recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forstærkervalg ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forstærkervalg ?

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2019 kl. 21:55
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

20 meter a 50kr meteren er kun 1000kr og er ikke for meget til subwoofer og højtaler der koster omkring 10000kr.

Kvaliteten af kablet skal vel ikke være dårligere bare fordi trådopretter skal have 20 meter end os der kun skal have f.eks 2x4 meter?

Jeg har ganske rigtigt ikke læst ALLE bogstaverne, men i OP står der at budgettet er 4-5000,-. At bruge 1000,- ud af dem på htt kabel er imo hul i hovedet. Der er vel heller ikke 25m hen til hver højttaler.

Hele ideen med "kvalitet" inde for htt kabel er en illusion. Køb en rulle 2,5mm2 kobber kabel fra hificables eller sådan noget. Det er fint.
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2019 kl. 22:09
Til højtaler til omkring 10000kr er samlet udgift på 10% til kabler ikke for meget fronterne koster måske 6000-7000kr 

Hvis vi tænker lidt økonomisk så vil en forstærker med riaa istedet for den fra cambridge uden være at foretrække og det kunne være en nad C328 https://www.hifiklubben.dk/stereo/forstarkere/nad-c328-forstarker/  så der 700kr til 20 meter kabel a 35kr meteren, det ikke for meget 

Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2019 kl. 22:12
10% er fuldkommen arbitrært, lige som når sælgeren prøver at bilde dig ind, at du skal bruge lige meget på afspiller og fortærker. Han ændrer nok også mening når man fortæller ham, at man bruger en chromecast LOL
Til top
MortenGN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juli-2017
Sted: Sydvestjylland
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenGN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2019 kl. 23:02
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

20 meter a 50kr meteren er kun 1000kr og er ikke for meget til subwoofer og højtaler der koster omkring 10000kr.

Kvaliteten af kablet skal vel ikke være dårligere bare fordi trådopretter skal have 20 meter end os der kun skal have f.eks 2x4 meter?

Jeg synes ikke det er der pengene skal ligges, så ville jeg hellere give mere for forstærkeren, riaa’en eller andet i kæden. Dog vil jeg ikke købe almindelig installatør kabel til opgaven, da det er skærmet efter andre forudsætninger der ikke har med lyd at gøre. Jeg vil ikke rådgive trådstarter i et købe for 1000 kr. højtallerkabel til sit anlæg, når jeg ikke selv mener det giver mening. Og når det kun koster 150 kr. for 25 meter i eks. Harald Nyborg, er det næppe den store chance at tage, derimod ville jeg være træt af at have købt for 1000 kroner HT kabel, hvor jeg kunne nøjes med 150. 

Subwooferkabel er en anden størrelse, hvor for ringe skærmning kan give problemer i form af brum. Dog har jeg ikke selv erfaringer med dette, og jeg lever fint med mit kabel til 200 kr. for 10 meter. Så i min optik skal kabelbudgettet ikke ligge i nærheden af 10 %, jeg vil langt hellere smide de penge efter bedre grej. 



Til top
MortenGN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juli-2017
Sted: Sydvestjylland
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenGN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2019 kl. 23:08
Oprindeligt skrevet af mixerloke mixerloke skrev:

Hej Morten.

Først tak for svar, mening og råd.

Jeg har netop nu nogle ældre gulvhøjttalere som skal væk og derfor skal der andet til ! Det er bedst for alle parter i hjemmet [...] mener nogen (konen :-) 

Kan ikke se det link til 
Cambridge forstærker  ? 

separat riaa 
noteret Smile

NAD er bestemt også et fint bud tak.

Prisen på kabler er udover mit forstærkervalget-budget ! 
Og det er også "kun" et ca, tal... 4 til 6000 ish. 

Tak for din mening og fine formulering af din holdning til 
dilemmaet mit Big smile

Hilsen Marc

Hej Marc. 

Det var så lidt. 

Og hvis gulvhøjttalerne skal ud, så er det heldigvis ikke værre end at der er andre systemer der kan levere lyd.  

Jeg håber du finder en løsning. Og husk at de fleste forhandlere tilbyder en rimelig prøveperiode med udstyret. Så kan du i ro og mag se om det er noget for dig. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu