recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Advarsel mod SONY OLED
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Advarsel mod SONY OLED

 Besvar Besvar Side  123 8>
Forfatter
Besked
Agurk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-Maj-2019
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Agurk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Advarsel mod SONY OLED
    Sendt: 16-Maj-2019 kl. 17:46
Jeg købte et Sony KD65AF9 i HIFI-klubben ved black Friday.

Efter et stykke tid lægger jeg mærke til at billedet er væsentligt mørkere i højre side af skærmen ved f.eks. fodbold på "dårlig bane". Det ser i visse tilfælde meget markant ud, hvor meget af højre side fremstår direkte brunligt, mens resten af skærmen er meget mere grønlig. Det ses også i et lille område i venstre nederste hjørne.

Jeg kigger på et grønt testbillede der fremstår 100% grønt. Jeg slår det derfor lidt hen, da jeg umiddelbart ikke kan dokumentere det og jeg tænker at det kan skyldes optagelsen, eller noget andet.

Fejlen bliver dog mere udtalt, da jeg ser fodbold i begyndelsen af sæsonen, hvor der er mere brunt i de halvmudrede baner. Jeg lægger også mærke til at f.eks. kornmarker i film/serier altid er mørkere i højre side af billedet.

Jeg prøver nu at kigge på flere testbilleder og da jeg ser de gule, brunlige og orange testbilleder er jeg forbløffet over farveforskellen på det der burde være en ensartet farve.

Det er langt værre end hvad jeg finder rimeligt og jeg opretter derfor en reklamation.
Jeg laver selv reklamationen hos servicebroker.dk. 
HIFI-klubben ville også gerne lave reklamationen for mig, men det ville ikke ændre noget for sagen.
Servicebroker står for Sonys (og mange andres) reklamationer i Danmark. 

Servicebroker afhenter TV'et hurtigt.
Dagen efter får jeg meddelelsen, at "service er foretaget" og der er planlagt returforsendelse af TV. 
Servicebroker skriver, at de godt kan se variationer i farverne, men at det er indenfor tolerancen. I øvrigt skal jeg huske at sidde minimum 6 meter væk fra TV'et og at sidde midt for skærmen.

Dette er jeg mildt sagt ikke enig i og HIFI-klubben når at kontakte Sony, som får annulleret returforsendelsen mens der foregår en dialog mellem HIFI-Klubben og Sony.

Nogle dage efter bliver jeg ringet op af Servicebrokers chauffør, med meddelelsen om at de er på min adresse 30 minutter senere for at aflevere TV'et. 
Jeg var ikke blevet adviseret på nogen måde om at servicebroker havde tænkt sig at returnere TV.
Jeg haster derfor hjem fra arbejde og tager imod TV.
HIFI-klubben er lige så overrasket som mig over at jeg pludseligt er i besiddelse af TV'et igen.

Straks efter jeg tænder for TV'et opdager jeg en stor horisontal bjælke retention. Denne retention var der ikke da servicebroker.dk afhentede TV'et, så det er kommet mens de har haft det i besiddelse. Retentionen forsvinder heldigvis efter en panelrens.

Jeg skriver nu endnu en mail, hvor jeg giver udtryk for at jeg bestemt ikke er tilfreds, eller enig i Sonys tolerance og at jeg har tænkt mig at skrive om det f.eks. her på recordere. Dk, hvis sagen ender her.
Jeg bliver nu kontaktet af Sonys landechef som gerne vil have nogle billeder (som servicebroker også havde fået) da han vil sammenligne med andre eksemplarer af KD65AF9. Det får han selvfølgeligt.

Dagene går og en udmelding fra Sony bliver udskudt flere gange med begrundelsen at deres TV er på messe, ikke kommet retur osv.

Jeg ender med at blive ringet op af HIFI-klubben, der fortæller mig at Sony har haft billederne i England og Japan. Deres konklusion er at variationerne i farverne er "indenfor tolerance".
Her kunne sagen ende.

HIFI-klubben giver mig dog flere løsningsmuligheder. Blandt andet er en SONY KD65AG9 i spil. Jeg vælger dog deres tilbud om at returnere mit KD65AF9 og få et nyt Samsung Q90R i stedet.
Mit ønske-TV er umiddelbart et OLED uden fejl, men eftersom Sony mener at mit KD65AF9 er som det skal være, synes jeg ikke det er en mulighed for mig. For hvad hvis jeg får et OLED med samme farvegengivelse? eller måske endda værre, da jeg vel ikke har fået det dårligste eksemplar der findes.

Hvad skal jeg med naturtro OLED-farver som filmskaberen har tænkt dem, når et billede der burde være gult er helt orange i store dele af skærmen. et lysebrunt billede er mørkebrunt i store dele af skærmen osv.? 

Jeg skriver dette for at informere om det jeg mener er elendig service hos Sony og også informere om deres tolerance på OLED-TV. De dømmer jo mit TV som værende helt i orden. Kig selv på billederne. Det er hvad du kan forvente på et high-end Sony OLED. 

Det er jo LG der producerer alle OLED-paneler, så fejlen kunne umiddelbart være i alle mærker OLED-TV. Hvordan andre mærkers reklamationsforhold og tolerance er ved jeg ikke.

Jeg skriver også dette for at informere om god service hos HIFI-klubben som vel strengt taget kunne henholde sig til producentens tolerance. Det tror jeg nogen butikker ville have gjort.

Jeg vedhæfter billeder af skærmen. Fejlen er værst på brunlige og orange billeder. Jeg har dog også et gult 3+ billede med, da det så også kan ses på TV-signal.



Redigeret af Agurk - 16-Maj-2019 kl. 20:08
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2019 kl. 18:09
Det gør mig så ondt med den type af beretninger.

Jeg har det også sådan, at jeg ved købet af et TV aldrig har accepteret producenternes "Tolerancer". Det er standarder opsat af netop producenterne.

Den med "Et naturligt OLED billede" har jeg jo også været på, med mit Yellow Tint på mine første OLED TV. Der er intet naturligt billede, når dette bliver farvet af en eller anden panel fejl. Heldigvis har jeg en god forhandler som godt kunne forstå min argumentation, og fluks byttede indtil at jeg havde modtaget et perfekt TV.

Jeg har desværre på fornemmelsen, at der i alle "Interesse segmenter", er en stiltiende accept  af panelfejl på OLED. Spørg mig ikke hvorfor.

Personligt ville jeg nok køre en sag på dit køb, og få en "Second Opinion" på din panelkvalitet.

Pøj pøj med detSmile 
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Pittens Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pittens Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2019 kl. 19:25
super ærgerligt

Jeg er selv igang med at kigge lidt TV og har hele tiden været overbevist om at mit næste SKULLE være et oled - jeg tør bare ikke Ouch

Efter jeg så Samsungs Q90R oppe imod OLEDer må jeg også sige at det bliver Samsung igen - jeg mener du har gjort et super bytte.

Man kan sige meget om Samsung, deres Tizen er virkeligt godt, one connect boksen er genial og så er deres nye Q serie virkelig i top på billedet.

Bevares, finder man et godt OLED, så har det stadig sine styrker, men jeg kender endnu ingen med et OLED der ikke har burn in eller jævnligt (flere gange om ugen) må kø screenwash programmer - det har jeg bare bestemt ikke er noget jeg kan leve med.

Jeg er vild med OLED og er af samme overbevisning som dig, jeg tør bare ikke - og der lader ikke til at være nogen positiv udvikling i panelerne efter flere generationer.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2019 kl. 19:51
Oprindeligt skrevet af Pittens Pittens skrev:

super ærgerligt

Jeg er selv igang med at kigge lidt TV og har hele tiden været overbevist om at mit næste SKULLE være et oled - jeg tør bare ikke Ouch

Efter jeg så Samsungs Q90R oppe imod OLEDer må jeg også sige at det bliver Samsung igen - jeg mener du har gjort et super bytte.

Man kan sige meget om Samsung, deres Tizen er virkeligt godt, one connect boksen er genial og så er deres nye Q serie virkelig i top på billedet.

Bevares, finder man et godt OLED, så har det stadig sine styrker, men jeg kender endnu ingen med et OLED der ikke har burn in eller jævnligt (flere gange om ugen) må kø screenwash programmer - det har jeg bare bestemt ikke er noget jeg kan leve med.

Jeg er vild med OLED og er af samme overbevisning som dig, jeg tør bare ikke - og der lader ikke til at være nogen positiv udvikling i panelerne efter flere generationer.
har hverken oplevet burn in eller retention på mit Sony. Kører heller ikke Wash in 
Til top
Pittens Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pittens Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2019 kl. 21:05
Helt forståeligt, der må være masser der har perfekte paneler - de virker bare sårbare for sådan en stor investering.

Jeg har også hørt de ikke tåler direkte sollys i længere tid, om der er noget om det ved jeg ikke da det en sælger i Elgiganten der oplyste det.
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2019 kl. 21:39
Oprindeligt skrevet af Pittens Pittens skrev:

Helt forståeligt, der må være masser der har perfekte paneler - de virker bare sårbare for sådan en stor investering.

Jeg har også hørt de ikke tåler direkte sollys i længere tid, om der er noget om det ved jeg ikke da det en sælger i Elgiganten der oplyste det.

GLEM alt om Gigantens sælger udtalelser ! 
 
Men afgjort en ØV-situation for trådstarter. Dog heldigvis lidt enestående på de Danske fora jeg følger . .

Der findes efter min bedste overbevisning klart flere LCD med tordenflueproblem - blooming - dirty screen - halo - osv, end der findes OLED m burn-in. Og jeg tror faktisk,at de tilfælde der har været bekendtgjort på recordere/flatpanels alle har været dækket på garanti ?  
Når det er sagt,så er ingen teknologi perfekt/fejlfri . Spørgsmålet er hvad dine øjne er disponeret for at spotte,-og hvad du kan acceptere . 

Har selv et Sony A1 65” OLED, som sikkert har nogle fejl jeg ikke har spottet. Jeg er mega glad for det, og ville helt klart købe OLED igen pga overall billedkvalitet (- med oprigtig respekt for Samsung Q90.) 
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
MulleB Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2013
Status: Offline
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MulleB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2019 kl. 00:08
Oprindeligt skrevet af Pittens Pittens skrev:

super ærgerligt

Jeg er selv igang med at kigge lidt TV og har hele tiden været overbevist om at mit næste SKULLE være et oled - jeg tør bare ikke Ouch

Efter jeg så Samsungs Q90R oppe imod OLEDer må jeg også sige at det bliver Samsung igen - jeg mener du har gjort et super bytte.

Man kan sige meget om Samsung, deres Tizen er virkeligt godt, one connect boksen er genial og så er deres nye Q serie virkelig i top på billedet.

Bevares, finder man et godt OLED, så har det stadig sine styrker, men jeg kender endnu ingen med et OLED der ikke har burn in eller jævnligt (flere gange om ugen) må kø screenwash programmer - det har jeg bare bestemt ikke er noget jeg kan leve med.

Jeg er vild med OLED og er af samme overbevisning som dig, jeg tør bare ikke - og der lader ikke til at være nogen positiv udvikling i panelerne efter flere generationer.


Hold kæft en gang bræk.....

Så skal du jo heller ikke købe LCD når du skriver følgende om mørke skygger i dit billede på dit Samsung:
Har det samme på mit KS og har også haft snakket medbSamsung support.







Redigeret af MulleB - 17-Maj-2019 kl. 00:11
Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C. Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2019 kl. 00:10
At købe et oled-tv er rent lotteri. Når/hvis man får en nitte, og dem er der tilsyneladende stadig er mange af, er der kun én ting, der kan redde situationen, og det er at få returneret tv'et.
Hvis man tror, at servicebroker.dk (Servicecentergruppen) kan redde noget som helst, skal man være mere end almindelig heldig.
https://dk.trustpilot.com/review/www.servicecentergruppen.dk
Den fejl, som bliver afhjulpet, bliver som regel erstattet af en ny fejl, som man så altid får at vide ligger inden for tolerancen. En tolerance, hvis niveau bliver justeret ind efter fejlen af nogle selvudråbte eksperter.
Tilbage står man så med 2 muligheder: Enten må man leve med fejlen eller skrotte tv'et.
Sådan er det at købe oled-tv.
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2019 kl. 01:06
C.Johansen - sådan er det i så fald at købe tv på tværs af teknologier, så lad hellere være . . 
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6067
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2019 kl. 07:22
Jeg har haft min LG OLED i tre år nu og har aldrig haft problemer
Det er den "oldgamle" model med buet skærm og Full HD-opløsning
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2019 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

C.Johansen - sådan er det i så fald at købe tv på tværs af teknologier, så lad hellere være . . 
Jeg er nu ret enig med C. Johansen. Problemet for mig er jo, at vi stiller alt for ringe krav, til f.eks. TV  - og køb af disse. Dermed slipper producenterne af med at producere en del fejlbehæftede produkter, og oven i købet sende dem i handlen som om at alt er i orden. Kunden må tage kampen efterfølgende. Den er for mig meget langt ude.  
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2019 kl. 10:37
Problematikken er at ingen vil betale for High-end modellerne med udvalgte paneler.

Et 65” tv til 30.000 er ikke High end, det er blot toppen af den bøde mellemvare.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu