recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forsigtige indstillinger af Sony AF8
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forsigtige indstillinger af Sony AF8

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Forsigtige indstillinger af Sony AF8
    Sendt: 17-Maj-2019 kl. 17:09
Det er som jeg hører det, mange der mener, at OLED ikke har lys nok - i et lyst rum. Jeg kører faktisk ISF 2 (aften), døgnet rundt. Jeg har også en temmelig lys stue.
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2019 kl. 16:53
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Zulfo , hvordan går det med det nye tv? Jeg har selv et Panasonic 55CX725 , som du selv havde , så ville da gerne have lidt sammenligninger.
MVH

Jeg har ingen retention/burn in problemer set siden den ene gang efter at have set Aquaman - men jeg er også blevet forsigtig, og sørger for at "blande" det indhold jeg ser, så jeg ikke har noget med logoer, bjæler osv. kørende flere timer ad gangen, men jeg har intet haft når jeg f.eks. har set Formel 1 med et TV3 logo stående i et par timer.

En ting der har overrasket mig lidt, fordi jeg har læst det modsatte, er at jeg synes at AF8 klarer sig bedre i min lidt lyse stue, end mit 55CX725 - jeg havde eller hørt, og gået at vide, at det måske kunne blive et problem.

Hvad billedekvalitet angår, så stikker AF8 fra Panasonic'en på alle fronter!
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hopgreve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2019 kl. 15:15
Zulfo , hvordan går det med det nye tv? Jeg har selv et Panasonic 55CX725 , som du selv havde , så ville da gerne have lidt sammenligninger.
MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2019 kl. 19:52
Skærmen kan nu godt køre HDR på de andre porte, men ikke i 60 Hz - hvilket filmen så heller ikke afspilles i. HDMI 1 og 4 understøtter 4K HDR i 24 eller 30 Hz.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2019 kl. 16:17
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Indstillingerne fra testen angiver, at "Højeste belysning" står på "Mellem", hvilket vil sige godt 2/3 af den højest opnåelige lysstyrke - ved SDR-afvikling. Det er relativt enkelt at justere, så det passer til stuen den skal stå i. Jeg gætter på, at Aquaman er en HDR-film? Hvis ja, så har indstillingen du sætter i menuen under SDR-afviklingen ingen indflydelse på lysstyrken under HDR-afvikling. Den vil altid gå i max når du ser HDR.


Yes Aquaman er en HDR10 film - men jeg havde faktisk ikke benyttet den rigtige HDMI-port da jeg afspillede den, så HDR blev ikke brugt....
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2019 kl. 12:39
Hvad er det for en "måde" du ikke er fan af? Kalibrering hos både os og Rtings foregår ift. samme referecenpunkt. Der er dog forskel fra eksemplar til eksemplar af TV, så hvor Rtings måske skal have justeret på blå, så skal vores måske have justeret på rød. Hvad dit TV skal have justeret på kan være noget tredje, så kopiering af indstillinger for hvidbalance vil være rent lotteri. Du kan risikere, at du skruer tingene i stik modsatte retning af hvad der er brug for.

Indstillingerne fra testen angiver, at "Højeste belysning" står på "Mellem", hvilket vil sige godt 2/3 af den højest opnåelige lysstyrke - ved SDR-afvikling. Det er relativt enkelt at justere, så det passer til stuen den skal stå i. Jeg gætter på, at Aquaman er en HDR-film? Hvis ja, så har indstillingen du sætter i menuen under SDR-afviklingen ingen indflydelse på lysstyrken under HDR-afvikling. Den vil altid gå i max når du ser HDR.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2019 kl. 09:52
Jeg har haft AF8 i 1 år nu og har været SUPER glad fra første sekund! :-D JEg bruger indstillinger fra Rtings. Et Canadisk site.. Har aldrig været fan af Flatpanels måde.. Heller ikke med min gamle plasma. 
Har absolut intet retention haft eller lignende. Kun et super billede jeg glædes over dagligt :-) 

Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2019 kl. 11:51
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Mit TV er installeret i et mørklagt soveværelse, så jeg kører "Højeste belysning" på 'off' eller 'lav' på alt SD materiale da 'mellem' alligevel er for lyst at se på i et mørkt rum, med mindre det er en 4000 Nits HDR udsendelse (unden undertekster) der skal tonemappes. Du kunne jo oplagt lægge langtsom fra land (og vinde behageligere lysstyrke når det er mørkt) ved at sætte denne indstilling et trin eller 2 lavere de første par hundrede timer.

Mit hænger i en ret lys stue - men jeg tror jeg har fundet de indstillinger der passer mig, ved at blande lidt fra Flatpanels med andre fra nettet.

Jeg har ingen problemer haft siden jeg kørte den første rens, lige efter de ret tydelige bjælker (som jeg er lidt træt af at jeg ikke tog billeder af!)
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2019 kl. 11:50
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Det er muligt, at det jeg skriver her er noget vrøvl, men så kan jeg da blive klogere.

Over tid må det vel være sådan, at hvis man ser mange film med bjælker, så må man vel på et tidspunkt kunne se en forskel i billedet. Al den stund at bjælkerne jo er inaktive pixels, hvor i mod resten af billedet (pixels) er i fuld vigør - altså forskelle i ændringer i slid af pixels på hele panelet. Om OLED er mere sensibel end LCD skal jeg ikke gøre mig klog på.

Om så visning af film med bjælker i HDR format yderligere fremskynder ovennævnte proces har jeg ofte tænkt på. Hvad mener de rigtigt kloge?Smile 


Jeg er ikke en af de kloge - men hvis vi sammenligner det lidt med plasma, så har jeg aldrig oplevet det på de 4 jeg har haft igennem tiden...

Men jeg skal heller ikke gøre mig klog på OLED, dette er mit første.

Jeg tror bare jeg sørger for at "blande" indhold lidt, så jeg ser i forskellige formater, så hele billedefladen bliver brugt - det er ikke sikkert at det gør nogen forskel, men jeg får "peace of mind" Smile
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2019 kl. 10:01
Det er muligt, at det jeg skriver her er noget vrøvl, men så kan jeg da blive klogere.

Over tid må det vel være sådan, at hvis man ser mange film med bjælker, så må man vel på et tidspunkt kunne se en forskel i billedet. Al den stund at bjælkerne jo er inaktive pixels, hvor i mod resten af billedet (pixels) er i fuld vigør - altså forskelle i ændringer i slid af pixels på hele panelet. Om OLED er mere sensibel end LCD skal jeg ikke gøre mig klog på.

Om så visning af film med bjælker i HDR format yderligere fremskynder ovennævnte proces har jeg ofte tænkt på. Hvad mener de rigtigt kloge?Smile 
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2019 kl. 06:54
Mit TV er installeret i et mørklagt soveværelse, så jeg kører "Højeste belysning" på 'off' eller 'lav' på alt SD materiale da 'mellem' alligevel er for lyst at se på i et mørkt rum, med mindre det er en 4000 Nits HDR udsendelse (unden undertekster) der skal tonemappes. Du kunne jo oplagt lægge langtsom fra land (og vinde behageligere lysstyrke når det er mørkt) ved at sætte denne indstilling et trin eller 2 lavere de første par hundrede timer.

Redigeret af TBC1 - 05-Maj-2019 kl. 06:55
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2019 kl. 09:46
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Jeg har lige hentet et Sony 65" AF8 - mit første OLED.

Super fint billede, selv om jeg lige skal nørde lidt mere med det for at få det perfekt. Jeg har brugt indstillingerne fra Flatpanels.

Jeg satte Aquaman på, og hold et pause efter 1 1/2 time - og ser at jeg allerede har fået 2 dejlige bjælker, en for oven og en for neden.

Da jeg stort set ikke ser normalt tv, valgte jeg at køre den indbyggede renser, og den har fjernet det - men de skriver jo at man helst ikke må bruge den mere end 1 gang om året, og helst mindre!?

Er der nogle der har nogle mere "sikre" kontrast og lysindstillinger, så min retention ikke ender med at være burn in, allerede fra start?

Jeg har lige nu lys helt nede på 20 (Flatpanels skriver "max") og kontrast på 50, og gamma på min.
Tillykke med dit nye TV.


Tak John

Citér
Din oplevelse lyder for mig lidt besynderlige. Jeg er på mit OLED nummer 2, og har aldrig oplevet noget tilsvarende. Må dog indrømme, at jeg nok ikke så film med bjælker de første ca. 200 timer. Så vidt jeg ved er OLED ligesom plasma lidt "Ømfindtlig" som nye. Jeg har dog aldrig benyttet andre indstillinger fra starten end standard ISF 2.


Jeg tænkte mig ikke om. Jeg har lige haft LCD i 3 1/2 år, så jeg overvejede ikke at man nok lige skulle lave en break in periode.

Men som jeg skrev ovenstående, så er bjælkerne 100% væk nu.

Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu