recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Smart TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HD lyd fra ATV til HD forstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HD lyd fra ATV til HD forstærker

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
danji Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 383
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danji Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: HD lyd fra ATV til HD forstærker
    Sendt: 24-Maj-2019 kl. 11:31
Hej.

Jeg har netop indkøbt en ATV 4K, men min forstærker er desværre kun HD kompatibel, så jeg fører HDMI forbindelsen direkte i TV. Jeg bruger også HDMI CEC, så jeg kan benytte min TV fjernbetjening til at betjene ATV med. Det fungerer glimrende for ATV tænder selv når jeg skifter til HDMI indangen og slukker med TV'et. God WAF :)

Men det er jo trist jeg skal undvære HD lyden hvis det er tilgængeligt, of jeg antager dette ikke ryger fra mit LG B7 til receiver via HDMI ARC (eller hvad?).

Jeg tænker løsningen er en HDMI splitter a la denne her. Men så får jeg et UHD signal over i min forstærker. Vil den stadig kunne spille lyden selvom billedeformatet ikke er understøttet?

Findes der en HDMI splitter der kun splitter HD lyden ud? Eller skal jeg ud i sådan i denne her så output kan nedskaleres?

Nogle andre der har samme problemstilling og/eller har gode ideer?

På forhånd tak.
Mvh dan.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2019 kl. 12:29
Streamer du full blu-ray rips fra din NAS? Hvis ikke, så er det jo ikke noget problem.

Derudover mener jeg at HD lyd er overvurderet :-)
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2019 kl. 12:56
1. Der er ikke meget HD kampatibilitet og slet ingen bitstraming fra ATV 4K, men den kan udsende op til PCM 24 bit/48 Khz, så man i det mindste kan udnytte HD lyden fra langt de fleste Blu-ray filmfiler (så længe det ikke er f.eks. en Blu-ray koncert video med f.eks 24/96 lyd) via en app som infuse - Netflix, iTunes mv har jo aldrig haft HD lyd.

2. Der findes switche som f.eks. denne: https://www.smartooo.com/html/ProductCenter/HDMIMatrix/2018/1106/18.html som er den jeg selv har. Den kan splitte lyd ud til ældre non-4K recievere og billede i 4K til en 4K skærm.

Min HDMI version 1.4 reciever kan IKKE afspille lyd hvis indgangsvideo signalet er over 1080p - så fanger den slet ikke noget lydsignal. Så man SKAL altså være meget opmærksom på hvilke EDID der kommer til at gælde på sådan en switch som den du linker til. Du kan risikere at hele kæden defaulter til 1080p (som højeste fællesnævner) eller alternativt at din reciever slet ikke registrerer lydsignalet hvis der udsendes 4K signal på begge udgange = ? (så undersøg switchen grundig for status i den forbindelse før køb)

Den switch jeg selv har udsender lyd på den dedikerede HDMI udgang som en 1080p reciever altid kan fange. Men switchen benytter det EDID signal der kommer fra display udgangen og derefter fortæller de tilsluttede kilder hvile lydformater kæden kan benytte (alternativt kan man manuelt lade switchen overrule og fortælle at der kun skal benyttes legacy 5.1 eller 2.0 på lyddelen - lige som den setting man kender fra ATV'ets setup muligheder) - Så der skal man altså OGSÅ være opmærksom på EDID da du kan risikere at dit TV fortæller at det f.eks. kun kan modtage op til f.eks. legacy Dolby Digital på sin indgang - og så tror det ekstremt autonome ATV at det skal opføre sig tilsvarende og udsender automatisk kun nedkomprimeret legacy Dolby Digital. Så mens switchen jeg har sagtens kan spytte bl.a. Dolby True HD og DTS-HD eller PCM op til 24-bit@196Khz PCM ud til forstærkeren i lydudgangen fra f.eks. en PC, så nytter det jo ikke noget hvis ATV'et automatisk går i legacy Dolby Digital mode pga den EDID det har fået fortalt fra displayet. Jeg har derfor parret min switch med en enhed som denne https://www.hdfury.com/product/dr-hdmi-4k/ sat ind imellem min switch og min projektor, så kan jeg selv kontrollere hvad jeg vil have til at gælde som EDID på switchen, og så spiller det generelt med PCM fra ATV 5.1 kilder og bitstreaming af Dolby Thrue HD og DTS HD MA fra computer og UHD Bluray afspiller. Eneste udfordring jeg har tilbage nu (jeg har lige modtaget HDFury EDID emulatoren så sent som i går) er at når ATV'et afspiller en ATMOS fil fra Netflix og sender det som PCM, så har jeg kun PCM stereo på min reciever(?!?), mens jeg fint får 7.1 Dolby True HD hvis jeg vælger Dolby True HD lydsporet med ATMOS fra en Bluray, sålænge det er fra de af mine kilder der bitstreamer Atmos lydsporet. HD Fury'en skulle ud over sine defaults også kunne programmeres manuelt via USB forbindelse til en PC, så mit næste projekt med den bliver at skabe finde et default EDIT eller programmere et custom EDID i den som får ATV'et til at outputte PCM uden ATMOS fra DD+ titler på Netflix, som aktuelt er min eneste tilbageværende udfordring - det problem havde slet ikke eksiteret hvis ATV'et selv havde været bare en smule mere konfigurerbart eller bare havde kunne bitstreame i stedet for den der komplet unødvendige konvertering til PCM

Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Derudover mener jeg at HD lyd er overvurderet :-)

Ingenlunde - og slet ikke i forhold til streaming alternativerne. Men det kommer naturligvis an på hvilket udstyr man skal afspille det på. Med en soundbar eller et billigt surround anlæg med satellithøjtalere kan det være mere end overvurderet, nemlig direkte overflødigt! Men jo bedre lydudstyr der benyttes jo større gavn vil man have af det.

Redigeret af TBC1 - 24-Maj-2019 kl. 16:52
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2019 kl. 13:32
Hvad menes der med "HD-lyd"?

Hvis der menes DTS HD-MA, Dolby TrueHD og Dolby Atmos, så kan ATV 4K bitstreame alle disse formater, fra f.eks. både Netflix og iTunes.

Fra lokale filer (f.eks. BD rips fra en NAS) kan man ved f.eks. at bruge Infuse, få DTS HD-MA og Dolby TrueHD sendt som PCM, hvilket for 99,99% af alle film, er samme kvalitet som bitstreaming. Dolby Atmos, kan den ikke fra lokale filer.


Redigeret af Deschain - 24-Maj-2019 kl. 13:36
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2019 kl. 13:42
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Hvad menes der med "HD-lyd"?

Hvis der menes DTS HD-MA, Dolby TrueHD og Dolby Atmos, så kan ATV 4K bitstreame alle disse formater, fra f.eks. både Netflix og iTunes.


Det må du meget gerne fortælle mig hvordan man får det til - Det ville jeg virkeligt gerne have!

...Men

1. Netflix og iTunes har slet ikke HD lyd. iTunes har faktisk kun legacy Dolby Digital (disclaimer: hvis man ellers kan stole på "aktuelle bitrater" tråden i flatpanels forum) og Netflix har op til Dolby Digital+ (hvilket jeg også selv har verificeret)

Igen: Atmos har i sig selv ikke har noget som helst med HD lyd at gøre, selv om Atmos sagtens kan være embedded i HD lyd som i et Dolby True HD track på Blu-rays. Men dette er IKKE tilfældet fra hverken iTunes eller Netflix.

2 ATV'et kan desværre ikke bitstreame, men konverterer mig bekendt altid enten til PCM eller nedkonverterer alternativt til legacy dolby digital eller stereo

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Fra lokale filer (f.eks. BD rips fra en NAS) kan man ved f.eks. at bruge Infuse, få DTS HD-MA og Dolby TrueHD sendt som PCM, hvilket for 99,99% af alle film, er samme kvalitet som bitstreaming. Dolby Atmos, kan den ikke fra lokale filer.
Det lyder mere rigtigt, men så siger du jo pludseligt også noget helt andet end det øversstående.

Redigeret af TBC1 - 24-Maj-2019 kl. 16:53
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2019 kl. 13:43
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:



Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Derudover mener jeg at HD lyd er overvurderet :-)

Ingenlunde - og slet ikke i forhold til streaming alternativerne. Men det kommer naturligvis an på hvilket udstyr man skal afspille det på. Med en soundbar eller et billigt surround anlæg med satellithøjtalere kan det være mere end overvurderet, nemlig direkte overflødigt! Men jo bedre lydudstyr der benyttes jo større gavn vil man have af det.

Hvis du ser i min signatur, så har jeg faktisk haft rimelig ok udstyr og jeg kunne ikke høre forskel på DTS og DTS-HD i min bio. Jeg har testet og kunne ikke gætte det i blindtest.

Men det kan selvfølgelig også være mig det er galt med for jeg kan heller ikke høre forskel på mp3 og flac/CD :-)
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2019 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:


Hvis du ser i min signatur, så har jeg faktisk haft rimelig ok udstyr og jeg kunne ikke høre forskel på DTS og DTS-HD i min bio. Jeg har testet og kunne ikke gætte det i blindtest.

Men det kan selvfølgelig også være mig det er galt med for jeg kan heller ikke høre forskel på mp3 og flac/CD :-)


Det kommer vel an på bitraten på mp3'en ...Streamingudbyderne komprimmerer generelt lyden ret hårdt, så der er det som du har erkendt meget stor forkel på lyden fra streaming og så op til skivernes HD lyd. Som du selv skriver er det nemt at høre forskel på selv en 640 Kbps DTS core og en DTS-HA MA på en BluRay.

Redigeret af TBC1 - 24-Maj-2019 kl. 13:56
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2019 kl. 13:56
Det er ikke det jeg skriver. Jeg skriver, at jeg ikke kan høre forskel på DTS og DTS-HD MA i blindtest.

Trådstarter har ikke mulighed for HD lyd med den receiver. Det ville jeg ikke bekymre mig om, for det bedst mulige han kan få igennem sin receiver vil være DTS spor fra en blu-ray. Og kører han primært fra streaming kan det jo være ligemeget for det er endnu lavere i teoretisk kvalitet.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2019 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Det er ikke det jeg skriver. Jeg skriver, at jeg ikke kan høre forskel på DTS og DTS-HD MA i blindtest.


Sorry. My bad! Jeg læste at du ikke kunne høre forskel på mp3 og flac, men godt kunne på DTS og DTS-HD. (sikkert fordi det var det jeg forventede at læse) ...Men så må det være dig den er galt med

Redigeret af TBC1 - 24-Maj-2019 kl. 14:39
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
danji Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 383
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danji Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2019 kl. 09:20
Hej TBC1.

Det ser ud til at du kæmper netop med den problematik som jeg selv står overfor. Jeg fandt ud af at jeg faktisk ikke engang fik DD ordentligt over, da min tidligere HTPC brugte PCM. Nu er det allerede løftet med HDMI ARC.

Jeg kan godt se at hvis det stadig ikke spiller ordentlig med en matrix splitter og der også er behov for en Dr.HDMI, så tror jeg afventer lidt og overvejer en 4K processor i stedet. Det er blot liiiige det der med HDMI 2.1 og eARC på trapperne...

Tusind tak for et udførligt svar.
Mvh dan.
Til top
danji Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 383
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danji Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2019 kl. 09:22
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Det er ikke det jeg skriver. Jeg skriver, at jeg ikke kan høre forskel på DTS og DTS-HD MA i blindtest.

Trådstarter har ikke mulighed for HD lyd med den receiver. Det ville jeg ikke bekymre mig om, for det bedst mulige han kan få igennem sin receiver vil være DTS spor fra en blu-ray. Og kører han primært fra streaming kan det jo være ligemeget for det er endnu lavere i teoretisk kvalitet.


Min receiver kan nu godt klare HD lyd, blot ikke over HDMI ARC (naturligt nok).

Men tak for input.
Mvh dan.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2019 kl. 20:17
Oprindeligt skrevet af danji danji skrev:

DD ordentligt over, da min tidligere HTPC brugte PCM. Nu er det allerede løftet med HDMI ARC.


Det kan undre. HTPC'en har altid som det første været hurtig og villig til at ville bitstreame i mit setup når det får med rette EDID - inkl. både DD+, DTS-HD og Dolby True HD (med og uden Atmos)

Mit problem i den forbindelse har udelukkende været at Intel HD Graphics 630 (som i mit setup er nødvendigt for at få afspillet DRM beskyttet 4K HDR) ikke vil afgive lyd overhovedet via HDMI uanset hvad det er forbundet til - end ikke PCM. Derfor lader jeg mit gamle aflagte GTX 1080 Ti (der alligevel sidder i, hvis jeg vil spille lidt på HTPC'en) agere lydkort, med kortet siddende direkte forbundet til surroundrecieveren (sålænge jeg ikke skal spille, for så kabler jeg naturligvis om bag i PC'en til Nvidia kortet forbundet direkte til switchen)

Hvis du derfor bruger HTPC og f.eks. har et ekstra (evt bare billigt) grafikkort(eller lydkort) med HDMI udgang, kan du bruge bundkortets indbyggede grafik til panelet og PCI-e kortet til lyd eller visa versa. Så har du med garanti 100% bitstreaming til din surroundforstærker ved siden af billedet til dit panel fra HTPC'en i det mindste.

Redigeret af TBC1 - 28-Maj-2019 kl. 21:38
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu