recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forstærkervalg ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forstærkervalg ?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
MortenGN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juli-2017
Sted: Sydvestjylland
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenGN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Forstærkervalg ?
    Sendt: 16-Marts-2019 kl. 23:08
Oprindeligt skrevet af mixerloke mixerloke skrev:

Hej Morten.

Først tak for svar, mening og råd.

Jeg har netop nu nogle ældre gulvhøjttalere som skal væk og derfor skal der andet til ! Det er bedst for alle parter i hjemmet [...] mener nogen (konen :-) 

Kan ikke se det link til 
Cambridge forstærker  ? 

separat riaa 
noteret Smile

NAD er bestemt også et fint bud tak.

Prisen på kabler er udover mit forstærkervalget-budget ! 
Og det er også "kun" et ca, tal... 4 til 6000 ish. 

Tak for din mening og fine formulering af din holdning til 
dilemmaet mit Big smile

Hilsen Marc

Hej Marc. 

Det var så lidt. 

Og hvis gulvhøjttalerne skal ud, så er det heldigvis ikke værre end at der er andre systemer der kan levere lyd.  

Jeg håber du finder en løsning. Og husk at de fleste forhandlere tilbyder en rimelig prøveperiode med udstyret. Så kan du i ro og mag se om det er noget for dig. 
Til top
MortenGN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juli-2017
Sted: Sydvestjylland
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenGN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2019 kl. 23:02
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

20 meter a 50kr meteren er kun 1000kr og er ikke for meget til subwoofer og højtaler der koster omkring 10000kr.

Kvaliteten af kablet skal vel ikke være dårligere bare fordi trådopretter skal have 20 meter end os der kun skal have f.eks 2x4 meter?

Jeg synes ikke det er der pengene skal ligges, så ville jeg hellere give mere for forstærkeren, riaa’en eller andet i kæden. Dog vil jeg ikke købe almindelig installatør kabel til opgaven, da det er skærmet efter andre forudsætninger der ikke har med lyd at gøre. Jeg vil ikke rådgive trådstarter i et købe for 1000 kr. højtallerkabel til sit anlæg, når jeg ikke selv mener det giver mening. Og når det kun koster 150 kr. for 25 meter i eks. Harald Nyborg, er det næppe den store chance at tage, derimod ville jeg være træt af at have købt for 1000 kroner HT kabel, hvor jeg kunne nøjes med 150. 

Subwooferkabel er en anden størrelse, hvor for ringe skærmning kan give problemer i form af brum. Dog har jeg ikke selv erfaringer med dette, og jeg lever fint med mit kabel til 200 kr. for 10 meter. Så i min optik skal kabelbudgettet ikke ligge i nærheden af 10 %, jeg vil langt hellere smide de penge efter bedre grej. 



Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2019 kl. 22:12
10% er fuldkommen arbitrært, lige som når sælgeren prøver at bilde dig ind, at du skal bruge lige meget på afspiller og fortærker. Han ændrer nok også mening når man fortæller ham, at man bruger en chromecast LOL
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2019 kl. 22:09
Til højtaler til omkring 10000kr er samlet udgift på 10% til kabler ikke for meget fronterne koster måske 6000-7000kr 

Hvis vi tænker lidt økonomisk så vil en forstærker med riaa istedet for den fra cambridge uden være at foretrække og det kunne være en nad C328 https://www.hifiklubben.dk/stereo/forstarkere/nad-c328-forstarker/  så der 700kr til 20 meter kabel a 35kr meteren, det ikke for meget 

Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2019 kl. 21:55
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

20 meter a 50kr meteren er kun 1000kr og er ikke for meget til subwoofer og højtaler der koster omkring 10000kr.

Kvaliteten af kablet skal vel ikke være dårligere bare fordi trådopretter skal have 20 meter end os der kun skal have f.eks 2x4 meter?

Jeg har ganske rigtigt ikke læst ALLE bogstaverne, men i OP står der at budgettet er 4-5000,-. At bruge 1000,- ud af dem på htt kabel er imo hul i hovedet. Der er vel heller ikke 25m hen til hver højttaler.

Hele ideen med "kvalitet" inde for htt kabel er en illusion. Køb en rulle 2,5mm2 kobber kabel fra hificables eller sådan noget. Det er fint.
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2019 kl. 21:42
Oprindeligt skrevet af mixerloke mixerloke skrev:

Hej Morten.

Først tak for svar, mening og råd.

Jeg har netop nu nogle ældre gulvhøjttalere som skal væk og derfor skal der andet til ! Det er bedst for alle parter i hjemmet [...] mener nogen (konen :-) 

Kan ikke se det link til 
Cambridge forstærker  ? 

separat riaa 
noteret Smile

NAD er bestemt også et fint bud tak.

Prisen på kabler er udover mit forstærkervalget-budget ! 
Og det er også "kun" et ca, tal... 4 til 6000 ish. 

Tak for din mening og fine formulering af din holdning til 
dilemmaet mit Big smile

Hilsen Marc

gasolins link 

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Har du købt subwoofer ?


Så skal du bare en riaa som kan være den billigste fra argon (hifiklubben) plug and play.

Eller måske en Onkyo TX8270 https://www.av-connection.dk/?PGr=10207

Kabel Supra classic 4, Sommer Cable Orbit 240 MKII Transparent fra thomann (har et sæt på 2x4 meter til salg) hvis det godt må være lidt dyrer f.eks QED Reference XT40 eller Supra Ply 3.4.


Forstærkeren har en meget åben og klar lyd, lige pt er den på tilbud til ca 4300kr
Til top
mixerloke Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-Marts-2019
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mixerloke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2019 kl. 20:17
Hej Morten.

Først tak for svar, mening og råd.

Jeg har netop nu nogle ældre gulvhøjttalere som skal væk og derfor skal der andet til ! Det er bedst for alle parter i hjemmet [...] mener nogen (konen :-) 

Kan ikke se det link til 
Cambridge forstærker  ? 

separat riaa 
noteret Smile

NAD er bestemt også et fint bud tak.

Prisen på kabler er udover mit forstærkervalget-budget ! 
Og det er også "kun" et ca, tal... 4 til 6000 ish. 

Tak for din mening og fine formulering af din holdning til 
dilemmaet mit Big smile

Hilsen Marc
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2019 kl. 18:02
20 meter a 50kr meteren er kun 1000kr og er ikke for meget til subwoofer og højtaler der koster omkring 10000kr.

Kvaliteten af kablet skal vel ikke være dårligere bare fordi trådopretter skal have 20 meter end os der kun skal have f.eks 2x4 meter?


Redigeret af gasolin - 16-Marts-2019 kl. 18:04
Til top
MortenGN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juli-2017
Sted: Sydvestjylland
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenGN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2019 kl. 17:53
Som udgangspunkt, mener jeg ikke en løsning med to on Wall højttalere og en sub er den rigtige løsning, hvis man på et budget vil have god lyd og spille højt. Men nu har vi alle jo også forskellig opfattelse af hvor højt der skal spilles. Dog mener jeg at den bedste løsning, udfra det du søger angående lyd, er et sæt gulvhøjttalere og en god stereo forstærker, brugt. 

Nu hvor du har en sub og 2 højttalere synes jeg at forslaget om den Cambridge forstærker der linkes til er rigtig fornuftig, og så ville jeg investere i en chromecast. Alternativ ville jeg gå efter en forstærker med indbygget chromecast, som der også linkes til. Det giver dig nemlig mulighed for at smide dit skærmbillede fra mobil og pc op på din tv skærm, og hive lyden ud over anlægget. Det fungere rigtigt godt. Angående riia forstærker ville jeg købe den ved siden af, så jeg ikke begrænsede mig for meget angående forstærkeren, så der var bedst mulighed for at have lyden i højsædet. 

Af alternativer til de forstærkere der er blevet anbefalet, synes jeg du skal tage et kig på NAD i hfk. NAD c338 er et godt bud på en forstærker med indbygget riia. Og den har effekt nok til at trække dine højttalere. Hver opmærksom på at producenterne af forstærkere kan opgive effekten forskelligt. Impedans (ohm), forvrængningsgrad, frekvensområde og om det er vedvarende effekt eller peak effekt, er alle parametre der bliver skruet på når man vil have flotte specifikationer at vise forbrugeren. NAD opgiver typisk deres effekt konservativt, med begge kanaler belastet over hele frekvensområdet, og så er det vedvarende effekt (hvilket giver et lavere effekttal, men testen er mere krævende). Så lad dig ikke gå på af at den er opgivet til 50 watt i 8 ohm. Den har effekt nok til de flestes behov.

Jeg forstår ikke hvad du forventer at opnå ved at koble et ekstra sæt højttalere til forstærkere på et senere tidspunkt. Det vil fjerne forstærkerens overskud, og gøre det kompliceret at lave et godt stereoperspektiv for højttalerne. 

Angående kabler mener jeg at den forskel der kan være på lyden, har med skærmning af de forskellige kabler at gøre. Og jeg mener ikke der lydmæssigt er det store at hente ved at købe vildt dyre højttalerkabler, da skærmningen i min optik oftes er tilstrækkelig for at undgå hørbart tab af signal. Jeg mener at der er mere vellyd at hente ved at bruge flere penge andre steder i kæden. Dog er din situation lidt særegn, da du skriver du skal have trukket 20 meter, og her kan man sagtens forestille sig at skærmningen vil have større indflydelse. Det giver dog ikke mening at købe kabel til 50 kr eller mere meteren, da prisen for kabling vil æde dit budget. Så jeg ville gå efter et billigere kabel, evt. det i Harald Nyborg. Hvis dette ikke er tilfredstillende, er tabet ved at gå en anden vej heller ikke så stor. 







Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2019 kl. 12:49
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Langt de fleste højttalere har mange mange meter kobbertråd i spolerne, direkte i serie med signalet, så de tre meter hen til forstærkeren er nok ret lige meget, så længe det bare minder om højttalerkabel.

Du har ikke læst alle svar? Nej, tænkte det nok

Trådopretter skal bruge 20-25 meter og har 4ohm højtaler 


Redigeret af gasolin - 15-Marts-2019 kl. 12:50
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2019 kl. 12:46
Langt de fleste højttalere har mange mange meter kobbertråd i spolerne, direkte i serie med signalet, så de tre meter hen til forstærkeren er nok ret lige meget, så længe det bare minder om højttalerkabel.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2019 kl. 17:29
Jeg bruger "Synergistic Research Alpha Quad" til flere tusinde kroner, men kun fordi, det fulgte med til mine højttalere, da jeg købte dem brugt!
Tidligere brugte jeg "Isoda kabel" som de ansatte kunne købe for ca. én tiendedel af udsalgsprisen, blot for at understrege hvor stor fortjeneste der er på netop kabler, da jeg arbejdede i Hifiklubben og købte et sæt B&W 801.

Man kan ikke komme udenom at det altid giver en vis tilfredsstillelse at eje noget af kvalitet, uanset hvad det drejer sig om, men i forhold til højttalerkabler er jeg efterhånden overbevist om, der ikke er overbevisende forskelle på kabler, så længe de er ordentligt dimensionerede og af "godkendt" kvalitet, hvor jeg mener rent kobber er det mest fornuftige at bruge med eller uden stik i enderne.

Hvis man ikke allerede har prøvet det, tror jeg mange ville få et chok, hvis de så hvilken kvalitet og tykkelse, mange højtalerfabrikanter benytter internt i deres konstruktioner, hvilket burde give et fingerpeg om, hvor meget de selv tror på, hvor meget kabler betyder for lydkvaliteten!
Samme med højttalere med såkaldte bi-wiringsterminaler, hvor der ikke er gjort meget ud af "lusene", der forbinder terminalerne, hvis man vælger kun at benytte ét kabel.

Alle fabrikanter har jo næsten forskellige filosofier om, hvilke materialer og mønstre, der lige nøjagtig gør, at deres kabler lyder bedst, men hvis vi antog, kabler lyder forskelligt, hvem siger så, lige nøjagtig det kabel du vælger, har den lyd, du godt kan lide?

Efter flere lytte-tests, også blind-tests, er jeg af den overbevisning, at der skal anlæg i den helt tunge ende og særdeles fine ører, der ved hvad de skal lytte efter, hvis de skal høre forskelle, da jeg ikke selv er i stand til at høre "forskellen"!

Hvis folk ikke selv har foretaget nogle tests, så mener jeg ikke, man ved, hvad man snakker om. Det er en såkaldt "religionskrig", hvor man aldrig kan komme til enighed, da meningerne er subjektive.

Hvis man er i tvivl, er det nemt selv at teste!

gasolin, jeg forstår ikke helt, du snakker om, det ikke skader at bruge tykkere kabler end 2.5 mm² , men du linker til 1.5 mm²  og 2.5 mm²  og omtaler prisforskellen mellem disse 2 tykkelser?

2.5 mm²  er rigeligt til det brug, der er påtænkt!

At der skulle være forskel, udover prisen og udseende, mellem kabel af OFC-kobber fra Harald Nyborg og mærkevarer, tror jeg ikke på!



Redigeret af Supergris - 14-Marts-2019 kl. 17:42
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu