recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Gulvhøjtalere i væg
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gulvhøjtalere i væg

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ThorGunderson Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-Februar-2019
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThorGunderson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Gulvhøjtalere i væg
    Sendt: 11-Februar-2019 kl. 13:42
Hej Recordere
Jeg skal bygge et nyt hus i 2019, det bliver med en totalentreprenør, men jeg må godt selv komme ind og trække nogle få kabler m.m.
Jeg elsker HIFI og god lyd, altså god lydkavlitet til musik og høj god lyd til film og med de sidste par år i en lejelejlighed har jeg ikke fået nogle af disse ønsker opfyldt og det skal der nu gøres noget ved
Jeg vil sikkert i den nærmeste fremtid stille et par spørgsmål herinde vedr. jeres erfaringer med multiroom lyd systemer, placering af højtalere, philips hue og meget andet
Men mit første indlæg vil jeg høre jeres erfaring/anbefalinger med:
Placering af gulvhøjtalere (fungerende som fronthøjtalere i et 5.1 setup og 2.1 setup) indbygget i skillevæg med en kasse bagved og et hjemmebygget 'skelet' foran med et frontstof på som flugter med vægen i stuen
Se skitse tegninger herunder
Spørgsmål: Kan jeg opretholde en optimal lydkvalitet ? 
Spørgsmål: Vil jeg på denne måde få bedre lyd end ved at købe indbygningshøjtalere, tænker også value for money
Spørgsmål: vil lyden blive dårlig hvis der er et bas reflefrør på bagsiden? Evt. kan jeg lave et rør som fører bas reflexrøret om på frontsiden, stadig bag stoffet
Jeg har ikke købt gulvhøjtalerne endnu, men tænker de skal have bas reflexrøret på frontsiden, noget ligende Dali Zensor 5

Snit
(kan ikke få billede upload til at virke)
Set fra oven
(kan ikke få billede upload til at virke)


Redigeret af ThorGunderson - 11-Februar-2019 kl. 13:58
Nybyg 2019
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2019 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af ThorGunderson ThorGunderson skrev:

Men mit første indlæg vil jeg høre jeres erfaring/anbefalinger med:
Placering af gulvhøjtalere (fungerende som fronthøjtalere i et 5.1 setup og 2.1 setup) indbygget i skillevæg med en kasse bagved og et hjemmebygget 'skelet' foran med et frontstof på som flugter med vægen i stuen

Det lyder lidt henad dét, man kalder for en "Baffle Wall". En "baffle" er sådan set bare et andet ord for "fronten" af en højttalerkonstruktion, og det er ganske populært at bygge de tre forreste (Left-Center-Right) højttalere ind i en væg i mere ambitiøse hjemmebiografer. Personligt har jeg ingen erfaringer med det, men der er nogle stykker herinde som har gjort det, og ellers er det bare at google på "baffle wall". Om et par gulvhøjttalere egner sig til det ved jeg dog ikke. Hvad angår basreflexrør har du ret, det skal sidde på forsiden hvis det skal have nogen effekt.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2019 kl. 15:00
Du kan sagtens gøre det, men det kræver de har basporten fremaf. Hvis den vender bagud, så skal de jo ud fra væggen. Så dur det ikke at lukke den inde. Så det er i hvert fald det første du skal kigge efter.
Til top
ThorGunderson Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-Februar-2019
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThorGunderson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2019 kl. 11:09
Tak for svar, jeg arbejder videre med ideen om gulvhøjtalere indbygget enten i væg eller i reolsystem
Nybyg 2019
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu