recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Se hvad HDMI 2.1 / eARC betyder for AV systemer.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Se hvad HDMI 2.1 / eARC betyder for AV systemer.

 Besvar Besvar Side  <1 7891011 12>
Forfatter
Besked
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2020 kl. 08:36
Khansen: Hvis der ikke er HDMI 2.1 i din receiver, så vil alle videosignaler, der kører igennem receiveren blive begrænset til maksimalt HDMI 2.0's egenskaber. Det vil sige, at du på vejen mister 4K120 (fra f.eks. spilkonsoller), VRR mv.

I den tid, hvor du har receiveren så vil HDMI 2.1 vel nok blive mere etableret. Men lige nu og her (hvis dit TV ikke har HDMI 2.1) så mister du jo ikke noget. Det skulle være for at fremtidssikre dig.

Med HDMI eARC support i både TV og receiver kan du køre HDMI-kablerne op til TV'et først og så sende lyden i fuld kvalitet ned til receiveren via eARC. På den måde kan man komme udenom at have HDMI 2.1 port i sin receiver (så skal man bare sikre eARC i begge ender - eARC virker også teknisk på HDMI 2.0, men er dog langt fra en selvfølge).
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2020 kl. 09:27

Tak Rasmus, jeg vil elske en tegning Smile. Her en anden måde du har forklaret det på.

For at få gavn af HDMI 2.1- funktioner i et TV, i samspil med et fuldt højttalersystem
skal man enten opgradere til en receiver med fuld HDMI 2.1 eller satse på HDMI eARC
(enhanced Audio Return Channel) ved at forbinde afspillere og konsoller direkte til TV og
sende lyden retur til receiveren via eARC.

https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1578917158

Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2020 kl. 07:48
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
khansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 637
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér khansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2020 kl. 09:09
Men det betyder så at alle kabler fra ens enheder skal køres op til TVet dvs. man får en masse kabler op op af væggen i stedet for at de sidder gemt væk ved receiveren som ofte ikke sidder så synlig centralt på en væg.  
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2020 kl. 09:43
Ja det gør det men eARC er pt. måden at omgå manglende HDMI 2.1 i receiver. Husk også, at det ikke er nok, at receiveren "bare" har HDMI 2.1 passthrough. Man skal også sikre sig (såfremt man påtænker at bruge det), at den har følgende:
- HDMI QMS pass-through
- HDMI VRR pass-through
- HDMI ALLM pass-through

Måske noget yderligere som jeg har glemt.
Til top
khansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 637
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér khansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2020 kl. 09:59
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Ja det gør det men eARC er pt. måden at omgå manglende HDMI 2.1 i receiver. Husk også, at det ikke er nok, at receiveren "bare" har HDMI 2.1 passthrough. Man skal også sikre sig (såfremt man påtænker at bruge det), at den har følgende:
- HDMI QMS pass-through
- HDMI VRR pass-through
- HDMI ALLM pass-through

Måske noget yderligere som jeg har glemt.

-----------------------------------------------------------------------------------

Men når f.eks. Denon kommer med deres nye 2020 receivere over de næste måneder så skulle de jvf. Hifi Klubben alle have 2.1 og så kan man køre det via den og ikke tvet? dvs. undgå at køre alt op til tvet. Håber jeg Confused
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2020 kl. 10:56
Jep, burde være muligt. Du skal bare sikre dig, at de valgfrie HDMI 2.1 funktioner også er supporteret. Ellers kan man løbe ind i begrænsninger senere. Jeg tror godt, at de kan tilføjes via firmwareopdatering, hvis de ikke er med fra start, men det er naturligvis lidt farligt at satse på :-)
Til top
khansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 637
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér khansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2020 kl. 11:08
Præcis - -jeg har tidligere prøvet at være med i starten af et nyt format og dengang gav det vild mange problemer så overvejer også blot at sige jeg køre med HDMI 2.0B da det også er fint. Vil altid køre mit signal via min receiver og så ud til tvet. 

Det er sku svært.... :) 
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2020 kl. 18:39
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Ja det gør det men eARC er pt. måden at omgå manglende HDMI 2.1 i receiver. Husk også, at det ikke er nok, at receiveren "bare" har HDMI 2.1 passthrough. Man skal også sikre sig (såfremt man påtænker at bruge det), at den har følgende:
- HDMI QMS pass-through
- HDMI VRR pass-through
- HDMI ALLM pass-through

Måske noget yderligere som jeg har glemt.
Hvordan egentlig sådan noget som Freesync og G-sync? Skal der også være direkte support for det i receiveren, eller er VRR nok her, hvis bare PC/konsol og TV/monitor har det? 


Redigeret af Nagash - 29-Maj-2020 kl. 18:57
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2020 kl. 12:53
Er ikke klar over det faktisk.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2020 kl. 13:23
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Ja det gør det men eARC er pt. måden at omgå manglende HDMI 2.1 i receiver. Husk også, at det ikke er nok, at receiveren "bare" har HDMI 2.1 passthrough. Man skal også sikre sig (såfremt man påtænker at bruge det), at den har følgende:
- HDMI QMS pass-through
- HDMI VRR pass-through
- HDMI ALLM pass-through

Måske noget yderligere som jeg har glemt.

Findes der ikke en HDMI switch med x antal indgange og to udgange, der kan splitte signalet op i 4k-video til skærmen og audio til en AVR som hverken har HDMI 2.x eller HDCP 2.2?

Det ville gøre livet en hel del nemmere for mig og utallige andre der er brændt inde med "legacy" udstyr som hverken har nyeste det eARC, HDCP 2.2 eller noget noget af de 27 andre ting som man åbenbart skal have nu.

Som det er lige nu er der så mange begrænsninger og så mange udgifter i vente at jeg bliver ved med at udskyde 4k, fordi ALT (på nær højttalerne), incl en svine dyr AVR som ikke har HDCP 2.2, skal skiftes.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2020 kl. 20:14
Prøv hos https://www.hdfury.com/

De har lidt

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 7891011 12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu