recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Erstatning for Sanyo Z3 - 77" billede på 3meter
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Erstatning for Sanyo Z3 - 77" billede på 3meter

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
majland Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-November-2011
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér majland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Erstatning for Sanyo Z3 - 77" billede på 3meter
    Sendt: 30-Marts-2019 kl. 13:04
Den gamle Sanyo har både fået mange pixel fejl og et blåt skær i en anden del af billedet så den er efter 3000 timer og 14år ved at være udtjent. Den bliver ikke brugt dagligt men i et mørklagt rum til spil og film.

Udfordringen er at det er på en 1.sal med loft til kip. Derfor sidden den idag på en hylde 225cm over gulv på bagvæggen. Derfra laver den på 3meter et billede på 170cm der via lensshift er rykket omtrent en billedhøjde nedaf. Horisontalt kan jeg godt undgå lens shift.

Der er plads til at rykke den længere ~50cm tilbage da afstand fra bagvæg til lærred er 365cm. Det er ikke nemt at rykke den tættere på - og det er udfordringen.

Væggen med billede er ikke bredere end de 170cm så det ikke en mulighed at gøre billedet større

Billedkvaliteten har været tilfredsstillende og har bla kigget på en z4 med lavt timetal. der ifølge https://www.projectorcentral.com skulle passe ind umiddelbart
 
Men pixel/polarizer/filter fejl dukker det typisk op pga driftstimer eller alderdom ?

Med kravet om vertical lens shift (vertikal linseskift) har elgiganten

6200,-  benq-projektor-w2000-hvid

Men på den gamle hylde bliver billedet 225cm bredt ifølge projectorcentral

Hifiklubben har
6000,- epson-eh-tw5600
7500,- epson-eh-tw6700 24%lodret lens shift

men jeg kan ikke få https://www.epson.eu/lens-distance-calculator#tab-results til at virke og de er ikke med på projectorcentral.

Kigger man tv istedet ser det ud til at der er udvalg i 65" i samme prisområde og 75" starter vist lige over 10.000kr

Men er der nogen oplagte projektorer der kan lave et 110" billede på 3 meters afstand med mindst 50% vertikal lens shift jeg bør se på ?




Redigeret af majland - 30-Marts-2019 kl. 18:24
Til top
majland Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-November-2011
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér majland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2019 kl. 18:02
Rettelse det er ikke et 110" billede men ca 77" - Ved ikke hvor jeg fik de 110" fraq

Men skiftede jeg lige til edge istedet for chrome. Det gjorde en forskel, men jeg kan ikke få det til at passe.

For a screen size of 77 " using an EH-TW6700 with a Fixed lens, your projector should be mounted at least 300 [cm] away from the screen.

Screen size 77 "
Screen width 170 [cm]
Screen height 96 [cm]
Throw distance (L) 300 [cm]
Distance from screen edge (H) 39 [cm]

Screen size 77 "
Horizontal shift (0) [cm]
Vertical shift (-57) [cm]

Dvs jeg får overkant billede i Projector højde +39cm -shift på 57 .Dvs blot 18 til 114 under. Med en højde på 225 bliver undekant billede således 111cm

Lidt højt, men burde være ok

TW5600 er ikke med i epson calculator

Men har lige sammenlignet datablade
Projection Ratio 1.32 - 2.15:1 mod 1.33 - 2.16:1 Dvs stort set identiske
Projection Distance Wide/Tele 2.95 m - 4.8 m ( 100 inch screen) mod 2.35 m - 3.82 m ( 80 inch screen) Så de 77" på 3meter ser ud til at gå for begge
Lens Shift Manual - Vertical ± 60 % mod IKKE ANGIVET !! men fundet til 15% i en online shop

Dvs en TW6700 er det bedste bud jeg pt har fundet

Når nu mit billedet "kun" er 77" selvom jeg havde bildt mig selv noget andet ind er forskellen ned til et 65" tv jo knapt så stort .... Det kommer bare til at kræve noget arbejde med kabelføring da billedet jo pt hverken skal have strøm eller noget og jeg ikke kan få et HDMI kabel igennem røret med højttaler kabel til center højtaleren (der ligger lige over billedet)

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2019 kl. 21:33
77" i hvilket format? 16:9?

For hvis det, så ville jeg seriøst overveje om du ikke hellere skulle kigge på et LED TV på de 75-77". De kan fås nede i et pænt prisleje og bare det er begbelyst (ikke kantbelyst), så vil det sagtens kunne følge med den gamle Z3. Så hut jeg visker er den endda kun 720p ikke? Og det samme med en Z4?
Et nyt TV i den størrelse kan jo klare 4K, så der vil bestemt være noget at hente der.
Det er jo også LCD projektorer, men gammel LCD, så et nyere TV burde kunne trumfe de gamle projektorer til hver en tid. Og lyskilden i de gamle, er jo en enkelt pære, så same-same der også.
Og nu nævner du det selv, men er du villig til at gå ned på 65", så burde det tilmed være til at finde et med zonestyring af lyset og så vil du få en stor opgradering af kontraten i forhold til nu.

Jeg kan selvfølgelig godt se det kræver nogle nye kabeltræk, men så lang tid og så besværligt er det nu heller ikke. Et par timers arbejde er vel det hele. Bare lige for at smide nogle muligheder i din retning.
Til top
majland Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-November-2011
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér majland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2019 kl. 21:54
Eksisterende kabelføring er lavet skjult i rør da vi lavede første sal. Bla er der monteret XLR stik til højttalerne. En ny skjult kabelføring til en skærm istedet for projektor vil derfor være flere dages arbejde incl gips og maling. Så i praksis vil det det blive med synlige kanaler istedet ...

Vi har et 55" LG fra 2016 som har gjort det meget fint - specielt til prisen og et nyt 65" LG koster fra godt 5k (for et med component og hdmi). Klart den nemmeste løsning på trods af synligt kabler. Og ja så er det en 4k skærm istedet for de 1080p som Epson til 7500,- 
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2019 kl. 07:09
XLR kabler til højttalerne skal du jo ikke lave noget om på. Det eneste der skal trækkes er jo HDMI og strøm. Du kan jo sagtens lade forstærker og afspillere stå hvor end de står nu og dermed slippe for at flytte højttalerkabler.
Alt efter hvor tykke dine tomrør er, kan du såmænd og trække HDMI over Ethernet gennem et af de rør og så trække det ud hvor centerhøjttaleren er. Så er der jo ikke langt til TV'et og dermed er det ene og alene strøm der skal trækkes. Mon ikke man lige kan leve med en enkelt kabelbakke? 
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1938
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2019 kl. 07:53
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Mon ikke man lige kan leve med en enkelt kabelbakke? 

Jeg må nok sige, at jeg har et problem med den kabelbakke under et hængende TV - selv om alt andet ser pænt ud. Men det er nok bare mig, der er sippet!LOL
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2019 kl. 08:05
Min søn har en tw5600 og jeg sige, jeg synes ikke at der er specielt godt.
Til top
majland Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-November-2011
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér majland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2019 kl. 09:25
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

XLR kabler til højttalerne skal du jo ikke lave noget om på. Det eneste der skal trækkes er jo HDMI og strøm. Du kan jo sagtens lade forstærker og afspillere stå hvor end de står nu og dermed slippe for at flytte højttalerkabler.

Det var mere for at pointere at der var lagt et stort arbejde i en høj WAF der vil blive kompromitteret med et tv ;-) Det var slemt nok at argumentere for at skulle have en "grim" projektor hængende, og dengang var det reelt ikke muligt at få et stort billede på anden måde.

Citér
Alt efter hvor tykke dine tomrør er, kan du såmænd og trække HDMI over Ethernet gennem et af de rør og så trække det ud hvor centerhøjttaleren er. Så er der jo ikke langt til TV'et og dermed er det ene og alene strøm der skal trækkes. Mon ikke man lige kan leve med en enkelt kabelbakke? 

HDMI over ethernet havde jeg ikke tænkt på - det er kommet med i overvejelserne

Jeg er nervøs for at det bliver en udfordring at få kablet igennem - Men det må jo komme an på en prøve. Huske det som om der var udfordringer nok at trække højttalerkablerne. Men til centerhøjttaleren er der vist kun ~5meter fra skunken - under gulv og op igennem en en skillevæg. 

Det er også muligt at jeg trække strøm (synligt) over hemsen så hdmi og strøm kan følges det sidste synlige stykke til skærmen.

Så er der bare også lige component der stadig bruges med wii'en - Det må blive noget med a trække det over gulvet når det skal bruges. Idag står den ved forstærker, xbox tvbox mm og vi har en trådløs modtager. Den kunne jo også komme over til skærmen men så skal lyden retur til forstærkeren

Men  måske vi skulle gentænke indretningen.  Som det er nu ser vi på langs af huset mod øst. Teknikken står til venstre og der er et tomrør fra skunken der til skunken i højre side (med højttaler kabler).  Hvis vi nu drejede os så vi kiggede mod syd skal der godt nok et både et nyt center højttaler kabel og hdmi kabel på tværs (evt hdmi over ethernet). Men det skal nok lige diskuteres i forhold til gang arealer, plads til at lege med lego etc. Det er en mellemgangs stue med døre til 4 værelser og et badeværelse, samt en trappe ned til stueplan. Nuværende indretning har fungeret rigtigt godt.... 

Nå hvis den z3 fejler helt må vores 55" lg hives derind til forsøg med indretningen



Redigeret af majland - 31-Marts-2019 kl. 09:30
Til top
majland Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-November-2011
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér majland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2019 kl. 09:28
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Min søn har en tw5600 og jeg sige, jeg synes ikke at der er specielt godt.

I forhold til hvad ?

Gør jo lidt en forskel om det er 15.000kr projektor, eller et tv du sammenligner med (og hvis tv om det er budget tv til 5.000 eller en topmodel der er flere gange dyrere )

"Godt nok" i et mørklagt er også noget andet end i dagligstuen
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2019 kl. 09:39
Der er totalt mørk lagt, men stadig hvide vægge/lofter.

Billedet er ikke specielt godt. Jeg synes at min Optoma HD36 har et bedre billede.

Og så larmer den.
Til top
majland Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-November-2011
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér majland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2019 kl. 12:39
Den er vist udgået.Hvis en HD39 er sammenlignelig så kan den også lave det ønskede størrelse billede selvom 
Vertikalt objektivskift17%
nok er for lidt. Der skal 50% til for at overkant billede er lig projektorhøjden



Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2019 kl. 12:41
Jeg må indrømme, jeg kan ikke huske modellen og den står ikke lige på projektoren.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu