recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Se hvad HDMI 2.1 / eARC betyder for AV systemer.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Se hvad HDMI 2.1 / eARC betyder for AV systemer.

 Besvar Besvar Side  <1 89101112>
Forfatter
Besked
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2020 kl. 11:54
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Hvad med projektorer?
Er det dumt at købe en uden HDMI 2.1?
Hvis jeg skraber penge sammen til en JVC N5 skal den holde i mange år og bliver sikkert min sidste projektor, før fornuften og mageligheden tager over i form af en stor fladskærm

Fik du købt en N5?
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2020 kl. 14:16

11 Jun 2020. LG udruller PCM eARC fix til 2019 TV (B9, C9 m.fl.) -
Der er to metoder til at få multi-kanals lyd igennem (pass-through) via et TVs HDMI eARC-port;
Bitstream eller PCM (ukomprimeret lyd). Sidstnævnte har ikke virket i LG 2019 TV, hvilket har
betydet, at PCM multi-kanals lyd fra spilkonsoller, PC'er og visse andre enheder ikke har fungeret.

Læs her.

Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2020 kl. 18:10

LG har frigivet den lovede opdatering, som åbner for FreeSync Premium
(med HDR) på 2020 CX og GX OLED-modellerne. - Læs her.

Marantz har løftet sløret for en serie af "8K ready" receivere med HDMI 2.1,
så signaler i op til 4K120 og 8K60 kan sendes igennem. Der er dog kun en
enkelt HDMI 2.1 indgang.

Marantz HDMI 2.1 receivere
Marantz' nye SR-serie (SR5015, SR6015, SR7015, SR8015) er selskabets
første "8K ready" forstærkere, eller mere specifikt de første med HDMI 2.1 port.

Læs her.

Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2020 kl. 07:33
Denon, Marantz og Yamaha har over de seneste måneder lanceret receivere med
HDMI 2.1. De nyeste generation af AV-receivere har en fejlbehæftet HDMI 2.1 chip.
Læs her.
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2021 kl. 12:41

Nov 2020. B&O opgraderer Beovision Eclipse til 2. generation. Eclipse er nu
baseret på LG GX OLED TV. 2020.

Opgraderingen betyder konkret, at man med i pakken får HDMI 2.1 i LG's GX til
brug sammen med nye spilkonsoller og fremtidens medieafspillere. HDMI 2.1 i
LG's GX, åbner bl.a. for 4K120 (4K ved 120 billeder per sekund), eARC giver
(bedre lydkvalitet via HDMI) og VRR (til mere flydende afvikling af nye konsolspil).

For at udnytte disse mulighed skal konsol/afspiller forbindes direkte til LG TV'et i
stedet for Eclipse-soundbaren. Eclipse 2nd Gen soundbar har ikke 2.1 HDMI/ eARC.

Forhandleren kan endnu ikke svare på om kommende LG paneler kan benyttes....
men det vil måske kunne løses med en ny adapter/beslag mellem TV og lyddelen.

Hvad gør HDMI eARC bedre end HDMI ARC ?
Hvis du vil have helt konkrete grunde til hvorfor eARC er bedre end de normale HDMI
ARC løsninger, så får du svaret lige her og nu!

HDMI eARC er helt simpelt bare bedre på alle punkter i forhold til især hastighed
samt lydkvalitet. Med eARC får du mulighed for endnu bedre lyd, især til surround -
sound systemer hvor du med eARC får den absolut bedste lyd kvalitet fra fjernsyn til
højttaler eller soundbar.

Kan jeg som køber få garanti for at LG GX panelet kan udskiftes med "nye modeller".
Et andet beslag/adapter skulle kunne løse problemet med at bruge LG's 2021 C1 /
G1 versioner i stedet for. Men intet er sikkert.

Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2021 kl. 16:17
Hej,

Nu gider jeg ikke lige læse alle 10 sider, men husk nu at HDMI versionsnummeret kun er halvdelen af historien. I HDMI er der masser af funktioner der er valgfri for producenten, så selvom det er "HDMI 2.1", så er det ikke sikkert alle funktionerne er med. - Kig i specs inden køb, hvis det skal bruges til konsolspil mv.


Redigeret af Mefisto - 05-Februar-2021 kl. 16:18
Til top
avemestr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avemestr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2021 kl. 21:34
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Det ser ud til at der endelig er nogen der er ved at vågne op. Som bemærker i den engelske tekst oven for så har den drypvise introduktion af 4k betydet at der er bunker af "4k kompatible" apparater på markedet, der reelt ikke virker eller kun virker i begrænset omfang. Mit eget "4k kompatible" udstyr er på nuværende tidspunkt udelukkende istand til at spille hjemmevideo eller piratkopier (!) ... Alt kommercielt indhold kan enten slet ikke spille eller er begrænset i både billede og lyd. Nu kan jeg så rende ud og købe en ny AVR og et nyt TV med eARC og håbe på de ikke tager mig bag i igen ...

Jeg prøvede for mange år siden at advare folk imod at købe 2014 årgangen af receivere (med få undtagelser): Allerede forældede 2014 receivere (HDCP 2.2) - recordere.dk forum - Side 1 

De fleste tog godt imod advarslen - enkelte troede ikke på mig.

Jeg kan fornemme, at du netop er blevet ramt af dette problem? Altså, at din receiver ikke kunne håndtere HDCP 2.2, selvom den blev solgt som en HDMI 2 receiver - og du derfor nu kun kan "nyde" piratmateriale?

Vi ser nu det samme udspille sig med HDMI 2.1, eARC, 4K/120Hz og alle de andre "delstandarder". I år er det Denon/Marantz og Yamaha der har "brændt" nallerne på at lancere produkter, der så ikke lever fuldt op til standarden. Skandalen rullede først da heise.de undersøgte sagen - store dele af fagpressen var rygklappere hele vejen igennem. Og de accepterede forklaringerne om, at der nok skulle komme en firmware-opdatering der fiksede problemet... den melding kom i oktober 2020 og siden da har ingen journalister for alvor gået hårdt til producenterne. Man accepterer det bare - også selvom problemet næppe nogensinde kan/vil blive løst med en firmwareopdatering.

Jeg kunne godt være interesseret i at købe en Denon X3700H i dag. Jeg ved, at jeg aldrig (dvs. sålænge jeg har receiveren) kommer til at få brug for 4K/120Hz eller 8K/60Hz. Men jeg nægter simpelthen at købe et produkt, som jeg ved ikke lever op til specs. Også selvom Hifiklubben har tilføjet en "* Dette produkt er små-defekt" til produktbeskrivelsen. Man skal ikke lade producenterne slippe afsted med det - og det eneste man kan gøre for at straffe dem er at udskyde køb til.

Lige pt. har jeg meget lidt at klage over: Jeg har et Philips fjernsyn, hvor alle mine "kilder" (dvs. software) kører på. Det sender via ARC signalet til en svag Yamaha 5.1 receiver fra ~2013. Det fungerer fint med:

PCM (Youtube + antenne-TV), der opkonverteres af Dolby Pro Logic på receiveren
Dolby Digital, AC-3 (Satellit-TV), der håndteres uden probs af receiveren
DTS (film), der håndteres uden probs af receiveren

Det ENESTE sted jeg har problemer er med serier fra f.eks. Netflix, som er gået over til Dolby Digital+/EAC-3. Det signal forstår receiveren ikke og jeg får en "No decoder". Men skifter jeg input på receiveren væk og så tilbage til TVet, så opfanger den det fint og skriver "Dolby Digital+" i displayet. (Et lille protip til alle Yamaha-ejere derude! Det samme problem findes på flere årgange af deres receivere!)

Problemet kunne nok løses med en firmware-opdatering, men det kommer ikke til at ske. Og fair nok kan man sige, når min receiver er så gammel. Men problemet har jo været der hele tiden. EAC-3 standarden er 13 år gammel. Min receiver er 8 år gammel og fjernsynet er 3 år gammelt. Problemet burde aldrig være opstået.

Nok rant. Men bottomline er: Jeg tænker eARC bliver fedt, når man kan få flere kanaler og ukomprimeret lyd sendt fra fjernsyn til AVR. Men jeg skal både købe en ny AVR og et nyt fjernsyn for at få det - og hvad er reelt sandsynligheden for at det bare spiller og at enten fjernsyn eller receiver siger "lige dét format vil jeg ikke håndtere"? Hvis jeg ikke husker meget galt, så kan f.eks. LG fjernsyn ikke håndtere DTS fordi de ikke vil betale for licensen dertil.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2021 kl. 09:51
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2021 kl. 08:54
Flere 2021 HDMI 2.1 AV-receivere -

De første HDMI 2.1 receivere på markedet har haft problemer. Forhåbentlig har
Pioneer og Onkyo mere held med deres syv nye AV-receivere, som alle byder på
HDMI 2.1 funktionalitet.

Hvorfor er HDMI 2.1 relevant i en receiver? Såfremt man vil trække lyden ud af f.eks.
PS5 eller Xbox Series X via en receiver, så skal receiveren være i stand til at lade
videosignaler som 4K120 (4K ved 120 billeder per sekund) og senere 8K passere frit.
Det tillader den højere båndbredde i HDMI 2.1. Med den hidtidige HDMI 2.0 standard
får man maksimal 4K60 fra konsoller som PlayStation 5 og Xbox Series X.

Læs mere her.
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2021 kl. 12:22
Denon/Marantz tilbyder adapter til receivere med HDMI 2.1 fejl - Tryk her.
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
avemestr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avemestr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2021 kl. 15:30
Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

Denon/Marantz tilbyder adapter til receivere med HDMI 2.1 fejl - Tryk her.

Og så vidt jeg har læst, så vil Yamaha senere på året tilbyde kunder, at de kan få fysisk udskiftet HDMI-boardet i deres receivere. Bliver spændende hvordan det skal foregå.

Hvis man er på udkig efter en ny AVR for tiden vil min anbefaling være at vente til man kan købe en ikke-defekt model, hvor man hverken skal bruge adapter eller sende til reparation for at få det man forventer. Måske bliver det først i 2022 modellerne?
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2021 kl. 13:16
Synes eARC værdien bliver stærkt begrænset af at mange TV ikke understøtter DTS pass through, mit eget LG CX inkl., så jeg ser ingen grund til at opdatere til eARC.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 89101112>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu