recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Satellit TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor vigtigt er LNB skew?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor vigtigt er LNB skew?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvor vigtigt er LNB skew?
    Sendt: 05-April-2019 kl. 08:18
Jeg har en parabol med 2 twin LNB'er hvor jeg modtager fra Astra og Hotbird. En enkelt kanal på Hotbird volder mig problemer med hyppige pixeleringer og sommetider totalt udfald. Alle andre kanaler står perfekt. Jeg er kommet til at tænke på om forkert skew kan være problemet. Skew er aldrig noget jeg har taget alvorligt, jeg har blot ladet LNB'ens kabeltilslutning pege direkte mod jorden.
Så hvor vigtigt er korrekt indstilling af skew og hvor kan findes information om dette specifikt vedrørende Hotbird?

Flemming

Edit: Har fundet noget om det på Dishpointer. Her står at skew er -2,0 grader. Skal LNB'en så drejes til højre eller til venstre når jeg står foran parabolen?


Redigeret af fltk - 05-April-2019 kl. 08:30
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
st1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér st1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2019 kl. 00:02
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Jeg har en parabol med 2 twin LNB'er hvor jeg modtager fra Astra og Hotbird. En enkelt kanal på Hotbird volder mig problemer med hyppige pixeleringer og sommetider totalt udfald. Alle andre kanaler står perfekt. Jeg er kommet til at tænke på om forkert skew kan være problemet. Skew er aldrig noget jeg har taget alvorligt, jeg har blot ladet LNB'ens kabeltilslutning pege direkte mod jorden.
Så hvor vigtigt er korrekt indstilling af skew og hvor kan findes information om dette specifikt vedrørende Hotbird?

Flemming

Edit: Har fundet noget om det på Dishpointer. Her står at skew er -2,0 grader. Skal LNB'en så drejes til højre eller til venstre når jeg står foran parabolen?

Generelt: Rimeligt vigtigt.

Signal-kvaliteten varierer selv med små variationer.
Således er en grad eller to's rotation af LNB direkte aflæseligt på "signal-quality" eller "Carrier-to-noise-ratio" (efter hvad man nu bruger til at måle med).
Men for de fleste der er direkte i foot-print af en satellit (f.eks. 4.8E i DK), så er variationen mellem "esktremt godt" og "super godt" ikke til at opleve i TV-modtagelsen - der er billede og lyd med begge indstillinger.

Men sidder man i udkanten af et signal, så er det en meget vigtig parameter.
F.eks. med 28.2E (Astra 2) i DK er det noget, der kan betyde om man modtager signal eller ej.

De fleste satelliter er drejet, så deres primære mål-områder giver et skew på omkring 0 grader (kabel lodret nedad). Der er dog lokale variationer.

Hotbird (13E) er stort set direkte syd for DK, så der bør ikke være noget specielt behov der.
Men der kan nemt være transpondere, hvor antenne på satelliten giver en mere sensitiv modtagelse i DK.

Det kan være bedst at optimere modtagelsen, så parabolen sætte til at give bedst modtaglese på den sværeste transponder, så passer resten som regel også.

På dishpointer er negative skew at dreje LNB mod højre, hvis man står foran parabolen.
Det er ikke meget, det drejer sig om.
Et LNB meter er klart et plus, hvis du skal sub-optimere, som her....



Redigeret af st1 - 08-April-2019 kl. 00:03
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu