recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - ELAC højtalere og Cambridge CXA60
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

ELAC højtalere og Cambridge CXA60

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
piopakk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Juli-2010
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piopakk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: ELAC højtalere og Cambridge CXA60
    Sendt: 22-April-2019 kl. 20:01
Hejsa

Jeg har et par ELAC FS 247 gulvhøjtalere i stuen, som er koblet til en Cambridge Audio CXA60 stereoforstærker.

Hertil en Sonos Connect koblet til CXA60, for musik streaming, og tv'et er koblet til CXA60 også for TV-lyd.

Jeg er dog faktisk i tvivl om mine højtalere kunne lyde bedre, havde jeg parret dem med en anden stereoforstærker. 
Og jeg føler at outputtet lige nu via Sonos connect og apple music streaming er lidt flad i lyden. Som om at lyden ikke er dynamisk varm nok. Jeg elsker min diskant i højtalerne, men savner mere varme og bredde i musikspektret. Gir det mening?

Spørgsmål:
1) Har jeg valgt en forkert stereo forstærker? Hvad ville passe bedre til højtalere?
2) Ville opgraderingen til CXA80 give en bedre 'bund' i lyden ved lav lydstyrke?
3)  Musikstreaming via Sonos connect er lidt flad. Ville en bedre musik streamer give et bedre lydbillede?
4) Ville et bedre optisk kabel mellem Sonos Connect og CXA60 give et bedre lydbillede?

Tak for jeres svar!

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2019 kl. 09:50
Jeg har skrevet om mine oplevelser om Elac FS247 her:


Senere blev de tilsluttet en Vincent stereoforstærker hvor de også var gode.
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2019 kl. 10:30
Oprindeligt skrevet af piopakk piopakk skrev:

2) Ville opgraderingen til CXA80 give en bedre 'bund' i lyden ved lav lydstyrke?


Nej, det du mangler er variabel Loudness, som skruer op for bas/diskant når du har lav volumen, for at kompensere for din hørelse.

Oprindeligt skrevet af piopakk piopakk skrev:

3)  Musikstreaming via Sonos connect er lidt flad. Ville en bedre musik streamer give et bedre lydbillede?


En smule, men det er nok nærmere kilden (hvor får du dine lydfiler fra) ens Sonos der er problematikken her.

Oprindeligt skrevet af piopakk piopakk skrev:

4) Ville et bedre optisk kabel mellem Sonos Connect og CXA60 give et bedre lydbillede?

Nej, ikke det der ligner.


Klaus


Redigeret af KlausDM - 23-April-2019 kl. 10:31
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
piopakk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Juli-2010
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piopakk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2019 kl. 13:15
2) Har fundet en 'loudness' indstilling i Sonos app'en. Synes måske det gav lidt ved at aktivere, men ikke meget.

3) Læser godt omCambridge egen musik streamer, og at den vil være bedre end Sonos. Men ved ikke.
Får min musik fra Apple music streaming. Mon ikke det er fint nok i kvalitet?

4) Så du tænker simple toslink kabler er ligeså fine som dyrere?
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2019 kl. 13:43
Jeg har oplevet, ved demonstration af højttalere og forstærkere, at der ikke er samme dynamik i lyden ved streaming som cd. Her snakker vi streamer til +30k fra Naim og lyd fra Tidal.
Forhandler var skeptisk på udmelding, til jeg satte medbragte cd på  til 1:1 lytning. Svaret fra forhandler var ganske enkelt, det var satans. 


Redigeret af JeTex - 23-April-2019 kl. 15:04
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Nico89 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 24-Februar-2012
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 118
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nico89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2019 kl. 21:35
Jeg har selv elac højtalerne sat sammen med en primare i30 forstærker og en sonos connect. Da jeg fik Spotify og testede dette troede jeg det var noget galt med højtalerne! Men da jeg skiftede over til flac filer lød det fint igen. Det lyder dog stadigvæk bedst med flac fra en pc og en god USB Dac..

Så prøv at rippe en cd og afspille filerne via sonos (opret et netværksdrev på computeren) og stream så den samme sang via Spotify.. 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2019 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af piopakk piopakk skrev:

2) Har fundet en 'loudness' indstilling i Sonos app'en. Synes måske det gav lidt ved at aktivere, men ikke meget.


Loudness funktionen skal være integreret i forstærkerens volumenkredsløb, hvis den skal kompensere for følsomheden i dit øre.

Oprindeligt skrevet af piopakk piopakk skrev:

3) Læser godt omCambridge egen musik streamer, og at den vil være bedre end Sonos. Men ved ikke.
Får min musik fra Apple music streaming. Mon ikke det er fint nok i kvalitet?

Ikke, hvis du kan høre forskel.


Oprindeligt skrevet af piopakk piopakk skrev:

4) Så du tænker simple toslink kabler er ligeså fine som dyrere?


Det er ikke noget jeg tænker, det er noget jeg ved.

Toslink er rødt lys der blinker hurtigt. Kommer lyset igennem, kommer det igennem, uanset om kablet er billigt, eller dyrt. Et dyrt kabel er oftest med bedre kvalitet stik, så de holder bedre til at tage ud og ind, men gør intet ved lyset gennem lyslederen.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
piopakk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Juli-2010
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piopakk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2019 kl. 20:16
2) Er der da en loudness funktion i Cambridge CXA60?

Må prøve FLAC og teste med samme musikfil ved lejlighed.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2019 kl. 22:38
Oprindeligt skrevet af piopakk piopakk skrev:

2) Er der da en loudness funktion i Cambridge CXA60?


Næppe, det er ikke “hi-fi-rigtigt”.
Men er der, står det i manualen.....



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
piopakk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Juli-2010
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piopakk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2019 kl. 09:01
2) Er det 'Direct mode' du hentyder til i manualen? Kan nemlig ikke finde andet der lugter af loudness funktion.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2019 kl. 10:43
Oprindeligt skrevet af piopakk piopakk skrev:

2) Er det 'Direct mode' du hentyder til i manualen? Kan nemlig ikke finde andet der lugter af loudness funktion.
Direct mode er alt andet end loudness, direct mode er lyd uden manipulation. 
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2019 kl. 15:21
Forstærkerne er ikke så god til bas, den er lidt slank, hifi agtig

CXA 80 skulle have mere power men ikke lyder bedre, tvært imod.

Prøv med en kraftigere forstærker med bedre evne til at kontollere lyden

Her skriver de den mangler lidt bas http://www.sas-audio.dk/documents/00349.pdf


Redigeret af gasolin - 17-Maj-2019 kl. 15:30
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu