recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken Nas server?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken Nas server?

 Besvar Besvar Side  <1 4567>
Forfatter
Besked
lockdown Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Marts-2019
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 93
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lockdown Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2019 kl. 19:55
[QUOTE=hoejfed]https://www.synology.com/da-dk/products/DS416slim
det er den jeg kigger på, så kan jeg fylde den op hen ad vejen, min vurdering er at den er bedst og prismæssigt ok til ssd, da den "kun" kan ta 2,5" diske.
[/QUOT

Endelig er brugbart svar. Takker
Til top
lockdown Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Marts-2019
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 93
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lockdown Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2019 kl. 19:56
Oprindeligt skrevet af hoejfed hoejfed skrev:

ja, der er ikke rigtig nogen hjemme.

Clap
Til top
lockdown Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Marts-2019
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 93
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lockdown Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2019 kl. 19:57
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af lockdown lockdown skrev:

Jeg kommer med de oplysninger som er gode nok, jeg beder blot om hjælp til hvilke krav det vil stille til nas. Intet andet.....havde jeg ønsket at kende folks mening om ssd, havde jeg spurgt 

Sjovt, en stor del af brugerne her på forum er af den opfattelse at du ikke kommer med nok oplysninger........

Tolk eventuelt selv lidt på det.


Klaus

Ja det tolker jeg således at folk ikke kan læse ordenligt,  desværre 
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2019 kl. 20:06
Det er hårdt at komme ud af et ekkokammer.. Pludselig opdager man, at man ikke bare blive bekræftet, men rent faktisk indgår i en samtale.

Men tillykke, du fik dit svar.. 

At du så samtidigt er ubehøvlet overfor dem, som prøver at hjælpe dig, ja det hjælper nok ikke på fremtidige svar..

Du lagde ud med at skrive, at du ikke var sikker på, at du var i dette rette forum.. Ud fra din attitude til folk, som prøver at hjælpe, ja så er svaret nok, at du ikke er på det rette forum.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2019 kl. 20:11
Oprindeligt skrevet af lockdown lockdown skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af lockdown lockdown skrev:

Oprindeligt skrevet af hoejfed hoejfed skrev:

det er fordi det skal være helt lydløs, nu blander du så også lige min bolig ind i spørgsmål om en NAS, nu gav jeg en forklaring på HVORFOR det evt skal være NAS/SSD, hovedsagen er bare at det her er ikke jeopardy, i bliver spurgt om et, men svarer på noget andet. i er helt i skoven.



Jeg tror det er umuligt at trænge igennem herinde, der blandes alt muligt ind i det som slet ikke er nødvendigt. ....
det er almindeligt her inde at men bliver rådet og vejledt. Det må du tage med. Vi er flinke her inde. Vi nogle IT folk her os. Og hvis en bruger på vores arbejdspladser kommer med halve informationer, så får vi skyld for at skidtet ikke virker. Så det er klart, at de andre her råder dig til noget andet, før du går ud og dummer sig. SSD ville være god til plex server, til thumpsnails og andet data til plex serveren. Men da du skal bruge Kodi, er det overkill med SSD


Om det er overkill eller ej er stadig min hovedpine ikke? Det er slet ikke ssd jeg spørger til
man er din SSD testet til nas/server drift? For det er meget belastning der komme på den.
Til top
lockdown Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Marts-2019
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 93
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lockdown Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2019 kl. 20:11
Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Det er hårdt at komme ud af et ekkokammer.. Pludselig opdager man, at man ikke bare blive bekræftet, men rent faktisk indgår i en samtale.

Men tillykke, du fik dit svar.. 

At du så samtidigt er ubehøvlet overfor dem, som prøver at hjælpe dig, ja det hjælper nok ikke på fremtidige svar..

Du lagde ud med at skrive, at du ikke var sikker på, at du var i dette rette forum.. Ud fra din attitude til folk, som prøver at hjælpe, ja så er svaret nok, at du ikke er på det rette forum.

Ja endelig.  Hvor svært var det? Ubehøvlet? ?? Naaa nok ikke, men det kunne da være ubehøvlet at blande en masse ind i dette som der slet ikke bliver spurgt om...

Det rette forum? Der tror jeg du har ret, det her er jo ikke specielt egnet til specifikke spørgsmål,  desværre. Det troede jeg.....
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2019 kl. 20:42
Oprindeligt skrevet af lockdown lockdown skrev:

Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Det er hårdt at komme ud af et ekkokammer.. Pludselig opdager man, at man ikke bare blive bekræftet, men rent faktisk indgår i en samtale.

Men tillykke, du fik dit svar.. 

At du så samtidigt er ubehøvlet overfor dem, som prøver at hjælpe dig, ja det hjælper nok ikke på fremtidige svar..

Du lagde ud med at skrive, at du ikke var sikker på, at du var i dette rette forum.. Ud fra din attitude til folk, som prøver at hjælpe, ja så er svaret nok, at du ikke er på det rette forum.

Ja endelig.  Hvor svært var det? Ubehøvlet? ?? Naaa nok ikke, men det kunne da være ubehøvlet at blande en masse ind i dette som der slet ikke bliver spurgt om...
Er det din generelle stil, at nedgøre hjælpsomme personer?
Siden hvornår er det blevet ubehøvlet at give råd ud over hvad der bliver spurgt om, når der gøres opmærksom på, at man er i tvivl om spm er placeret det rigtige sted?

Er egentlig ked af, at jeg prøvede at svare fornuftigt og ikke blive på niveauet for dit spm - så kunne jeg blot have svaret "blå"....
Oprindeligt skrevet af lockdown lockdown skrev:

Det rette forum? Der tror jeg du har ret, det her er jo ikke specielt egnet til specifikke spørgsmål,  desværre. Det troede jeg.....
Forum'et er generelt meget fleksibelt og de fleste diskussioner foregå i en god tone.

At du så ikke ønsker det, er dit eget valg.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2019 kl. 20:59
Oprindeligt skrevet af lockdown lockdown skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af lockdown lockdown skrev:

Jeg kommer med de oplysninger som er gode nok, jeg beder blot om hjælp til hvilke krav det vil stille til nas. Intet andet.....havde jeg ønsket at kende folks mening om ssd, havde jeg spurgt 

Sjovt, en stor del af brugerne her på forum er af den opfattelse at du ikke kommer med nok oplysninger........

Tolk eventuelt selv lidt på det.


Klaus

Ja det tolker jeg således at folk ikke kan læse ordenligt,  desværre 

Jeg tillader mig at citere “Tjenesten på P3”, deres “Mikki Freddi P rap”:
“Er jeg den eneste der kan se det, den sag er jo banal, alle er psykopater, jeg er den eneste der er normal”.


Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Ckhansen1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 175
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ckhansen1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2019 kl. 21:51
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2019 kl. 21:54
Oprindeligt skrevet af Ckhansen1 Ckhansen1 skrev:

KØD ALDIG NOGEN SINDE

Synology NAS

Være til lort skal man lede længe efter.

Køb WD - det virker


Med så gode, gennemtænkte og objektive argumenter, ja så er det jo svært ikke at give dig ret.. Suk
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2019 kl. 22:41
wow - det må da vist være årets tråd indtil videre - pokkers også at jeg har været på arbejde og er løbet tør for popcorn.

men lige et par småting

Som T-Duck ganske rigtigt spørger til - Så sætter man ikke bare en eller anden vilkårlig SSD i en NAS og så kører. Det kan man rent teknisk sagtens, men lad os bare sige at oplevelsen måske ikke er den bedste den dag SSD'en er død og alt hvad der lå på den er tabt. Og vi ved også at folk så typisk ville brokke sig over tingene bagefter.

Når man forsøger at hjælpe folk, så er det generel kotyme at man laver en behovsafdækning, og modsat trådstarters modvillighed til at forstå dette, så gøres dette for at tilsikre at der ikke er "ubehagelige" overraskelser. Som fx at man lige havde glemt at nævne det ene og det andet eller noget helt tredje som lige pludselig gjorde at man reelt skulle kigge i en helt anden retning. 

@Lockdown - når du nu som den amatør du er, siger du ikke mener vi skal hjælpe dig med behovsafdækning. hvad er det så for et behov du allerede mener du har afdækket selv? En amatør ved jo ikke noget om hvad behovet og noget om de tekniske ting. Det er derfor vi laver behovsafdækning inden vi kommer med nogen som helst råd. - Der er en hel del herinde der har spenderet årevis på at arbejde med disse ting både i privat men så sandelig også i professionel regi, og de erfaringer bør man som blank amatør nok tage kraftigt til sig.

Men bevares vi forsøger jo blot at hjælpe med at få en god oplevelse ud af det.

MEN 2x 4K videoer kræver ca 100mbit tilsammen (nok + lidt overhead). Det vil sige dit netværk skal kunne håndtere ret store kontinuerte datamængder. Hoejfed kigger på en ds416slim og den er såmænd ganske fortrinlig men du får ikke bedre performance ud af SSD end du gør med alm diske. Det er den dejlige 1Gbit netværksport i de fleste NAS der sætter begrænsningen her. en alm HDD kan levere godt 220MB/s i dag og omkring 100MB/S når det er større filer og kontinuert, så selv en enkelt Alm HDD ville kunne gøre det du beder om.

Så ud over din NAS, så er risikoen for uheldige oplevelser også i andre led. afhængig af hvordan dit interne netværk ser ud, så skal du nok ikke forsøge dette hvis du har noget æske billigt internet udstyr fra din internetudbyder. Der ville jeg sikre mig en ordentlig switch, og du skal slet ikke forsøge at køre det ud til enheder trådløst. Det er jeg ret sikker på du vil få uheldige oplevelser ud af.

Men det er jo bare det vi som har en smule med de her ting at gøre til daglig vi siger. - Hvad ved vi egentlig.
Take it or leave it!
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2019 kl. 09:35
Jeg vil tillade mig til dels at stille mig på lockdowns og hoejfeds side i denne diskussion.

Diskussionen kunne have været kortere, hvis lockdown havde brugt et indlæg til at forklare sig da det uundgåelige forslag om at benytte en HDD dukkede op, men man kan sagtens have gyldige grunde til at benytte en SSD i en NAS.

Eksempel:

For mit eget vedkommende har jeg tilsluttet en 1TB Samsung 860 EVO SSD (1.100 kr. i sin tid) til en Raspberry Pi 3 m/LibreELEC (Kodi) installeret (349 kr. + det løse). Denne fungerer så via SMB-protokollen som en "NAS" jeg kan tilgå fra min Apple TV 4K hvor jeg kører Infuse Pro 6.

Hvis jeg skulle have benyttet en HDD i dette setup skulle jeg have brugt en powered hub og så begynder det at ligne lidt af en fuglerede.

1TB er rigeligt til flere måneders underholdning. Jeg har ikke behov for at have adgang til samtlige rips fra min DVD-samling til hver en tid, men flytter blot nyt materiale over på SSD'en når der er lavvande i beholdningen eller jeg trænger til at se på et andet udvalg.

Jeg vil ikke have en NAS med HDD stående i min stue pga støjniveauet og jeg har en udfordring mht at trække kabler fra der, hvor min 4TB HDD NAS står til mit TV setup i stuen. Wi-fi er ikke hvad det burde være og et PowerLine Homeplug kit performer heller ikke i nærheden af en kablet forbindelse. Derfor benytter jeg indtil videre mit 1TB SSD -> RPi3 -> Apple TV 4K -> TV setup.

En ting jeg ikke synes har været nævnt: Udover at være lydløs (hvis den skal stå i stuen) har en NAS med SSD den fordel, at der praktisk taget ikke er nogen spin-up tid, hvis NAS'en er gået i dvale, hvilket jeg har lært at sætte pris på. Ikke fordi der er tale om mange sekunder, men det er stadig nok til at være et lille irritationsmoment, når man er vant til en SSD. Det skal lige siges, at mit RPi3 setup ikke er optimalt hvad angår båndbredde pga Ethernet-forbindelsen på blot 100Mbps, men det fungerer stadig fint til mit behov.

Men nok om mit setup.

Der blev nævnt en Synology ds416slim specifikt til 2.5". Her synes jeg lige man kan tilføje, at en NAS til 3.5" som regel også kan tage 2.5" HDD/SSD. En NAS i fuld størrelse vil dog nok indeholde en blæser, men spørgsmålet er, om den overhovedet kører eller - hvis den gør - om man overhovedet kan høre den, hvis der blot sidder en enkelt SSD i NAS'en.

Der er dog andre muligheder end ds416slim, hvilket er omtalt i denne artikel om emnet fra 2018:

Hvis der - som i mit tilfælde - er tale om at bruge en SSD som midlertidig buffer for mediefiler man har liggende i cold storage andetsteds vil jeg ikke bekymre mig om, hvorvidt den skulle gå i stykker. Mit bedste bud baseret på egne erfaringer er, at der nok er andet der går i stykker eller skal udskiftes før der opstår problemer med SSD'en - forudsat at man ikke køber det billigste af det billigste eller benytter en af de første modeller der kom på markedet for år tilbage.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 4567>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu