recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Knitren fra pladespiller
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Knitren fra pladespiller

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2019 kl. 09:44
Oprindeligt skrevet af Nitram Nitram skrev:

Det er en gammel thorens 320, så ingen transportsikring. Højttaleren står på separat reol 1,5 meter fra pladespiller. Pladespilleren står på fast underlag med filt under. Jeg må finde brugsvejledningenWink
Mvh Martin

Thorens TD320?
Der kan da godt være transportsikring på den - enten under den, eller under pladetallerknen - hiv måtten af, måske er der huller, så du kan komme til evt. transportskruer uden at skulle tage hele pladetallerknen af?

1,5 meters afstand er heller ikke meget.

Andre her i forummet, som ved noget?



Redigeret af mnielsen - 14-April-2019 kl. 09:58
Til top
Henrik_45 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Januar-2008
Sted: Aalborg, DK
Status: Offline
Point: 378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik_45 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2019 kl. 20:54
Thorens TD320 har en transport sikring.
Du kan finde bruger manual og service manual i nedenstående link.

Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2019 kl. 22:17
Oprindeligt skrevet af Nitram Nitram skrev:

Det er en gammel thorens 320, så ingen transportsikring. Højttaleren står på separat reol 1,5 meter fra pladespiller. Pladespilleren står på fast underlag med filt under. Jeg må finde brugsvejledningenWink
Mvh Martin

Så husk også at gemme transportsikringen, når du har skruet den af, til senere brug! Står også i forvildningen...

Mente nok, at en grammofon i den kvalitet skulle have transportsikring - selv en elendig Luxor Dirigent 1000 har det!!
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2019 kl. 22:36
Denne tråd er dog den mest mærkelige i lang tid.

Hvordan kan transport sikring give knitren?????


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2019 kl. 23:10
Knitren er løs, transportskruen er med hensyn til rumlen.

Hvis altså skruen låser et flydende ophæng.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2019 kl. 03:54
Det er jo netop det jeg mener.

I øvrigt sidder transportsikring under tallerknen og er en skrue. Man kan bare sætte en finger på og mærke om ophæng er “flydende”.Hvis det er det er sikringen fjernet. Det flydende ophæng har til formål at forhindre akustisk tilbagekobling. Buldren fordi vibrationer fra musikken går gennem pladespiller og Pick up. Det kommer i begge kanaler. Og det er ikke knitren.

Jeg ved godt der i tillægsspørgsmålet bliver spurgt til rumlen fra tallerknen, men der bliver rodet voldsomt rundt i det.

Hvis man nu bare fejlsøgte systematisk som du anbefaler i starten.


Redigeret af Mufti - 15-April-2019 kl. 03:59
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2019 kl. 12:14
Oprindeligt skrevet af Nitram Nitram skrev:

Det er en svag buldren/torden, så du har nok ret i at det bare en lyden fra pickuppen. Kan man gøre noget ved det.  Ville det hjælpe med en filtmåtte? Den nuværende måtte er en gummi/blymåtte.

Tyngde. Det er hvad du er ude efter. Tungere plademåtte, pladestrammer, blygummi / asfalt i kabinettet, bedre isoleret tonearm ... en filtmåtte vil derimod kun gøre det værre. Men forsvinde vil det aldrig, medmindre du fjerner det kunstigt med et highpass filter, og det vil også gå ud over musikken.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2019 kl. 21:20
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvis altså skruen låser et flydende ophæng.


Klaus
Det er nemlig lige det...... Det er jo ikke alle grammofoner, som har flydende ophæng. Trods det, så har de ALLIGEVEL en transportsikring i form af én, eller flere skruer! Så kan man ikke bare lige mærke efter, om skruen er løs.Big smile


Redigeret af mnielsen - 15-April-2019 kl. 21:20
Til top
ClausBP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Januar-2016
Status: Offline
Point: 278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ClausBP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2019 kl. 05:14
@Nitram

Nu bliver en grammofon jo aldrig helt "lydløs".

Hvis du kommer fra kun at have lyttet til digitale kilder, kan det måske forklare, at du er meget opmærksom på den knitren og og buldren, der er ved en pickup på en plade.

Jeg er af en generation, hvor grammofonen var den vigtigste kilde i anlægget og jeg synes stadig, det er enormt hyggeligt at høre "klikket" og den svage buldren og knitren, når pickup'en rammer pladen.

Det er en skøn indledning til musikken - og jeg bemærker den ikke, når musikken så begynder.

Velkommen til buldren og knitren og held og lykke med at optimere så meget som muligt Smile



Redigeret af ClausBP - 16-April-2019 kl. 08:08
Til top
Brianigenigen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 624
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brianigenigen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2019 kl. 13:34
Troede det var buldren, knitren, rensning af vinyl, nål, støv plager, rejse sig op, flytte pick-up for at høre sangen igen, eller springe een over, eller vende pladen, for at høre det hele ;)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu