recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Atmos højtalere, hvor store enheder?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Atmos højtalere, hvor store enheder?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Atmos højtalere, hvor store enheder?
    Sendt: 18-April-2019 kl. 09:57
For små højttalere giver en hård og dåset lyd, så undgå mindre end 6½". Og hvis det er indbygning har du jo plads nok alligevel ;-)  Og ja helst samme fabrikant og serie så lyden er ensartet hele vejen rundt. 
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2019 kl. 21:26
Thor, selv tak, godt at du kunne bruge det til noget. Du burde næsten allerede nu starte din egen bio-tråd, så du kan samle alle gode råd, som vedrører din situation, ét og samme sted.
Og tak for komplimenterne vedrørende min egen bio, men den er seriøst ikke noget særligt i forhold til andres herinde, f.eks. Jonas H's. Men hyggelig er den Smile 
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
ThorGunderson Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-Februar-2019
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThorGunderson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2019 kl. 21:10
Hej Jacobe, tak for svar og forklaring, nu har jeg en lidt bedre ide om hvad jeg skal gå efter til Atmos, jeg holder mig til samme mærke og serie hvis muligt samt (off-topic) sub fra et andet mærke
Vi skal bygge nyt hus senere på året, så har ikke alt 'i hus' endnu, men i stuen skal der være god lyd og jeg tror nu det bliver med atmos, dog kommer det ikke på niveau med din hjemmebio, den ser for vild ud :)
Altså jeg har klipsch rf3 som fronts og rc52 som center, så mangler jeg resten, bag, atmos og sub(s)
Dog er jeg lige blevet tilbud nogle Elac fs247(version 1), som jeg overvejer at skifte til, for at få sprød stereo lyd
Årrr, der er mange overvejelser


Nybyg 2019
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2019 kl. 12:55
Slettet, misforståelse Smile

Redigeret af jacobe - 17-April-2019 kl. 21:29
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2019 kl. 16:40
Jo - min kone ;)

Synes også de skal være indbygget hvis de skal være i stuen - vi har af samme grund et sæt KEF T205 - så det er lidt mere "usynligt" Clap
Til top
Rolf Lemmike Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Maj-2007
Status: Offline
Point: 1054
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rolf Lemmike Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2019 kl. 16:05
Jeg har et par mindre hvide Jamo hængende i et beslag der er skruet fast i loftet. Det er rigeligt.
Fed effekt, men så mange film ser jeg trods alt heller ikke, hvor der er et atmos-lydspor.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2019 kl. 13:53
@JaAndersen - nu er der jo ingen der absolut siger, at lofthøjttalere skal være indbygget :-)
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2019 kl. 11:56
Lav en prøveopsætning med et par lægter og spænd nogle højttalere fast med strips - det gjorde jeg selv da jeg overvejede Atmos

Det spillede sådan fint nok, men da vi mest streamer alting og sjældent ser Atmos film - ja, så gav det ikke ret meget, og slet ikke nok til at jeg vil skære huller i loftet ;)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2019 kl. 09:50
Oprindeligt skrevet af ThorGunderson ThorGunderson skrev:

1. Tænker loftshøjtalerne skal simulere en helikopter, så de skal være STORE :) (måske 8-10")
2. Tænker baghøjtalerne mest skal lave effekter, så der er det vel nok med en mellem (4-6")


Du tænker helt forkert. Selv en ganske lille højttaler kan spille forbavsende højt, så længe dynamikområdet ikke er alt for bredt. Som de andre også har været inde på sørger subwooferen for at tage den mest bastante del af dynamikken, nemlig de tunge bastoner, for at give de andre højttalere luft til at klare resten. Og der er skam film med masser af lyd i bagkanalerne, f.eks. Independence Day - Resurgence. Tænk i øvrigt også på, at før der var noget der hed Atmos var det bagkanalerne, som skulle simulere en helikopter.

Det, som du i stedet skal forsøge at stræbe imod, er nogenlunde uniform tonalitet, hvilket er svært nok i forvejen, medmindre man kører med totalt identiske højttalere hele vejen rundt (det gør de færreste), men på den anden side, mange ville sikkert aldrig bemærke forskellen.
Du skriver ikke, hvilke højttalere du har nu, men prøv med surrounds/loft i samme serie, eller i hvert fald samme mærke, så bliver det som regel aldrig helt skidt.


Redigeret af jacobe - 17-April-2019 kl. 12:45
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jannikmariager Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jannikmariager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2019 kl. 21:21
Jo Dali Phantom E-60 er indbygning i loft 

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2019 kl. 20:32
Oprindeligt skrevet af jannikmariager jannikmariager skrev:

Jeg har 2 stk Dali Phantom E-60 i loftet. Fungerer fint

Men det er jo indbygning, ikke? Ved ikke om det lige var det OP søgte :)

On topic: Du skal ikke fokusere på om de kan gengive en helikoptor der flyver over hovedet. De lave frekvenser skal din sub tage. De er alligevel ikke rigtig retningsbestemte. Så dine lofthøjttalere behøver på ingen måde at være særlig store.
Til top
jannikmariager Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jannikmariager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2019 kl. 19:50
Jeg har 2 stk Dali Phantom E-60 i loftet. Fungerer fint
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu