recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Erfaringer med Panasonic Lumix FZ2000
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Erfaringer med Panasonic Lumix FZ2000

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2019 kl. 10:22
Oprindeligt skrevet af skalbjerg skalbjerg skrev:

Har du kikket på Canon eos m50? 
Næh, men det vil jeg da gøreSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2019 kl. 12:11
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg har undersøgt kamera markedet i det prissegment som jeg har til rådighed til køb af et nyt digital kamera.

Sony har en interessant model som kunne passe mig og mit kamerabrug godt, men alt andet lige - efter at have læst en masse om både Sony og Panasonic kameraer, og haft dem begge i hånden, så er Panasonic modellen nok det kamera som kommer mine ønsker nærmest.

Panasonic FZ2000 er så småt på vej ned i pris, og mit prissegment er omkring 6000 - 8000 kr.

Mit kamera brugsområde er som hos de fleste nemlig stilbilleder og familiebilleder. Det ville også være skønt med noget god video i 4K, som jeg så kan vise på mit Panasonic TV. Kameraet skal afløse mit Canon EOS 550D.

Én ting er jo at læse diverse tests om dette og hint. En helt anden ting, og for mig ofte bedre, er jo brugererfaringer. Jeg vil derfor blive meget glad hvis der er medlemmer som vil dele deres erfaringer med netop Panasonic FZ2000 med migSmile

Hej Hother, hvordan vil dit brugsmønster se ud, still vs video? Vil du redigere dine video skud på PC/Mac?

De Objektiver du evt. har til Canon er det fra deres L-Serie "rød ring"?

Jeg har selv lige været turen rundt dog med et noget højre budget.

Har b.la. selv et EOS 5D mkiV og dertil et større udvalg af de gode objektiver, men med video optagelser til ferier og lign. kan jeg bare ikke forlige mig med et still DSLR kamera sammenliget med et rigtig videokamera. f.eks. focus ,zoom, steady og ikke mindst lyden, de færrest kamera har en ordenlig mikron forstærker indbygget.

Mit krav er også min. 4K UHD 50p og selv det kan 5D mkiv ikke engangConfused

Syns enlig at Panasonic er den mest seriøse som Compo kamera "still/video" i stedet for noget video add on! Panasonic er virkelig seriøs her.

Et Panasonic 5GHs er et fantastisk kamera, til videoSmile men ikke med på en ferie.




4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2019 kl. 12:42
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg har undersøgt kamera markedet i det prissegment som jeg har til rådighed til køb af et nyt digital kamera.

Sony har en interessant model som kunne passe mig og mit kamerabrug godt, men alt andet lige - efter at have læst en masse om både Sony og Panasonic kameraer, og haft dem begge i hånden, så er Panasonic modellen nok det kamera som kommer mine ønsker nærmest.

Panasonic FZ2000 er så småt på vej ned i pris, og mit prissegment er omkring 6000 - 8000 kr.

Mit kamera brugsområde er som hos de fleste nemlig stilbilleder og familiebilleder. Det ville også være skønt med noget god video i 4K, som jeg så kan vise på mit Panasonic TV. Kameraet skal afløse mit Canon EOS 550D.

Én ting er jo at læse diverse tests om dette og hint. En helt anden ting, og for mig ofte bedre, er jo brugererfaringer. Jeg vil derfor blive meget glad hvis der er medlemmer som vil dele deres erfaringer med netop Panasonic FZ2000 med migSmile

Hej Hother, hvordan vil dit brugsmønster se ud, still vs video? Vil du redigere dine video skud på PC/Mac?

De Objektiver du evt. har til Canon er det fra deres L-Serie "rød ring"?

Jeg har selv lige været turen rundt dog med et noget højre budget.

Har b.la. selv et EOS 5D mkiV og dertil et større udvalg af de gode objektiver, men med video optagelser til ferier og lign. kan jeg bare ikke forlige mig med et still DSLR kamera sammenliget med et rigtig videokamera. f.eks. focus ,zoom, steady og ikke mindst lyden, de færrest kamera har en ordenlig mikron forstærker indbygget.

Mit krav er også min. 4K UHD 50p og selv det kan 5D mkiv ikke engangConfused

Syns enlig at Panasonic er den mest seriøse som Compo kamera "still/video" i stedet for noget video add on! Panasonic er virkelig seriøs her.

Et Panasonic 5GHs er et fantastisk kamera, til videoSmile men ikke med på en ferie.




Mange tak for et spændende input.

Jeg tror afgjort at still vil blive det mest brugte. Video er rar at have med på de skønne steder at man færdes. 

Skal lige have checket mit andet objektiv for røde ringe.

Jeg kommer nok kun til at redigere for "Bløde overgange" i video.

Jeg har checket FZ2000 ganske godt ud med med still og video - dog kun på det medfølgende display. Alt andet lige synes jeg at FZ2000 er det kamera som opfylder mine ønsker bedst (til prisen), og jeg synes at det giver meget kvalitet for pengene.

Men okay - jeg har jo altid være Panasonic fan ud fra den erfaring, at man sjældent bliver skuffetSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2019 kl. 12:56
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2019 kl. 12:58
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Hother, her et link fz2000/2500 https://www.dpreview.com/products/panasonic/compacts/panasonic_dmcfz2500/review
Takker - og checkerSmile

Edit: Øv linket virker ikke.

Mere edit: fandt så testen ad omveje. Ser i konklusionen, at det kunne være bedre til still fotos. Jeg må så sige at det jeg har set af fotos, så er det faktisk lidt bedre end mit Canon EOS 550D, som jeg var helt tilfreds med.


Redigeret af Hother - 28-Marts-2019 kl. 13:14
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2019 kl. 23:22
Min yderligere undersøgelser omkring mit nye kamera endte med dette, som nu er bestilt:




Det valgte kamera tager lidt bedre stil billeder end Panasonic FZ2000, og det for mig ikke uvæsentligtSmile


Redigeret af Hother - 13-Maj-2019 kl. 23:22
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2019 kl. 11:41
Jo - altså. Jeg gik i fototænkeboks igen. Det bestilte Sony kamera blev afbestilt.

Jeg tænker - som så mange andre, meget over mine dyre køb. Vi fik en bekendt, som ved bare en masse mere om kameraer end jeg, til at holde Sony og Lumix enheder op mod hinanden. Den pågældende spurgte meget ind til, hvad kameraet reelt skulle bruges til hos mig.   

Det korte og det lange blev, at Sony kameraet over en bred kam var mere fleksibelt, velbygget og på nogle punkter såmænd også bedre end Lumix. Men til mit brug var sidstnævnte faktisk lige så godt, hvad angår still billeder og video. Jeg er ikke den store foto entusiast.

Og eftersom at Lumix kameraet omtrent koster det halve af Sony modparten, så var valget pludselig nemt. Det nye Lumix DMC-FZ2000 er taget i brug hos mig. Ganske lækker sag, som jeg dog skal øve mig en del på, for at få det bedste udbytte af de mange muligheder i kameraet.

Du kan læse mere om Lumix her:



Redigeret af Hother - 01-Juni-2019 kl. 12:29
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Parabolen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 23-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 270
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Parabolen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2019 kl. 23:39
Tillykke med Dit nye kamera, et godt valg da Panasonic er langt mere overskuelig på menuérne. Absolut gode videoegenskaber både i 4K og HD.
Hother jeg har et link til en grundigt udarbejdet video lavet en engelsk gentleman Graham Houghton en guide til hvordan Du bruger kameraet:


Der er 4 videoer af ca. 20 min. Dette er video 1.


Redigeret af Parabolen - 01-Juni-2019 kl. 23:49
/Erik
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2019 kl. 09:43
Oprindeligt skrevet af Parabolen Parabolen skrev:

Tillykke med Dit nye kamera, et godt valg da Panasonic er langt mere overskuelig på menuérne. Absolut gode videoegenskaber både i 4K og HD.
Hother jeg har et link til en grundigt udarbejdet video lavet en engelsk gentleman Graham Houghton en guide til hvordan Du bruger kameraet:


Der er 4 videoer af ca. 20 min. Dette er video 1.

Mange tak. Jo det nogle dejlige touch screen menuer. Faktisk lidt imponeret over hvad man får for pengene over en bred kam.

Kender skam godt Graham og hans videoer. Og går det helt galt så tilbyder "Kamerahuset", hvor kameraet er købt, lidt særundervisning, som er med i købsprisen. 


Redigeret af Hother - 02-Juni-2019 kl. 09:47
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2019 kl. 18:00

Jeg bad jo tidligere om input fra ejere af Panasonic Lumix FZ2000. Desværre kneb det med input på kameraet. Nu kan jeg til gengæld melde tilbage til dem der måtte være interesserede. Jeg tog chancen og købte det nævnte kamera. Desværre kunne jeg ikke teste et kamera helt som jeg plejer at teste et nyt TV. I stedet valgte jeg at læse en mængde kamera tests, og se kameratests på Youtube. Heldigvis havde de fleste tests ikke så meget dårligt om kameraet.



Jeg var undervejs lidt i vildrede med, om jeg i stedet skulle investere i et Sony RX10 lV kamera, som har et større zoom potentiale, og en lidt mere solid byggekvalitet, men kostede så også næsten det dobbelte. Jeg er bestemt ikke nørd udi fotografering, og derfor heller ikke i de forskellige kameratyper. Jeg allierede mig med en ekspert på området som nåede frem til, at med mit forbrug omkring foto og video, så var Lumix modellen alt rigeligt. Desuden allierede jeg mig med en fysisk fotobutik med et godt rygte.

Lumix FZ2000 er et såkaldt Bridge Camera, til forskel til et spejlrefleks kamera. Spørg mig endelig ikke om de dybere forskelle, for i praktisk brug at fungere de to kamera typer ret ens. Det som jeg ser i kameraets søger, er også det motiv som kommer på billedet.



Lumix FZ2000 er også et 4K kamera til både billede og video. Kameraet har en mængde forskellige funktions knapper, som jeg såmænd stadig ikke kender brugen af alle sammen. Heldigvis er kameraet også forsynet med en del automatik funktioner, og se dem er jeg til gengæld flittig til at benytte. Ingen tvivl om, at man kan tage endnu bedre billeder og videoer, når man får sat sig grundigere ind i de forskellige muligheder som kameraet tilbyder.

Hvis jeg skal sige lidt om billede kvalitet på billeder og videoer ved benyttelse af automatik, jamen så er jeg faktisk fuldt tilfreds med resultaterne. Billeder er mere skarpe og alligevel med en bedre kontrast, end mit tidligere Canon EOS 550D. Når vi kommer til 4K video, så er min opfattelse den samme. 4K video, og specielt i nærbillede af f.eks. blomster og dyr, er ”Næsten” lige så gode som de udsendelser jeg ser på min yndlingsserie ”Amazing Planet” via Youtube. Også kun næsten, for videokvaliteten på mit kamera kan ikke helt følge med, når jeg er ude i 20 gange optisk zoom. Altså video på afstand, her skal jeg nok sætte mig ind i kameraets mange funktioner. Heldigvis følger der en bruger vejledning med på dansk, og den skal jeg øve mig lidt i – i den kommende vinter.

Til gengæld er billeder på afstand utroligt gode. Meget detaljerede og stabile billeder, og stadig en god billede dybde. Her er jeg meget overrasket. Men alt andet lige, så ved jeg godt hvad jeg skal få nogle måske lidt ellers kedelige og mørke vinteraftener til at gå med. Det vil i den grad være en skam, at eje et så lækkert og godt kamera, og ikke at kunne bruge det optimalt. Kameraet er ret tungt, og vejer næsten 1 kg.

Edit:

At finde en egnet kamerataske var faktisk et større problem. Jeg vil nemlig gerne have det medfølgende "Linse beskyttelses hood" monteret fast. Udover at beskytte linsen, så begrænser dimsen også uønskede reflekser mod linsen. Så efter 2 bestillinger af kameratasker, hvoraf den ene var en dedikeret Lumix taske, og ditto returforsendelser, så endte jeg op med denne. Den minder mig mest af alt om en militær taske som jeg havde da jeg var soldat. Tasken er dog forret indvendig, så kameraet er beskyttet.


  




Redigeret af Hother - 07-Juli-2019 kl. 14:20
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu