sammen.

Spørgsmål, sig til.

Jeg kan se der er rigtig mange der skriver de har plex klienten installeret i KODI.
Den nød kan jeg ikke lige knække hvis de køre lidt ala samme setup som mig.
At have en klient installeret, I en anden afspilningsklient.

Og jeg har KODI til at afspille alle typer lydformater, samt Blu Ray materiale, og 4K HDR materiale.

Sony 85” KD-85XF8596
Panasonic 4K Blu-ray DMP-UB900
Denon AVR-X6300H Reciever
B&W 683 Fronter
B&W HTM61 Center
B&W DS3 Surround
B&W ASW610XP Subwoofer
Sony PlayStation 4 PRO
Nvidia Shield TV
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2019 kl. 23:47
Oprindeligt skrevet af Gump Gump skrev:

Oprindeligt skrevet af PF PF skrev:

Oprindeligt skrevet af Gump Gump skrev:

Oprindeligt skrevet af PF PF skrev:

"Problemet" med Kodi er bare, at det ikke er lige så nemt at customize sin menu som det er på Plex. Jeg har flere forskellige mapper på min NAS, hvor at 4K film ligger separat fra almindelige film, tegnefilm osv. Og det er ikke lige så nemt at finde rundt i på Kodi, desværre.

Det kan jeg ikke nikke genkendende til. Jeg har også film, serier og tegnefilm liggende i hver deres mappe, men i Kodi får jeg bare en lang liste af film, uanset hvilken mappe de kommer fra.

Jeg forstår dig muligvis forkert, men så må du gerne lige froklare det igen Tongue

Og jeg har ikke brugt Plex, så v ed ikke rigtig hvordan det virker der....

Nej, du har forstået hvad jeg mener, men det er dét som jeg mener er downside ved Kodi. At man netop får en lang liste med alle film blandet sammen og alle serier blandet sammen. Der kan jeg bedre lide på Plex at man nemmere kan opdele det.

Jeg laver altid en .nfo fil med samme navn som filmen når jeg lægger en ny ind. Denne fil indeholder så et link til imdb, så Kodi ved præcis hvilken film den skal scrappe info fra. Har nemlig oplevet problemer når flere film hedder det samme. Men i denne fil er det muligt at lægge alt anden info også, bl.a. om den skal ligge i en undermappe. Jeg bruger det en sjælden gang i mellem til 3D film, så jeg bare har et menupunkt der hedder 3D film. Lidt lige som når den automatisk laver collections på film.

Det er selvfølglig noget der skal gøres ved hver enkelt film, men når det er gjort, så spiller det bare...Kan jo være du kan bruge det til noget Smile

Du misforstår fuldstændig hvad han skriver..

Kodis problem er, at man ikke kan lave forskellige menu-punkter, således at man f.eks. kan opdele sine børnefilm i én mappe, dokumentarfilm i én mappe, klassiske film i én mappe, og nye film for sig selv i én mappe.

Istedet for at ungerne skal bladre ned igennem mor og fars film, når de skal finde en børnefilm.

I Plex bestemmer du selv, det gør man ikke på samme måde i Kodi, der bliver alle dine film vist i én stor oversigt..


Redigeret af NikolajDS - 13-Februar-2019 kl. 23:48
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2019 kl. 00:26
Oprindeligt skrevet af PF PF skrev:

Oprindeligt skrevet af Gump Gump skrev:

Oprindeligt skrevet af PF PF skrev:

"Problemet" med Kodi er bare, at det ikke er lige så nemt at customize sin menu som det er på Plex. Jeg har flere forskellige mapper på min NAS, hvor at 4K film ligger separat fra almindelige film, tegnefilm osv. Og det er ikke lige så nemt at finde rundt i på Kodi, desværre.

Det kan jeg ikke nikke genkendende til. Jeg har også film, serier og tegnefilm liggende i hver deres mappe, men i Kodi får jeg bare en lang liste af film, uanset hvilken mappe de kommer fra.

Jeg forstår dig muligvis forkert, men så må du gerne lige froklare det igen Tongue

Og jeg har ikke brugt Plex, så v ed ikke rigtig hvordan det virker der....

Nej, du har forstået hvad jeg mener, men det er dét som jeg mener er downside ved Kodi. At man netop får en lang liste med alle film blandet sammen og alle serier blandet sammen. Der kan jeg bedre lide på Plex at man nemmere kan opdele det.
Så er det fordi du ikke har sat dig godt nok ind i opsætningen af kodi, min opsætning er baseret på smart playlister i kodi hvor hver enkel mappe får sin egen plads på menylinien.
Så min menylinje på kodi består af film, blu-ray, blu-ray 3d og blu-ray 4k, derudover er der selvfølgelig luk ned, indstillinger og tv-shows


Redigeret af jespermart - 14-Februar-2019 kl. 00:27
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
Tmann Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-December-2011
Status: Offline
Point: 96
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tmann Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2019 kl. 01:29
... Jeg forstår 100% hvad han mener.

Plex er den "nemme" løsning hvis man har det rigtige udstyr. 

Hvor Kodi, kan du skræddersy det som du har lyst til. Også selvom du har børn.

Og få det til at se lidt mere "lækkert ud".

Samt jeg kunne se en som havde skrevet noget om en NFO fil. Hvilket også lyder bøvlet i stedet for bare at lade KODI styre det og hente data og fanart.


Redigeret af Tmann - 14-Februar-2019 kl. 01:30
Sony 85” KD-85XF8596
Panasonic 4K Blu-ray DMP-UB900
Denon AVR-X6300H Reciever
B&W 683 Fronter
B&W HTM61 Center
B&W DS3 Surround
B&W ASW610XP Subwoofer
Sony PlayStation 4 PRO
Nvidia Shield TV
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2019 kl. 10:56
Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Oprindeligt skrevet af Gump Gump skrev:

Oprindeligt skrevet af PF PF skrev:

Oprindeligt skrevet af Gump Gump skrev:

Oprindeligt skrevet af PF PF skrev:

"Problemet" med Kodi er bare, at det ikke er lige så nemt at customize sin menu som det er på Plex. Jeg har flere forskellige mapper på min NAS, hvor at 4K film ligger separat fra almindelige film, tegnefilm osv. Og det er ikke lige så nemt at finde rundt i på Kodi, desværre.

Det kan jeg ikke nikke genkendende til. Jeg har også film, serier og tegnefilm liggende i hver deres mappe, men i Kodi får jeg bare en lang liste af film, uanset hvilken mappe de kommer fra.

Jeg forstår dig muligvis forkert, men så må du gerne lige froklare det igen Tongue

Og jeg har ikke brugt Plex, så v ed ikke rigtig hvordan det virker der....

Nej, du har forstået hvad jeg mener, men det er dét som jeg mener er downside ved Kodi. At man netop får en lang liste med alle film blandet sammen og alle serier blandet sammen. Der kan jeg bedre lide på Plex at man nemmere kan opdele det.

Jeg laver altid en .nfo fil med samme navn som filmen når jeg lægger en ny ind. Denne fil indeholder så et link til imdb, så Kodi ved præcis hvilken film den skal scrappe info fra. Har nemlig oplevet problemer når flere film hedder det samme. Men i denne fil er det muligt at lægge alt anden info også, bl.a. om den skal ligge i en undermappe. Jeg bruger det en sjælden gang i mellem til 3D film, så jeg bare har et menupunkt der hedder 3D film. Lidt lige som når den automatisk laver collections på film.

Det er selvfølglig noget der skal gøres ved hver enkelt film, men når det er gjort, så spiller det bare...Kan jo være du kan bruge det til noget Smile

Du misforstår fuldstændig hvad han skriver..

Kodis problem er, at man ikke kan lave forskellige menu-punkter, således at man f.eks. kan opdele sine børnefilm i én mappe, dokumentarfilm i én mappe, klassiske film i én mappe, og nye film for sig selv i én mappe.

Istedet for at ungerne skal bladre ned igennem mor og fars film, når de skal finde en børnefilm.

I Plex bestemmer du selv, det gør man ikke på samme måde i Kodi, der bliver alle dine film vist i én stor oversigt..

Det er jo netop det jeg forklarer hvordan jeg har gjort. Jeg prøver i hvert fald på det Tongue

Når jeg går ind under "Movies" har jeg en hel liste med alle mine film. Men de film jeg har markeret med "3D", ligger i en mappe der hedder "3D". Med mindre jeg har forstået det forkert, så er det netop det han gerne ville?
Dette vil man så kunne gøre med lige så mange mapper man ønsker. Ja, det er lidt besværtligt, men jeg laver alligevel en .nfo fil til hver film, for at få den til at scrappe rigtigt, hver gang.

Der er så en der efterfølgende har sagt det kan lade sig gøre med mappestrukturen alene, og det ved jeg så ikke hvordan man gør... Men det lyder da noget nemmere end mit... Wink
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2019 kl. 10:58
Oprindeligt skrevet af Tmann Tmann skrev:

Men min er struktureret således.

/multimedia
/multimedia/Movies
/multimedia/Kids
/multimedia/Series
/multimedia/Concerts
/multimedia/Cinema Pre Shows

I enden af stien ligger så de forskellige film i hver deres mappe.

Jeg har mine film liggende på nogenlunde samme måde, men hvordan får du Kodi til at dele dem op i mapper efter mappestrukturen? in smider bare alle film ind i en lang liste under "Movies". Men mindre jeg i en .nfo fil angiver at de hører til en speciel samling.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2019 kl. 11:00
Måske man kunne se en lille video af hvordan opsætningen virker i praksis for at se om vi snakker helt forbi hinanden her?
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2019 kl. 11:01
Oprindeligt skrevet af Tmann Tmann skrev:

Samt jeg kunne se en som havde skrevet noget om en NFO fil. Hvilket også lyder bøvlet i stedet for bare at lade KODI styre det og hente data og fanart.

Grunden til jeg laver .nfo filer er at jeg et par gange har oplevet at Kodi henter info på den forkerte film. Der er f.eks. et par film efterhånden der hedder Robin Hood Tongue

Ved at angive en url til den specifikke film ved IMDB, så er jeg sikker på at der hentes de rigtige info. Jeg ville sagtens kunne vælge det manuelt på de film der giver problemer, men hvis jeg så får slettet min db, så skal jeg gøre det igen. Nu ligger det i filen, og kan genbruges så ofte det er nødvendigt.

Men jeg giver dig da ret i at det giver lidt mere bøvl.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu