recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - bygge subwoofer ind i væggen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

bygge subwoofer ind i væggen

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
henningdalgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 1665
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér henningdalgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: bygge subwoofer ind i væggen
    Sendt: 21-Marts-2019 kl. 14:13
Jeg har en hjemmebio i kælderen hvor der er et hulrum i en gammel ydervæg (der har siddet et vindue tro jeg) 
Jeg kunne godt tænke mig at bygge en sub dertil for at frigøre noget plads, da pladsen alligevel ikke kan bruges til andet - størstedelen af hullet er 
dækket af lærred. I kan se ca mål her på tegningen



Det bliver en stor kasse, og det er vel godt? Omkring de 250 liter hvis jeg ikke regner forkert. 

Jeg har en 13,5" enhed fra en SVS PC13 ULTRA som jeg kunne sætte i - ampen i SVS'en er alligvel røget og bliver trukket ekstern af en Behinger 
Inuke 6000. Jeg overvejer dog at sælge SVS'en og købe to 12" enheder da de bedre kan være der og ikke er helt så dybe i det smalle kabinet. 
Jeg overvejer: 
Earthquake DBXI-12D 
Peerless 830500 XLS 
ScanSpeak Discovery 30W/4558T 
Dayton Audio RSS315HF-4 

Earthquake og Peerless kan jeg finde brugt billig så det er nok dem jeg er mest til, hvis de kan bruges? 
Kan de spille så godt som SVS enheden? 

Jeg er helt grøn i selvbyg, og aner intet om at udregne den korrekte størrelse på kassen eller port etc. - så hvordan ville I gribe det an? Da jeg er helt 
grøn er det vel nemmest med en lukket konstruktion? Og jeg har masser af power i Inuke 6000 (selv om den trækker buttkicker også). Men er den så 
stor man kan få en masse mere ud af en åben konstruktion? 

Nogen der kan hjælpe med gode råd og evt hjælp til at lave den rigtige størrelse på kassen og evt porte.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2019 kl. 10:26
Det er en god idé :)

Som du selv siger, er lukket kabinet det mest simple. Ulempen ved det lukkede kabinet er, at du mister noget bas i det dybe som man får gratis med port.

Du får dog, specielt med lukket kabinet, brug for EQ på subben så du kan ikke lade din Behringer drive både subs og buttkicker.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2019 kl. 10:50
Jeg var ved at kigge på noget tilsvarrende. Jeg havde dog bygget 2 store subs med en enhed i den ene ende. Det giver lidt mere fleksibilitet mht placering og du har så mulighed for noget optimering af frekvensresponsen. 2 enheder der spiller samme lyd vil lave en udfasning et sted i responspektreret og dette vil du kunne måle og så flytte den rundt til de måler bedst.

Laver du en stor kasse er du låst.

Lukkede kasser er helt klart nemmest at arbejde med. Her skal du bare ha fundet ud af hvilken volumen du skal bruge og så kan du bygge den som du vil.

Porte er mere tricky og her skal du ha gang i winISD til at finde ud af portstørrelse og længde for bedst ydelse + minimal portstøj.

Du kan måske bruge min tråd til inspiration


Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2019 kl. 11:53
Den vinkel glemte jeg - meget enig med Berdel om, at gå efter to subs hvis muligt. Den løsning du har skitseret vil fungere som én sub.
Til top
henningdalgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 1665
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér henningdalgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2019 kl. 13:37
Jeg kan evt godt lave to kasser i en, så de står oven på hinanden, men jeg har ikke tilsvarende hul i den anden side.
Jeg troede det var ok med to basser i en kasse, især ved en lukket konstruktion.

Er der et problem I at bare bruge al pladsen i hullet, eller får jeg ikke noget ud af det rent basmæssigt?
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2019 kl. 13:54
Spændende idé og projekt.

Jeg går selv med tanker op at bygge en sub på loftet... Dvs. jeg har loft til kip i stuen og den del af væggen som støder inde imod resten af huset er et åbenloft loft og det er ikke noget problem med et 1-2 tusind liter kabinet og så et eller flere rør ud i gennem væggenOuch

Jeg er set på sub enheder fra DS18 Troublemaker, de er dyre men for helvede de er vilde. Jeg så på dem sidst jeg var i Florida, men der er mange muligheder at vælge i mellem.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2019 kl. 15:10
Flere separate subwoofers er helt klart vejen til en flad responskurve i de lave frekvenser. Eventuelt kombineret med MSO og en miniDSP eller ligende. Har du kigget på om det hul overhovedet er en god placering for en subwoofer?

Lige pt. bruger jeg 4 portede 12" subwoofers sammen med MSO og har stort set snorlige frekevnskurve i alle lytte positioner i de lave frekvenser.

Jeg skal selv til og igang med et gør det selv projekt og har købt 16 stk. JBL GT-X 1200 subwoofers og 4 stk. Behringer N3000D. Hvis du har pladsen til mange enheder så får du nok ikke bedre enhed til prisen. Jeg gav selv omkring 390 kroner inkl. fragt fra Sverige pr. stk.
Til top
henningdalgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 1665
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér henningdalgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2019 kl. 09:39
Jeg har ikke plads til så mange enheder. Jeg har ét hul som ikke kan bruges til andet, så det er det jeg vil satse på. Hvis det ikke kommer til at dække kan jeg evt sætte en sub i det modsatte hjørne. 
Men lige nu står der en SVS pc13 ultra (trukket af Inuke) i det ene hjørne og synes bassen dækker fint. Jeg antager at 2x12 scanpeak kan gøre det mindst lige så godt? De kommer noget mere op i højden hvor SVS står klemt ind i hjørnet med en sofa helt tæt på. 

Jonas, Inuke6000 har dsp og jeg kører 2xbuttkicker på den ene kanal og SVS på den anden, så jeg kan vel godt styre dem hver for sig? Ikke at jeg har meget forstand på det.


Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2019 kl. 11:17
Oprindeligt skrevet af henningdalgaard henningdalgaard skrev:

Jonas, Inuke6000 har dsp og jeg kører 2xbuttkicker på den ene kanal og SVS på den anden, så jeg kan vel godt styre dem hver for sig? Ikke at jeg har meget forstand på det.
Hvis du har dedikeret kanal til buttkicker og sub-enheder er der ingen ko på isen.
Til top
henningdalgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 1665
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér henningdalgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2019 kl. 12:17
Det har jeg. Butkickerne er koblet seriel så de giver 8 ohm frem for 2 ohm. Jeg er i tvivl om ikke inuke 6000 sagtens kunne klare at trække dem i parallel, altså 2 ohm. Det ville være en smule lettere med kablerne, da de to kickere sidder i to forskellige sofaer, men det er ikke et stort problem.
Scanpeakerne kører vist også 4 ohm, så dem kobler jeg vel også bare serielt så der er 8ohm på begge kanaler.

Til top
henningdalgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 1665
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér henningdalgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2020 kl. 14:42
Så ville I bygge to kasser og sætte dem oven på hinanden? Hvordan skal de i så fald stå på hinanden? spikes eller gummi?
Eller bare opdele den store kasse med et skillerum?
Eller bare sætte to enheder i den store kasse som var min oprindelige plan?

Vil det være et problem at koble både buttkickere og scanpeak parallelt så de kører 2 ohm på hver kanal? Burde sådan en kraftig Inuke ikke kunne holde til det? Jeg kan sagtens koble scanpeaks i serie så den ene kanal kører 8 ohm, men vil rigtig gerne undgå kabler mellem de to sofaer og det vil så give 2 ohm på den ene og 8 på den anden. Ved ikke om der er nogen fordel i at køre samme ohm på begge kanaler?
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2020 kl. 15:42
Jeg ville personligt ikke køre 2 ohm på en iNuke. (Generelt ville jeg altid bruge en Behringer EP4000 fremfor en iNuke hvis det skal være billigt)

Hvis sub er placeret som du har vist tidligere, så ville jeg lave én kasse. To kasser giver kun mening hvis du har mulighed for at placere dem forskellige steder.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu