recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kræver nyt grafikkort også nyt bundkort og CPU?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kræver nyt grafikkort også nyt bundkort og CPU?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
papman Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 217
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér papman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kræver nyt grafikkort også nyt bundkort og CPU?
    Sendt: 15-Februar-2019 kl. 16:26
Min søn skal have skiftet sit grafikkort GTX 970 ud med et RTX 2080. Det kræver vel også udskiftning af bundkortet: fra Intel b150m til et Intel Z390 (fra Asus, MSI, Gigabyte). Men kræver det så også nye ram og ny CPU? Nuværende CPU er en Intel i7 6700k.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2019 kl. 21:02
Hvorfor skulle det kræve nyt bundkort?
Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Status: Offline
Point: 1226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2019 kl. 21:18
Husk at tjekke din strømforsyning om den er kraftig nok. RTX2080 kræver minimum 650W
Umiddelbart kan du sagtens køre med det hardware du har sammen med RTX2080.

Som armani-thomas skriver. Hvorfor vil du skifte bundkort?


Redigeret af Theilo - 15-Februar-2019 kl. 21:20
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
Til top
papman Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 217
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér papman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2019 kl. 22:51
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Hvorfor skulle det kræve nyt bundkort?
Min søn lavede en søgning omkring kompabilitet med det nuværende bundkort, Asus B150M-A, og den sådan her: https://www.userbenchmark.com/System/Asus-B150M-A/19703
Men jeg kan nu se, at han har misforstået den side. Så der er altså  ingen grund til at skifte bundkort?
Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Status: Offline
Point: 1226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2019 kl. 10:30
Jeg ville ikke umiddelbart skifte før det er afprøvet.

Det kan sagtens spille sammen, om det så viser sig at ram eller cpu bliver flaskehalsen, kan der skiftes senere.

På dette link https://www.game-debate.com/games/index.php?g_id=4521&game=Fortnite kan der vælges hvilket spil man spiller, så taster man den hardware ind man har/tænker på at anskaffe og så kan man samtidig se om der hvad der evt er flaskehalsen.

Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
Til top
Lygtemanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Maj-2007
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lygtemanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2019 kl. 11:48
Det er ingen problem. Bare lav en driver uninstall med: http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstaller-download.html

Alt efter hvad strømforsyning du har så kan det være du skal kigge på det som der bliver nævnt, et 2080 bruger ca. 50 watt mere end hvad du har nu.
Sony 55x9005b
Sony PS4
Panasonic DMP BDT310
Harman Kardon AVR 370
JBL LS80
JBL LS40
JBL LS Center
JBL LS 120P
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2019 kl. 12:49
Oprindeligt skrevet af papman papman skrev:

Min søn skal have skiftet sit grafikkort GTX 970 ud med et RTX 2080. Det kræver vel også udskiftning af bundkortet: fra Intel b150m til et Intel Z390 (fra Asus, MSI, Gigabyte). Men kræver det så også nye ram og ny CPU? Nuværende CPU er en Intel i7 6700k.

Hej.

Spørgsmålet er om det er et godt tidspunkt at opgradere på?

I midten af 2019 kommer AMD med næste gereration af 7 nm Ryzen CPU'er og motherboards. De kommer IKKE med PCIe version 3.0, men med det dobbelt så hurtige PCIe 4.0. Og Intel har efter totalt 4 års gentagne forsinkelser planlagt nye CPU'er fremstillet i en 10nm process node til slutningen af 2019. De bliver både hurtigere og billigere at fremstille. Jeg forventer at de også kommer med PCIe 4.0. Jeg har ikke hørt noget om næste generqation nVidea Graphics Cards, men det er måske ikke optimalt at købe et dyrt RTX 2080 med det snart gamle PCIe 3.0 lige nu.

Jeg ved ikke om at købe brugt, kunne være en god løsning for flere af jer?

Du spørger og så til nyt RAM. Den kommende PCIe version 4.0 blev flere år forsinket. Men den næste PCIe version 5.0 er on track. Så allerede i 2021 forventes igen nye CPU'er og motherboards med nye sokler. De vil så komme med både PCIe 5.0 og nye DDR5 RAM, som så igen bliver dobbelt så hurtige som de nuværende. Så jeg vil ikke anbefale at man anskaffer sig mere RAM, end man i dag har brug for. For om to år, ønsker vil alle de nye hurgigere PC'er.

Hilsen Carsten.

Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2019 kl. 16:27
Hvilken opløsning spiller han i?
For de fleste vil RTX 2080 være overkill, da de ekstra frames ikke giver en bedre spiloplevelse, men hvis han kører med en skærm med 4K, så er alle frames velkomne.
Personligt synes jeg ikke, 4K er pengene værd endnu...

Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2019 kl. 17:22
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:


I midten af 2019 kommer AMD med næste gereration af 7 nm Ryzen CPU'er og motherboards. De kommer IKKE med PCIe version 3.0, men med det dobbelt så hurtige PCIe 4.0. Og Intel har efter totalt 4 års gentagne forsinkelser planlagt nye CPU'er fremstillet i en 10nm process node til slutningen af 2019. De bliver både hurtigere og billigere at fremstille. Jeg forventer at de også kommer med PCIe 4.0. Jeg har ikke hørt noget om næste generqation nVidea Graphics Cards, men det er måske ikke optimalt at købe et dyrt RTX 2080 med det snart gamle PCIe 3.0 lige nu.

Fordelen ved PCIe 4.0 vil, i starten i hvert fald, ikke være den ekstra båndbredde. Der er på nuværende tidspunkt ikke så meget forskel hvis du sætter et nyt grafikkort i et bundkort med PCIe 2.0. 
Fordelen vil være at du kunne nøjes med at køre PCIe 4.0 i 8 lanes og så få flere lanes til andre formål.

Så det er ikke fordi man skal være bange for der kommer et kæmpe hop ydelse grafikmæssigt når PCIe 4.0 kommer. 
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2019 kl. 18:02
Oprindeligt skrevet af donfrankie donfrankie skrev:

  Så det er ikke fordi man skal være bange for der kommer et kæmpe hop ydelse grafikmæssigt når PCIe 4.0 kommer. 

Hej.

Den store ydelse forbedring vil kommer når man samtidig går fra 12/14nm og til de mindre 7/10 process noder. Banerne bliver kortere, chipen bruger mindre strøm som giver mindre varme og der kommer op til dobbelt så mange chips ud af en enkelt wafer. Det vil fabrikkerne udnytte til flere CPU cores og GPU processer for de samme penge. Den første konsumer GPU i 7nm er allerede kommet som AMD Radeon 7 med 16 GB HBM2 vRam og den første 7nm CPU bliver 3. generation Ryzen som blev vist på CES 2019 og som kommer i midten af 2019. Her er et link med mere information:


Som I kan se på billiderne i linket, er der plads til en extra CPU die og AMDs CEO, Dr. Lisa Su har allerede bekræftet at de vil udvide med flere CPU cores. Det eneste hun ikke fortalte var, om der kommer en 12 eller 16 core Ryzen CPU.

Men til slut vil jeg gerne spørge om, hvad I tror, der sker med brugt priserne på PCIe 3.0 udstyr når PCIe 4.0 kommer?

Hilsen Carsten. 



Redigeret af csell - 16-Februar-2019 kl. 18:18
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2019 kl. 01:53
Oprindeligt skrevet af papman papman skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Hvorfor skulle det kræve nyt bundkort?

Min søn lavede en søgning omkring kompabilitet med det nuværende bundkort, Asus B150M-A, og den sådan her: https://www.userbenchmark.com/System/Asus-B150M-A/19703
Men jeg kan nu se, at han har misforstået den side. Så der er altså  ingen grund til at skifte bundkort?

Den slags oversigter finder man som reglen i to varianter: Den ene benævner som reglen kun nyere hardware der samtidigt/nyt/aktuelt i markedet og ikke ældre udstyr hvis det er en kompatibilitetsliste fra fabrikanterne selv (eller ville den jo blive alt for omfattende). Den anden variant som den linkede side giver blot et overblik over de mest POPULÆRE komponenter på det specifikke bundkort og er altså slet ikke et udtryk for hvad der er kompatibelt, men hvad der er mest brugt sammen med bundkortet. Grafikkortet skal med 99,9% sikkerhed nok virke i bundkortet - såfremt det ellers kan fødes strøm nok fra PSU'en.

Jeg har selv mit MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO siddende i et ældre Z170 motherboard med en i7 7700K der tilhører omtrent samme generation bundkort og CPU. Han skal nok få en killer gaming-pc ud af det
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1143
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2019 kl. 17:35
Synes nu egentlig et GTX970 kort er fint til 1080 gaming.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu