recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - RS 232 Kontrol af TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

RS 232 Kontrol af TV

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
beovox141 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Maj-2009
Status: Offline
Point: 1940
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér beovox141 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: RS 232 Kontrol af TV
    Sendt: 10-Februar-2019 kl. 13:09
Hej.

Findes der nogle derude der bruger RS232 til at kontrollere deres TV?

Specifikt er der nogen der har ekserimenteret med RS232 via USB porten på LGs modeller ?



Jeg er især ude efter at kunne bruge de diskrete koder der kan skifte direkte mellem input sources samt On and Off.

Det virker som om at funktionen stort set ikke findes på TV modeller der sælges i Danmark. Kigger man eksempelvis på LGs modeller er både de tyske og engelske modeller, langt bedre udstyret når det gælder connectivity og funktioner.

Håber der er nogen der kan dele lidt erfaringer.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2019 kl. 14:34
Logitech harmony fjernbetjening kan det på de mofeller jeg har (ikke LG), så mon ikke det også virker på LG
Til top
beovox141 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Maj-2009
Status: Offline
Point: 1940
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér beovox141 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2019 kl. 14:55
@ PerW

Tak for input,- however IR er ikke rigtigt en løsning, da TVet skal indgå i en større IHC/B&O integration.
Det hele er bare nemmere hvis man kan bruge RS 232, da alle de andre komponenter virker ganske glimerende med en simpel hardware protokol.
 
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2019 kl. 16:11
Hvis det skal indgå i et større IHC/B&O setup, har du så overvejet om ikke Lintronics er vejen du skal gå? Egentlig er jeg ikke selv den store fan af det, da jeg synes tiden er vokset fra det. Men i et større B&O setup, hvor kun TV'et ikke er B&O, så ville jeg nu alligevel anbefale det.

Det er ikke en billig løsning, det er jeg nødt til at indrømme. Men ved ikke hvor meget billigere det ville være at lave et setup med RS 232 kontrol. Og så får du også mere kontrol med Lintronics. Og når man er vant til B&O, så er man nok også forberedt på, at det koster mere end normalt :)

Nå ja, og så har Lintronics også mulighed for RS 232.

Redigeret af Nagash - 10-Februar-2019 kl. 16:13
Til top
beovox141 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Maj-2009
Status: Offline
Point: 1940
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér beovox141 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2019 kl. 17:14
@ Nagash

Tak for input, men det er overvejet. Alle mine andre devices kører RS232 med lidt simpel programmering, og selv hvis Lintronic var fejlfri vil der stadigvæk være brug for at kunne styre TVet på en god måde uden IR.
Især de diskrete kommandoer og muligheden for at kunne aflæse status er en nødvendighed, hvis man skal lave en god integrering, og her duer IR simpelthen ikke.
Eksempelvis det trivielle problem med power on. En standard fjernbetjening bruger den samme kode til on/off, i en integreret løsning er man nødt til at vide om TV er on eller off! 
Det undrer mig virkeligt at det virker som om ingen bruger denne feature til eksempelvis deres hjemme bigraf setups...
Men den kan jo naturligvis bunde i, at denne feature er strippet fra Nordiske modeller.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2019 kl. 17:49
Som Lintronic bruger, kender jeg lidt til diskrete koder til tv og surround. Jeg bruger det dog ved ir og ikke RS232, hvilket både mit tv og min forstærker har mulighed for.

Diskrete koder er power on og off som separate kommandoer, samt valg af input, eller direkte valg af lydstyrke.

Jeg kunne læse status på diverse apparater, men bruger det ikke for med diskrete kommandoer, kan jeg altid sende “power on” kommando, uanset om enheden er tændt eller ej, eller sende skift til et bestemt input, selvom den er på det input i forvejen. Det letter - i mine øjne - faktisk på programgrammeringen, ikke først at skulle læse status, inden der skal sendes en kommando.


Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
beovox141 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Maj-2009
Status: Offline
Point: 1940
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér beovox141 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2019 kl. 18:17
@KlausDM

Hvilket TV har du ?

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2019 kl. 19:19
(Oldnordisk) Pioneer 5090


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
beovox141 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Maj-2009
Status: Offline
Point: 1940
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér beovox141 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2019 kl. 20:50
Hej Klaus

Tænkte det nok :-) Old school Kuro,- respekt!
Kender du nogle TV på det danske marked der har enten RS232 eller blot diskrete IR koder?
Er vi bare u-lande her i norden når det kommer til integration? 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2019 kl. 22:37
Gik lige gennem databasen hos Lintronic. Der er koder til LG OLED serie 7 med discrete power on/off.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
claus64 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus64 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2019 kl. 15:18
Spændende - jeg brugte RS232 til mit allerførste LG Plasma men det er nok 12+ år siden. Jeg smed en RS232 bluetooth dongle bag i TV og kunne så styre de fleste kommando via en Compaq PDA. 

Jeg har en C7 og skal lige hjem og tjekke om man ikke kan styre den via en RS232 til USB connector, eller via en RS232 til jackstik. Eller rettere læse mig frem til om disse er fungernede på den danske model. Kan desværre ikke tage det ned fra væggen

Kan forresten bekræfte at der findes deciderede IR kommandoer til tænd og sluk på LG oled, men man kan selvfølgleig ikke læse den aktuelle status den vej :) 


Redigeret af claus64 - 11-Februar-2019 kl. 15:20
Til top
ClausBP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Januar-2016
Status: Offline
Point: 278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ClausBP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2019 kl. 07:58
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

(Oldnordisk) Pioneer 5090


Klaus
Du er ikke alene... :-)

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu