recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lyd til stuen - hvad ville DU vælge?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lyd til stuen - hvad ville DU vælge?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Vilddyr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vilddyr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Lyd til stuen - hvad ville DU vælge?
    Sendt: 14-Marts-2019 kl. 22:40
Hej

Min stue ser som på billedet nedenfor. Den er svær at indrette ift. lyd, så jeg vil gerne høre DIT bud på, hvad DU ville vælge af lyd?

Jeg kan desværre ikke ændre på indretningen (fx flytte TV eller sofa), og ej heller mure huller til :) Der er ca. 2,75 til loftet. Der skal kun høres musik i mindre grad - klart mest film, TV og streaming/Netflix/HBO og i den dur.

Jeg har selv overvejet:

1. En soundbar (fx SONY HT-ST5000)
Fordele: fylder ikke meget og "OK" lyd (?)
Ulemper: Ikke rigtig surround og sub'en kan ikke umiddelbart stå under TV'et, men ved siden af sofaen mod bagvæggen

2. Stereo (fx Dali Rubicon LCR + stereoamp)
Fordele: ordentlige højttalere, som vil give god lyd - især ved musik
Ulemper: Højttalerne kommer til at sidde skævt ift. lytteposition og kommer til at sidde over TV'et for venstre HT og højre HT langt væk fra TV'et

3. 3.1 "surround" (fx Dali Rubicon LCR + receiver + sub + en center)
Er lidt blank på fordele/ulemper her, men forestiller mig, at centeren sørger for at lyden kommer fra TV'et (og ikke fra den ene eller anden side som ovenfor)

4. 5.1 surround (som ovenfor med + et par sidehøjttalere)
Fordele: Bedste lydoplevelser til film
Ulemper: bliver måske ikke helt godt, når jeg har en skæv lytteposition og både fronter og baghøjttalere er rigtig svære at placere.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2019 kl. 23:09
Ud fra dine kriterier ville jeg vælge soundbaren.

Dit rum er - i mine øjne - så ringe indrettet at andre løsninger vil være spild af penge.

Smid sofaen ud og placer fjernsyn hvor sofaen står. Køb en mindre sofa til midt i stuen, eller bare to lækre lænestole. så har du en bred væg til et sæt gode stereohøjttalere, mulighed for at udvide med center og masser af plads til to baghøjttalere.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2019 kl. 07:51
Jeg vil forsøge med stereo.

Sæt et par reol højttalere i hvert hjørne på tv væggen. De kommer til at sidde højt pga tv. Men de kan vinkles lidt nedad. Suppler evt med en sub.

Soundbar stinker ved musik lytning.
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2019 kl. 16:09
Jeg ville sætte et par Beolab 50 i hvert hjørne et til højre øverst, og et til højre nederst.

De kan aktivt indstilles med forskellige lytte positioner (som du så vælger i appen) så det passer til rummet.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2019 kl. 16:32
Oprindeligt skrevet af Clemen Clemen skrev:

Jeg ville sætte et par Beolab 50 i hvert hjørne et til højre øverst, og et til højre nederst.

De kan aktivt indstilles med forskellige lytte positioner (som du så vælger i appen) så det passer til rummet.


Du vil placere højttalerne i højre side af rummet?

Vil det ikke lyde noget underligt, når lyden det meste af tiden skal bruges sammen med fjernsynet?



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2019 kl. 17:04
Jeg ville gå med Sonos Beam - mest fordi den kan kalibreres ift lytterum + 100 dages retur hvis købt på Sonos hjemmeside

Hertil måske 2 Playone til baght
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2019 kl. 17:08
Beolap 50 ??

En højtaler til 200.000kr ifølge et hurtigt google opslag 

WTF - jeg skal da ha en snak med min chef mandag hvis det er normalt at have så mange penge til HT i så “dårligt” et rum LOL
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Online
Point: 3779
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2019 kl. 17:42
Jeg ville også tage en soundbar i det run.
Enten end bluesound pulse soundbar eller en Dali kubik, som netop for ros for evnerne til musik afvikling.
Til top
Granly Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-December-2018
Status: Offline
Point: 68
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Granly Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2019 kl. 17:49
Jeg ville prøve Dynaudio Music 7. Også den får roser for musik formidling 
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2019 kl. 18:20

Ville gå efter en soundbar hvor du kan kalibrere lyden efter opsætningen. 

Alt andet bliver noget bøvl og for meget kompromis. 
Til top
Vilddyr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vilddyr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2019 kl. 09:25
Tak for super gode input!

Noget af det svære er at erkende at det aldrig sådan RIGTIG godt med lyd under de givne forhold. Jeg tænker at det bedste kompromis trods alt er at "samle" lyden omkring TV'et. Dvs. vi er ude i enten en soundbar eller "løse" højttalere. I begge tilfælde meget gerne med subwoofer, da det vel løfter oplevelsen betragteligt.
Ift. "løse" højttalere - kunne det være en ide at med nogle reolhøjttalere og smide i et Unnu møbel under TV'et? Fx som på det øverste billede her (der er både højre/venstre og center):
Og så en receiver, som samtidig kan være "hub" for PS4, ATV osv?
Eller løfter det ikke lyden væsentligt ift. en (god) soundbar (med sub)?
Tænker også at fx et par Dali Fazon LCR kunne være en mulighed, men det vil sikkert se dumt ud med dem monteret ovenover TV'et.
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2019 kl. 11:31
Du kan godt prøve den løsning, men ved ikke om du får så meget mere ud af det. 
Uanset hvad så gå efter et system med rum kalibrering. Og jeg ville gå efter højtalere med stor spredning. Mine Dynaudio er f.eks. Fornuftige at høre på, selvom man ikke sidder direkte i sweetspot.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu