recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forstærkervalg ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forstærkervalg ?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
mixerloke Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-Marts-2019
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mixerloke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Forstærkervalg ?
    Sendt: 11-Marts-2019 kl. 11:56
En novice siger tak for optagelsen.

Jeg ved ikke om det er det rigtige sted og om reglerne for gruppen tillader det, but here goes.

Jeg er på jagt efter visdom og mennesker med erfaring indenfor HIFI

Dilemmaet pt. er pris & performance.

Jeg er på jagt efter en ny (måske brugt) forstærker eller receiver. Ved ikke engang hvad forskellen er [...] igen total rookie !

Om mig:
ELSKER musik, god musik, også gerne HØJT musik, når vennerne er på besøg eller når familien har forladt hytten. Jeg har en forholdsvis stor vinyl og kassettebånd (old school) samling og en del musik (MP3) på pcen, samt det nye streaming tjuhej.

Har købt hus og har overbevist konen eller måske bare "fået lov" ;-) at bruge noget mønt på lyd der holder.

Er dog landet på et sted hvor jeg sgu er blevet mere forvirret end klog, efter det jeg har research og alt det jeg har læst mig frem til.

Det jeg har nu er: Et gamle anlæg og store højtalere af venner eller noget jeg har klunsede mig til.

Så det jeg vil beholde er en pladespiller fra ARGON, en KENWOOD kassettebåndafspiller og en fin og velfungerende SUB fra KEF

Jeg har netop investerer i et sæt splinternye nye Audiovector QR WALL. Som jeg fik til halvpris pga "mindre fejl i lakering"

Derfor søger jeg rå og vejledning til en forstærker eller receiver :-) som kan spille højt og lyde godt i en stue på 48 m2 og har loft med kip og dertil et åbent køkken.

Har ca 4000 - 5000 Kr. at lege med. Da jeg også skal købe noget nyt højttalerkabel (4.0 mm² OFC) Så tror det på tide at smide de brugte "almindelige" lampeledning ud.

Tre hurtige:
~ Kan jeg "nøjes" med de to Audiovector QR væghøjttaler + SUB ?
~ Ville en af disse tre gå an ?
Yamaha A-S701 forstærker
Yamaha R-N602 stereo receiver
Onkyo TX-8270 B, stereo receiver
Andre forslag ?
~ Skal jeg bare grave mig ned og købe en banjo ?

Hilsen En der IKKE har den største kundskab, viden og indsigt indenfor HiFi
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2019 kl. 17:20
Hvis det bare er til musik skal du have en stereoforstærker.

Hvad streamer du fra?

Det er vigtigt i forhold til hvilken forstærker du vælger. Bluetooth, AirPlay osv.

Kender ikke dine audiovector højttalere, men de ser ikke ud til at kunne flytte meget luft.

Højttalerkabel køber du i Harald Nyborg. Det er Super til prisen. Brug dine penge hvor du kan høre forskel.

En receiver er en forstærker med radio. Så ved du det.


Redigeret af Mufti - 11-Marts-2019 kl. 19:12
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2019 kl. 07:52
Har du købt subwoofer ?


Så skal du bare en riaa som kan være den billigste fra argon (hifiklubben) plug and play.

Eller måske en Onkyo TX8270 https://www.av-connection.dk/?PGr=10207

Kabel Supra classic 4, Sommer Cable Orbit 240 MKII Transparent fra thomann (har et sæt på 2x4 meter til salg) hvis det godt må være lidt dyrer f.eks QED Reference XT40 eller Supra Ply 3.4.


Redigeret af gasolin - 14-Marts-2019 kl. 07:52
Til top
mixerloke Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-Marts-2019
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mixerloke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2019 kl. 10:46
Hej Gas.

Jeg har subwoofer som virker og spiller 100 % 

og jeg er kommet frem til at indbygget riaa i forstærkeren nok er bedst og nemmest :D 

Hurtig spørgsmål
Hvad kan Onkyo TX8270 ? som Yamaha A-S701 eller Yamaha R-N602 ikke kan ? Eller er din alle tre fine modeller ?

Skal bruge ca. 25 M. så tror jeg købe noget på nettet. og nok ikke det dyreste :-) så heller bruge penge på forstærkeren ? eller hva ? 

Er det sådan en bandit du anbefaler ? 
https://www.thomann.de/dk/sommer_cable_orbit_240.htm 

Mvh Marc 

Ps. Tak for råd og anbefalinger 

Til top
mixerloke Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-Marts-2019
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mixerloke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2019 kl. 10:59
Hej Mufti

Jeg har sådan noget Yousee streaming som jeg bruger fra min PC, som går via jackstik til forstærker ellers bruger konen det via Telefonen (hun har sådan noget Iphone halløj)

Ang. bluetooth så tænker jeg det kunne være smart, så kan (konen igen) vel koble sin tlf på via dette... AirPlay kender jeg ikke ... Ja igen JEG er sgu temmelig GRØN :D 

Det kan være jeg skal investere i et sæt højtaler mere, hvis det ikke går an med de 2 audiovector højttalere. +

Dog skal jeg ha fundet det forstærker først :D 

Tak for rå ang. 
Højttalerkabel i Harald  N.  Smile og sidst men ikke mindst FEDT med forklaring af receiver delen i forstærkeren Wink Tak.

Mhv. Marc


Redigeret af mixerloke - 14-Marts-2019 kl. 11:00
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2019 kl. 11:14
Onkyoen har mere effekt end Yamaha R-N602 , den har max 210 watt i 4 ohm yamahaen har max 178 watt i 2 ohm 150 watt i 4 ohm.

Onkyoen har chromecast indbygget, dab+,hdmi ind og udgange, kan afspille  384 kHz/32-bit (AK4438) filer og man kan skifte til et hifi strømkabel på onkyoen hvis man er en af dem der mener sådan noget gir en bedre lyd, kan man ikke på yamaha R-N602 kun A-S701

Yamaha A-S701 har ca samme effekt som onkyoen men ingen streamings muligheder og radio

Ja det er det kabel, prøv at læse anmeldelserne, hvordan kan det være du skal bruge 25 meter ?





Redigeret af gasolin - 14-Marts-2019 kl. 11:16
Til top
mixerloke Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-Marts-2019
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mixerloke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2019 kl. 11:25
Hej Gas.

Ja det kan jeg godt se, så er Onkyoen jo mere effektiv og det kan vi godt li´

Som skrevet har jeg en temmelig stor stue og har nogle store vinduespartier som skal tilbagelægge fra hvor anlægget skal stå og hvor de kære højtalere skal hænge! Skal nok "kun" bruge 20m ish ~ Men tænker at lidt ekstra meter, nok er en god ide :-D 

Måske et dumt spørgsmål [...] Men skal jeg sætte begge Audiovector højtaler til [A] R+L også de kommende højtaler, hvis der skal flere til engang til R+L eller hvordan regner man det ud? OuchDeadClap


Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2019 kl. 11:34
Du skal jo kun bruge det ene sæt højtaler terminaler og kun det andet hvis du skal bruge nogen højtaler f.eks i køkkenet.

Du skal dog kun spille på 1 sæt hvis du vil spille højt og max 2 sæt på 8 ohm når du vil spille med 2 sæt da nogen 8 ohm højtaler nemt kan gå ned til omkring 4 ohm og det er omkring 2 ohm med 2 sæt, som er en hård belastning hvis der skal spilles højt hvor forstærkeren bliver ret varm, måske lige frem lukker ned.

Til top
mixerloke Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-Marts-2019
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mixerloke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2019 kl. 12:02
Har det. TAK.

Så hvis jeg skal købe et sæt højtaler mere, skal det være nogen der 8 ohm ? 
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2019 kl. 12:21
Det skal være 8 ohm hvis du ville spille højt med 2 sæt ellers risikere du at forstærkeren slå lyden fra pga for høj varme, for lav ohm eller begge dele.

Kan se dine Audiovector QR Wall er på 4 ohm, skal du spille med 2 sæt skal du ikke spille så højt og det andet sæt skal være på 8 ohm, let belastning for forstærkeren.


Redigeret af gasolin - 14-Marts-2019 kl. 12:21
Til top
mixerloke Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-Marts-2019
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mixerloke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2019 kl. 12:25
Fedt mand jeg finder et sæt med 8 ohm . Tak for super råd- og vejledning 
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2019 kl. 12:28
Men pas på de ikke går langt ned under 8 ohm der gør mine fra mission selv om de er opgivet til 8 ohm, 3.6 ohm går de ned til og du skal ikke spille højere med 2 sæt en at det lyder rent og forstærkeren ikke bliver unotmalt varm.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu