recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sort maling og sort stof/beklædning.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sort maling og sort stof/beklædning.

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sort maling og sort stof/beklædning.
    Sendt: 22-Maj-2019 kl. 15:20
Næste step i at finde materialer til min bio, bliver hvilke materialer der skal på væg og loft.
Jeg har set flere med sort maling som slet ikke er sort nok og derved reflektere alt for meget lys.

Så nogen som ved hvilken sort maling som gør sig bedre end 'almindelig' sort maling.
Tænker også at noget stof, som beklædning til vægene, vil være et bedre valg en sort maling.

Har kun set noget på amerikanske sider. Vil gerne finde noget i danmark.

Så hvilke materialer kan i anbefale.

Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2019 kl. 16:28
Det er ikke nemt at finde en helt mat sort maling, da de ikke tåler ret meget og bliver blanke første gang du tørre på det. Den jeg har brugt til loft var den laveste glans jeg kunne finde og den er stadigvæk lidt blank. Det ses dog ikke så meget på loftet hvor den er brugt, da jeg har nedsænket troldtekt på det meste af det. Til væggene har jeg lavet rammer med sort stof. Jeg har brugt bistretch fra stof og stil. Billederne er ikke for gode, men stoffet er helt sort IRL. Rammerne er monteret med velcro.






Redigeret af Eeyore - 22-Maj-2019 kl. 16:38
Til top
Just Curious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 519
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Just Curious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2019 kl. 18:24
#Eeyore Thumbs Up

Super flot hjemmebio du har lavet med flotte rammer til bistretch stoffet meen 
hva nu hvis du er så uheldig at der går ild i noget derinde, hvor mange sekunder tror du,- du har til at redde alle ud før hele dit rum er overtændt pga ubehandlet stof på væggene - det var måske bedre og sikre med sort molton som er behandlet med brandhæmmende produkter præcis så den fare ikke er eksisterende.. alternativt kan man måske finde et efterbehandlingsprodukt der ikke afgiver farlige stoffer til lokalet efter påføring.. 
Proj: JVC DLA-X5000/ 156" AT 16:9 diy lærred/ AVR: Marantz Av7704/ BD: OPPO UDP-203/ L/C/R: JBL PRO 3252N/
Surr & Back: 6xJBL PRO 8320/ Atmos: 4xJBL Control 1/ Eff. Forstærker effekt: Ca. 2800 W
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2019 kl. 19:12
Oprindeligt skrevet af Just Curious Just Curious skrev:

#Eeyore Thumbs Up

Super flot hjemmebio du har lavet med flotte rammer til bistretch stoffet meen 
hva nu hvis du er så uheldig at der går ild i noget derinde, hvor mange sekunder tror du,- du har til at redde alle ud før hele dit rum er overtændt pga ubehandlet stof på væggene - det var måske bedre og sikre med sort molton som er behandlet med brandhæmmende produkter præcis så den fare ikke er eksisterende.. alternativt kan man måske finde et efterbehandlingsprodukt der ikke afgiver farlige stoffer til lokalet efter påføring.. 

Tak Smile. Jeg tænkte på det da jeg byggede det. Molton duede ikke da det dæmper alt for meget af lyden fra højtalerne som alle sidder bagved stoffet. Desuden er mit rum lavet som et rum inde i et rum og alle installationer og udstyr er på den anden side af minimum 100mm dæmpemateriale (glasuld) eller placeret i et tilstødende lokale, så der er ikke rigtigt noget til at antænde stoffet. Jeg lavede også en lille test og bistretch brænder faktisk temmeligt dårligt, da det mere smelter og "kvæler" sig selv, men molton havde selvfølgeligt været bedre på det område. Desuden er de fleste brandhæmmende tekstiler ikke permanent brandhæmmende og skal løbende genbehandles, dette gælder også molton.


Redigeret af Eeyore - 22-Maj-2019 kl. 19:42
Til top
Ole_M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 12-Juli-2014
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ole_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2019 kl. 19:29
Det rigtige at bruge til formålet er sound2000 stof. Er desværre bare ret dyrt. Har selv brugt deco molton. 

Kan købes hos sunstill.dk, og er lydtransperant og billigt


Redigeret af Ole_M - 22-Maj-2019 kl. 19:37
Til top
Just Curious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 519
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Just Curious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2019 kl. 19:48
Selvfølgelig sker der heller ikke noget hvis man tænker sig om og holder alle antændelses kilder langt væk, med den måde du har preppet dit rum og omgivelser er du nok sikker langt hen af vejen hvis du husker at montere en røgalarm i bif loftet (naturligvis sort lakeret)  Handshake 
Proj: JVC DLA-X5000/ 156" AT 16:9 diy lærred/ AVR: Marantz Av7704/ BD: OPPO UDP-203/ L/C/R: JBL PRO 3252N/
Surr & Back: 6xJBL PRO 8320/ Atmos: 4xJBL Control 1/ Eff. Forstærker effekt: Ca. 2800 W
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2019 kl. 19:52
Jeg har faktisk en Nest som lige skal skilles ad og males inden den monteres LOL

Til top
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2019 kl. 21:20
Tak for input.
Tror molton på vægene vil være godt.
Nogen som har erfaring med om det kan limes fast på en plade væg. Enten gips eller en træplade.

Der er en som skriver at Deko Molton er lyd transparent. Det har jeg lidt svært ved at forestille mig, at det kan være. Så skal bruge noget stof er der en smule tyndere til foran højtalerne og foran mine lyd diffusere.

På side væggene, kommer mine QRD-23 Diffuser op og så laver jeg fremskudte rammer med lysbånd på kanterne, som lyser bag ud. Så kommer der masser at indirekte lys i siderne. Der findes masser af ledbånd med mange lumens per meter. Der skal jo lidt mere styrke til end normalt, for at oplyse et rum ved at lyse ind på sort Molton stof.

Jeg har også tænkt over det med brandfaren, så jeg laver en dør i modsatte ende af rummet, som en nødudgang. Den bliver ud i det fri. Den kan laves bag ved lærred, som bliver sidehængt, så det er nemt at trække ud og derved nemt at flygte ud. Der skal være 2 udgange i et rum.

Også vigtigt med røg alarm.
Til top
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2019 kl. 21:24
Hvor godt er Black Molton til IKKE at reflektere lyset fra lærred?
Til top
Just Curious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 519
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Just Curious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2019 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af Ole_M Ole_M skrev:

Det rigtige at bruge til formålet er sound2000 stof. Er desværre bare ret dyrt. Har selv brugt deco molton. 

Kan købes hos sunstill.dk, og er lydtransperant og billigt
tak for god info Ole Thumbs Up
Proj: JVC DLA-X5000/ 156" AT 16:9 diy lærred/ AVR: Marantz Av7704/ BD: OPPO UDP-203/ L/C/R: JBL PRO 3252N/
Surr & Back: 6xJBL PRO 8320/ Atmos: 4xJBL Control 1/ Eff. Forstærker effekt: Ca. 2800 W
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2019 kl. 22:02
Jeg har også rammer med dekomolton på alle vægge foran akustikpaneler og surroundhøjttalere.

Har målt med og uden dekomolton og forskellen er ikke signifikant når vi snakker surroundhøjttalere. Påvirkningen er ikke noget EQ ikke kan fixe. Kan Du om jeg kan finde målingen ved lejlighed.

Så dine akustikpaneler skal nok virke fint. Eller må du punge ud og købe GoM eller Camira fra USA hvis du vil være helt sikker.
Til top
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2019 kl. 22:30
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg har også rammer med dekomolton på alle vægge foran akustikpaneler og surroundhøjttalere.

Har målt med og uden dekomolton og forskellen er ikke signifikant når vi snakker surroundhøjttalere. Påvirkningen er ikke noget EQ ikke kan fixe. Kan Du om jeg kan finde målingen ved lejlighed.

Så dine akustikpaneler skal nok virke fint. Eller må du punge ud og købe GoM eller Camira fra USA hvis du vil være helt sikker.

Det lyder super.
Ellers har jeg kigget lidt på Adam Hall 0715 Speaker Grill.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu