recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Klipsch subwoofer r115
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Klipsch subwoofer r115

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
lockdown Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Marts-2019
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 93
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lockdown Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2019 kl. 12:25
hvorfor er du sikker på at de ikke vil det?

Til top
flex195 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 459
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér flex195 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2019 kl. 12:26
Oprindeligt skrevet af lockdown lockdown skrev:

det vil sige du er den lykkelige ejer af en? det lyder da godt

Det er jeg helt sikkert og som sagt efter fintuningen er den blevet meget mere præcis. 
Mvh Brian
Infinity : Technology - Performance - Design
Til top
lockdown Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Marts-2019
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 93
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lockdown Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2019 kl. 12:28
hvordan fin tuner en sådan?
Til top
flex195 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 459
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér flex195 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2019 kl. 14:27
Oprindeligt skrevet af lockdown lockdown skrev:

hvordan fin tuner en sådan?

Jeg brugte et program til pc der hedder REW og en minidsp UMIK usb mikrofon til, at måle frekvensgangen på subben, derefter korrigerede jeg manuelt i min Yamaha processors rum korrektion der hedder YPAO.
Har man ikke mod på det, findes der produkter som gør det automatisk for en, mener de hedder Dspeaker. 
Mvh Brian
Infinity : Technology - Performance - Design
Til top
lockdown Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Marts-2019
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 93
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lockdown Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2019 kl. 14:33
puhaa, det lyder lidt indviklet, jeg vil tro jeg ender med en Cambridge cxr 200, mon det også kan lade sig gøre der?

Redigeret af lockdown - 24-Marts-2019 kl. 14:33
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3293
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2019 kl. 15:07
Oprindeligt skrevet af lockdown lockdown skrev:

puhaa, det lyder lidt indviklet, jeg vil tro jeg ender med en Cambridge cxr 200, mon det også kan lade sig gøre der?
Cambridge CXR 200 er en fantastisk god receiver på ren lyd og ikke mindst kræfter, men den lider under ikke at have rum korrektion og kun have HDMi 2.0. Jeg kunne ikke få 4K HDR Pass Through da jeg prøvet den hjemme i tidernes morgen. Mener det skal være 2.0a for HDR.

Og så mangler den i den grad Dolby Atmos og DTS X


Redigeret af Potter - 24-Marts-2019 kl. 15:15
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2019 kl. 08:54
Rumkorrektionen kan klares med minidsp 2x4 plus deres målemikrofon og det gratis software REW og MSO. Det giver et bedre resultat end nogen rumkorrektion jeg har hørt (ved mere end en subwoofer).
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2019 kl. 17:39
Det skulle efter mange indlæg herinde også være betydeligt nemmere at få 2 stk til at "spille" i forhold til hvis man kun har 1 stk  
Ning
Til top
lockdown Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Marts-2019
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 93
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lockdown Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2019 kl. 23:20
hvad mener du?
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2019 kl. 05:41
Med 2 eller flere subwoofers kan du forstærke og udfase bestemte frekvensområder så du får en mere jævn frekevensgang i flere lyttepositioner. Dette gøres ved at tidsforskyde subwooferen og tilføje individuel EQ og gain til hver af dem. Dette kan gøre relativt nemt med REW, MSO og lidt hardware.


En anden måde at gøre det på er at flytte rundt på subwooferne og derved udnytte deres interaktion med rummet til at opnå forstærkning og udfasning. Efter min mening kan dette dog aldrig komme i nærheden af hvad den overstående løsning kan præstere, specielt ikke ved mere end en subwoofer og flere lyttepositioner. REW har dog et modul som kan hjælpe med at finde den optimale position.

En hurtig guideline:

1) Brug REW til at finde en fornuftig placering til dine subwoofers (der er et modul til det).

2) I REW lave en måling pr subwoofers pr lytte position. Så to subwoofers og 3 lyttepositioner giver 6 målinger i alt.

3) Indlæs data i MSO, gruper det og indstil parameterene for EQ og den ønskede kurve.

4) Når MSO er færdig med at beregne overføres EQ til miniDSP.

5) Kør rumEQ på din surround processor, hvis den har det.

Overstående lyder måske af meget, men det tog mig under en weekend at finde ud af at bruge det og lave en resultat som jeg er meget tilfreds med. Jeg har 4 subwoofers og 6 lyttepositioner, så jeg skulle laver 24 målinger.




Redigeret af Eeyore - 27-Marts-2019 kl. 05:51
Til top
lockdown Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Marts-2019
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 93
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lockdown Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2019 kl. 10:27
ja ok, spændende da jeg netop skal have 2, den mic der skal bruges til alt det der, er det en der skal købes separat ?
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2019 kl. 10:37
Ja, mikrofonen og DSP enheden skal købes. Det koster små 2k i alt, men det er helt klart pengene værd.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu