recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Indstilling af Hz til Højttalere?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Indstilling af Hz til Højttalere?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2019 kl. 18:21
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Hans sub kan kun gå til 120 Hz.


Ahhh, min fejl, den havde jeg ikke set.

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Hvis du kommer helt op på 200 Hz, begynder du også at kunne retningsbestemme hvorfra lyden kommer, hvilket ikke er ønskeligt.


Korrekt, men det er prisen man må betale for at kunne bruge de der Harman "diskanthøjttalere" som fronter.

I det nævnte setup, ville jeg hurtigst muligt få skiftet fronterne til nogen der passer med centeren.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2019 kl. 19:29
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Med de nævnte små sattelithøjttalere deres tale om, vil 80Hz være alt for lav en delefrekvens. Mindst 150 Hz, måske helt op til 200Hz vil være at foretrække.


Klaus

Jeg ville anbefale at sætte center meget længere nede eller sætte center til large. Eller kommer noget af tale med over i subben. Det komme lidt an påhvad den AVR kan. Det er ikke dem alle sammen der kan sætte separat frekvens.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2019 kl. 21:43
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Jeg ville anbefale at sætte center meget længere nede eller sætte center til large. Eller kommer noget af tale med over i subben. Det komme lidt an påhvad den AVR kan. Det er ikke dem alle sammen der kan sætte separat frekvens.


KR85 skrev:
"Den har kalibreret følgende:

Center 80 hz
Front 180 hz
Surround 120 hz
Loft 150 hz
Sub 120 hz"


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2019 kl. 09:30
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Med de nævnte små sattelithøjttalere deres tale om, vil 80Hz være alt for lav en delefrekvens. Mindst 150 Hz, måske helt op til 200Hz vil være at foretrække.


Klaus

Hans sub kan kun gå til 120 Hz.

Hvis du kommer helt op på 200 Hz, begynder du også at kunne retningsbestemme hvorfra lyden kommer, hvilket ikke er ønskeligt.
Du begynder allerede at kunne lokalisere en sub der har crossover ved 120hz. 

Det er beststemt ikke at fortrække at gå så højt, med mindre man f.eks. har 2 subs som er placeret i front sammen med sine LCR højtalere, og samtidigt også har nogle subs som rent faktisk lyder godt når de skal spille i den høje ende af skalaen.


Redigeret af Potter - 16-Marts-2019 kl. 09:31
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2019 kl. 12:54
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Jeg ville anbefale at sætte center meget længere nede eller sætte center til large. Eller kommer noget af tale med over i subben. Det komme lidt an påhvad den AVR kan. Det er ikke dem alle sammen der kan sætte separat frekvens.


KR85 skrev:
"Den har kalibreret følgende:

Center 80 hz
Front 180 hz
Surround 120 hz
Loft 150 hz
Sub 120 hz"


Klaus

Ok,

Jeg ved ikke hvor små de htt er, men over 100 Hz virker meget højt. Specielt 180Hz på fronten .. Det ville jeg eksperimentere med at sætte manuelt hvis det var mit. 80 Hz på center går an. Der kan jeg ikke høre stemmer i subben, når jeg sidder i sofaen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu