recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Se hvad HDMI 2.1 / eARC betyder for AV systemer.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Se hvad HDMI 2.1 / eARC betyder for AV systemer.

 Besvar Besvar Side  <1 678910 12>
Forfatter
Besked
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2019 kl. 13:25

Marantz Receiver SR5014. Nu med eARC.

Otte HDMI-indgange, en af dem på fronten for nem adgang, med HDCP 2.3-understøttelse af 4K Ultra HD,
Dolby Vision, HLG, HDR10 og 3D-gennemgang. eARC (Enhanced Audio Return Channel), der tillader tabfri
transmission af surround sound formater (som Dolby TrueHD og Atmos) fra TV-apps ved hjælp af et enkelt
HDMI-kabel, understøttes også.

https://www.whathifi.com/reviews/marantz-sr5014

Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2020 kl. 08:55
2020. HDMI Forum indfører påkrævet certificering af kabler til HDMI 2.1. - Læs her.
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2020 kl. 11:13

Da fuld integreret eARC ikke er bagud kompatibel -

Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4200
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2020 kl. 11:19
Peter, hvad er det du vil sende tilbage til ATV boks fra TV?
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2020 kl. 11:25
Du tænker dig sgu ikke så meget om altid, Peter. ATV og alle andre afspillere har intet at bruge eARC til.
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Online
Point: 6064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2020 kl. 11:47
Hvad med projektorer?
Er det dumt at købe en uden HDMI 2.1?
Hvis jeg skraber penge sammen til en JVC N5 skal den holde i mange år og bliver sikkert min sidste projektor, før fornuften og mageligheden tager over i form af en stor fladskærm

Redigeret af jake51 - 25-Januar-2020 kl. 11:51
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2020 kl. 19:30

Mit indlæg er ikke et af bibelens 10 bud. Men hvad jeg tænkte som mulighed der kunne komme,
grundet eARC ikke er bagud kompatibel.

Mener i at Apple TV- 4K uden ændringer, er det rigtige udstyr til at levere tabsfrie lydformater der
er tilgængelige nu og fremover = Dolby True-HD, DTS-HD Master Audio og objektbaserede -
formater som f.eks Dolby Atmos og DTS: X - via ét HDMI kabel til et kompatibel TV, som LG C9,
og videre sender til en kompatibel Surround Receivers tilsluttede højttaler. Wink ?

@ jake51. Dit spørgsmål står åbent, for en der evt. kan svare.

Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4200
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2020 kl. 20:18
Nej hardwaren i ATV er ikke fremtidssikret, det er derfor der kommer nye. Kablet skal kun levere tabsfri FHD lyd til TV ikke omvendt.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2020 kl. 13:28
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Hvad med projektorer?
Er det dumt at købe en uden HDMI 2.1?
Hvis jeg skraber penge sammen til en JVC N5 skal den holde i mange år og bliver sikkert min sidste projektor, før fornuften og mageligheden tager over i form af en stor fladskærm

Det eneste du reelt kommer til at savne HDMI 2.1 til, i lige netop en projektor, er spil i 4K med op til 120 fps og evt. VRR (forudsat at den fremtidige HDMI 2.1 projektor overhovedet implementerer VRR funktion). Skal du ikke spille, så behøver du ikke at bekymre dig videre om HDMI 2.1 i en 4K projektor. ...For det er særdeles usandsynligt at >60 Hz film, tv og serie materiale bliver alment tilgængelig i den levetid din projektor får (23,976 fps er stadig standarden for film og serier). Og HDMI 2.0 standarden klarer jo fint op til 4K@60Hz uden cromasampling [op til 120 hz med cromasampling] Der findes som det højeste - og som højest mulige standard på BluRay enkelte 4K UHD BluRay's med 4K@60 Hz https://ultrahd.highdefdigest.com/78540/geminiman4kultrahdbluray.html) og det ville du snildt kunne afspille med HDMI 2.0 i projektoren. Det virker samtidigt umiddelbart usandsynligt at vi skulle se 4K 120 Hz på streamingservices, grundet båndbreddekravende.

Redigeret af TBC1 - 26-Januar-2020 kl. 16:41
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Online
Point: 6064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2020 kl. 16:51
OK, tak for svaret
Havde også fået det indtryk, at det mest var for spilkonsoller
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2020 kl. 10:33

Debat: HDMI eARC - Tabsfri lyd - Atmos - Dolby/ licens. - Læs her.

Eks. Husk at eARC er en returkanal, altså "upstream" af lyd i et HDMI-kabel. F.eks. Blu-ray-afspillere
og Apple TV 4K sender lyden "downsteam" sammen med billedsignalet. Via HDMI-downsteam har man
i årevis kunne sende tabsfri lydkvalitet.

Så det du gør i praksis er at tilslutte din Dolby Atmos-soundbar/receiver til HDMI eARC-porten på TV'et.
Resten af kilderne tilsluttes de andre HDMI-porte, der så kan videresende lyden over til eARC-kanalen.

Eller tænkt på eARC som en slags moderne erstatning for den optiske lydudgang i TV - bare via HDMI.
Den tager TV'et lyd, hvad end den nu måtte være, og outputter den. / Rasmus.

Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
khansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 637
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér khansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2020 kl. 14:42
Hejsa, 

Jeg har læst denne tråd igennem et par gange og skal lige høre om jeg forstå det korrekt.

Er det ikke korrekt at HDMI 2.1 er så godt som ligegyldig hvis alt hos mig køres igennem min receiver og videre op til mit tv, dvs. det er så kun billedet jeg bruger på tvet, mens lyden kommer ud via receiveren til højtalerne.

Er det ikke korrekt?

Står nemlig foran udskiftning af min receiver og overvejer at købe en Denon nu eller vente med at købe til der kommer en ny model med 2.1 i efteråret. Der er jo ikke grund til at at udskyde købet hvis 2.1 er ligegyldig for mit setup Smile
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 678910 12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu