recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Digitalt til smalfilm
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Digitalt til smalfilm

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
BlueFox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-December-2015
Sted: København
Status: Offline
Point: 536
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BlueFox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2019 kl. 19:25
CRT skærm er med billedrør.
Brug en fladskærm og brug din telefon til en testoptagelse. Sigt mod skærmen og optag en video. Det bliver OK. Du går jo ikke efter extrem topkvalitet.
Du skal nok være opmærksom på at du optager i modlys og skal kompensere lidt for det.


mvh
MichaelS
Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2019 kl. 20:48
Det var noget som dette jeg tænkte på

Men det er nok 30år siden jeg sidst jeg har set rigtigt smalfilm, så kan ikke 100% huske hvordan hvordan det var.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2019 kl. 07:27
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2019 kl. 07:39
I gamle dage konverterede jeg en del film til video.

Det gjorde jeg ved at projektere billede på en plexiglas plade og affilme med videokamera.

I dit tilfælde vil jeg affilme en fladskærm med at smalfilmskamera.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2019 kl. 18:01
Mufti, jeg har nogle gamle smalfilm, jeg gerne vil have over på video, så det kunne være sjovt at prøve med den metode, du nævner.
Kan du fortælle lidt mere om, hvordan du gjorde det i praksis, eller findes der et link?
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Frits Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-December-2020
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frits Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2020 kl. 12:21
Overvejer også at købe en scanner for at få overført en masse gamle super 8 film. 

MEN en super 8 film er jo optaget med 16-18 billeder pr. sekund, mens film på en computer/TV vises med 25 billeder pr. sekund.

Skal der special software til, for at det kommer til at se naturligt ud, eller hvad gør man?
Eller er der slet ikke noget problem - bare scan og så afspil fra SD-kortet på PC eller TV - og det er det hele.

Kan nogen hjælpe eller har måske prøvet selv?
På forhånd tak.

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2020 kl. 13:15
Hvis filmen kører med den rigtige hastighed, så vil den også blive overført med korrekt hastighed.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Frits Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-December-2020
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frits Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2020 kl. 13:17
Ja det gør den forhåbentlig, men hvad nytter det, hvis computer/TV afspiller det scannede med 25 fps. Så bliver det jo vist for hurtigt.
Til top
hunt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-April-2007
Status: Offline
Point: 518
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hunt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2020 kl. 13:29
Jeg tror, at du har ret i, at der kan komme noget stutter i dine film, ellers skal du måske have gang i noget avanceret pull-down. 

Men du kan bare gøre som med de gamle stumfilm, dem speedede de bare op. LOL
Til top
Frits Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-December-2020
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frits Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2020 kl. 13:53
Er ikke lige med på, hvad du tænker på. Er ikke speciel filmteknik kyndig - vil bare ha' det ser naturligt ud i normal hastighed.

Der må være nogle her i forummet, der rent faktisk har prøvet at scanne smalfilm til digitalt format, og ved hvad man gør - så måske er der slet ikke noget "problem"?

Har hørt at her i Corona tiden er der faktisk pludselig solgt udsædvanlig mange smalfilm scannere, så nogen må ha' gjort sig nogle erfaringer.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2020 kl. 15:34
at konvertere smalfilm til digital er ikke nogen billig ting. Jeg ved ikke hvor du har hørt at der er solgt mange smalfilm scannere. Du mener ikke "film scannere"? - altså foto film! De kan nemlig fås ret billigt, men rigtige filmscannere til smalfilm er der generelt meget få af, især hvis man skal have en nogenlunde kvalitet. - Det her er en af de bedste på markedet. - men som du kan se er prisen ikke på hobby niveau. det er alm smalfilm scannere heller ikke.
den her fås til menneskepenge, men er stadig en halv pebret fornøjelse til personligt brug med mindre man har ualmindeligt mange af dem. https://www.conradelektronik.dk/p/reflecta-super-8-normal-8-filmscanner-1440-x-1080-pix-super-8-rullefilm-normal-8-rullefilm-tv-udgang-hukommelseskort-1550036
Softwaren vil hjælpe med de korrekte fps.
Til top
Frits Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-December-2020
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frits Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2020 kl. 15:56
Tak for det informative svar. Ved godt, at prof scanning er meget dyrt at få gjort.

Derfor var det netop den nævnte Reflecta scanner, jeg fik anbefalet, og som der skulle være solgt usædvanligt mange af de seneste måneder, ifølge en større fotobutik i hovedstadsområdet.

Er dog meget nysgerrig på, hvad det så er for software, der er tale om. Er det i selve scanneren eller køber man det ved siden af?

Det undrer mig meget, at det "framerate problem" overhovedet ikke nævnes af nogen, så måske er der slet ikke noget problem, eller scanneren løser det måske selv. Fotohandlere havde aldrig hørt om det. 


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu