recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bitrate og signalstyrke. Badehotellet uskarpt. YS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bitrate og signalstyrke. Badehotellet uskarpt. YS

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bitrate og signalstyrke. Badehotellet uskarpt. YS
    Sendt: 05-Marts-2019 kl. 13:50
Hej folkens

Jeg har oplevet noget pudsigt, som jeg gerne vil se om I kan hjælpe mig med at svare på J

Vi har flyttet hus, men kun til nabovejen, så vi er reelt på samme streng af YouSee’s kabel-tv. TV er selvsagt det samme. Jeg har oplevet her i januar/februar, i det nye hus, at billedet står uskarpt og sløret. F.eks. ansigter i Badehotellet.

Jeg kan se det sker ved at bitraten er lavere. Der er fokuseret korrekt i optagelsen – jeg kan se at f.eks. skjorte, brosche, andet, står skarpt, fordi det ikke kræver samme bitrate at vise disse, hvorimod ansigt og hår fremstår uskarpt og uldent, da der kræves højere bitrate for at få detaljerne med her.

Jeg har mest tænkt over det ved Badehotellet, altså TV2.

Min signalstyrke i det hus vi flyttede til, rapporterer fjernsynet som 88 (ud af 100). Hvilket også var tilfældet i det tidligere hus. Der rapporteres ingen tabte pakker, eller kvalitetstab. Den står hele tiden på 0 = godt.

- Gælder det ikke for et digitalt DVB-C signal, at hvis blot der ikke er tabte pakker og kvalitetsfejl rapporteret, så får man det fuldstændige, rigtige, og identiske billede, uanset om signalstyrken er 100, 88 (eller lavere). Digitalt = enten virker det, eller også virker det ikke.

- Er der andre der har oplevet ”uldne og uskarpe ansigter” på Badehotellet? Så det kan være en fejl hos YouSee eller en fejl i kompilering fra producenten?

Jeg skal have testet lidt videre på andre udsendelser og kanaler – jeg har ikke haft så meget tid til TV -  men ville lige høre jeres umiddelbare input.

Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2019 kl. 14:59
Hmm. Du siger du er flyttet.

Sidder du med samme afstand til TV?

Du kunne også være kommet til at ændre i dit TVs opsætning.

Det er heller ikke usandsynligt at Yousee har problemer. Det signal der kommer ud til alle huse, burde have samme bitrate.
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Juni-2013
Status: Offline
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2019 kl. 14:59
Det kan jeg da godt bekræfte. Hvis signalet bliver for dårligt, vil du se det i form af pixelering skråstreg sort skærm.


Redigeret af bubbleboy - 05-Marts-2019 kl. 14:59
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2019 kl. 15:14
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Hmm. Du siger du er flyttet.

Sidder du med samme afstand til TV?

Du kunne også være kommet til at ændre i dit TVs opsætning.

Det er heller ikke usandsynligt at Yousee har problemer. Det signal der kommer ud til alle huse, burde have samme bitrate.

Det er samme afstand og der er ikke ændret i tv-opsætning.
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2019 kl. 15:16
Oprindeligt skrevet af bubbleboy bubbleboy skrev:

Det kan jeg da godt bekræfte. Hvis signalet bliver for dårligt, vil du se det i form af pixelering skråstreg sort skærm.
Ja, nemlig. Tydelige pixeleringer, som i "tabte" pixels der bliver sorte, hvide, osv. Og som firkantede kasser (= Digital støj, og ikke analog sne som i gamle dage)

Men lavere signalniveau vil ikke komme som udtryk som lavere bitrate, men kun som pixeleringer, ikk?

Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2019 kl. 15:43
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Hmm. Du siger du er flyttet.

Sidder du med samme afstand til TV?

Du kunne også være kommet til at ændre i dit TVs opsætning.

Det er heller ikke usandsynligt at Yousee har problemer. Det signal der kommer ud til alle huse, burde have samme bitrate.

Det er samme afstand og der er ikke ændret i tv-opsætning.
Det er da ikke usandsynligt at yousee sender en lavere bitrate end normalt. Spørgsmålet er bare hvorfor?


Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Juni-2013
Status: Offline
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2019 kl. 16:02
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Ja, nemlig. Tydelige pixeleringer, som i "tabte" pixels der bliver sorte, hvide, osv. Og som firkantede kasser (= Digital støj, og ikke analog sne som i gamle dage)

Men lavere signalniveau vil ikke komme som udtryk som lavere bitrate, men kun som pixeleringer, ikk?


Nej, signaletkvaliteten har ikke indflydelse på bitrate.
Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C. Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2019 kl. 17:26
Jeg oplevede også lidt uldne og uskarpe billeder i går. Det var kun ved nogle af sekvenserne, og de så ud, som om der ikke havde været 100% fokus under optagelserne. Det var ikke kun ansigterne, der var uskarpe i disse sekvenser.
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2019 kl. 18:22
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Jeg oplevede også lidt uldne og uskarpe billeder i går. Det var kun ved nogle af sekvenserne, og de så ud, som om der ikke havde været 100% fokus under optagelserne. Det var ikke kun ansigterne, der var uskarpe i disse sekvenser.

Interessant. 

Hos mig har det været tilfældet ihvertfald de seneste 3 afsnit af Badehotellet. I starten troede jeg også, at de ikke havde fokuseret. Men ved at nærstudere, kunne jeg se, at ting med samme afstand til kameraet som ansigtet, f.eks. en skjorte i et mønster der ikke krævede så meget komprimering som et ansigt, stod skarpt, hvorimod ansigtet lige ovenfor var "uldent". (jo ansigtet er 4 cm længere fremme end skjorten, men det gør ikke den forskel der blev oplevet). 

Gud ved om den master som TV2 sender Badehotellet ud fra, er blevet lavet i en al for lav bitrate... (?)

Jeg vil prøve at holde øje med andre udsendelser de kommende dage.
Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C. Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2019 kl. 00:11
Måske er forklaringen, at der slet ikke tilstræbes en knivskarp kvalitet. Da jeg så programmet, tænkte jeg, at det nærmest lignede dvd-kvalitet. Skulle man ønske at købe serien, vil den netop kun være tilgængelig på dvd. Det er mærkeligt, at så populær en serie ikke tilbydes i en Blu-Ray udgave.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2019 kl. 06:50
Selvom det lyder tosset, så tror jeg DVD sælger bedre end Blu-ray.

Hvis det kunne betale sig at udgive på Blu-ray, gjorde man det helt sikkert.
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2019 kl. 08:57
Jeg så lidt TV på TV2 i går, og på den udsendelse kunne jeg tilsvarende se, at bitrate var lav / komprimering høj. Jeg er ski' bange for, at YouSee i øjeblikket sender med en fucked-up bitrate, i hvertfald på TV2. 

Måske ikke i hele landet. Jeg er i Favrskov, som hos YouSee plejer at være fælles med Randers = "Randers/Favrskov". Folk ser det nok ikke i denne tråd, så jeg laver lige en separat tråd, om nogen kan måle bitrate på YouSee TV2 (jeg har ikke selv setup'et der kan det).
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu